אתם רצים גם בשטח וגם בכביש וצריכים נעליים שיתאימו לשני המשטחים? אוהבים משקל קל יחסית ודרופ נמוך של 4 מ”מ? כאלה בדיוק הם ה Columbia Montrail Fluidflex XSR M. קיבלתי אותם למבחן והנה כל מה שיש לי לאמר לכם על הנעל הזו!
חברת Columbia Montrail
החליטה להיכנס ברצינות לשוק הישראלי- והיא נמצאת בעמדת זינוק מצוינת עם אתר אינטרנט שאפשר להזמין בו נעליים וציוד בקלות וגם במעל ל 20 חנויות בהן אפשר למדוד ולהתרשם מהן: ברשת קולומביה, רשת חנויות Outsiders ורשת “שבילים”. כשאומרים קולומביה בד”כ קופצים לראש עולמות האאוטדור, טיולים, ציוד לשהייה בהרים ובטבע (תחומים שאנחנו מכסים במגזין האח: Outpanel), אבל מי שבא מעולם ריצות השטח יודע שמונטרייל היא אחת הוותיקות והמוערכות בו בריצה, והחיבור שלהן ייצר ענק עולמי שמשחרר מוצרים איכותיים – כמו שכבר גיליתי במבחן ביגוד האביב שלהם.
דגם המבחן – כרטיס ביקור
- שם הדגם: .Fluidflex X.S.R
- ייעוד: ריצת שטח וכביש (דו שימושית)
- ייצוב: נייטראלי
- דרופ: 4 מ”מ
- עובי סוליה: 15מ”מ עקב, 11מ”מ חלק קדמי.
- משקל: 243 גר’ (מדידה עצמית, מידה 9)
- טכנולוגית סוליה: FluidFoam™
- מחיר מועדון: 490 ש”ח (559 מחירון).
בחנות- התרשמות ראשונית, סטייל, רוחב ומבנה
מה שרואים זה קודם כל את העיצוב, ובעיני הוא מעולה. האלמנט העיצובי המגניב פה היא הסוליה והפיסול שלה שמשדרים את השיכוך והתחכום בנעליים- זו לא עוד סוליה לבנה, ישרה, סתמית. מעצב המוצר פה לקח את האלמנט שעיצובית הוא בד”כ הכי משעמם, נתן לו פסים אנכיים שמשדרים תגובתיות לתנועת הרגל וגלים שמשדרים שיכוך ותנועה קדימה, ופשוט הבריק פה. אקדים את המאוחר ואומר שהסוליה הזו בהחלט מחזיקה בתכונות האלה, לא רק ברמה העיצובית.
הגנות המעטפת השחורה סביב לאיזור הקדמי גם הן מקשרות בצורה יפה בין הסוליה לרשות העליונה, ומתחברות לאלמנט העיצובי הבולט הנוסף והעיקרי בנעליים האלה: רצועות הפולימר שמהוות את מסגרת אזור הקרסול שבתוכן נעה בחופשיות יחסית מעטפת הקרסול בפתח הנעל. אפילו הלוגו הזה, שמאוד לא פשוט לשלבו בנעליים (כי אין לו צורניות שזורמת עם עיצוב) גם הוא מצא את מקומו בצורה הרמונית, ובכלל- כל משקלי היחסים בין הצבעים הזרחניים לכהים, השילובים והזרימה בנעל הזו פשוט עשויים הייטב.
מיד עם נעילתה הרגשתי שמבחינת “כמות החומר”- אותן תחושות סוביקטיביות מיידיות שנובעות מהמשקל, מאופי האחיזה העליונה והריפודים ועובי הסוליה, היא מרגישה על הסקאלה היותר יעילה קלילה וגמישה של נעלי הריצה. יש פה פוטנציאל לנעל מהירה.
המלצה- הצטרפו לדיוור השבועי שלנו:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
מבחינת רוחב, התחושה שלה קצת חופשית – די רחבה ולא מעיקה ושומרת על חופש יחסי בתוך הנעל. זו נעל שתתאים להמון רצים שסובלים מנעליים הדוקות מדי, צרות מדי ומעיקות: היא מרגישה רחבה למדי, גמישה ויעילה יחסית, ואוורירית. אגב, בזמן שבחנתי את הנעל הזו היתה אצלי כבר במקביל נעל נוספת של קולומביה למבחן עתידי. המצאות שני הדגמים השונים הוכיחה לי מיידית שכל אחד מהם מייצר תחושה שונה לגמרי כמעט בכל ההיבטים- לכל דגם תכונות משלו כך שמה שתקראו פה הוא מאפיין הדגם הזה ולא מאפיין המותג בהכרח.
אזור העקב: שונה לגמרי מכל מה שאתם מכירים!
הכנסת הרגל אל איזור העקב ב .Fluidflex X.S.R מגלה מיידית ייחודיות רבה ביחס לרוב הנעליים שאתם מכירים, וגם ביחס לדגמים אחרים של Columbia Montrail: גריבה כגרב! מעטפת העקב דקה מאוד ועשויה חומר רך ונעים שמזכיר ניאופרן או חליפות גלישה (Composite stretch mesh). כדי לייצר מסגרת שמחזיקה את הצורה של הנעל ואת כף הרגל בהתרוממות העקב, יצרו מעין “רצועות סנדל” חיצוניות, שמקושרות לסוליה, וביחידה אחת מתחברות ומהוות חלק ממערכת הרכיסה הקדמית ושני החורים העליונים שלה. בצורה המעניינת והחכמה הזו מאפשרים ב Columbia Montrail את השליטה במידת המתיחה והידוק הנעל סביב הקרסול.
חוץ מהיתרון במידת ההידוק סביב הרגל (ולא רק בחלק אמצעי-קדמי שלה כמו ברוב הנעליים), ישנו יתרון לגישה הזו בתחושה: המעטפת דקיקה וגמישה וזה מצוין מי שהנקודה הזו באיזור האכילס מעיקה עליו בד”כ ומעדיף תחושה מעט יותר חופשית שם. זה כמו לקבל גם חופש וגם אחיזה בו זמנית. השאלה העולה מכך היא – אז מה עם אחיזת העקב לאורך התנועה? האם הרגל לא חופשית מדי שם? ובכן יחידת הגומי הזו שנראית כמו רצועות סנדל חיצוני לנעל מתישבות בדיוק בשקע האחורי, ועוטפות את הקרסול וכך נוצרת מן תחושה ייחודית של עקיבה של התנועה ביחד עם רמת מועקה נמוכה יחסית על הרגל.
מי שמחפש עטיפה הדוקה, חזקה ומייצבת מאוד של איזור הקרסול לא ימצא אותה פה במעטפת, אבל באופן מעניין אין תחושת חופש יתר באזור הזה בזכות אותן “רצועות סנדל” וההידוק שלהן אל החלק הקדמי. בקיצור זה מעניין! חסרון קטן שמצאתי שם הוא בהכנסת הרגל אל הנעל- המעין “גרב” הזו שהיא בעצם מעטפת העקב יכולה להתקפל וצריך להחזיק את הלולאה האחורית או את החלק האחורי מבפנים ולגרוב את הנעל כדי שלא תתקפל פנימה.
חלק עליון קדמי- מחלקת עסקים
כשממשיכים מהעקב קדימה אל שאר הנעל, התחושה היא כאמור שהגעתם למחלקת עסקים: יש מרחב לרגליים, הרוחב נעים ומרווח. זה מצוין לכל הסובלים מנעליים צרות מדי עבורם. עבורי, כבעל כפות רגליים צרות זה הרגיש טיפה חופשי.
