הם היו שלושה, ושמחו על ההזדמנות לטעום מהישראמן – תחרות הטריאתלון האתגרית בהפקת שוונג למרחק ארוך באילת שמתקיימת בסוף השבוע הקרוב. אבל כשאחד מחברי השלישייה חלה ברגע האחרון- הם התאכזבו לגלות את תנאי התחרות להחלפת משתתף.

מאת: אורי ארבל

הזדמנות להשתתף? לקחתי!

זה התחיל לפני חודשיים וחצי, בפוסט בפייסבוק: "עקב פציעה דרוש רץ מרתון לחילוף במסגרת שלשה בישראמן". מיד הדופק התחיל לעלות. הנה ההזדמנות שלי לטעום מהישראמן. בלי לחשוב פעמיים יצרתי קשר, ועוד באותו יום הכרתי את חבריי לשלשה.  נוצרה כימיה טובה והחלטנו שעושים את זה יחד. 

יאללה, מיהרתי להכות בברזל בעודו חם, בואו ניצור קשר עם הפקת המירוץ, נודיע להם על החילוף ונוכל לגשת להתאמן. רגע רגע רגע.. לא כל כך מהר. בירוקרטיה לפנינו.

האופציה להחלפת רץ תיפתח רק בסוף החודש (נובמבר). בינתיים על הרץ הפצוע לבטל את הרשמתו, ועל הרץ המחליף להירשם כרגיל לתחרות. בסוף החודש, ואחרי לא מעט התכתבויות, טלפונים, מיילים, וווטסאפים, בוצעה ההחלפה. יש לציין שהתקשורת מול שוונג, על אף הסרבול בעניין, היתה עניינית, מסבירה ונעימה. הרץ הפצוע קיבל את כספו בחזרה, מלבד 250 ש"ח דמי ביטול, כפי שכתוב בתקנון.

לא ידעתי שהסרבול בהחלפה יהיה רק המשחק המקדים לקראת הבאות.

שפעת – זה לא רק בחדשות

ביום שישי האחרון, כשבוע לפני התחרות, מודיע לנו הרוכב שהוא נפל שדוד עם חום וסיבוכי שפעת למיטה ולא יוכל להשתתף. אוי אברוך, מה עושים?? איך מגייסים בשבוע מישהו שיהיה מוכן לקחת יומיים חופש, לרדת לאילת, לרכב 180 ק"מ וכל זאת בהתראה של שבוע?!

רגע לפני שאני מרים ידיים החלטתי לגייס את כל היכולות הויראליות שלי. ווטסאפים, קבוצות פייסבוק, טיקטוקים, משהו יתפוס.. ואכן, בשבת בצהריים, כמו מחלום, הגיעה הרוכבת המושיעה. "אני רוכבת בקבוצה. כן, יש לי ביטוח, וארגומטרי, ואני ממילא אהיה באילת בסוף השבוע הבא. אשמח לרכב אתכם"

אומייגוד, לא יכולתי לבקש טוב מזה.  כל שנותר הוא לעשות חילוף מול הנהלת התחרות, וניצלנו.

אז זהו, שלא. זוכרים את סיפור ה"תבטל הרשמה, תירשם מחדש"?

על פי תקנון התחרות של שוונג

"מי שמבטל הרשמה החל מה16 בינואר (שבועיים אחרי סגירת הרשמה ושבועיים לפני התחרות) לא מקבל את כספו בחזרה". נניח שמקובל. הנהלת התחרות חישבה אותו כמשתתף. ומי שרוצה להחליף, לא לבטל? יושבים? 

על המחליף לשלם 885 ש"ח, כלומר מחיר הרשמה מאוחרת לתחרות+קנס של 100 ש"ח (על זה שהוא החליט להשתתף ברגע האחרון או לעשות טובה לחבר).

"הכל כתוב בתקנון", אומרים לי בטלפון ממשרדי החברה. "תנאי הביטול כתובים שחור על גבי אינטרנט". "תשלח לנו מייל, נעביר להנהלה"

ישראמן שוונג

ישראמן (צילום: שלי שחורי מוסקוביץ)

נכון, הכל שם אבל למה, בעצם?

למה לעשוק את המשתתפים בסכום מופרז וחסר פרופורציות על חילוף? התחרות מתקיימת באמצע החורף, וסטטיסטית, (על אף היותם עמידים לקור, חום וגשם) בטוח שחלק מהמשתתפים יחלו. כמו כן האימונים המפרכים והמאמץ הרב הנדרש לקראת התחרות גם הוא עושה את שלו וחלק מהספורטאים לא מגיעים אפילו לקו הזינוק. מדוע להקשות על אלו שגם ככה מבואסים על אי השתתפותם, על המאמץ הרב שירד לטמיון, ובמקרה של שלשות, על אכזבה של קבוצה שלמה?

כן, אפשר ומקובל ומובן לקחת דמי החלפה (בכל זאת, נדרשות כמה דקות עבודה של המזכירה וכמה הקלקות על המחשב), ובמחירים של הישראמן אני בטוח שהם לא יהיו נמוכים. אבל להעניש אותנו? נסחפתם.

כולם מפסידים…

בחזרה לשלשה שלנו. הרוכבת, שבסך הכל רצתה לעזור, לא יכולה לשאת בסכום הלא צפוי. כרגע השלשה שלנו מתפרקת. הסכומים ששילמנו עבור ההשתתפות- לא יוחזרו, בתי המלון שהזמנו יבוטלו (אלפי שקלים אובדן הכנסה לעיר אילת). לאכזבה שלנו- אין מחיר. 

