דנית היתה זקוקה לעדכון מרענן לריצה הקבועה שלה, במיוחד אחרי מרתון ת"א שהשלימה. גיוון מהאספלט אל הטבע הוא בדיוק מה שמומלץ כשאתם צריכים לשנות, אז העברנו אליה להתנסות את ה Saucony Switchback ISO – נעל השטח החדשה שבמקום שרוכים יש לה חוגת BOA!

מאת: דנית לויטן ורדי
צילום: רנן לויטן

"בלוז רצי המרתון" הוא תופעה מוכרת בקרב רצים למרחקים ארוכים. אחרי חודשים ארוכים של הכנה לקראת המטרה הנכספת הגוף עייף פיזית אך הראש עייף מנטלית אף יותר. רצים רבים (וביניהם אנוכי) חשים שלאחר השקעה כה ארוכה ותובענית אשר בסופה הגיעו ליעד, ישנה תחושה של ריקנות ודכדוך. השאלה הגדולה הנשאלת היא "ומה עכשיו"? מאסתי בריצות המפרכות ובא לי משהו אחר. "את חייבת מטרה חדשה" ייעץ לי אחד. "רוצי שטח" זרק השני. אז זהו, מטרה חדשה רגילה בכביש ממש לא עשתה לי את זה.

שטח? אני? אימאל'ה!

גיאחה ( גיא חלמיש עורך ראנפאנל) הזמין אותי לריצת שטח / טרייל ביער להב. הגעתי חמושה בנעלי הכביש שלי. תוואי השטח המשתנה הקשה עליי, הרגשתי את הסלעים היטב. הנעליים לא התאימו לסוג זה של ריצה. הצהרתי בקול שבפעם הבאה ארוץ עם נעלי ריצה אשר מתאימות לשטח. וכך נבחרתי לבחון את ה- SWITCHBACK ISO של סאקוני.

למען גילוי נאות, אציין כי אין לי כל ניסיון עם נעלי ריצת שטח. אלו הן הזוג הראשון שלי. כמו בכל מפגש ראשוני ובתולי, יש בי סקרנות ותשוקה לתחום החדש הזה. הומלץ לי, ע"י רצי שטח ותיקים לרוץ לפחות כ-100 ק"מ (לא רצופים כמובן) בתנאי שטח משתנים. וזה מה שעשיתי.  

כרטיס ביקור:

  • דגם- Switchback ISO של Saucony
  • סוג ריצה- שטח
  • המשקל- 227 גרם (מידה 7.5)
  • דרופ 4מ"מ: עקב- 22.5 מ"מ, חלק קדמי- 18.5 מ"מ
  • מחיר: 689

נעל שטח של סאקוני – עיצוב

עיצוב הנעל קלאסי ונקי ביותר. היעדר החוטים המגושמים, יוצר ניקיון ומראה אחיד. צבעי הנעל הזו ספציפית הם אפור, שחור משולב בצבע פיסטוק מטריף, ושייכים לדגם הנשי. הדגם הגברי נמכר בצבעי שחור, בשילוב של מעט אפור. החוטים עצמם עשויים ניילון עדין ויפהפה לטעמי, ואף הדיסק שמחזיק אותם יחד מעוצב בדיוק רב. הבד ממנו עשויה הנעל מנוצנץ, ובעל פסים דקים המוסיפים לנעל מראה אלגנטי ומיוחד. כל כך רציתי להשוויץ בה בנמל תל אביב אבל כטירונית שטח חמודה נתקלתי בחוסר נוחות יחסית למה שאני רגילה. בכל זאת- כמוצהר וכמיועד, הנעל מתאימה לשטח על אף היופי האורבני שלה.

החלק העליון

הנעל מחזיקה היטב את הרגל בתוך הנעל. מבנה כף הרגל שלי הוא רחב ויש לי עצם בולטת בהמשכה של הבוהן. אף על פי כן, לא חשתי אי נוחות המאפיינת נעלי ריצה צרות בהן השתמשתי בעבר. הרגל לא 'רוקדת' תוך כדי ריצה והתחושה טובה לאורך כל המסלול.

החלק הקדמי של הנעל עשוי בד פלסטיקי חלק, מחורר ומנצנץ. הגמישות שלו מאפשרת לכף הרגל לקימור וקיעור בזמן הריצה. מלפנים, באזור האצבעות שכבת הגנה נוספת עשויה מפלסטיק עבה יותר. החיבור בין שני סוגי הפלסטיקים הוא כחוט השני במעין חיבור מושלם. הסוליה מלפנים נמצאת בזווית כלפי מעלה שמתאימה לריצה בשטח.

הלשון נעימה מאוד מבפנים, ועשויה בד פלפי רך. מבחוץ הלשון פלסטיקית וגמישה.

saucony

שרוכים או חוגת BOA

לראשונה, חברת סאוקוני משתמשת בפטנט המושלם עבורי – חוגת BOA. שרוכים דקיקים מניילון מושחלים באיקסים ללולאות קטנות בצידי הלשונית. החוטים מתחברים למנגנון מיוחד (מעין דיסק או חוגה) העשוי בצורת עיגול. עם כל סיבוב, החוטים מתהדקים וכך הנעל מתהדקת יותר לרגל ואוספת אותה בצורה מדהימה. בכדי לשחרר את הרגל יש למשוך את החוגה כלפי חוץ. בכדי להדק מחדש- יש ללחוץ את החוגה פנימה ולסובב על פי הצורך. זה הדבר שהכי אהבתי בנעל- הפטנט הזה, של חברת BOA נמצא בשימוש בנעלי רכיבה על אופניים, מגפי סנואובורד ואפילו נעלי ספורט לילדים. וזה פשוט אדיר ונוח. מאפשר התאמה מושלמת של הנעל כמו כפפה לכף הרגל. בתחילת הריצה, כשכף הרגל עוד במצב נייטרלי ניתן להדק את הנעל למקסימום הנדרש. כשעוברים קילומטראג' מסויים וכף הרגל משנה צורה ומעט מתרחבת (כמו אצלי) ניתן לשחרר את השרוכים כפי הנדרש עד כדי ירידה לרזולוציות קטנות. אציין כי הדיסק לא השתחרר מעצמו באף אחת מהריצות.

סוקוני

מדרס וחלק פנימי

המדרס רך וגמיש למדי. הוא מחורר ונעים למגע כף הרגל. החלק הפנימי שעוטף את העקב עשוי רפידות ספוגיות נעימות. הרפידות הללו מגנות גם על הקרסול בדיוק במקום שרגיש אצלי לשלפוחיות. אציין שלאורך מסלולים של כ-20 ק"מ לא חשתי רגישות בקרסוליים (הרבה פעמים בריצת כביש, אני כן חשה שם רגישות קלה). החלק האחורי של הנעל דק וגמיש למדי והצלחתי לבצע מתיחות טובות לתאומים.

סאקוני

סוליה מרכזית

הסוליה המרכזית עשויה לכל אורכה בטכנולוגיית midsole EVERUN. ובמילים פשוטות יש לה חיזוק לאנרגיה נוספת. אבר-ראן מבטיחה ריצה למרחקים ארוכים בשטח עם עייפות מינימלית. אותי זה שכנע והחלטתי לצאת לבדוק. לא בטוחה האם הייתה זו ההתלהבות מהמראות החדשים, היפים והמסקרנים או שמא הסוליה המרכזית המשככת. הקצב אומנם הוא ממש לא אותו הקצב אליו אני רגילה בעיר, אך חשתי כי אני יכולה לרוץ למרחקים. הייתי באדרנלין מטורף.

הדרופ בנעל הוא נמוך (4). חשתי מאוזנת על המסלול  לאורך כל הדרך. הסוליה המרכזית מעניקה מעין תחושת רכות בתוך נעל שטח בעלת סוליה תחתונה חזקה. החלק המרכזי הזה של הנעל האחראי לשיכוך וייצוב עשה את העבודה וגם ריצה בשטח בעל אבני כורכר קטנטנות לא הורגשו כלל מבפנים.

 

הצטרפו אלינו וקבלו עידכון שבועי עם כתבות הריצה הטובות בישראל:

הצטרפו חינם לשירות

הצטרפו חינם ותהנו מהתכנים האיכותיים שלנו ישירות לתיבת המייל שלכם.



