מזה עשור אנו עדים להתפתחות של נישה בענף הריצה בארץ: ריצות שטח ואולטרה מרתון. מה שהיה פעם נחלתם של המשוגעים לדבר, הפך אט אט לקהילה של אלפים והיד עוד נטויה. אילן פריש, מאמן ובעלים במועדון הריצה Summit שמארגן גם את ה JMUT, החליט לחזור למקורות ולתהות: איך בעצם הכל התחיל ואולי גם מה צופן לנו העתיד? 

מסתבר שמרוצי שטח הם לא המצאה של העשור האחרון בארץ. מרוץ הקפת התבור הוותיק שחוגג השנה 65 שנים להיווסדו הנו המירוץ הראשון בישראל והוא כולו מירוץ שטח! 11 ק”מ של שבילים שמתחילים עם טיפוס לא פשוט של כמעט 300מ לעבר בתי הכפר שיבלי שבתבור. ריצות שדה היו מאז ומעולם. אנחנו פה מדברים על האירועים הארוכים בעיקר והרשמיים.

מאת: אילן פריש
צילום: RunerScanner, פרו ספורט אולטרה\קרן מרץ, עומר מנוס ז”ל (“צלם הבית”)

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ריצות שטח – האם המייסדת: קרן גולדבלט וה”פרו ספורט אולטרה”

אין ספק שיריית הפתיחה לתחום ריצות שטח ואולטרה מרתון, שייכת לקרן גולדבלט שהפיקה את מירוץ האולטרה הראשון בארץ:  “פרו ספורט אולטרה” היה שמו, 53 ק”מ היה אורכו והוא התקיים בשנת 2007 בקיבוץ דליה באזור רמות מנשה. קרן הגיעה להפקת מרוצים מאהבת הריצה. כדבריה: “מאוד אהבתי ריצות שטח, נהניתי בשטח הרבה יותר מאשר בכביש. היינו קבוצת חברים שרצנו ביחד ואחד מהם העלה רעיון לעשות מרוץ אולטרה בארץ… זה היה מאוד מתבקש והגיע מאהבת הספורט ואהבת השטח. אז עוד לא היה GPS מדויק ודברים דומים. היו אז דיונים על מה זה בכלל אולטרה” , אומרת קרן, “אז מדדנו פחות או יותר 50 קמ, ויצא 53. היו כאלה שהתלוננו נורא אבל אמרנו להם קיבלתם 3 ק”מ בחינם. המשתתפים היו צריכים לרוץ בזוגות שזה יותר בטיחותי. המסלול עבר על שבילים לבנים בלבד, ממש לא טכני ועדיין…” , טוענת קרן: “אנשים התלוננו. היה להם קשה, הם לא היו מוכנים לזה. היה אפילו מעבר מים אחד בנחל השופט שאנשים התלוננו עליו מפה עד להודעה חדשה. כמובן שהיו גם כאלה שנהנו מאוד. השתתפו בערך בין 200 ל-300”

עד שנת 2011 המשיכה קרן לצבור תאוצה. שנה לאחר המירוץ הראשון המרחק גדל ל-60 ק”מ (לכבוד 60 שנה לקום המדינה) ושנה לאחר מכן צמח ל-100 ק”מ. בשנת 2011 התקיים המירוץ במתכונתו האחרונה בהרי ירושלים עד למרחק של 100 ק”מ, כאשר מתחם הזינוק היה ליד צומת אשתאול (אז חוות התבלינים, היום יקב פלאם). באותה השנה המירוץ הפך לטכני בחלקו. “היו הרבה תלונות גם אז, אבל תמיד יש תלונות. הטיפוס להר כרמילה היה מאוד קשה לרצים” אומרת קרן: “אם אתה רוצה להיות פורץ דרך אתה צריך לאכול הרבה קש בדרך. אנשים היו באים מאוד לא מוכנים, אבל הקהילה לאט לאט למדה”.