הניסיון שלנו לטעום מהישראמן – נגמר בטעם מר. הרצון לחזור בשנה הבאה- נמוך. כנראה שמה שקרה לבתי המלון באילת, יקרה גם לישראמן. מלחששים שיש איירונמן באסטוניה באוגוסט ושהוא הרבה יותר זול.

וביננו גם יותר קל.  בהצלחה למשתתפים!

מאת: אורי ארבל

תגובת שוונג

להלן תגובת שוונג כלשונה מאת מנכ"ל שוונג:
"ראשית, מדיניות ביטול/שינוי ההשתתפות בישראמן היא על פי החוק במדינת ישראל. עבור משתתפים שרוצים ביטחון יתר מעל ומעבר לדין הישראלי, קיימת בישראמן אפשרות, בעלות לא גבוהה נוספת, לשמר את אופציית ביטול ההשתתפות למועד מאוחר יותר.

גם במקצה השלשות, וגם במקצה היחידים, הביטוי הנכון איננו "החלפת משתתף". בדיוק כמו במקרה של הזמנת טיסה, מדובר בביטול השתתפות של אחד, ורישום של משתתף אחר.

בשלשה בייחוד, השינויים עשויים להיות מפליגים (א) משתתף נדרש לעמוד בכל הכללים לרישום בישראמן, (ב) הקטגוריה התחרות של השלשה עשויה – בחלק גדול מהמקרים – להשתנות. דבר שמצריך מערך גדול של שינויים, ולעתים אף שינוי בזינוקים.

לפנים משורת הדין (שכן הדין קובע אחרת), מדיניות הישראמן במקרה זה של שלשה, פשוטה –  העלות המלאה עבור משתתף השלשה שפרש, ועבור המשתתף שבא במקומו, תהיה כעלות רישום של משתתף שלשה יחיד, היום.

לאמור – עלות ההרשמה כפי שהיא אפשרית עכשיו. עלות מלאה זו למשתתף יחיד, תתחלק בין ה"פורש" לבין ה"חדש" באופן הבא: 

  • לטובת ה"חדש" ייזקף הסכום המלא ששילם ה"פורש" בניכוי 200 ש"ח. אותם 200 ש"ח ישמשו כזיכוי ל"פורש" להשתתפות בישראמן בשנה שהבאה.
  • לאחר זקיפת הסכום ששילם ה"פורש" בניכוי 200 ש"ח, יידרש ה"חדש" להשלים את יתרת הסכום לעלות סכום הרשמה מלאה כפי שהיא כיום, למשתתף יחיד בשלשה (אגב, ככל שה"פורש" וה"חדש" חפצים להתסדר כספית ביניהם בדרך אחרת – זהו ודאי לא עניינו של ארגון ישראמן).

במצב דברים זה, אין כפל תשלומים. יש תשלום אחד למשתתף אחד בשלשה, במחיר כפי שהוא היום, כאשר הסכום היחיד הנ"ל מתחלק בין ה"פורש" לבין ה"חדש". למען הסר ספק, האמור אינו גורע מחובת ה"חדש", לעמוד בכל הכללים האחרים דוגמת אישור רפואי ארגומטרי, ובמידת הצורך ביטוח כנדרש."


פרשנות ראנפאנל

לטעמנו- יש פה שני צדדים למטבע ואפשר להבין את שניהם: צד התחרות וצד המשתתפים. 

לתחרות קל מאוד להסתתר מאחורי חוק הגנת הצרכן, היות והחוק לא לקח בחשבון את תחום האירועים (בניגוד לטיפול מפורט בתחומי הרכישה מרחוק, תיירות ועוד). ברור שהחוק לצדם של המפיקים בויכוח הזה. אבל השיח לא יכול להשאר ברמה החוקית- יש גם עניין אנושי ועניין של שירות. חברה העוסקת באירועי ספורט צריכה להבין את הספורטאים, ולראות את טובתם ובמקרה של שלשה והחלפה- לראות בכך החלפה בירוקרטית פשוטה של השם ולא "ביטול משתתף ורישום אחר". לגיטימי לגבות בעבור סכום הטיפול בכך, אולם צריך להיות הוגנים בגובה התשלום במקרה כזה. הוא אינו דומה לרישום חדש.

מנגד- אי אפשר להתכחש לאחריות האישית שנדרשת מהמתחרים: נרשמתם לתחרות שההכנה לה ארוכה מאוד והיא בעוד חצי שנה? יש סיכוי שתפצעו, תחלו או יקרה משהו שימנע מכם להגיע! זו אחריותכם לרכוש את ביטוח ביטול ההשתתפות, ובמיוחד כשהתחרות מציעה פתרון כזה! אחת שהייתם שאננים ולא השקעתם את ה 100+ שקלים האלה כדי להגן על עצמכם מפני מקרים כאלה, במיוחד שהאופציה מוצעת למשתתפים על ידי התחרות, די שמטתם את זכותכם להתלונן על התנאים. 

בשורה תחתונה לטעמנו האיזון הנכון בין שני הדברים הוא לאפשר החלפת משתתף בשלשה, בעבור דמי רישום נוספים מוגדלים שיהיו גבוהים יותר מעלות אותו ביטוח הביטול, אולם נמוכים משמעותית מרישום חדש. התמחור צריך להיות בנוי כך שלא יעודד משתתפים להיות שאננים ולהניח שיתמכו בהם ברגע האחרון למרות שלא קנו את הביטוח…