מצלמת האקסטרים של Hero 7 Black של גופרו נועדה בראש ובראשונה לוידאו; ובכל זאת, כמה מתמונות האקשן הכי מגניבות שלנו באתרי OUTPANEL, BIKEPANEL ו RUNPANEL צולמו איתה. איך עשינו את זה? קבלו טיפים להוצאת אחלה תמונות אקשן עם הגופרו 7!
מאת: גיא חלמיש
כל תמונות הריצה בכתבה זו צולמו עם הגופרו
עקרונות חשובים לכל צילום
לפני שנכנסים לעיסוק בגופרו 7 וכיצד לצלם איתה תמונות ריצה, חשוב להדגיש כמה דברים בסיסיים ביותר בטכניקה של צילום:
1. שימוש ברקע – להבלטת האוביקט שימו לב כיצד מבנים, עצים, ואלמנטים מאחורי האוביקט יכולים להדגיש אותו. מצלמות האקסטרים (כמו גם רוב הסלולריים) אינן יודעות לטשטש את הרקע ולכן תשומת הלב לכך חשובה במיוחד.
טעות נפוצה: רקע עמוס פרטים ולא מעניין שמסיח את הדעת.
2. שימוש בתאורה– עדיף למצוא זוויות אחרות בהן התאורה היא בצד המצלמה או אפילו בזווית מסוימת ממול הצלם ומאחורי האוביקט- זה מייצר עומק ודרמטיות לתמונות.
טעות נפוצה: היא לצלם תמיד כשהשמש בגב המצלמה.
3. שימוש בצבעים – צבעוניות בולטת של המצולם בתמונה תמיד עושה הבדל. כשהכל בצבעים דומים האוביקט שלכם לא מתבלט.
טעות נפוצה- צילום אוביקט על רקע עם צבעוניות משתנה מדי. נסו למצוא רקע אחיד יחסית ואז גם אם הצבעוניות של האוביקט שלכם אינה קיצונית הוא ייראה סביר.
4. מסגור- מסגור הוא האופן שבו אתם מניחים את האוביקט שלכם בתמונה- מה כוללת התמונה ביחס לאוביקט ולסביבה שלו? כמה רואים מימינו ומשמאלו? האם יש שטח גדול או קטן מעליו או מתחתיו? כשאתם מסתכלים מבעד למסך חישבו על המיקום הזה, שחקו קצת עם המיקום של האוביקט למציאת הנקודה האופטימלית.
טעות נפוצה: יותר מדי מרווח לתקרה/שמים וחיתוך חלק תחתון.
5. גיוון המבט והתמונה– כדי להוציא תמונות טובות צריך את הפריים הנכון. אבל כדי להשיג אותו רוב הצלמים הטובים מצלמים המון תמונות. תמיד צריך לגוון את הזוויות, המרחקים, והפריימים שעושים מול האוביקט. בצורה כזו יש להם מגוון גדול בו כל אופציה שונה זו מזו, ואפשר לבחור את האופטימלית.
טעות נפוצה: מתחילים מצלמים המון תמונות של אותו דבר פחות או יותר במקום לגוון נקודות מבט.
6. עריכה- יש אמרה שאומרת שההבדל בין צלם טוב לגרוע הוא שצלם טוב הוא גם עורך טוב. כל הצלמים מייצרים לא מעט תמונות גרועות, אבל צלמים טובים יודעים להתאפק מלהציג את כולן ומציגים רק את הטובות ביותר שלהם. גם העריכה במובן טיפול במחשב בתמונה הנבחרת היא חלק מהסיפור.
טעות נפוצה: הצפה של זבל. עדיף להראות תמונה אחת מעולה מאשר 10 בינוניות.
גם וידאו וגם סטילס בגופרו ואפילו Burst אבל…
מנסיוני, דווקא מצלמת האקסטרים לא מתמודדת טוב במיוחד עם סטילס באקסטרים. גם כשמצלמים ב 10 פריימים לשנייה מגיעים מהר למגבלות החשיפה של המצלמה. המצלמה ממש לא יודעת להתמודד עם חשיפה מתוחכמת בסטילס מול השמש. כשמצלמים בסטילס מול השמש אפשר להפעיל HDR שמשפר משמעותית את החשיפות באמצעות שילוב של כמה תמונות בעלות חשיפה שונה לכדי אחת שמציגה את הכהים והבהירים בצורה טובה יותר, אבל זה לא מתאים לצילום אקשן, שבו פעמים רבות האוביקט משנה מיקום במהירות. יש פתרון:
במקום סטילס, מצלמים בוידאו 4K לסטילס!