שנת 2011 היתה השנה האחרונה ל”פרו ספורט אולטרה”, וכל זאת למה? “מכרתי את החנות”, אומרת קרן. “צריך להבין שאלה אירועים שאתה לא מרוויח מהם. כשהיתה לי החנות היתה גם הפריבילגיה והתירוץ שזה חלק משיווק החנות ולא אכפת לי להפסיד כסף, אבל כאשר מכרתי את החנות, כבר לא יכולתי לממן את זה מכיסי”.

כיום האהבה של קרן היא adventure racing בהם שריצה היא רק חלק מהענין. “הקהילה של רצי השטח מתבגרת וגדלה, רואים אותם היום בכל מקום, וזה כיף לראות. אבל תמיד יהיו רצים ששטח בשבילם זה מחוץ לתחום”.

מייסדי תחום ריצות שטח בישראל

קרן על רקע שער הזינוק\סיום ברמות מנשה

האב המייסד – שי חזן וסובב עמק

עמוד תווך נוסף בתחום ריצות שטח בארץ הוא שי חזן כמובן, שנטע בחוזקה את “סובב עמק” עמוק בתודעה של קהילת הרצים בארץ והפך אותו לאירוע הדגל של ריצות השטח בארץ. “סובב עמק ב2016 התקיים בפעם השביעית”, אומר שי: “לפני שהתחלתי עם הסובב, עוד רצתי והשתתפתי בלא מעט תחרויות שטח – גם אצל קרן בירושלים ובמגידו, באתי ממש מתוך עולם הריצה. סובב עמק נולד בתודעה שלי עוד ב2009, אז התחלתי לתכנן אותו ולאגור כוחות, כאשר הרעיון עצמו עלה בריצה עם חברים”. ככה נולד בקיבוץ הזורע מירוץ השטח המפורסם והמצליח בישראל, כאשר בשנתיים הראשונות להיווסדו (2010-2011) המירוץ כלל גם ריצה ואופני שטח.
“בשנה הראשונה היו לנו 250 רצים כאשר המסלול הארוך ביותר היה 61 ק”מ. רק בשנים העוקבות גדלנו למרחקים ארוכים יותר, כאשר הסיבוב המפורסם של ה30+ ק”מ נותר בעינו ללא שינויים מאז השנה הראשונה, עם היתרונות והחסרונות כמובן”.

הנה קצת סטטיסטיקה על הסובב: ב-2010 היו 450 משתתפים (ריצה ואופנים), בשנת 2011 גדלנו ל-650. הגדילה המשיכה עד ל-2300 רצים ב2016! הפוטנציאל הוא לעוד אלפי רצים. במירוץ הראשון (2010) היו 14 רצים במקצה הארוך של אז: 61 ק”מ. בשנה האחרונה עמדו על קו הזינוק ל-61 ק”מ לא פחות מ-250 רצים. חלק ניכר מהרצים “גדל” עם הסובב – רצים שהחלו מהמרחקים הקצרים יותר גדלו למרחקים הארוכים יותר עם השנים.

“המירוץ הוא לא למטרות רווח”, אומר שי: “הכל הכל בהתנדבות, כולל אותי. אף אחד לא מקבל שקל. מעל 70 מתנדבים מקהילת ברצים עזרו לנו השנה, כאשר רובם המכריע גם לקח חופש מהעבודה כדי לבוא ולעזור לנו בתחנות”. שי גם מדגיש את חשיבות הקשר עם הרצים: “חשוב לנו לשמור על הקשר עם הרצים ולהקפיד שיהיה מירוץ איכותי. בשנה האחרונה מה61 ק”מ ומעלה אני מכיר את כל הרצים ואת המשפחות שלהם. הקשר האישי מאוד חשוב לנו”.

