מי מאיתנו לא אוהב לשתף תמונה טובה שצולמה במהלך הריצה? תמונת נוף, תמונה של חבר/ה לאימון, או ״סתם״ תמונה של נעליים מלאות בבוץ? בכתבה הבאה אספנו לכם את מיטב כללי האצבע וטיפים לצילום ריצה טוב יותר

בשנת 2024 למרבית האנשים הבוגרים ברחבי העולם יש סמארטפון. אחד הדברים המשמעותיים שמהפכת הסמארטפונים הביאה איתה, הוא העובדה שדי מהר, מרבית הטלפונים החכמים הגיעו עם מצלמה מובנית בתוכם. כיום קיימים טלפונים עם מצלמות ברזולוציה מרשימה, אשר ניתן ״להוציא״ מהן תמונות לא רעות בכלל.

כתבות ריצה מעולות בקבוצת ראנפאנל בווצאפ: 
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל 

 כולנו צלמים

צילום הוא אמנות, ובשתי מילים, צילום הוא אמנות ומקצוע. כיום, בעידן הסמארטפונים, כולנו הפכנו להיות סוג של צלמים, ברמות שונות, עם יכולות שונות. צילום מורכב מכשרון ומיכולת מקצועית – לא סתם אומרים שצלם טוב רואה את התמונה גם ללא מצלמה ביד. צלם גרוע, גם אם יהיה לו את הציוד המשוכלל ביותר, אם אין לו ״עין״ טובה, לעולם לא יוכל לצלם תמונות מרשימות. את המקצועיות בצילום אפשר ללמוד ולתרגל ביומיום, גם ללא ידע מקצועי ורקע תיאורטי מקיף. ישנם מושגים כלליים בעולם הצילום, שכדאי ללמוד, להכיר, להפנים וליישם כשמצלמים. אחד מהדברים העיקריים בצילום היא הקומפוזיציה, קרי – כמה מגוונת התמונה, מהו מגוון האלמנטים שמופיעים בה, מגוון הצבעים, התאורה, הרקע ודברים נוספים. 

גם התאורה היא גורם קריטי – יותר מדי תאורה, או צילום נגד השמש יכול לגרום לתמונה ״להישרף״, ואילו תאורה חלשה יכולה לגרום לתמונה חשוכה, עם מריחות פוקוס. עוד היבט הקשור בפוקוס הוא היבט המיקוד באובייקטים המצולמים. בתמונה מסוימת חלק מהאובייקטים יכולים לצאת בפוקוס, ואילו חלק לא (כלומר מטושטשים). בהמשך נלמד כיצד ליישם את הנושא. גם סביבת התמונה חשובה – האם אנו מצלמים בעיר או בטבע? מה רקע התמונה? – כל אלו הם משתנים קריטיים לאיכות התמונה.

אימוני ריצה

צילום בסמארטפון. צילום: רתם אלינסון

צילום ריצה- כיצד הדברים משתלבים?

ריצה, כמו ענפי ספורט נוספים, מתרחשת בשעות מגוונות, עם הרכב אנושי מגוון, ובנופים וסביבה משתנה. כיום, הרבה מהרצים/ות אוהבים לצלם לפני/תוך כדי/אחרי אימון הריצה. לעיתים התמונות הן של חברינו לאימון, לעיתים של הנופים, ולעיתים של בעלי חיים ופרחים שפגשנו בריצת השטח שלנו. כיוון והסמארטפון נמצא איתנו בריצה (חשוב לקחת אותו לאימון, לצורך חירום), אנו יכולים להשתמש בו על מנת לצלם את המתרחש באימון.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כאן מסתיימת הפתיחה, ואנו עוברים לחלק הפרקטי של הכתבה – כיצד לצלם נכון!

טיפ ראשון – צילום ריצה הוא צילום

אם זאת מצלמה מקצועית – או אם מצלמים במצלמת הסלולר. העקרונות הראשיים בצילום הם:

  1. בחירת הנושא – צילום רצים אינו דומה לצילום נוף או רחוב עירוני.
  2. בניית הקומפוזיציה – מה אנחנו מכניסים לתמונה והיכן ממוקם הנושא.
  3. מה יש ברקע? עדיף שיהיה שם שדה פורח או יער מוריק ולא קיר מתקלף וגדר תיל. 
  4. תאורה – מאיפה מגיע האור הטבעי? להשתדל לצלם כשהשמש בגב המצלם.