לגופרו 7 יש 4K בוידאו. יש לה עד 120 פריימים בשנייה ב 4K. מה זה בעצם 4K? זה צילום ברזולוציה של 3840 על 2160 פיקסלים- פי 4 מ HD מלא. זה אומר שכל פריים כזה הוא ברמת איכות סבירה גם בשביל סטילס (שם אנחנו רגילים לרמות רזולוציה גבוהות). למגזינים מודפסים זה לא יספיק אבל לאינסטגרם שלכם בהחלט כן.
הטיפ שלנו הוא שגם עבור סטילס של אוביקטים דינמיים באקשן, כדאי לעשות עם ה GoPro שימוש במה שהיא באמת מצטיינת בו- בצילום וידאו אקשן
התאמנו עם RUNPANEL מביתכם- בזמן ובמקום שנוח לכם!
סטילס מתוך וידאו 4K בגופרו – כך תעשו זאת:
בחרו במצב וידאו 4k – עושים זאת על ידי בחירת הרזולוציה בעמוד ההגדרות בוידאו. אני בד”כ מצלם ב 30 פריימים לשנייה. אם לא מצלמים עבור Slow Motion אין צורך ביותר.
לצילום עצמי- השתמשו בחצובה של הגופרו או במתאם לחצובת גורילה- שימו את המצלמה בנקודה בה אתם מעריכים שהפריים יהיה המוצלח ביותר. הפעילו את הוידאו וגשו מייד לבצע את הפעילות שלכם מול המצלמה. חזרו אליה והפסיקו את הצילום.
גוונו נקודת צילום כשאתם מצלמים אחרים– התחילו את הוידאו וצלמו סשן קצר של כ 15 שניות שבמהלכו אתם משנים ללא הרף את מיקומכם ביחס לאוביקט (שישאר כל הזמן בפריים)- מתקרבים (מאוד!), מתרחקים, מצלמים מלמטה, מלמעלה, עושים תנועה מאחוריו בחצי קשת אל לפניו… בצורה כזו ב 15 השניות האלה יהיו לכם מגוון פריימים שונה זה מזה עם כיווני אור מגוונים.
הורידו את קובץ הוידאו למחשב- כעת מתחילים להפיק את התמונה מתוך הוידאו. לשם כך תצטרכו תוכנה שמאפשרת לגזור פריים בודד. אני משתמש בנגן ה VLC שבו: מנגנים את הסרטון. באמצעות סמן המיקום בוידאו אני מזיז עם העכבר את הסרט ידנית למציאת הנקודה האופטימלית. בנקודה זו עכבר ימני > בחירה בתפריט “וידאו” ובתוכו Snapshot מייצרת את הפריים.
עריכה לאחר הורדת התמונה- הנגן שומר את התמונה בספריה שתבחרו, ואז עוברים לטיפול בתמונה בתוכנת עריכה. בד”כ צריך לטפל יותר בתמונות האלה- לשפר צבעים, להוסיף חדות, או לטשטש את הרקע.
גופרו 4K לסטילס- יתרונות השיטה
צילום בגופרו רק ב 4K והוצאת הפריימים הטובים ממנו עבור סטילס, מייצרת יתרונות בצילום אקשן:
- קל יותר לעסוק בצילום במהלך הפעילות- אפשר להתרכז במהלך הפעילות רק בוידאו. צלמים רבים מדווחים על הקושי לעשות החלפת תודעה / Switch בין וידאו לסטילס. גם ברמת פקדים ומעבר בין המצבים במצלמה, וגם קוגניטיבית – יותר קל “לחשוב וידאו” בלבד.
- הפריים המושלם- הוידאו הוא בעצם צילום של כמות אדירה של תמונות סטילס בשנייה. הוא מאפשר לכם להוציא בדיוק את הרגע הנכון ביותר מתוך סדרה אדירה של תמונות סטילס- הרגע בו האוביקט שלכם נמצא בפוזיציה המושלמת מבחינת הביצוע, הרקע, ומיקום המצלמה והפריים.
- כשאתם מצלמים בוידאו- אתם יכולים לייצר תמונות בצילום עצמי בקלות. מעמידים את חצובת הגופרו, מתחילים הקלטה וחוזרים אליה מייד אחרי הביצוע.
גופרו 4K לסטילס- מגבלות השיטה
הרזולוציה אינה קרובה לזו של מצלמות מקצועניות, ואפילו לא לזו של צילום סטילס עם הגופרו עצמה. לא מקבלים את החדות המקסימלית, או את האיכות הטובה ביותר שאפשר לצבעים בשיטה הזו. בד”כ יש צורך ביותר עבודה על המחשב לשפר את התמונה. ועדיין- היתרונות לטעמי גדולים על החסרונות.