אין לאף אחד ספק שמדובר במרוץ הדגל של ריצות שטח בארץ. לא קיים רץ שאינו מכיר את המונח “סובב עמק”. המירוץ אף מהווה קרש קפיצה מפנק לריצות שטח. ועדיין, השנה לראשונה החליט שי לקחת פסק זמן והמירוץ לא יתקיים ב2017. “הכל מבוסס על התנדבות, ובעיקר אני עושה את הכל. אני זקוק לפסק-זמן, וזו הסיבה האמיתית והיחידה. אישתי ואני מובילים את הפרויקט הזה, כמובן עם עזרה רבה במיוחד בחודש האחרון, אבל זו עבודה במשרה מלאה לאורך כל השנה. להתעסק עם ספקים, כספים, גביה ורישום. הכל הכל באחריותי. אני מחזיק עבודה שמפרנסת אותי והעיסוק בסובב זו משרה נוספת”

שאלתי את שי האם הוא לא חושש מפסק הזמן השנה?  “אני חושש בוודאי, לקחנו את זה בחשבון שזה יכול לגווע ועלולים לצוץ מירוצים אחרים או שזה יוריד מהמומנטום. אנחנו עושים זאת בשביל הרצים ולא מתפרנסים מהמירוץ. לסובב יש תרומה מכובדת לקהילת רצי השטח ונמשיך עם הסובב כל עוד הרצים יחפצו בכך…”

שאלתי את שי האם לדעתו קהילת רצי השטח בארץ גדלה בהתמדה, או שמא מדובר בתחלופה של רצים? “הקהילה במגמת גדילה אין ספק…” אומר שי, “הרי ניתן לראות בברור את כמות הרצים שגדלה משמעותית כל שנה בכל מקצה. מצד שני הקהילה גם מתחלפת כי יש גם רצים שעזבו את השטח ויצאו ממעגל השטח בפרט והריצה בכלל. לדעתי הרבה מהרצים בסובב הגיעו לשטח מריצות כביש, אני מניח שרובם חיפשו קצת שינוי וגילו את השטח”

אולטרה מרתון סובב עמק

שי חזן במתחם הסובב ליד קיבוץ הזורע

עופר פדן – המרתון המדברי באילת

שחקן עולה נוסף במפת אירועי השטח בארץ הוא המרתון המדברי באילת, שהתחיל את דרכו ב2011 תחת ניצוחו של עופר פדן מ”מרתון ישראל”. הגוף שתחתיו קמו בזמנו גם מרתון ת”א ומרתון ירושלים (שעברו בהמשך לחברות הפקה שונות באמצעות מכרזים). “אחרי שהקמנו את מרתון תל אביב והתחלתי עם ירושלים, פניתי במקביל לעירית אילת בנושא המרתון מדברי” מספר עופר. “הרעיון לעשות מרתון שכולו על טהרת השטח. שוטטתי באתרים ותערוכות בעולם ולמרתוני הכביש האורבניים הייתה שליטה טוטאלית, ואז החל להתבשל אצלי נושא המרתון המדברי באילת. ללא ספק הוא מהווה פריצת דרך בעולם מרתוני השטח, גם בנושא הבינלאומי – אין הרבה מרוצי שטח בעולם שמשלבים מדבר, ים ועיר!”

עם השנים המרתון המדברי השתדרג והשתפר: בשלוש השנים הראשונות היה רק חצי מרתון. החל מ-2014 הצטרף המרחק המלא. בכל שנה ישנו גידול עצום של 30% לפחות בכמות הרצים. אין ספק שהמרתון המדברי באילת הוא כוח עולה במפת אירועי השטח בארץ.

שני פרויקטי שטח נוספים ומעניינים של מרתון ישראל הם המירוץ בצוק מנרה שנגדע לאחר המופע הראשון שלו ומירוץ החרמון.

“ב2014 יצרנו את המירוץ האנכי בצוק מנרה. זה היה רעיון מאוד יפה והגיעו כ200 רצים אבל המועצה האזורית גליל עליון לא התחברה לזה וגם הגורם העסקי במקום (צוק מנרה) לא תמך בזה. לא היה מספיק שיתוף פעולה. ללא הגורמים האלה מאוד קשה להקים אירוע.
בשנה שעברה פנינו למועצה אזורית גולן עם הרעיון של מירוץ טיפוס לחרמון, שם קיבלו אותנו בזרועות פתוחות והשנה יתקיים מירוץ החרמון ה-2 בקיץ…בקרוב יפורסם תאריך.”

