קיבלתי למבחן מחנות הספורט הימי SEPA את חליפת השחייה של אורקה לעונות מעבר, מדגם ORCA Vitalis Shorty Openwater. זו חליפה בעלת שרוולים קצרים גם ברגליים וגם בידיים, קלה ללבישה והסרה, ומתאימה מאוד לטמפרטורות של 20-23 מעלות. בחנתי אותה בטיול השחיה ביוון, ונהנתי מכל רגע של בריחה מסבל הקור.

אלפים הצטרפו לניוזלטר, הכניסו אימייל פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בכל ספורט יש זרם תרבותי של פיוריזם

זה קיים בכל אחד מהתחומים שעסקתי בהם אי פעם: קבוצה של אנשים שמחפשת לזקק את החוויה למינימליזם המקסימלי שלה. אנשים שמחפשים לייצר תלות מופחתת בציוד, כדי לחוות את הספורט בצורתו הטהורה ביותר. אופניים/טיפוס/שחייה בלי משקל, בלי חסמים, בלי הפרעות, חיכוך, ואגרנות של ציוד.  דוגמאות? יש בשפע: באופנים מאז ומעולם היו אנשי הסינגל-ספיד שמוותרים על ההילוכים ורוכבים רק עם הילוך אחד. זה קשה יותר בעליות, אך מפשט את המכונה, ומייצר חווית רכיבה אחרת עם סיפורים על “חיבור אמיתי לשטח”. בטיפוס הרים יש כמובן את מטפסי ה Free Solo שמסכנים את חייהם בטיפוס על מצוקים ללא אמצעי אבטחה וגיבוי לנפילות. הם קיימים, אבל הם הולכים ומתמעטים… ובשחיית Open-water יש את שחייני ה”בלי חליפה” ובהם את הקיצוניים ביותר של שחיה בקור של ממש. זה אותו האתוס בדיוק – חלק מאותה הוויה פיוריסטית, טהרנית. אין מה לחפש הגיון – זה זרם אנושי תרבותי של מיעוט שתמיד היה, תמיד יהיה, ואין מה להתווכח איתו. רק שזה פשוט לא המשחק שלי…

חליפת שחייה

החלק הקדמי

לא מצטרף למזוכיזם של שחיינים 

אני במפלגה השניה. לא מתחבר לפיוריסטים בשום צורה, זה מיותר בעיני במקרה הטוב ומסוכן במקרה הרע. לשחות בטמפרטורות של החורף הישראלי ב 16-17 מעלות זה הביטוי המוכר, אבל ממנו כמובן שיש שימשיכו אל המים הקפואים באמת. בטמפרטורות הקיצון הקפואות של מעלות בודדות, שגם בהן מתחרים בשחיה, יש סכנה משמעותית. בעיני העוסקים בזה אינם גיבורים, ואינם ספורטאים שצריך לחקות או להעריץ. 

ב 24-25 מעלות המים במצב מושלם מבחינתי. ב 23 ומטה, אני לא נהנה בלי החליפה הקצרה ומתחת 20 אני צריך כבר ארוכה. הגעתי למסקנה שאפילו בעונות המעבר, כשזו כבר התלבטות האם לשחות עם חליפה, אני קצת סובל. בטמפרטורה של 23 ומטה לא כיף לי ולא נעים לי. ברור שבחורף אני עם חליפה ארוכה. והיות והספורט מבחינתי צריך להיות כיף, ולא סבל (גם כשמתאמצים עמוק מעבר לתחומים האנארוביים) – אני בוחר בחליפה. 

אורקה

למה לא כולם עם זה? 

המבחן נערך בתנאים מושלמים לחליפה בטיול השחיה ליוון אליו יצאתי לאחרונה. כל ההקלטות שלי מראות שטמפרטורת המים היתה בין 21 מעלות ל 25. כאשר בבקרים בחלק מהחופים הן נעו בין 20 ל 22. בשחיות הבוקר כשבחוץ לא חם במיוחד, שחיתי עם החליפה. במקצה הצהריים בשיא החום, ויתרתי עליה. גם אם אני רגיש במיוחד לקור, וזה אכן המצב, נראה לי שהיו עוד שחיינים שם שהיו שמחים לחליפה. אז למה לא כולם מחזיקים בחליפת עונות מעבר כזו? משיחות שערכתי התברר לי שרבים חושבים שחליפת עונות המעבר מסורבלת ומעיקה כמו החליפות הארוכות: קשה ללבוש, מעיק, ולא נוח. רק אחת בקבוצה היתה עם חולצה תרמית. אבל גיליתי במבחן הזה, שהחליפה הזו שונה מאוד מחליפת הקצה השלמה שיש לי. היא קלה ונעימה לשימוש ועוד נפרט על כך בהמשך. 