השרוכים מהז’אנר השטוח (לעומת העגול – צינורי) ועם תחושה מעט חלקה. חורי השרוכים ולולאות הבד אליהן הם נכנסים לא מייצרים חיכוך כמעט, מה שאומר השחלה קלה, אבל גם חוסר אפשרות למקם רמות הידוק שונות לאורך הרגל כדי לשלוט באחיזה כל אחד בהתאם להעדפתו. מתיחה מייצרת הידוק בלחץ שווה על כל החורים עם דפוס לחץ על הרגל שנובע מעיצוב הנעל- בעיקר באזור רצועות הפלסטיק שעולות מהעקב ובהן שני החורים העליונים. אני מעדיף שליטה נפקדת בהידוק כל זוג חורים, אבל המזל שהמעטפת כל כך נעימה ורכה שלא נוצרות נקודות לחץ לא רצויות גם ברכיסה מאוד חזקה.
אני מאוד אוהב את החיזוק / הגנה הקדמית באזור האצבעות: יש מסגרת שחורה שעוברת בצורת פרסה סביב כל החלק הקדמי. היא מגנה עליהן ממפגעים חיצוניים וגם מונעת קריעה ומתיחה מכוערת המוכרת מנעליים אחרות ללא ההגנה כזו באזור התרוממות הבוהן.
רמת האוורור מצוינת ולתחושתי זו נעל שתתאים לריצה גם במזג אוויר לח וחם.
חלק פנימי תחתון- התאמה לבעלי מדרסים?
התחושה בפנים גם היא ייחודית ושונה. הדבר העיקרי שמרגישים נובע מהדרופ הנמוך שלה: הרגל מתיישבת על משטח שטוח יחסית כמעט ללא שיפוע מהעקב אלוק האצבעות. כל מבנה הנעל מוקשת מעט כך שהחלק הקדמי באזור האצבעות מעט מוגבה. זה נותן את אותה חושת נדנדה או גילגול, אבל זה מאוד מעודן.
במדרס נראה שיש הגבהה אמצעית צדית לאזור הקשת וגם יש כיתוב ” Interafit Arch Support” על המדרס, אבל ביחד עם הפלטפורמה הנמוכה זה מרגיש כאילו מניחים את הרגל על משטח מעט קעור (מלשון קערה) שבו דווקא החלק האמצעי של קשת כף הרגל נמצא באזור השטוח ביותר. יתכן שהתחושה נובעת מהרוחב הנדיב של הנעל והרגל הצרה שלי פשוט לא מילאה את החלל הזה כמו רגל רחבה יותר.
למרות שיש תחושה רחבה מלפנים, ולי יש רגל צרה, חשתי שהאופן בו מערכת הרכיסה ופסי החיזוק הצדיים פועלים על הרגל מאפשר התאמה להרבה מאוד רצים.
במעבר בין הנעל הזו לנעל אחרת של קולומביה back to back הרגשתי עוד יותר עד כמה הדגם הזה שונה- ושטוח יותר בפנים. בעוד שהנעל השנייה היא קלאסית יותר עם הגבהה במרכז הקשת וכף הרגל יורדת ממנה לכיוון האצבעות, בנעל הזו – התחושה שונה לגמרי ושטוחה בהרבה בפנים. זה יכול להרגיש לא מספיק עוטף ומייצב בנחיתה לבעלי קשת גבוהה ו/או כף רגל צרה ולכאלה שאוהבים את הנעל שלהם דומיננטית וקרובה לכל כף הרגל (כמוני).
זו יכולה גם להיות בשורה לבעלי רגלים עם קשת נמוכה על גבול השטוחה, וגם לצרכני מדרסים. יתכן שהפלטפורמה הנמוכה, השטוחה והרחבה יחסית של הנעל הזו תשאיר את המקום הדרוש למדרס המגביה, ותהווה מצע נייטרלי ומתאים עבורו, מבלי שרצי המדרסים ירגישו שהמדרס “מוציא” אותם מהנעל. עוד היבט שמחזק את ההתאמה למדרסים הוא הגמישות הרבה של הסוליה בקיפול. מדרס מפחית את הגמישות והתגובתיות הזו לתנועה של כף הרגל, ועדיף לשים אותו בנעל שמוסיפה מינימום של התנגדות מצידה.
