מי אמר שדרופ מינימליסטי חייב לבוא עם סוליה מינימליסטית? בתחילת דרכן נעליים עם דרופ אפס היו עם עובי סוליה של מילימטרים ספורים. במהלך האבולוציה הן עברו הרבה מהפכות ותוצאה של הקיצונית שבהן היא מגה שיכוך. כזה הוא דגם Olympus 4 של אלטרה (Altra). יצאתי לשטח לבדוק.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

דגם Olympus 4 – כרטיס ביקור

  • יעוד: ריצת שבילים, ריצה טכנית למרחקים בינוניים עד ארוכים
  • משקל: 315 גר’ (מידה 41.5)
  • דרופ: 0 מ”מ
  • עובי הסוליה – 33 מ”מ
  • נקודות עגינה ייעודיות לגייטרים
  • חומר שיכוך בסוליה אמצעית – Compression molded EVA
  • סוליה חיצונית – Vibram MegaGrip
  • מחיר: 700 ש”ח באתר היבואן הרשמי

 

מגה שיכוך – בואו נדבר על זה רגע

יש אנשים שסולדים לתופעה. יש כאלה שרק להסתכל על זה מעצבן אותם והם לא מתחברים לזה. יש כאלה שכבר לא מסוגלים לנעול משהו אחר לאחר שהתנסו בזה. לא משנה לאיזה מחנה אתם שייכים, כבר אי אפשר להתכחש לתופעת השיכוך המקסימלי. דגמים ממנה קיימים היום כמעט בכל חברת נעלי הריצה. חברת HOKA הייתה זו שהביאה את התופעה לשימוש המוני בכל דגמי נעלי הריצה שלה. שאר היצרניות לאט לאט דאגו להכניס לפחות דגם אחד מהסגמנט לפורטופוליו שלהן.

ברוב הדגמים של השיכוך המקסימלי לא מדובר על נעליים עם דרופ שעולה על 6 מ”מ. כשמוסיפים גובה לסוליה על גבי דרופ גבוה זה פוגע ביציבות הנעליים.

אלטרה ממש לא נמצאת בחוד החנית של השיכוך המקסימלי והדבר היחידי שמייחד אותה בקטגוריה זה דרופ האפס וקופסת בהונות רחבה.

ריצת שטח

שיכוך מקסימלי – למה לי? 

מזה כמה שנים שאני נמנה על נועלי אלטרה בריצות השטח שלי. קשה להתחרות בהרגשת הנוחות שיש לדגמי אלטרה כבר במדידה הראשונה. בעלי כפות רגליים רחבות יכולים להתחבר לזה ממש בקלות.  Lone Peak על מגוון גרסאותיו עד היום היה הדגם שחשבתי שהכי מתאים לאזורים בהם אני רץ. סקרתי שניים מהם בעבר, אבל לעת עתה סיימתי את יחסיי עם משפחת ה- Lone Peak מכמה סיבות. 

  • הסיבה הראשית והקריטית ביניהן היא אחיזה רעועה של הרגל בנעל בריצות טכניות על משטחים משופעים. זה לא משהו שאני מוכן להישאר איתו.
  • הסיבה השניה היא שרידות לא גבוהה של הדגמים ממשפחת ה- Lone Peak. אומנם הבעיה הזו היא משהו שאני יכול להתמודד איתו, משום שהיא נמצאת במגמת שיפור מתמיד מדגם לדגם. 
  • חסרון נוסף בדגם Lone Peak של אלטרה הוא סוליה רכה מדי לשטחים טכניים והיעדר קשיחות בחלקה האמצעי. הסוליה לא מונעת “דקירות” של כפות הרגליים ע”י עצמים חדים.

האם בא לציון גואל?

מלבד השרידות שעדיין מוטלת אצלי בספק, על הנייר לפחות חלק מהחסרונות של Lone Peak עשויים לבוא על פתרונם ב – Olympus. תוספת בעובי הסוליה אמורה לתת הגנה מספקת מהעצמים החדים שהציקו ב- Lone Peak. גפה עליונה קצת יותר צמודה וקשיחה אמורה לספק אחיזה משופרת לרגל גם בשטחים הטכניים ומשופעים.

עם מעט חששות והרבה סקרנות יצאתי לשטח נעול ב- Olympus 4 לבדוק.

