השם ניוטון וגם הגישה היוצאת דופן וחריגה שלה לתכנון סוליות עוררו בי הרבה מחשבות. מעניין לראות חברה שחושבת אחרת מהקונספציה המוכרת של רוב חברות הנעליים, גישה שיש בה סיכון לא מבוטל. האם יש גם רווח בולט? קיבלתי למבחן ראנפאנל את דגם ניוטון דיסטנס 9 הקליל והמהיר. הנה הרשמים: 

מאת: גיא חלמיש
עורך OUTPANEL * RUNPANEL * FITPANEL * BIKEPANEL

איזה איש, ניוטון! 

אנחנו חייבים לו לא מעט לאנגלי הזה (1642-1727). המדען הדגול שהניח את היסודות להנדסה המודרנית, קידם את הפיזיקה והמתמטיקה, ואשר ערער לגמרי על מוסכמות קודמות, בעידן בו הכנסיה היתה כח אדיר ומאיים (לשמחת האנושות- בארצו קצת פחות). אולי חוץ ממבחן הנעליים שווה להיזכר בתמונה הגדולה של תקופתו: יש מצבים בהם דווקא המיעוט צודק והקידמה מגיעה אל העולם מהשוליים, לא מהמרכז.

Distance 9 – כרטיס ביקור

  • דגם: Newton Distance 9
  • ייעוד: ריצת כביש תחרותית
  • ייצוב: נייטראלי
  • משקל: 215 גרם
  • דרופ: 2 – ללא הבלטים
  • מחיר: 749 ש”ח
  • יבואן: ניוטון ישראל, סוקולוב 99, הרצליה – לרכישה באתר היבואן

ניוטון

בחנות היבואן תוכלו גם לרכוש לכם גרביים שהוא מייבא, גרביים איכותיות, צמודות והדוקות ביותר – פה בגזרה נמוכה שבקושי בולטת מהנעל:

בחנות בהרצליה – גם גרבי Swiftweak

ניוטון: חופש וחשיבה אחרת

ניוטון שמה פס על החשיבה הסטנדרטית בסוליות. אם לדייק, שמה 5 פסים בולטים (Lugs) בחלק הקדמי של הנעל וקוראת לזה טכנולוגית Action/Reaction. זו לטענתם מתפקדת כ”טרמפולינה אישית” ומקצרת את זמן השהייה על הקרקע ותורמת למעבר מהיר לפסיעה הבאה.

ניוטון

הבלטים – החלק השחור הקדמי

הפסים נמצאים מתחת לכרית כף הרגל לפני תחילת האצבעות. זה מייצר תחושה שונה לגמרי בריצה ומקטין למעשה את הדרופ עוד יותר כי החלק הקדמי בולט כמעט לגובה העקב ובאמצע כף הרגל, וגם באזור האצבעות- אין מגע עם הקרקע. אם תנחתו על העקב יתכן ואפילו תחושו דרופ שלילי. עוד אספר לכם בהמשך כמובן האם אני חושב שזה עובד, מה היתרונות ומה החסרונות. אבל קודם כל נעבור לחלק האומנותי: צבעים!

Distance 9

דיסטנס 9: החופש לבלוט

כשקיבלתי את הנעליים למבחן מחנות ניוטון ישראל (סוקולוב 99 בהרצליה) בחרתי בצבעים חזקים וכייפיים. הספיקו לי נעליים אפורות, שחורות, ושמרניות ראיתי לאחרונה. אני רוצה צבעים! שתי אופציות היו שם – כחולה, גם היא בוהקת וחזקה, וצהובה אדומה שלא יכולתי שלא להימשך אליה כמגנט. 