כשאתם מצלמים היו מודעים לארבעת העקרונות האלה וחשבו על התמונה. נסו לייצר יותר מזווית צילום אחת של אותו אוביקט כאשר אתם משנים בכל פעם את המרכיבים האלה. פעם קומפוזיציה אחת ופעם אחרת (מהצד, מלמטה, האוביקט בצד, האוביקט במרכז וכו’), פעם רקע כזה ופעם אחר, וצלמו מכמה כיוונים באותה עת כדי לקבל כמה זוויות תאורה. כך תשיגו את האפשרות הטובה ביותר לנושא שלכם.

טיפ שני – הכנת המכשיר – טכני

מכשירי הסלולר החדישים מגיעים בדרך כלל עם שלל פיצ’רים כגון פילטרים, HDR, צילום רצף, ועוד. אנו ממליצים:

  1. לצלם מיישום המצלמה – לא מיישומי פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, וכו’.
  2. לנקות את העדשות
  3. לצלם ברזולוציה מקסימלית
  4. לבטל פלאש – הוא ממילא לא יעיל ברוב הצילומים ומגביר את ההשהיה
  5. לבטל פילטרים, HDR, צילומי גיף/אוואטאר ושאר תכונות “מתקדמות” – אנו ממליצים לצלם תמונה גולמית ובמידת הצורך לבצע בה עריכה עם הסלולר או במחשב. (רוב הפיצ’רים האלו גם מייצרים השהייה בצילום)
  6. ניתן להשאיר את צילום הרצף – אך לקחת בחשבון שזה פיצ’ר זולל סוללה ומקום בזיכרון

טיפ שלישי – פרקטיקה בצילום ריצה

  1. שימוש נכון בזום – יש עדשות ייעודיות לזום – זום דיגיטלי עם האצבעות פוגע ברזולוציה
  2. ייצוב היד ע”י עצירת נשימה ואם אפשר – ייצוב היד
  3. להיזהר לא להסתיר חלק מהתמונה עם האצבעות בעת האחיזה במכשיר
  4. לצלם יותר מתמונה אחת (לא בדיוק מאותה זווית – לגוון את נקודות המבט בכל תמונה כזו).
  5. לבחון את התוצאה ובמקרה הצורך לחזור על הצילום
  6. להסב את תשומת לב המצולמים ולאפשר להם להתארגן לצילום ולהביט אל המצלמה
צילומי ריצה

בקשו מהמצולמים להישיר מבט אל המצלמה. צילום: יואב לביא

טיפ רביעי – בניית קומפוזיציה

  1. להתקרב או להתרחק – כדי להכניס לתמונה בדיוק מה שרוצים
  2. להתמקד בנושא – ניתן למקם אותו במרכז או בצד – נגיעה בנושא במסך תוודא שהפוקוס עליו
  3. לבחור זווית צילום – ניתן להפוך את המכשיר ולקבל צילום דרמטי ועם פרופורציות ייחודיות מגובה האדמה
  4. בצילום ילדים – לרדת לגובה העיניים שלהם ולא לצלם מלמעלה
  5. מה רוצים להעביר בתמונה? סיפור / רגש / תיעוד / Decisive Moment (רגע מכריע)
צילום ריצה

דוגמא לרגע מכריע ושימוש בפרופורציה וקו מוביל (צילום: גיא חלמיש)

טיפ חמישי – צילום ריצה יצירתי  

כמה נושאים מתקדמים בצילום ששווים כל אחד מאמר בפני עצמו:

  1. השתקפויות – צילום האובייקט דרך או לצד השתקפויות
  2. צללים וצלליות – שימוש בהם בקומפוזיציה או ליצירת אווירה מעניינת
  3. תנועה מהירה – בספורט זה מרכיב קריטי, אולם יש בו מורכבות טכנית מסוימת 
  4. עומק שדה – שימוש בצילום Portrait שבו הרקע מטושטש קצת וכך האובייקט בולט יותר
  5. פרופורציה וקו מוביל – שימוש בקווים גיאומטריים בתמונה המובילים את העין אל האובייקט
  6. בסיום – ניתן לערוך לשם תיקון כגון יישור אופק או חידוד או לשם הוספת פילטרים

*לאחר שתירגלתם את טיפים 3-1 ויש לכם את הכלים – מומלץ להמשיך ולתרגל את הנושאים 5-4 וככל שתתרגלו ותתנסו יותר, כך תקבלו שיפור בתוצאות.