רושם ראשוני

כבר בנעילה “על יבש” הרגשתי שהנעל אוחזת את הרגל בצורה די טובה. שרוכים לא חלקים ובאורך נכון, באים עם כמה סיבים מחוספסים מובנים שמעלים חיכוך ואמורים למנוע פתיחה במהלך הריצה. על מנת לקבל אחיזה טובה ברגל,השתמשתי בכל חורי השריכה. בדיעבד זה לא שיפר בצורה ניכרת את אחיזת הנעל ברגל.

לשון הנעליים דקה ובעלת ריפוד מינימלי המבטיח לא להעביר את לחץ של השרוכים ישר לרגל. מפאת עובי הסוליה היא פחות גמישה, אבל מה שמפצה על כך היא רכותה. למרות דרופ אפס הסוליה בעלת “רוקר” קטן ומגלגלת את הרגל קדימה אחרי דריכה.

גפה עליונה עשויה מבד שמרגיש עבה יחסית עם כמה אזורים מחוררים לטובת אוורור. שכבה דקה של מיגון מודבקת בהדבקה טרמית מקדימה והיא אחראית למנוע חדירה של מיני אב”מים מקדימה. הקשחות נוספות בצדדים ובחלקה האחורי, משלימים את חבילת המיגון של Olympus 4.

עקב הנעלים קשיחה וממוגנת בהגזמה, בניגוד ל- Lone Peak שבה היא רכה ומתקפלת. סוליית Vibram לא מתפרסת על כל תחתית הנעל, אלא רק על היקפה החיצוני עם תוספות בעקב ומתחת לעצמות של אצבעות כף הרגל. זיזי הסוליה עם תעלות ניקוז מים ובוץ, מבטיחים אחיזה במקומות האסטרטגיים ונותנים תקווה לשרידות טובה לשחיקה.

סוליית אולימפוס אלטרה

בשטח רגוע

שיכוך הנעליים מורגש ישר והוא מאוד חריג לנעליים שאני רגיל אליהן. לקח לי זמן להחליט האם החריגה הזו היא לטובה או לרעה. לבסוף, אחרי כמה עשרות קילומטרים השתכנעתי שהשיכוך כאן לא רק מפנק, אלא גם מועיל. למרות שמדובר בדרופ אפס, עובי השיכוך ב- Olympus 4 מעודד heel strike, מכיוון שאין על זה “עונש” של מכה בעקב. מלבד הנעימות והפינוק לא מצאתי שום יתרון במגה שיכוך על שבילים לבנים ורגועים. הסוליה מאלחשת כמעט לחלוטין את כפות הרגליים מתחושת קרקע ומשחררת אותי מחישובים מעייפים של נקודות הדריכה. לא משנה איפה כף רגלי תדרוך, זה תמיד יהיה רך ונעים. עוד יאמר לטובת Olympus, למרות שהגובה שלהן מורגש, הן מצליחות לשמור על יציבות ואחיזה טובות ברגל על דרכי עפר רגועות.

אלטרה

בשטח טכני

זה המבחן האמיתי מבחינתי וזו הסיבה העיקרית שרכשתי את Olympus ונפרדתי לשלום מ- Lone Peak. להפתעתי הדגם הזה סיפק אחיזה משמעותית יותר טובה ברגל, גם בשיפועי צד. יחד עם זאת, במקרים מסוימים בשבילים בעלי שיפוע צד חזק, ההרגשה הייתה כאילו הנעל נמוכה מדי בחלקה האחורי ועם כל הרצון הטוב, אין לה עם מה לאחוז את חלקה האחורי של כף הרגל. לעומת זאת, החלק הקדמי והרחב, שבדרך כלל אחראי על “שיוט” הרגל בפנים, דווקא סיפק את הסחורה בצורה טובה. 

מה שהשתפר ללא היכר הוא הבידוד וההגנה של כפות הרגליים מאבנים חדות, סלעים סוררים או תחלואי שטח חדים אחרים שהייתי מרגיש ב- Lone Peak. עם Olympus לא הייתי צריך להעסיק את עצמי במחשבה איפה לנחות עם הרגל, כי החשיבות של זה ירדה. במקום זה יכולתי להרשות לעצמי לשחרר בלמים בירידות טכניות ופשוט לטוס למטה במורד בלי “לדפוק חשבון” לאלמנט טכני כזה או אחר. יש לכך משמעות גדולה בריצות ארוכות. ברגע שלא צריך לבזבז אנרגיה על חישוב נקודת הנחיתה ולתמרן בכל צעד, אפשר פשוט לזרום עם השביל. זה מאוד משחרר.