הצטרפו לקבוצה השקטה של ראנפאנל – RUNPANEL בווצאפ
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל 

לבישה והתפשטות

חליפת החורף השלמה שלי היא מהסוג המתקדם והמהיר, שזה אומר ההדוק מאוד. עוד בעיה איתה היא רמת העדינות שלה: אסור לגעת בה עם ציפורניים לא גזוזות היטב, צריך לאחוז בעדינות בקפלים בכריות האצבעות. הקרעים הקטנים מתפתחים בקלות רבה, ונדרש איתרוג רציני. קשה ללבוש את זה, והתהליך מעיק ולוקח זמן. מטרד אמיתי! אבל החליפה הזו? היא מסוג שונה לגמרי: החומרים שלה עמידים יחסית – אין אותו ציפוי מהירות אווירודינמי חלק ועדין מדי שיש בחליפת הקצה. זה אומר שאפשר ללבוש אותה בנחת, בלי לחץ שתקרע בקלות. היא דקה יחסית וקלה ללבישה ובמיוחד – קצרה. זה אומר שהשחלת הרגליים והידיים מיידית ומהירה. זה בדיוק כמו ללבוש בגד ים! אפילו לרכוס את הרוכסן הצלחתי בקלות בעצמי, מה שהרבה יותר קשה לעשות במחוך חליפת המהירות-קצה השלמה שלי. 

יוון

יתרון הציפה

יש המון שחיינים מאותגרים בציפה. שחייה עם חליפה היא אמצעי נהדר להצבה מופלאה שלכם על המים בצורה משופרת. כדי להשוות מהירויות בקבוצה רבים משתמשים בסנפירים, אבל לטעמי חליפה היא פתרון לא רע בכלל בשביל לחוש קצת את המים כמו ששחיינים מהירים יותר מרגישים אותם: למעלה, עם גוף אופקי יותר ולא אלכסוני. 

חליפת שחייה

מבט מאחור

חסרון השפשופים? לא ממש

הסגירה קלה ועצמאית, ואזור השפשופים הטיפוסי שלי סבל הרבה פחות מהרגיל בחליפה השנייה. אצלי זה בצוואר, בצד הנשימה (אני נושם ימינה בלבד). הטיפול הרגיל הוא משחות סיכוך, אבל הבעיה פה היתה מועטה. היא לא נעלמה לחלוטין כששחיתי בסגנון מקולקל יחסית. אבל אם הקפדתי על רוטציה מלאה וטובה- זה פחת בהרבה (יש פחות תנועת צוואר, כשכל הגוף מסתובב לצד).

חסרונות? וסיכום: 

וואלה, מתקשה למצוא. היחידה שמצאתי היא הסקה ולא עובדה. אני מנחש שהחומרים העדינים והנקרעים והחלקים של חליפות הקצה, הם מסיבה טובה: הפחתת החיכוך ומתן דגש על ביצועים ומהירות. בחליפה הזו זה לא הקטע, ולכן אולי אם אתם מנסים לשבור את השיא האולימפי יתכן והיא לא ברמה של חליפות של אלפי שקלים. אבל היתרונות אדירים – מחיר סביר, נוחות לבישה, פחות דאגות עקב עמידות מרשימה, וכל זה ב 2 מ”מ נוחים, הדוקים ועבורי- מהירים מספיק לגמרי.

חליפת שחייה

החלק האחורי

מפרט ותכונות ע”פ היבואן

  • גזרה נוחה מאוד 
  • שילוב חומרים גמישים 
  • שרוולים קצרים ומכנסיים קצרים – מאפשרים ללבוש ולהסיר את החליפה בקלות 
  • נוחות וחופש תנועה נהדר 
  • צבע כתום בולט לזיהוי השחיין ע”י כלי השייט 
  • הרכב: ניאופרן: 95%, פוליאמיד (ניילון): 5%
  • גומי נאופרן בעובי 2 מ”מ – מסוג YAMAMOTO 39# תוצרת יפן 
  • חלקה החיצוני העליון של החליפה מצופה בציפוי SUPER COMPOSITE SKIN – SCS טכנולוגיית של ציפוי חיצוני על החליפה על מנת להפחית את הגרד במים להידרודינמיקה טובה יותר
  • בקצוות השרוולים והצווארון יש אריג פנימי מסוג HYDROLITE אריג מיוחד חלק מאוד ונעים למגע שסופג פחות מים, משפר את הציפה במים ומאפשר הסרה מהירה של החליפה 
  • שילוב בטנה יוקרתית ואלסטית מאוד מסוג Infinityskin  לגמישות גבוהה (45% ל 35% פחות כוח בתנועות השחייה לעומת שימוש בחליפה שחייה המורכבת מגומי נאופרן רגיל)
  • צווארון החליפה ULTIMATE SEAL COLLAR- שילוב של חיתוך לייזר של קצות הצווארון ומערכת וולקרו הפוכה להידוק, נוח ומונע שפשפות
  • תוכננה לשחייה במים פתוחים, עם זאת, ניתן להשתמש בה גם עבור ענפי ספורט מים אחרים, כגון SUP, קיאקים, שנורקלינג…ועוד
  • החומר החיצוני של DuraSkin המשולב ברגליים מגביר את העמידות של חליפה 
  • מחיר: 879 ש”ח
  • לקנית המוצר באתר SEPA 

מאת: גיא חלמיש

צילום: אלה קון, גיא