מאשר משלוח פרסום, דיוורים ועידכונים

 

סוליה תחתונה

לנעל סוליה אשר ב"סאוקונית" נקראית "power track". שזה אומר שיש לה בסיס מאוד חזק לשליטה בשטח. הסוליה מורכבת מזיזים זיזים לאחיזה רב כיוונית. הזיזים בגדלים שונים וכן בכיוונים שונים כך שכשעולים במעלה השטח הרגל לא תחליק מטה וכשנמצאים בשיפוע מטה, הנעל תופסת לנו את הרגל ומונעת הדרדרות וחוסר איזון. בזכות סוג זה של סוליה, הנעל תתאים לריצת שטח במקומות בהם יש שטח יבש ובו עלים, מקלות, בוץ וכו'. הסוליה עבה ועשויה חריצים עמוקים ובליטות גסות על מנת לאפשר שליטה מלאה בשטח. על גבי הבליטות ישנם קווים ונקודות מחוספסות המונעות החלקה בשטח.

מנסיון, בריצות כביש רבות למדתי כי ככל שהסוליה קלה יותר ההגנה פחותה יותר. פה, נעל שטח, צריכה להתמודד עם אתגרים אחרים. בנעל הזו הסוליה עבה, ולכן רמת ההגנה על כף הרגל היא גבוהה יחסית. רמת הצפיפות בסוליה הינה כפולה ותחושת הבלימה קיימת בעוצמה גבוהה. מכיוון שאני רגילה לרוץ על אספלט, מידת הגמישות הרגישה לי נמוכה. למרות זאת, הצלחתי לבצע תמרונים חדים בשטח יחסית בקלות. בהשוואה לריצת כביש חשתי כי הסוליה בולמת ועוצרת אותי מלבצע תנועה מלאה וגמישה. חלק מהצעדים הרגישו לי מעט כבדים אך מלאי ביטחון ששום דבר רע לא יקרה לי פה על הסלעים. הנעל נבחנה במסלול תלול, מורכב יחסית ובתנאי שטח רטובים במספר סופי שבוע גשומים למדי. הנעל לא נותרה יבשה כשהייתה אך הסלעים הגסים והחלקלקים לא הורגשו כלל.

נעל שטח של סאקוני- סיכום

כבתולת שטח היה נעים לחוות אותו לראשונה עם הנעל הזו. הריצה המקסימלית שלי בשטח הייתה 18 ק"מ שהרגישו לי כמו מרתון תל אביב בערך. מזג האוויר החורפי והשבתות הגשומות סיפקו מבחן די מהימן לנעליים. אומנם לא נשארתי עם כפות רגליים חמות ויבשות אך בהחלט שבתי בשלום מן הנכר (ללא פציעות ומעידות מיותרות).

הרגיש לי נעים מבפנים, ומעט כבד מבחוץ. טכנולוגיית ה-BOA החדשות בנעלי סאקוני הוסיפו פאן וזרימה לעניין. הסוליה האולטימטיבית והחזקה לאחיזת השטח בהחלט איפשרה לי לשכוח את האתגר החדש עבורי, אך בנמל ובאספלט לא נבקר יחד.  

בשטח- הגומי והזיזים (בעלי כיוונים שונים) ממנו עשויים הבסיס מסייעים לאחיזה ובטחון. הנעל קלה יחסית לנעל שטח (227 גרם), למרות הזיזים הרבים המאסיביים בסוליה התחתונה.

אינני יכולה להעיד על עמידותן הרבה. עדיין. אך בהחלט מדובר פה בסיפור אהבה. אומנם הוא לא ממבט ראשון. יש הרבה קשיים, מהמורות וסלעים בדרך. ולצערי, אני לא אוכל להכיר אותן להורים במדינת תל אביב אך בהחלט יש מקום לאופטימיות קוסמית. נעלי כביש יקרות שלי, ניפגש בכל פעם שארצה להפוך מעכבר הכפר לעכבר העיר. את הסאקוני החדשות אשמח לקחת למירוצי השטח הקרובים. שם, ארוץ לי בסטייל, מינימליזם עיצובי וללא כל דאגה שהשרוכים יפתחו לי באמצע.

מאת: דנית לויטן ורדי
צילום: רנן לויטן
סאקוני Switchback ISO
איכות וגימורסטייל ועיצובהתאמה לכף הרגלנוחות
עלולה להיות קשיחה לחלק מהרציםרבגוניות מוגבלת לאספלט
89%ציון ראנפאנל
עיצוב100%
אחיזת חלק עליון ועקב100%
ניתור85%
פידבק וגלגול (תחושת קרקע)90%
שיכוך90%
אוורור80%
אחיזת קרקע85%
תמורה80%