אחד הדברים המציקים ברוב זוגות הנעליים שבחנתי, כולל הדגמים של אלטרה, הם השרוכים שנפתחים תוך כדי ריצה. מסתבר שגם Olympus 4 לא חפים מהבעיה הזו, אם כי במידה פחותה יחסית. בזכות תוספת חוטים מעלי חיכוך בשרוכים, ברוב הריצות הם לא נפתחים (במידה ודואגים להדק אותם מבעוד מועד). גם כשזה קורה, בזכות האורך הנכון שלהם, מאוד קל לפתור את הבעיה ע”י קשירת קשר כפול. זה מבטיח שלא תצטרכו להתעסק עם השרוכים עד סוף הריצה.

אלטרה אולימפוס

על הכביש

לא תשמעו אותי מבקר אנשים שרצים על הכביש עם נעלי שטח. אני הייתי ראשון החוטאים, כאשר בלי להבין זאת רצתי את המרתון הראשון שלי (מרתון כביש) נעול בנעלי שטח. 

עם מגוון הדגמים שקיימים לכל סוג פעילות, היום אין שום סיבה לרוץ על כביש עם נעלי שטח. אלא אם כן מדובר על כביש מקשר בין שבילים. במקומות בהם הייתי צריך לרוץ על קטעי כביש בשביל להגיע להמשך השביל, נוכחתי לדעת ש- Olympus הן לא נעליים שמתאימות לכביש. היציבות כביש שלהן נפגעת עקב עודף רכות וזה בא לרעתן. הליכה על הכביש עם Olympus דווקא כן יכולה לבוא בחשבון, כי בהליכה אין הרבה חשיבות ליציבות הנעל, אלא יותר לנוחות ורכות.

ניסוי רטוב

פינוי נוזלים ולחות היא פונקציה פחות קריטית בריצות בינוניות בארץ. בריצות ארוכות שעלולות לכלול מעברי מים, זיעה שיורדת לתוך הנעליים ואפילו טבילות מזדמנות, זה הופך להיות קריטי. Olympus 4 לא מצטיינות בפינוי לחות וניקוז נוזלים. אין להן, כמו ב- Lone Peak, חריצי פינוי שעוברים דרך כל הסוליה. הדרך היחידה בה הלחות יכולה לצאת החוצה היא רק דרך רשת הבד הצפופה של החלק הקדמי של הגפה העליונה וכפי שכבר ציינתי, הוא די עבה וצפוף.

יתרונות

  • אחיזה משופרת ברגל בשטחים טכניים ומשופעים
  • עיצוב
  • שיכוך
  • סוליה מצויינת

חסרונות

  • מחיר
  • אחיזה לא מספקת של הרגל בנעל בשיפועי צד
  • ניקוז נוזלים
  • פינוי לחות

סיכום

קשה להגיד שמצאתי את נעל ריצת השבילים האולטימטיבית ב- Olympus 4 של אלטרה. מצד אחד, היא סוגרת כל מיני סוגיות שהיו פתוחות אצלי בכמה דגמים של Lone Peak. אחיזה של הנעל ברגל השתפרה, כמו גם השיכוך והנוחות בשטחים טכניים.

אבל מצד השני, היא דואגת לפתוח סוגיות חדשות שמבחינתי חייבות פתרון. ניקוז יעיל של נוזלים ופינוי לחות הם פיצ’רים מאוד חשובים בשביל רצי אולטרה וזה נושא טעון שיפור ומחשבה של היצרן ב- Olympus 4. מבחינת הרצים – כל אחד שיעשה את החשבון שלו ואולי בסוף יעדיף לרוץ עם עוד זוג גרביים ספייר בתיק לטובת החלפה.

נושא השרידות ימשיך להיבדק וכולי תקווה שאלטרה יפתיעו אותי לטובה.

מאת: ודים לינצקי
צילום: ודים לינצקי