אקספוננציאלי או לינארי? בהרצאת ZOOM ראשונה שלי, אני מציג את הגרף הבא ושואל את הקהל החצי וירטואלי מה הגרף מתאר ואיזה מודל מתמטי מייצג אותו.
כולם, כמובן, מזהים שמדובר במספר האנשים המצטבר שנדבקו בנגיף הקורונה ומיד מוסיפים שמדובר בגרף אקספוננציאלי / מעריכי. מביני עניין אף מרחיבים לגבי מקדם ההכפלה, קצב ההתפשטות ועוד כהנה וכהנה מושגים שנכנסו לעולמנו רק בחודשים האחרונים. האמת שונה במקצת, הגרף אכן מתייחס לנגיף קורונה אך לא מציג את מספר החולים המצטבר אלא את מידת ההתעניינות במונח "נגיף קורונה" במנועי החיפוש של גוגל. באופן לא מפתיע קיימת קורלציה גבוהה בין מידת ההתעניינות בנגיף לבין רמת התפשטותו.
Google trends
מנוע החיפוש (Google trends) , מאפשר למשתמש לקבל מידע לגבי רמת העניין (המתבטאת בחיפוש) במושגים שונים וכן להשוות בין מושגים בחתכים גיאוגרפיים שונים ובתקופות זמן שונות. כמי שמתעניין בספורט בכלל ובריצה בפרט, מצאתי לנכון לשחק קצת בכלי זה ולנסות להגיע לתובנות שונות. נבחן את המושג marathon races בעולם כולו במהלך שנת 2019 (המילה קורונה אינה קיימת עדיין באף לקסיקון ספורטיבי). אפשר לראות שרמת העניין, פחות או יותר, קבועה לאורך השנה ומתואמת יפה לתאריכי המרתונים הגדולים. אבל בואו נראה מה קורה ב 2020 ואיך הקורונה משפיעה על מגמת החיפוש:
קורונה IN , מרוצי מרתון OUT
אז נכון, אין מרוצים בעולם כולו, אסורה פעילות ספורט קבוצתית ואפילו יחידנית במרחבים הציבוריים אך מוכרחים להמשיך להתאמן כדי לשמור על הכושר והשפיות, איך זה מתבטא במנועי החיפוש?
מסילה, טריינר או אימון ביתי?
נבדוק את מגמת החיפושים בישראל בשלושת החודשים האחרונים אחרי מסילות ריצה וטריינרים (אופני כושר): קיימת קפיצה משמעותית בשני הנושאים אך המסילות מובילות ביחס לטריינרים.
ומה קורה עם החיפוש אחרי "אימון ביתי"? התשובה ברורה: החל מחודש פברואר, זינוק משמעותי במגמת החיפוש:
לשחות מאה מטר מהבית
כשחיין מים פתוחים חובב, ברור שיהיה קשה לי להסתדר עם חוק "מאה מטר מהבית" והפתרון המוצג בתמונה הוא פסיכולוגי בעיקרו:
ברור גם שהבעיה שלי, קרי התמודדות שחיין עם מגבלות הקורונה, היא כלל עולמית וזה מתבטא היטב במגמות החיפוש. למרות שיש בעולם הרבה יותר רצים מאשר שחיינים, תדירות החיפוש הכלל עולמית של מושגים אלו כמעט זהה. כנראה שהשחיינים הרבה יותר מוטרדים מהמצב… במיוחד באוסטרליה וקנדה.
לשנה הבאה בירושלים…
והנה מידת העניין היחסית בשלושת המרתונים הגדולים בארץ בשלוש השנים האחרונות: שלושה שיאים חזקים: טבריה בינואר, תל אביב בפברואר, ירושלים במרץ.
אלא שהשנה השיא של ירושלים ירד חזק מאוד ומסיבות ברורות וכעת כבר אפשר להיות אופטימיים יותר ולראות את הסיכוי עולה שבנובמבר נפגש כולנו במרתון ירושלים.
ואסיים בציטוט חשוב ממישהו שיש לו נסיון: War is ninety percent information (נפוליאון בונפרטה).
אהבתם? הרשמו לניוזלטר השבועי שלנו:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו: