ה Suunto Spartan Trainer הוא שעון חשוב לסונטו. חשוב מאוד אפילו: שעון הספורט עם סנסור לקריאת דופק מהיד ללא הכרח ברצועה.  השעון הזה מכניס את הסונטו הנחשק, בעל העיצוב האייקוני, לרשימת האופציות של רצים רבים שלא רוצים להשקיע סכומים אדירים בשעוני ריצה יקרים, אבל מצד שני רוצים להנות מעושר הפיצ’רים שיש למשפחת הספרטן להציע.

הוא אטרקטיבי לרצים רגישים יותר למשקל על היד (כמוני!) שכן משקלו 56 גרמים בלבד. זה שעון שיתאים לקבוצה גדולה מאוד של מתאמנים ורצים רבים בישראל.  בפשטות – זהו ה Spartan Sport HR (שמבחן מפורט שלו נמצא פה – בראנפאנל), רק בגרסה מוקטנת, קלה יותר, ובמחיר הרבה יותר נמוך.

140

כרטיס ביקור

לקריאה מהירה, הנה הנתונים העיקריים על השעון הזה, בנקודות:

  • קריאת דופק ממפרק כף היד – עם אותו סנסור של Valencell שיש בספרטן ספורט HR. למי שהפיזיולוגיה שלו מפריעה לקריאה, קיימת אופציה לאימון עם רצועת קריאת דופק מהחזה.
  • משקל: 56 גרם (או 66 לבעלי מסגרת מתכת).
  • גודל קטן יותר מהסונטו ספרטן ספורט – להתאמה לנשים, נוער, ובעלי מפרק יד צר יותר.
  • מעקב 24/7 על רמת הפעילות היומית והשינה עם מטרות יומיות – עד כ-14 יום בלי טעינה.
  • מסך צבעוני עם אפשרויות תצוגה של כמה שדות (זה לא מסך מגע).
  • נגד מים עד 50 מ’.
  • 10 שעות סוללה בקריאת GPS מדויקת ועד 30 שעות במוד חסכוני.
  • תמיכה במעל 80 סוגי ספורט – בחוץ ובפנים, וכמובן שביניהם ריצה, אופניים ושחייה, ושילוב Multisport.
  • אפשרויות ניווט בריצה על מסלול מוקלט מראש.
  • 5 דגמים: צבעי זהב וכסף בעלי המסגרת המתכתית אלגנטית, וכן צבעי התכלת, ירוק-טורקיז, ושחור ספורטיביים.
  • כל דגמי Suunto עובדים עם Movescount – אתר האינטרנט והאפליקציה למעקב וניתוח האימונים.
  • מחיר: 1399 ש”ח.
  • משווק: דוגית, רח’ בן יהודה 250, תל אביב

ספרטן טריינר – סקסאפיל, עיצוב וחומרה

סטייל – נגיד זו בפשטות: בעיני שעוני הסונטו הם היפים ביותר שיש בעולם שעוני הספורט. ספורטאים שונים אולי אוהבים את עושר הפיצ’רים והתוכנה של גרמין, או את השימושיות והנוחות של פולר, אבל מבחינתי – סונטו מנצחת את כולם בנוקאואט בעיצוב. בגלל המחירים הגבוהים בד”כ של המותג יש לו גם סקסאפיל יוקרתי.

זאת ועוד: סדרות הספורט-אלגנט במסגרות מתכתיות מוזהבות וכסופות יצרו בשעונים שלהם שמחה גדולה אצל מי שרוצה feel יוקרתי אלגנטי בשעון הספורט שלו. אני בוחר בקו הצבעוני הבולט וספורטיבי במט כחול ומדויק.

להיבט הסטייל והעיצוב יש להוסיף גם את עיצוב המסכים עצמם – הצבעים, הפונטים, ואיך כל הדבר הזה נראה ומרגיש. סונטו נותנים נוקאואט לגרמין בהיבטי העיצוב גם החיצוני וגם של המסכים. מבט על הסלט המקושקש בגרמין המקביל של הפונטים, גדלים, הדגשות וצבעים ואז הסטת מבט אל הסונטו מגלה מייד למי יש יותר סטייל: הסונטו טריינר מנצח בקלות.

רצועה – הגרסה שבמבחן הגיע עם רצועת גומי נוחה ולא ארוכה מדי, ובה שני פסי הידוק ליתרה (ולא אחד בלבד – מצוין). אנטנת ה GPS פה יוצאת מהרצועה כמו בדגמים הקודמים ל Spartan Sport ובכך יש לספורט יתרון עליו.