תחושת סוליה וקרקע
הטכנולוגיה של החלק המרכזי של הסוליה הוא חומר הנקרא FluidFoam™. התיאור שלו לא אומר הרבה באתר היצרן, אבל מבחינת תחושה- אין ספק שהוא מצוין. עם גובה עקב נמוך יחסית של 15 מ”מ בלבד, הנעל קרובה לקרקע יחסית, ודווקא בשל כך אותו FluidFoam™ מפתיע: כי הוא משווה לנעל תחושה מאוד קפיצית ומשככת בעקב! מצד שני הירידה לגובה של 11מ”מ מלפנים הרבה פחות משככת. מי שהתרגל לטרמפולינות גבוהות פחות יתחבר ומי שרוצה תגובתית ומיידיות בחלק הקדמי יאהב.
מי שנוחת עקב או אמצע (הרוב), ממש יאהב את איכות השיכוך והריספונסיביות המורגשת מאחור אבל חלק מהנוחתים הקדמיים אולי ירגישו שה 11 מ”מ האלה הם מעט עבורם.
עוד דבר מעניין שקשור ברוחב הנעל- הוא התרחבות נוספת של הסוליה מהחלק העליון לצדדים ולמטה לכיוון הקרקע- זה מייצר שטח מגע גדול יותר עם הקרקע. מעבר לפתיחת המקום לאצבעות מלפנים, ההשפעה של זה בריצה וגם בהליכה מאוד מורגשת- ומייצרת מעט תוספת בטחון בתנועה ובהנחת הרגל: קל יותר לנוע עם כיוון הריצה ותוך פחות חוסר יציבות הנובע מתנועת כף רגל צדית- ימינה ושמאלה.
תחושת הקרקע טובה מאוד. מקבלים פידבק מאופי השטח ומרגישים אותו בדיוק במידה הנכונה. זה מדייק את הניתור ונעים ברוב המשטחים למעט הקיצוניים ביותר – באספלט קשיח אני רוצה מעט יותר רכות מלפנים ובכוכרכר שפיצי עם אבנים גדולות ארצה מעט יותר הפרדה. אם אתם חושבים שאלה חסרונות אתם טועים – זה בדיוק אופי הסוליה הנכון לנעל דו שימושית שצריכה לתת איזון ופשרה קטנה במתארים הקיצוניים אבל להיות טובה ב 80% מהמשטחים שתגיעו אליהם. כל כיוונון אחר היה גורם לפשרה גדולה מדי בקצה אחר של טווח המשטחים.
סיכום- שונה, נעימה ומיוחדת
בעיני היכולת לאפשר שילובים של משטחים שהנעל הזו מאפשרת עם הכי פחות פשרות היא הגאונות שלה. לזה מתלווה תחושה רכה, סלחנית, מקבלת ומגיבה לכף הרגל. התשתית מרגישה מאוד נמוכה ומייצרת פידבק מצוין של הקרקע, ותחושה מהירה. האחיזה הצדית בינונית והיא הרבה יותר מתאימה לאספלט וכורכר תרבותי מאשר לשטח גס – בדיוק כפי שהיא מבטיחה ומיועדת להיות.
הקטע השונה והייחודי שלה הוא כל ביטול הלשון, מערכת אחיזת העקב, והחוויה השטוחה, הקעורה, שממשיכה ממנו מייצרת נעל שמרגישה מאוד שונה וייחודי. זה קצת כמו ללכת בתוך סנדלים עם גרביים מאחור, ועם חופש די ניכר לאצבעות מלפנים- זה הרגיש כמו כוונת משורר לא מקרית לייצר תחושה חופשית יותר בריצה.