Trail Running and Ultra Marathom in Israel

מסתבר שלא חייבים “לגדול” בשטח כדי בסופו של דבר להיכנס ולהתאהב בעולם הזה. כאשר שאלתי את עופר איך הגיע להפקת אירוע שטח די הופתעתי מהתשובה (בתוספת של כמה ציחקוקים ברקע): “אני בכלל פריק של שיווק. הגעתי למרוצי שטח לגמרי מתחום אחר – הייתי מנהל שיווק בחברות רכב ואופנועים, גם אופנועי ורכבי שטח. השטח תמיד דיבר אלי, אבל החיבור החזק לשטח החל כשהתחלתי עם כל נושא המירוצים בשטח. למרות שהפרויקטים הגדולים שהובלתי תחת מרתון ישראל הם מרתון תל-אביב וירושלים, באופן אישי אני מעדיף ליצור וליזום אירועים בשטח. אני איש של שטח – זה מה שמלהיב אותי, והיד עוד נטויה!”.

עופר גם מסכים עם הטענה שקהילת רצי השטח הולכת וגדלה. “אף פעם לא עשיתי סקר מדויק בנושא, אבל בהחלט ישנה מגמה של רצים שנחשפים לשטח, מתלהבים ומתאהבים בזה. זו גם מגמה שמאוד בולטת בתערוכות בחו”ל שאני מבקר בהן. ישנם הרבה מיזמים חדשים של אירועי שטח בעולם. זוהי מגמה עולמית. גם בפגישות שיש לי עם משרד התיירות ישנה אמונה חזקה בכוח של תיירות ספורט נכנסת לישראל. האנשים סביב הענף הזה גם במשרד הספורט וגם בתיירות מאוד מאמינים בזה. זה כבר לא שגעון של כמה אנשים , זוהי מגמה שרק תלך ותתעצם”.

עופרי מילר

לעופרי מילר חלק בהיסטוריה של אירועי השטח בארץ – כיום הוא מפיק במרתון ישראל ויש לו גם חברה למדידת זמנים (ע”ע סובב עמק האחרון). “כל העסק התחיל כתחביב. מאוד אהבתי לרוץ בשטח ומעצם היותי יזם התחביב הפך להיות מקצוע. אחד הפרויקטים המלהיבים של עופרי (תחת הכובע של sportweb) היה “Trail Run”שנולד לפני 5 שנים לערך: מירוצי שטח במקומות שונים בארץ כולל מדידת זמנים, כאשר אירוע הדגל התקיים בהרי ירושלים עם מסלול שיוצא מפארק בגין. עוד מקומות בארץ שבהם התקיים “Trail Run” הם יער עופר, יער חרובית, דרך בורמה, ניר אליהו ועוד. “הרעיון בעצם היה להכניס מרוצי שטח חדשים, להכיר מקומות חדשים לרצים ולאתגר אותם, לעשות אירועים שונים ותחרותיים, כי הריצה האמיתית היא בשטח ולא בכביש!” , טוען עופרי. פרוייקט Trail Run חי במשך 3 שנים אבל בסופו של דבר גסס ונעלם גם בגלל הענות חלקית של הרצים וגם בגלל הדרישות החדשות של מד”א לאירועים מהסוג הזה, כל אלה בסופו של דבר הותירו את הפרוייקט ללא גב כלכלי.