המעבר ההדרגתי המומר בהדרגה (gradient) מהאדום בעקב לצהוב מלפנים חזר לאופנה בשנה האחרונה בעולם העיצוב ואני נתקל בזה בהרבה מוצרים מודעי סטייל ואופנה ובעולם עיצוב האינטרנט גם כן – הנה נעלי האופניים שלי – בול אותה צביעה! ריצה עבורי וספורט בכלל מתקשרים לצבעים חזקים, שמחים וכיפיים, וזה מה שאני רוצה שהנעליים יזכירו לי כשאני רץ: כיף פה ושמח פה! אני מאוד אוהב את האדום-צהוב הזה. 

Newton

חופש התנועה, המהירות והנשימה

עוד דבר שרציתי לחוות הפעם הוא חופש בהיבט התנועה: הניוטון Distance 9 מתוכננת בצורה מאוד מינימליסטית בחלק העליון וללא חיזוקים, הגנות משמעותיות, ואלמנטים המייצרים הובלה של תנועת כף הרגל. זו אחת הסיבות שהיא שוקלת רק 215 גרם – אין פה רכיבים כבדים יחסית שיש בנעליים עם יותר נוכחות כמו מגן אצבעות מסיבי (אם הבוהן שלכם נוטה להתרומם ולקרוע את הרשת מלפנים חפשו דגם אחר), או עקב מחוזק ומייצב. 

התוצאה היא נעל מאוד קלה, כמעט נעל תחרות, לעומת דגמים רבים שיש מסביב של סביב ה300 גרם לנעלי אימון. זה לא מבחן ארוך טווח, אבל בד”כ הקנס של קלילות הוא גם אמינות ועמידות בטווח הארוך. הרווח הוא תנועה עם פחות מאמץ. הרשת בגפה מאוד מאווררת. זו אחת מהנעליים הכי מתאימות לריצה בחום שעברו דרכי וממש רואים בה את האוורור בעיניים.

אני מאוד אוהב את התחושה החופשית הזו שנותנת במה לכף הרגל להתנועע בפנים ולשלוט בתנועה, במקום שהנעל תשלוט בה. אני רוצה להרגיש את הריצה שלי במודעות מלאה. אני אוהב את המעטפת הגמישה הזו. אבל זה גורר התאמה ברורה לרצים יעילים מאוד, ניטרליים יחסית. 

נעלי ניוטון: תרגיל בנחיתה

נעלי ניוטון כאמור מייצגות גישה שונה לגמרי לסוליה. לטוב ולרע היא לא נעל מיינסטרימית בשום מובן – היא נעל לאלה שרוצים משהו שונה לגמרי. הבלטים האלה מצמצמים את ההתאמה שלה לנוחתים קדמיים ולנוחתים מרכזיים שרוצים לתרגל קצת נחיתה קדמית ושחרור מהיר.

הבלטים מלפנים הם שורות של פסים בולטים שהחברה טוענת שמתפקדים כטרמפולינה, אבל יש להם עוד השפעה מאוד מהותית: הם מייצרים דרופ שלילי ביחס לעקב. הם עשויים מגומי דחוס, עמיד וקשה שמתחתיהם חללים שנועדו לדחוס אוויר ולהשתחרר בשחרור. נחיתה שלא על הבלטים פשוט אינה מתאימה בנעל הזו. אם תנחתו בנחיתה מרכזית או אחורית זה יהיה פחות נוח ולא תנצלו את הרעיון: לחייב אתכם להישאר הכי פחות זמן על הקרקע ולהשתחרר ממנה כמה שיותר מהר.

יש לכך משמעות נוספת שהרגשתי בריצה הייטב: הנעל הזו אינה אוהבת “גלגול” היות ובדיוק בתוכו ישנה מדרגה. היא גם אוהבת לא שמשתמש באצבעות (כמו בספרינט). סגנון הריצה שהיא מובילה אליו הוא נחיתה קדמית, בדיוק על ה Lugs מעל הכריות שבבסיס האצבעות ומכת תנופה מיידית משם לאוויר בלי השתהות.

