אלטרה קינג (king mt 1.5) הן נעלי ריצת שטח קלות אשר יתאימו בעיקר לשטחים הטכניים יותר ולמשטחים רכים. העיצוב שלהן אולי לא הכי מזמין, אך מדובר בנעל שהשקיעו בה מחשבה ולרצים הנכונים יכולה להתאים. קיבלנו אותן למבחן בדיוק כשהמותג נרכש על ידי ענק ביגוד והנעלה בינ”ל והפך להיות האח של The North Face- זו הבעת אמון רצינית שיכולה להכניסו למגרש של הגדולים.
מאת: עדן מאירוביץ’
צילם: שחר מלמד, גיא חלמיש
שני דברים חשובים קרו לאלטרה בתקופה האחרונה: החברה נמכרה לתאגיד הענק VF Corporation, שבבעלותו גם חברות נורת’ פייס וטימברלנד. הדבר מבטא הבעת אמון של התאגיד באלטרה ובעלייה המהירה בפופולריות שלה בקרב הרצים לאחרונה. בנוסף, גם הועברו לידי זוג נעלי אלטרה קינג למבחן. בצל הבעת האמון בחברה הצעירה יחסית בשוק העולמי והישראלי בפרט, יצאתי לבדוק את הזוג החדש, ששונה מאוד מהנוף הרגיל של נעלי השטח שניתן לראות בארץ.
אלטרה קינג MT 1.5 – כרטיס ביקור
- דגם: altra/king mt 1.5
- ייעוד: ריצות שטח ומשטחים רכים
- דרופ: 0 מ”מ
- משקל: 245 גרם (מוצהר יצרן)
- עובי הסוליה: 19 מ”מ
- רמת שיכוך: קלה
- מחיר: 679 ש”ח
תיאור היצרן
אלטרה קינג – נעל שטח קלת משקל, KING MT, עוצבה עבור רצים שאוהבים את השטח – לרוץ בבוץ, על סלעים ולטפס על הרים. היא עשויה רשת עליונה מחוזקת ובעלת אלמנטים קשיחים להגנה על הבהונות מפני אבנים. בעלת סוליה עשויה חומרים משופרים ועמידים לאחיזה טובה בקרקע.
הקינג מעוצבת בצורת כף הרגל תוך מתן דגש לריווח באזור הבהונות (™FootShape) המבטיח נוחות ויציבות במהלך פעילות בין אם אתה מטפס על הר, רץ למרחקים או מטייל בשטח. היא מעוצבת בטכנולוגית דרופ אפס (™Zero Drop) בה הבהונות והעקב ממוקמים באותו גובה מהרצפה לשמירה על מנח טבעי של הרגל.
החלק העליון של הנעל עשוי רשת קלה ואוורירית המתייבשת במהירות. סוליה חיצונית עשויה גומי גמיש משולבת ®Vibram ו- ™MegaGrip. סולית אמצע עשויה ™Altra Ego המשלבת נוחות של נעל אימונים וביצועים של נעל תחרות. סוליה פנימית 6 מ”מ.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
עיצוב – באמיתי סקוצ’?
עיצוב הוא אולי הגורם הכי פחות משמעותי כאשר בוחרים נעל לרוץ בה. במיוחד נעל שטח בה כנראה לא נלך בזמננו הפנוי ובכל מקרה תתלכלך דיי מהר. אם זאת, תמיד ישנה צפייה כלשהי שהנעל גם תראה טוב. לצערי בתחום הזה הנעל די אכזבה אותי. הצבעים – שילוב של שחור סגול על רקע לבן, לא הכי מושכים בעיניי. העיצוב עצמו לא הכי מעניין וגם הסקוץ’ בחלקה העליון של הנעל, שנועד לאבטח את הרגל, נראה כמו לקוח מנעלי פעוטות ולא מוסיף לסטייל.
נעילה ושריכה – סקוץ’ עם טעם של פעם
מערכת השריכה של הנעל היא פשוטה, השרוכים טיפה ארוכים מדי לטעמי, אך אין בזה משהו שיכול להפריע בריצה. מה שבולט ושונה בנעל הזאת מכל נעל אחרת היא תוספת סקוץ’ בחלקה העליון – velcro starp. אלטרה הוסיפו את הסקוץ’ כדי לעזור לאבטח את הרגל ולאזן את הגמישות שלה.