חותם נוסף שהשאיר עופרי הוא אולטרה קצרין (שהתחיל כ”אולטרה בראשית”) שלצערנו גם חדל מלהתקיים. “אולטרה קצרין התקיים 3 שנים, 2015 היתה השנה האחרונה. זוהי יוזמה מלאה שלי מהתחלה ועד הסוף, אבל האירוע הזה גמור לצערי” אומר עופרי: “עיריית קצרין יצאה במכרז מאוחר מידי, המכרז נפל ובסופו של דבר האירוע נפל. זה מאוד כאב, אולטרה קצרין היה הבייבי שלי, אבל המשכתי הלאה.” כיום עופרי מעורב בעוד פרוייקטים כגון תנך תש”ח שצובר תאוצה בשנים האחרונות עם מרחקי אולטרה מעבר למירוץ השליחים שמהווה את ליבת האירוע. התחזית שלו אופטימית לגבי צמיחת קהילת רצי השטח, אבל לגבי אירועי שטח ,זה כבר סיפור אחר: קשה למפיקים להחזיק את הראש מעל המים ולהפסיד כסף בציפיה שהאירוע יגדל ויהיה רווחי כעבור מספר שנים. נכון שישנן הרבה יוזמות אבל רק מעטות מהן ישרדו לאורך זמן”.

עידן שלב

נחתום את הכתבה עם עידן שלב (גולדפיש) והוא מגיע להפקות אירועי שטח מעולם ההפקות לאירועים עסקיים וחברות. “החיבור שלי לשטח הוא חיבור טבעי, הייתי שנה בחו”ל טיילתי הרבה וטיפסתי המון, טרקים מאוד ארוכים של מספר שבועות, החיבור לשטח ברור לי. ב2014 יצאתי עם גולדפיש לדרך חדשה עם היוזמה הראשונה בשטח של אולטרה טרייל חיפה (HUT) – מירוץ HUT החל כיוזמה של מירוץ שליחים בלבד ל80 ק”מ והתקדם גם למירוץ יחידים הכולל מרחקים קצרים יותר. בשנה האחרונה התקיים מרתון לילי ומירוץ אולטרה משולב אורבני ושטח. השנה הפרויקט גדל עם מרחקים החל מ-10 ק”מ ועד ל- 80 ק”מ של שטח ודרכים עירוניות. בנוסף – כרמל טרייל של עידן הוא כיום המירוץ הרב יומי היחיד בארץ (ליחידים, זוגות ושלשות). את שלישית מרוצי השטח של גולדפיש חותם HUM (היירוס אולטרא טרייל), שיתקיים השנה באוקטובר במהדורה הראשונה. מירוץ שטח עם מקצים של 10 ק”מ עד 80 ק”מ עם 3000 מ’ טיפוס בתוואי שרובו טכני, בהחלט יש למה לצפות.

אז מה נשאר לנו?

כמובן שישנו גם את ה Jmut שהפקנו ב Summit, אבל היות ואני לא אכתוב על האירוע של עצמי בכתבה הזו – אזמין אתכם להנות מהכתבה של אריק מון ב RUNPANEL: גובה מצטבר, שטח קיצוני וחוויות ב JMUT: אירוע TRAIL בהרי ירושלים. מה שנשאר לנו זה לקוות שכשהקהילה תמשיך לגדול, עדיין נתמוך ונפרגן גם לרצים בקהילה וגם להפקות הלא פשוטות בשביל הרצים. וכמובן לחגוג את השטח בארץ שלנו. כל שביל חדש ש”נפתח” לנו הוא סיבה למסיבה. 

מאת: אילן פריש

אילן- מאמן ושותף בSummit- מועדון ריצות שטח. מרתוניסט ,אולטרא-מתוניסט ואיש ברזל. אהבתו האמיתית – מרוצי שטח ואולטרה. בוגר CCC , TDS , Lavaredo Ultra Trail ו-UT4M ועוד. בעל נסיון עשיר בהובלה של מתאמנים ליעד, מהמירוץ הראשון של 5 קמ ועד אולטרא מרתונים של 100 מייל ויותר. נייד: 0526480649

—————
וגם: מנוי (חינם) למגזין הריצה RUNPANEL פה: https://goo.gl/Auzkl9
ומנוי (חינם) למגזין האופניים BIKEPANEL פה: https://goo.gl/4tGh4F