ממשק טעינה – גם בתחום הטעינה והממשק למחשב, חוזרת פה צבת המגע ללא המגנט האלגנטי והמינימליסטי שמציג הספרטן ספורט, אבל האמת שאין פה חסרון דרמטי – החיבור לטעינה או העברת הנתונים לאתר האינטרנט קליל ומהיר כמעט באותה מידה.

מבנה הכפתורים: דומה לשעוני סונטו האחרים עם שלושה בצד ימין ושניים בשמאל. עוד נדון בכך בחלק השימושיות.

אפשרויות נוספות






משקל – אולי לרוב הרצים הסטייל והאופנה חשובים יותר, אבל לי חשובה תכונה אחרת של הספרטן טריינר – המשקל שלו! אחד הדברים המפריעים לי ביותר בשעוני הדופק הוא המשקל. כשבחנתי את הסונטו אמביט פיק ששוקל 89 גרם זו היתה הבעיה העיקרית שלו מבחינתי, שגרמה לי להרגיש את השעון כל הריצה וזה הפריע לי. אז היה שיפור מורגש אבל לא מספיק בסונטו ספורט ובירידה ל70 גרם. הסיבה למשקלים היא פשוטה: ככל שהסוללה גדולה (וכבדה, וכמות השימוש בפלסטיק מול מתכות כבדות יותר) זמן הסוללה גדל. אני מוכן בשמחה לחליפין שבו יורדים לאיזור 10 שעות השימוש נטו (עם GPS מדויק, באימונים), עושים שימוש בפלסטיק בלבד אבל לא עוברים בשום אופן את ה 60 גרם. במדידה עצמית שלי – המשקל האלקטרוני הראה 57 גרם (אגב, אני אפילו מרגיש את הפרש 7 הגרם מהשעון האחר שאצלי ששוקל 50 – כלומר כל גרם חסכון הוא חשוב!).

מסך – המסך צבעוני ועשוי פולימיד. לשם השוואה בסונטו ספורט זה הוא ממינרל קריסטל ומגע – עוד סיבה להפרש המחיר, אולם לטעמי עדיף לגמרי לחסוך את הכסף ולוותר על המגע בכלל. אני לא חושב שהמגע מוסיף תועלת רבה, ויש לו חסרונות בהוספת עדינות ומחיר למסך. מנגד הרזולוציה בספורט טובה יותר (300*320) לעומת 218*218. גם זה בלתי מורגש.

לסיכום החלק הפיזי במבחן – בעיני הספרטן טריינר עדיף ולא נחות על פני האחים היקרים יותר שלו בזכות “הפשרות” שלקחו בו. לפעמים – יקר יותר זה לא בהכרח טוב יותר. הפשרות האלה אפשרו הורדת משקל חשובה, וכל מרכיבי היוקרה שיש במכשירים האחרים תורמים אולי בחלקם לעמידות ואיכות מוצר גבוהה יותר, אולם מייצרים קנס משקל. בסוף – אני יוצא להתאמן עם זה ומבלה עם זה שעות רבות לאורך היום, ואני לא רוצה כל הזמן לחוש את השעון – אני רוצה לשכוח אותו כשאני לא מסתכל עליו.

תקשורת- אין פה Ant+ (פרוטוקול הנשלט ע”י גרמין) דבר שחשוב בעיקר לרוכבי אופניים עם מדי וואטים או טריינרים שאינם תומכים ב Bluetooth. המגמה – לטובת ה Bluetooth ובכל יום כל היצרנים מוסיפים תמיכה בעוד ועוד מוצרים גם בו, כך שזה הולך ונהייה פחות חשוב.

069

הכנה לשימוש וקיסטום

התוכנה שמפעילה את הטריינר היא כמעט זהה לזו שיש בספרטן ספורט. פה ושם יש הבדלים קטנים מאוד בתכונות ובשימושיות אבל זה שולי ביותר. בגדול המכשיר מגיע עם מסכי אימון מוכנים כבר לכ 80 סוגי ספורט, ובכללם ריצה, ריצת שטח, ריצה על מסילה בחדר כושר, ועוד… כדי לקסטם צריך לייצר עוד תצוגה שהיא זו שאתם מגדירים לספורט שלכם.

ישנם עד 7 שדות במסך, ואפשר לקסטם אותם באמצעות אתר האינטרנט של סונטו (או להשתמש במסכים שמוגדרים מאליו). עבורי השינויים האלה הכרחיים והדבר הראשון שאני עושה הוא להיכנס לעריכת המסכים. מה אני צריך? שלושה מסכים שבהם אראה את הריצה הנוכחית במסך ראשון, את נתוני האינטרוול הנוכחי במסך שני, ואת תוצאות האינטרוולים הקודמים במסך שלישי. מי שרץ על מסלולים שהוריד ממפות בשטח – יהנה ממסלול הניווט לעקיבה אחר המסלול (אלה גם בד”כ ירצו לדעת גם גובה מצטבר במסכים הקודמים), ומי שלא יתבאס מכך שאי אפשר לבטל אותו, גם במצב הספורט שהגדרתם לעצמכם.