במהלך הריצות ניסיתי לפתוח את הסקוץ’ ולרוץ בלעדיו ואני חייב לציין שהופתעתי – הדבר הזה מספק אחיזה טובה יותר של הרגל ודי מוסיף! הייתי שמח אם הייתה דרך אחרת להשיג את אותה האחיזה בלי הסקוץ’, אבל עד אז, מבחינתי שיישאר. בנוסף, במהלך הריצה הבנתי כי אפשר לנעול את השרוכים באמצעות הסקוץ. פתרון זה מחפה על אורכם ועזר. אולי לזה התכוון המשורר מלכתחילה?
חלק עליון – גמישות שלא ניתן לתאר
החלק העליון של הנעל עשוי מבד גמיש במיוחד, קל ואווירירי. כתוצאה מכך גם הנעל עצמה קלה במיוחד – 245 גרם, משקל מצוין שמתאים יותר לנעל כביש. אני חייב לציין שנעליים קלות הן תמיד דבר שמקבל אצלי בונוס (כל עוד זה לא בא על חשבון עמידות בצורה קיצונית מדי – אני רק צריך שישרדו את ה 700-800 ק”מ).
עוד לפני הריצה, השילוב של סוג הבד הזה, עם השימוש של אלטרה בטכנולוגית ה-footshape יוצר נעל שכיף ונעים ללבוש. החלק הקידמי שלה רחב וקשה לי לראות גם את האנשים עם הרגליים הרחבות ביותר מרגישים צפיפות שם בפנים. החלק האמצעי והעקב בגודל סטנדרטי, כך שאין איתם בעיה לכאן או לכאן.
חוץ מאזור הבוהן, שם לא חסכו בהגנה. על מנת לפצות על גמישות הבד הוסיפו ציפוי גומי בצידי הנעל כדי לתת נוקשות וקיבוע. דווקא כאן לדעתי טמון החיסרון הגדול ביותר של הנעל. למרות התוספת הזאת של ציפוי הגומי, הנעל עדיין גמישה מאוד. השילוב הזה, של גפה גמישה עם אחיזה חזקה וטובה בשטח יכול להרתיע בעיקר רצים שהנסיון שלהם בשטח טכני הוא מועט.
עוד דבר שחשוב לציין. לא הגעתי לקילומטראז’ רציני עם הנעל שמאפשר לראות חוסר עמידות כזה או אחר. אך בגלל החומר ממנו עשויה הנעל הרצתי בדיקה מהירה באינטרנט וראיתי כי יש אנשים שנתקלו בקרעים בבד בשלבים מוקדמים יחסית של השימוש – אבל צריך לקחת את זה בערבון מוגבל: בכל נעל זה יכול לקרות, הכל תלוי כמובן ברמת האלימות והחדות של המפגש עם האלמנט הקורע.
תוך הנעל ואזור העקב
אלטרה משתמשים בשיטה ממותגת שלהם – foot shape, בה עיצוב הנעל זהה לצורת הרגל. עיצוב זה נותן נוחות ומרווח מקסימליים לרגל. כאשר מדדתי את הנעל לראשונה חשבתי בהתחלה שהמידה גדולה עליי, אבל פשוט באמת יש שם יותר מקום. למי שרוחב הנעל תמיד היווה בעיה בשבילו, ייתכן שיש לו כאן פתרון מעולה.
דבר מפתיע נוסף ששמים לב אליו כשנועלים את הנעל הוא אזור העקב: השתמשו שם בבד מיוחד שכאשר מכניסים את הרגל הוא חלק, וכאשר מוציאים אותה (מה שאתם לא רוצים שיקרה בזמן ריצה), הוא מחוספס ובעל חיכוך גבוה. האמת? התלהבתי! אין ספק שזה עוד פיצ’ר חכם ויצירתי שלא נתקלתי בו בנעליים אחרות. והוא באמת עוזר לאבטח את הרגל בזמן ריצה. כל עוד הרגל נשארת בתוך הנעל, אני מרוצה.
