עבור הרץ, הנעלים הם כלי עבודה עיקרי. להבדיל מציוד נלווה, כל רץ מפתח קשר מיוחד לנעלי הריצה. הם מהווים את הקשר הישיר בין הרגל לאדמה ושומרות עלינו מפציעות. רצים רבים משקיעים הרבה זמן, אנרגיה וסכום כסף לא מבוטל בהתאמה נכונה של הנעליים. כאשר התבקשתי לבחון את נעלי הריצה של דקטלון מהמותג KIPRUN, קצת חששתי, וזאת מכיוון שגם אני כמו רוב הרצים, נותן חשיבות לכל הפרמטרים הבסיסיים שחשובים בנעל – דרופ, משקל וגובה הקשת.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
ריצה עם דקטלון
לדקטלון יש כמה מותגי משנה בתחום הריצה אשר משווקים בלעדית בחנויות הרשת. המותג אותו נבחן הפעם הוא KIPRUN שהוא מותג ששם דגש על נעליים קלות יותר, מהירות יותר אשר יכולות לשמש גם כנעלי תחרות. ניתן לומר בהחלט שהנעליים מרגישות קלילות אם זאת קצת קשיחות במיוחד באזור האחורי ובו יש תמיכה נוספת אשר אמורה לתת תמיכה בעקב ובאזור הקרסול. גם בסוליה של אזור העקב יש משטח די רחב לטובת יציבות מקסימלית בזמן ריצה. הנעליים נבדקו לאורך כשלושה שבועות ולמרחק מצטבר של קצת יותר מ-100 ק”מ. כל הריצות היו ריצות כביש (על הטיילת היפה של חיפה) בריצות לטווח בינוני של 12 ק”מ ועד 20 ק”מ.
מאפיינים
- בלימת זעזועים – לנעל יש תמיכה משמעותית באזור העקב לטובת אחיזה חזקה של כף הרגל
- משקל – 278g (במידה 41)
- הסוליה – מסוג Kalensole
- עיצוב אנטומי – ניטרליות ללא כל תיקון (יש דגמים נוספים עם תיקון בהתאם לצורך של הרץ)
- מחיר – 420 ש”ח
- נמצא בחנויות דקטלון
שיכוך
יש רצים שאוהבים נעליים עם יותר שיכוך ויש כאלה שאוהבים נעליים עם פחות שיכוך עד כדי מצב שהנעליים מדמים “ריצה יחפה”. לשאלה האם יותר טוב שיכוך מועט או שיכוך מסיבי יותר, אין תשובה נכונה או לא נכונה, הכל תלוי ברץ עצמו והעדפתו האישית. כותב שורות אלה נמצא איפשהו במרכז הסקלה באשר לנושא זה וזאת מכיוון שאני לא אוהב תחושה של יותר מדי “ריחוף” שמתקבלת בריצה עם נעליים בעלי שיכוך רב. זה מביא לתחושה של חוסר ביטחון באחיזה בכביש והרגשה תמידית שעוד רגע אתה מחליק ושובר את הרגל. מצד שני נעליים בעלי שיכוך נמוך מאוד נותנים תחושה של פגיעה חזקה בקרקע.
הנעלים של דקטלון, מדגם KIPRUN SK מצטיינות בשיכוך מועט ומתוך כך גורמות לרץ להרגיש היטב את המשטח עליו הוא רץ. כמו כל נעלי תחרות או כאלה שמיועדים לרצי כביש קלאסיים, ודי ברור שהנעלים הללו לא בנויים לריצת שטח כלל. לטענת החברה הנעליים עמידות לריצה של עד כ-1000 ק”מ אשר נחשב כתחום העליון של נעלי ריצה מסוג זה. מהרגע הראשון מתקבלת הרגשה ברורה של נעליים עם שיכוך מועט וההרגשה של החיבור לכביש הייתה טובה.
אחיזת הרגל
בצידי הנעליים כמו גם בלשונית יש אזורים מצופים בספוג רך שגורם לנעל לעטוף את כף הרגל בצורה הדוקה, ובכך מחזקת את ההחזקה של הרגל. מצד אחד יש לומר שזה בהחלט נותן תחושה נוחה ויותר ביטחון באזור הקרסול, אך מצד שני יכול בהחלט להיות שיהיו רצים שלא יאהבו את התחושה של קצת עודף לחץ לאחר זמן מה. על אף התוספות ספוג, הנעליים קלות ומרגישות נוח על הרגל.
יש לציין כי המבחן נעשה בתקופת החורף – העונה הקרה, ולכן לא הורגשה הזעת יתר או החלקת הרגל בתוך הנעל. אך נראה כי מי שנוטה להזיע היטב באזור הרגליים, בעונת הקיץ יקבל חיזוק הזעה מהתוספות ספוג שיש בנעל, במיוחד לרצים באזורים לחים כמו מישור החוף.
סולייה
דקטלון מתגאים בסוליה שנבנתה לאורך הרבה מחקר וניסויים על מנת לתת תמיכה טובה וזווית ריצה נוחה בזמן הנחיתה של הרגל על הקרקע. כמי שרץ לרוב עם נעליים בעלי דרופ גבוהה (לרוב דרופ 10 מ”מ) בהחלט יש הרגשה נוחה בריצה אך מצד שני התמיכה הנוספת בעקב מרגישה קצת מוגזמת בקצבים קצת יותר גבוהים.
יתרונות וחסרונות
יתרונות
- נעל קלה אשר יכול להיחשב כנעל תחרות.
- עיצוב מודרני עם צבעים בוהקים
- תוספת ספוגים בצידי הנעל ובלשונית
חסרונות
- עקב קצת נוקשה מידי עקב תוספת חיזוק
- שיכוך מועט
- עמידות: אחרי כ200 ק״מ הדבקת סוליה תחתונה נחלשה.
לסיכום
ניתן בהחלט לומר שהתחושה של הנעל היא של נעל קלה ומהירה שנותנת אחיזה טובה עד מהודקת לרגל עם שיכוך נמוך ודרופ גבוהה. נעל כזו מתאימה, לרצי כביש בראש ובראשונה. בהקשר זה יש לציין כי התחושה של משטח הריצה ביחס לנעל, מאוד עדינה ולכן יש לשים לב לא לרוץ במשטחים שהם לא סלולים או לכל היותר כורכר מהודק היטב.
הנעל מגיעה עם אחיזה טובה באזור הקרסול, וזה יכול לעזור מאוד לרצים מתחילים המעוניינים לקבל יותר ביטחון כאשר הם נמצאים בשלב של צעדים ראשונים בעולם הריצה. מצד שני זה יכול להתאים גם לרצים יותר מיומנים שחשוב להם לשמור על אחיזה הדוקה יותר באזור הקרסול ובהחלט יכולים להיחשב כנעלי תחרות למרחקים קצרים עד בינוניים – חצי מרתון. עם תג מחיר של 420 ש”ח הן זולות יותר מרוב המותגים. יחד עם זאת בגזרת העמידות הן הראו חולשה, כשלאחר מעל כ200 ק״מ הסוליה התחתונה החלה להפרד מהנעל.