ביקורת: סונטו לא מאפשרת לקסטם את המסכים האלה בשעון עצמו ואף לא באפליקציה. חייבים לגשת לאינטרנט. עדיף היה לאפשר קיסטום בשעון ובאפליקציה, זה ברור, אבל לטעמי זה לא קריטי – לאחר שאני מגדיר את הדברים פעם אחת, אני לא מתעסק יותר עם השעון.

יותר משמעותית מבחינתי היא התצוגה – לשעונים עגולים, כאשר המסך והרזולוציה לא ענקיים, יש חסרון ביחס למרובעים כיוון שהשטח הנותר לשדות למעלה ולמטה מהשדה המרכזי מקטין את הפונטים. פה – שני הנתונים העליונים פצפונים, וקשה לי תוך כדי האימון להבין מה כתוב שם במהירות. לבסוף הפריע לי העדר אופציה לבחור גם תצוגת דופק באחוזים וגם במספר – יש מאמנים שנותנים את ההנחיה באחוזים מדופק מקסימלי, ולא ניתן להציג זאת כך בסונטו. מהחברה מוסרים שזה יתווסף בעידכון התוכנה הבא.

139

שימושיות

לאורך כל היום המסך מעולה, השעה ברורה, והשעון יפה ונוח מאוד.

בתחילת האימון:

  1. ממצב השעון גוללים למעלה (באמצעות כפתור ימין עליון), ונכנסים למצב אימון בלחיצה נוספת (המשך גלילה למעלה יביא אתכם לעוד מסכים של ניווט, לוג אימונים קודמים, סטופר, הגדרות וגלילה למטה אל פונקציות ה”מעקב פעילות יומית” – כגון ספירת צעדים, סטטיסטיקת אימונים, שינה וכו’).
  2. בוחרים בספורט אותו אתם מבצעים (גלילה בכפתור עליון ותחתון מעלה ומטה ובחירה בכפתור אמצע)
  3. להתחלה לוחצים Start- כפתור אמצע ימין.
    1. להפעלת Lap באמצע אימון לוחצים על כפתור ה Lap התחתון.
    2. לגלילה בין מסכי התצוגה בזמן הפעילות- הכפתור האמצעי מימין לוקח אתכם ימינה במסכים, ואילו בשמאלה מקבל לראשונה הכפתור בצד שמאל למטה של השעון את התפקיד.
  4. לסיום – לוחצים על כפתור ה Pause\Stop העליון. לחיצה ראשונה – Pause, ואז הוא ישאל אתכם האם אתם רוצים להפסיק את האימון ותלחצו שוב בהתאם לבחירה על המשך או עצירת ההקלטה.

פה נבחן שעון ספורט – האם הוא נוח בסוף לשימוש, והאמת שלקח לי טיפה זמן להתרגל אליו – בעיקר לבחירת הכפתורים לפעולות השונות. אני לא אתיש אתכם בדיוני User Interface (תחום שעסקתי בו כמנהל מוצרים). לטעמי יש פה כמה גליצ’ים שאפשר היה לעשות טוב יותר, אבל אחרי שמתרגלים זה כבר הופך טבע שני (למשל – הייתי מעדיף שכפתור ה”בחירה” העיקרי יהיה תמיד האמצעי מימין- ובו יהיו גם ה- pause וסיום אימון. הייתי רוצה שהגלילה ימינה ושמאלה תהייה בשני כפתורים שהם “באותו מישור” – התחתונים מימין ומשמאל ולא באמצעי ימין ושמאלי תחתון ועוד דברים קטנים שבאמת מתרגלים אליהם).


אל תפספסו את מבחני הציוד הטובים בארץ – נרשמתם כבר למנוי חינם על ראנפאנל? פה זה המקום:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


יתרון לסונטו: ממשק ה Movescount ותמיכה במולטי ספורט

לטעמי ה Movescount ממש מעולה. נחבר את התיאור שלו לעוד יתרון של ה Spartan Trainer 0- התמיכה במולטי ספורט. זה גם המקום היחיד כאמור שבו ניתן לקסטם את המסכים של השעון.

טריאתלטים שיוצאים לרכיבה ואז רצים יאהבו את האפשרות ללחוץ לחיצה ארוכה על הכפתור העליון, לעבור ממסך האופניים לריצה, ולצאת לדרך. האימון יוצג כאימון אחד על הגרפים באתר Movescount. אפשר לעבור בצורה הזו מכל ספורט לכל ספורט (למשל – אימון שחייה ואופניים, או תחרות מלאה). הנה אימון משולב שערכתי של אופניים בעיקר ואחריהם רבע שעת ריצה קלה (הכיתוב בעברית- תוספת שלי):

אחד הדברים המצוינים פה הוא שניתן לסמן התחלה וסוף של חלק שמעניין אתכם ולנתח אותו בנפרד. במקרה הזה הטסט שעשיתי באופניים – ולבדוק נתוניו בלבד (יצא דופק ממוצע נמוך -151 ואפשר לשפר קצת מהירות ממוצעת 39.8 קמ”ש, מה שמעיד שאני עייף מהאינטרוולים המטורפים בריצה באצטדיון יום קודם…)

הדבר הזה בשילוב עם יכולות ההקלטה המעולות של המכשיר לשחייה – גם בבריכה וגם בים, מאפשרות להנות ממנו מאוד במולטי ספורט.

הנה סרט שערכתי במבחן קודם על ה Movescount 

קישוריות ואפליקציה

האפליקציה טובה, ה Pairing אליה היה מהיר ופשוט, והסנכרון השוטף של השעון קליל (מתפריט הסנכרון בשעון עצמו). היא מציגה יפה מאוד את כל האימונים האחרונים ומצד שני לא מציקה עם מידע שפחות מעניין אותי כספורטאי. בניגוד לפולר למשל היא ממוקדת באימונים ובספורט ולא בענייני השינה, הצעדים וכו’ – אלה מוצגים בשעון עצמו.

איפה היא קצת פחות חזקה? שוב באותה תלונה מוצדקת על הסונטו שמחייבת את ממשק האינטרנט כדי לקסטם מסכי אימון. השעון והאפליקציה אינם מאפשרים את זה. מצד שני – יש לה את האופציה המגניבה של יצירת סרט תלת מימדי של האימון!

136

ממשק מעוצב ויפה

סונטו ספרטן טריינר – סיכום

זה שעון חשוב מאוד ומוצלח מאוד של סונטו, מאחר והוא מנגיש את הסטייל והאיכות הידועים שלהם ליותר ספורטאים. הטריינר הוזיל את המוצר, הוריד את משקלו והוא גם מעט קטן יותר ומתאים לנשים וגברים (שהגדולים המוגזמים לא נראים עליהם טוב).לטעמי הוא הכי יפה בעולם הספורט שיש, ובמיוחד – העיצוב, הצבעים והפונטים של המסכים שלו הכי נעימים ומעוצבים. הוא בפירוש שעון הספורט הכי נכון להיראות איתו כל היום – גם בעבודה, בערב, ולא רק באימונים.

הוא שעון מולטי ספורט אמיתי ומאוד נוח בשחייה, רכיבה ובריצה, בשילוב שלהם וגם בכל אחד בנפרד. לאורך כל המבחן קריאת הדופק של ה Suunto Spartan Trainer היתה מדויקת מאוד וניכר שעדכוני התוכנה התכופים של סונטו סגרו הרבה פינות שהיו בתחילה והמוצר בשל ועובד מעולה. רק פעם אחת ברכיבה, כשפיצצתי את היד בקרם שיזוף הקריאה דייקה פחות.

חסרונות עיקריים? תצוגת שני השדות העליונים במסכים בהם הגדרתם מעל ל3 שדות למסך קטנה מדי וקשה לקרוא את הנתון בתוך ריצה ותנועה, רק עדכון עתידי יאפשר הצגת דופק באחוזים, ואי אפשר לקסטם מסכים מהשעון או מהאפליקציה (לא דרמטי בעיני). לרוכבים בלבד יש את עניין ה Ant+, אבל המגמה בשוק היא לכיוון הבלותות’, ובמבחנים הבאים נפסיק לציין את זה כחסרון משמעותי כיוון שיותר ויותר מכשירים עוברים ל BT.

בשורה תחתונה – אם רציתם סונטו וזה היה יקר מדי עבורכם עד היום, קיבלתם מענה. ה Spartan Trainer שעון יפהפה ומומלץ במחיר משתלם ביחס לתכונותיו.

מאת: גיא חלמיש

 

>> רוצים לקרוא על שעוני ריצה נוספים? לחצו פה!

 

השורה התחתונה של RUNPANEL
89%ציון RUNPANEL
סקסאפיל ועיצוב100%
שדות ותצוגה85%
עושר פיצ'רים90%
זמן סוללה80%
משקל ונוחות פיזית100%
ידידותיות למשתמש85%
אתר ואפליקציה80%
תמורה למחיר95%