חווית השיכוך שהבלטים עצמם מספקים היא קשוחה ואחרי ריצה מתארכת חשתי שהקשיחות הזו גם עברה לתחושת יתר ממוקדת של לחץ על כרית כף הרגל שפחות אהבתי. המבנה הלא סטנדרטי הזה של בליטה קדמית בסוליה יצרה יתרון מסוים בירידות. מצד שני מעט עומס גדול יותר על האכילס בעליות. 

חסרונות הדיסטנס 9

מדובר במוצר מקטב- או שתאהבו, או שתשנאו. זו לא נעל להליכה ויום יום שכן הבלטים פשוט מפריעים בהליכה, לא לנוחתי עקב, פחות למגלגלי תנועה מהאמצע אל האצבעות, ופחות לאנשים שצריכים נעליים מייצבות ומסיביות יותר- מאחר וזה דגם התחרות או סמי תחרות של ניוטון. אני מניח שגם לניוטון יש דגמים מסיביים יותר אם אתם צריכים “יותר נעל”.

אישית אני נוחת מרכז-קדמי בגדול, אבל בתוך הריצה אני לא תמיד ממוקד ויעיל ומושלם… לפעמים אני עייף ומוסח ונוחת אחורי, לפעמים אני בעליות ואין לי כח למושלמות סגנון… אני רק בנאדם, אבל הניוטון אינה סלחנית לוויתורים שלי לעצמי ולעייפות. בנוסף היא מחייבת לשנות סגנון לכזה שגם אם יהיה מהיר יותר עבורכם, תהייה בו פחות תחושת קרקע, גלגול ושחרור קלאסיים – תחושות שאני אוהב בריצה גם אם הן איטיות יותר. האמת היא שאני סקרן לחוש את אותה הנעל רק בלי הבלטים, וגם הייתי רוצה אותה להליכה בזכות הגמישות, התגובתיות, האוורור, הדרופ הנמוך, והצבעים המגניבים- אבל הבלטים מונעים זאת ממני.

נעלי ניוטון דיסטנס 9 – יתרונות 

היא מתאימה קודם כל למי שיש לו כמה זוגות נעליים ולא צריך אותם להליכה. לרצים קלילים יחסית בעלי סגנון יעיל, עם זמן קרקע מאוד קצר, ונחיתה קדמית, שמוכנים לתת צ’אנס לגישת נעליים שונה לגמרי. אלה יתוגמלו במשקל מדהים של 215 גרם בלבד, עיצובים מגניבים, אוורור מעולה, תחושה חופשית בנעל וקלילות ממכרת. אני ממליץ עליה ככלי אימוני מעניין שאולי לא חשבתם עליו- לרצים מאוד רציניים שמתאמנים הרבה, תחרותיים, הרוצים מדי פעם לבצע תרגולי נחיתה קדמית וזמן קרקע קצר. עם המשקל, הגמישות והקלילות שלה היא גם יכולה להיות נעל תחרות כביש מהירה. 

 


תוכנית האימון האישי של RUNPANEL לריצה: רוצים לשפר בצורה דרמטית את המהירות שלכם? לקבל תמיכה מקצועית כדי לא לעשות טעויות? לחצו פה למידע על התוכנית האישית 

נעלי ניוטון דיסטנס 9 במבחן: 215 גרם עם בליטה בולטת במיוחד
קלילה רק 215 גרםמאווררת ומתאימה לחוםמעטפת גמישה ונעימה בגפהמחייבת זמן קרקע קצר במיוחדתחרותית ומהירה
רק לנוחתים קדמייםפחות תחושת קרקע, גלגול ושחרור קדמילחץ הבלטים בכף הרגל לא מתאימה להליכה ויום יום
81%Overall Score
עיצוב100%
שיכוך70%
פידבק ותחושת קרקע60%
ריספונסיביות/ניתור/תגובתיות90%
אוורור100%
אחיזת חלק עליון70%
תמורה80%