עקב הנעל ממשיך את הקו של כל החלק העליון, גמיש ורך. בניגוד לחלק העליון הוא עשוי מחומר טיפה יותר נוקשה, אך הוא עדיין בעל גמישות גבוהה. לשם השוואה העמדתי את הנעל למבחן מול נעלי הכביש שלי. גם באזור העקב הבד היה גמיש יותר. ברוב מסלולי השטח אני לא חושב שתהיה בעיה עם זה, אך אני יכול לראות איך העניין יכול להפריע לרצים מסוימים במסלולים הטכניים יותר. בנוסף, הוסיפו בעקב הנעל את סקוץ’ הגייטור. תוספת נחמדה למי שמשתמש בדבר ולא מפריעה למי שלא.
סוליה – לא זזים לשום מקום
כשמגיעים לסוליה אין דרך להתחמק ולדבר בהתחלה על כל נושא ה-zero drop. אין ספק, הנושא הזה מרתיע. כנראה שלרוב הרצים מדובר בירידה משמעותית בדרופ (אני מתייחס לשינוי של 4 מ”מ ומעלה כשינוי משמעותי). השילוב של האין-דרופ, עם העובדה שהשיכוך של הנעל נמוך יחסית (19 מ”מ) קצת הפריע לי. בהתחלה חוויתי כאבים קלאסיים באיזור האכילס, כאבים שמאופיינים כאשר יורדים בדרופ. אבל כמו כל דבר בחיים, זה עניין של הרגל והתרגלות. מי שנוחת קדמי יהיה לו קל יותר להסתגל לנעל כזו.
בכל מה שנוגע לסוליה – מדובר בסולייה חזקה עם זיזים בולטים ואגרסיבים. כאלו שמספקים אחיזה חזקה וטובה בשטח. במהלך הריצות ביצעתי ניסויים במספר ירידות תלולות במיוחד וניכר כי לנעל יש אחיזה טובה בקרקע – אחריי שדרכתם כנראה שהנעל לא תזוז לשום מקום. אישית אני מאמין יותר בנעלי שטח עם זיזים פחות בולטים. לפי דעתי הם יותר מתאימים לארץ היבשה שלנו ונעימים יותר שפוגשים משטחים קשים או קטעי כביש בריצה.
מבחינת כל נושא השיכוך – כאן הכל עניין של טעם. עובי הסוליה קצת נמוך מדי לטעמי. כן יש הרגשה טובה של השטח, אך בגלל המחסור בשיכוך אולי קצת יהיה קשה להשתמש בנעליים מהסוג הזה לריצות הארוכות במיוחד.
חשוב לציין – בגלל התקופה שקיבלתי את הנעל למבחן לא ניסיתי אותה בתנאי בוץ ורטיבות. אלה דווקא התנאים שבהם היתרונות שלה צריכים להיות בולטים יותר (עקב אחיזת הקרקע המעולה). ניתן להגיד בביטחון כי הנעל תהיה מעולה לריצה במשטחים מהסוג הזה.
סיכום- מי מלך?
נעלי אלטרה קינג יכולות להרתיע תחילה. העיצוב הלא מושך והאין דרופ יכולים להפחיד את רוב הרצים, אך לצד החסרונות הבולטים הללו ישנם יתרונות חזקים. המרווח הנעים לכף הרגל, האחיזה הטובה בשטח והעובדה שהנעל קלה במיוחד יכולים לקרוץ לרצים רבים ולספק הנאה מרובה מהריצה. לפי דעתי, הנעל הזו מתאימה לאותם רצים שיש להם ניסיון בריצת שטח או לאלו שמוכנים לצבור אותו בצורה איטית ובטוחה. בעזרת ניסיון זה יוכלו לכפר על החסרונות של הנעל (מחסור מסוים בהגנה על הרגל) ולהינות מנעל שיוכלו בעזרתה לעוף בשבילים ובסינגלים.
מאת: עדן מאירוביץ’
צילם: שחר מלמד, גיא חלמיש
עדן הוא סטודנט להנדסת מכונות בבאר שבע. המוטו שלו: “אם על ההר יש שביל אפשר לרוץ בו, וגם אם אין אפשר” ואתו הוא מבלה סביב ה 100 ק”מ בשבוע ומתחבר חזק לעולם האולטרה מרתון. כשהוא לא בבאר שבע הוא מבלה על הסינגלים (Trails) הביתיים בהם גדל: בהרי ירושלים ליד ביתו בשורש – גן עדן לחובבי עליות וריצה טכנית.