צילום ריצה

דוגמא לקומפוזיציה מוצלחת, ועשירה בפרטים וצבעים. צילום: יואב לביא

טיפ שישי ואחרון – בטיחות לפני הכל

אל תצלמו תוך כדי תנועה במהלך הריצה. שום תמונה לא שווה נפילה ופציעה. עיצרו לרגע קט וצלמו את התמונה. אם אתם בריצת שטח, אל תסכנו את עצמכם על מנת להוציא תמונה טובה. אין שום צורך לעמוד בקצה המצוק, או להתקרב לשפת המפל הגבוה. הפעילו שיקול דעת, על מנת שלא תצטרכו לצלם תמונה של היד/רגל המגובסת בבית החולים הקרוב.

צילומי ריצה

דוגמא לתמונה יצירתית עם זווית צילום לא שגרתית במרתון ים המלח. צילום: יואב לביא

לאחר הצילום – בחירת התמונות המוצלחות ועריכתן

לאחר הצילום מגיע שלב לא פחות חשוב – בחירה ועיבוד של התמונות. כאמירה כללית והמלצה חשובה, גבו את התמונות שלכם ברזולוציית מקור לאחד משירותי הענן המועדפים עליכם, ורצוי מדי פעם גם לכונן נייד. זה טוב גם כדי לאתר תמונות בזריזות, וגם למקרה שייגנב או יהרס לכם הטלפון הנייד. לאחר הריצה, בחרו את התמונות המוצלחות שלכם, רצוי מול מסך גדול. את התמונות שבחרתם ניתן לערוך במחשב, או בגוגל תמונות, או בכל תוכנת עריכה אחרת. שלב העריכה יכול לכלול חיתוך מחדש של התמונה (הגדלה, או שינוי יחס ופרופורציות), תיקוני צבע, צל, חשיפה וכו’. התמונה הבאה היא לפני עריכה (ריצת שקיעה בחוף הים). בעיות: קו האופק איננו ישר, בגלל שהתמונה צולמה לכיוון השמש, הרץ בתמונה ״חשוך״.

צילומי ריצה

והנה אותה תמונה אחרי עריכה פשוטה: קו האופק יוּשר, בוצעו תיקוני צלליות על מנת שהרץ יראה תקין ולא שרוף, חיתוך קל של התמונה.

צילןמי ריצה

שיתוף התמונות

ועכשיו לחלק הכיפי של הצילום – שיתוף התמונות. למי שלא שם לב, שליחת תמונות בווטסאפ פוגמת מהותית ברזולוציה, ויכולה להפוך תמונה של מס’ מגה בייט לתמונה של 200-300 קילובייט. הפתרון לכך הוא שיתוף התמונה בווטסאפ כקובץ, או שליחה במייל של עותק המקור, או הגדרת התמונה בווטסאפ כרזולוציית HD, או לחילופין שיתוף אלבום תמונות/תיקיית דרייב עם התמונות כקישור. 

אם אתם בוחרים להעלות את התמונות לרשתות החברתיות, בחרו את הפורמט המתאים – לדוגמא, תמונת פרופיל בפייסבוק/ווטסאפ צריכה להיות בפורמט גודל מסוים, איתו ניתן לשחק בפלטפורמות השונות. אם צילמתם הרבה תמונות במירוץ או ריצה כלשהי, מומלץ לייצר אלבום בGoogle photos. היתרון שבאלבום, הוא שניתן לשתף אותו בקלות, וחבריכם לריצה שגם צילמו, יכולים בקלות להעלות את התמונות שלהם לאלבום. בנוסף, ניתן להגדיר רמות פרטיוּת לאלבום, וניתן להגדיר מה רמת השליטה באלבום (מי יכול להגיב, להעלות, לצפות או לערוך).

צילומי ריצה

כאן תגדירו רזולוציית HD (צילום מסך מתוך אפליקציית ווטסאפ)

לסיכום – כל אחד יכול להוציא תמונה טובה!

בכתבה הצגנו בפניכם שישה עקרונות שיהפכו את הצילום שלכם לטוב יותר, נכון יותר, ולגרום לתמונות שלכם להראות טוב. היתרון בצילום בסמארטפון הוא שכל אחד (עם קצת תרגול ומיוּמנות) יכול להוציא תמונה מוצלחת. לא צריכים להיות צלמים מקצועיים, אלא רק לפעול לפי העקרונות שציונו בכתבה, ולתרגל את הנושא – אתם תשתפרו מהר מאוד. צילמתם תמונה מוצלחת במהלך ריצה? שתפו אותנו ברשתות, תייגו אותנו, ונחווה דעתנו על התמונה!

מאת: הצלם יואב לביא ורֹתם אלינסון

ראנפאנל באינסטגרם

שתפו את הכתבה, עם הכפתורים פה למטה: