השנה אחרי ריצת הכנה לסובב עמק החלטתי לוותר השנה על ה 42 ולהסתפק ב 33. במקביל אני מהרהר בייחודיות של מרוצי שטח, הרי אין מרוץ שטח אחד דומה למשנהו ובכול זאת נדרש בסיס להשוואה כי זו טיבה של תחרות, זה טבעו של מרוץ.

מאת: דב טיבי

40 ק"מ במישור או 32 ק"מ עם 700 מ' גובה מצטבר?

ITRA ארגון בינלאומי לריצות שטח מציע בין שאר מטרותיו נוסחה להערכת קושי מסלול הריצה. נתוני המסלול משוקללים לכדי מספר בודד המשמש כציון של המסלול ביחידות הנקראות "km-effort". בהינתן ציון למסלול, המסלול משויך לאחת משבע קטגוריות לפי הטבלה הבאה:

 ואיך נקבע הציון של המסלול?

זו הנוסחה של ITRA (עבור מסלולי שטח חד שלביים בלבד). את ה km-effort הבסיסי של המסלול מחשבים לפי אורך המסלול בקילומטר ולזה מוסיפים מאית מהגובה המצטבר במטרים.

Km-effort = Distance [km] + altitude gain [m]/100

לדוגמא: עבור מסלול של 65 ק"מ וטיפוס מצטבר של 3000 מטר נקבל:

  Km-effort=65+3000/100=95

את הציון הבסיסי מעדכנים לערך סופי על פי שני קריטריונים נוספים. 

הקריטריון הראשון נקרא semi-autonomy

קריטריון זה מחשב את מספר ה km-effort הממוצע בין תחנות רענון ונקרא AI (קרי: Average Interval). ההיגיון  בקריטריון זה הוא שככל שהמרחק הממוצע בין תחנות רענון קטן יותר, הרץ יצטרך לסחוב פחות אוכל ומים ולכן יהיה לו קל יותר. החישוב נראה כדלקמן: מחלקים את ה km-effort הבסיסי למספר תחנות הרענון (N) , ללא תחנות הזינוק והסיום. ה AI  המתקבל מושווה בטבלה הבאה:

 

AIPoints to reduce form km-effort
13-11-10
11-9-15
9-7-20
7-5-25
<5-30

 

לדוגמא: עבור מסלול של 65 ק"מ וטיפוס מצטבר של 3000 מטר ובו 10 תחנון רענון נקבל:

AI=(65+3000/100)/10= 9.5

ולכן מה km-effort הבסיסי של המסלול יש להוריד 15 נקודות.

הקריטריון השני נקרא Laps

ככל שיש יותר סיבובים (laps) הציון הבסיסי יורד לפי הטבלה הבאה:

  •  2 laps or 1 return = no penalty
  • 3 laps = -10
  • 4 laps = -15
  • 5 laps = -20
  • 6 laps = -25
  • 7 laps = -30
  • 8 laps = -35
  • 9 laps = -40
  • 10 laps = -45
  • 11 laps or more = -50

לדוגמא: עבור מסלול של 65 ק"מ וטיפוס מצטבר של 3000 מטר ובו שלושה סיבובים יש להוריד מהציון הבסיסי 10 נקודות. 

לאחר שהבנו את שיטת הניקוד של קושי המסלול, אפשר להפיק מזה תובנות:

ראשית לשאלה שבתחילת הכתבה: 40k במישור או 32k עם 700m טיפוס? לפי ITRA התשובה ברורה: 40 ק"מ במישור שווים 40 נקודות, לעומתם 32 ק"מ עם טיפוס מצטבר של 700 שווים 39 נקודות. 

שורה תחתונה: כל 100 מ' טיפוס מצטבר שקולים ל-1 ק"מ במישור!

ומה לגבי סובב עמק 33 של 2018 לעומת 2019 . גם כאן התשובה חד משמעית:

ריצת שטח

בסובב 33 של 2018  מתקבלים: 37.45km-effort  ואילו בסובב 33 של 2019 מתקבלים: 40km-effort  וכול נקודה משמעותית (הערה: ההנחה שלי היא שפיזור תחנות הרענון דומה).

לאור שיטת הערכה זו, מעניין לבדוק את הניקוד הבסיסי של מרוצי השטח. נבחן כאן מספר מרוצים חד שלביים המתקיימים בארץ ונחשב את ה km-effort הבסיסי (בלי להוריד ניקוד התלוי במספר תחנות הרענון ובמספר הסיבובים). נתוני המרוצים בטבלה ובגרף הבאים:

 

RACEDis[km]Hgain[m]KmEffort
DeadSeaUltra505022852
HUM jerus303070037
HUM jerus6060170077
HUM jerus85853100116
HUM jerus1201203500155
MeronHolyTrail3131130044
MeronHolyTrail5656230079
PeakToPeak3737124049
PeakToPeak7070267097
sovev emek333370040
sovev emek424290051
sovev emek6666140080
sovev emek1001002100121
sovev emek1661663500201
TanachTashach505080958
TanachTashach1001001334113
ZeelimSkyRun3939170056
ZeelimSkyRun5656250081

קושי בריצה

כעת, המספרים מול העיניים. אני מתלבט בין ים המלח 50k לבין צאלים 39k …ואולי בכל זאת סובב עמק 42. עוד יישום: להשתמש בזה בהר לעמק כדי לחלק את המרחקים בין השליחים השונים ברמת קושי אחידה.

___________________________________________________________________________

הכניסו מייל פה וקבלו מאיתנו רק פעם בשבוע את הניוזלטר (אפשר להפסיק בקלות):

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים