אליוד קיפצ’וגה שבר הבוקר את השיא העולמי במרתון – במרתון ברלין. הוא השלים את המרחק ב 2:01:39. זהו שיפור של דקה ו-18 שניות מהשיא הקודם, שגם הוא הושג בברלין בשנת 2014 על ידי הקנייתי דניס קימטו 2:02:57. בנשים ניצחה בברלין גלדיס צ’רונו בזמן של 2:18:11.

היום שבו נשבר שיא עולם במרתון

“אין לי מילים לתאר את היום הזה, אני אסיר תודה ושמח לרסק את שיא העולם הקודם” הוא אמר אחרי הריצה המדהימה. “זה היה קשה, רצתי את המרוץ שלי ובטחתי במאמנים שלי ובתוכנית וזה מה שנתן לי את הכח בקילומטרים האחרונים”. ואכן, זה ריסוק: בעידן שבו השיא העולמי במרתון מתעתע בעולם, ומתגרה בקרבתו אל הסף הסמלי של השעתיים, כל שנייה נראית כנצח. להוריד מעל דקה במבצע הירואי שכזה, מדובר בלא פחות מריסוק, וגם זה יהיה אנדרסטייטמנט.

בראיונות לפני המרוץ קיפצ’וגה אמר שכל ההכנות שלו היו טובות מאוד בשלושה חודשים האחרונים ושהוא מקווה לשבור את השיא האישי שלו ולנצח את המרוץ. הוא לא הכריז הכרזות על שיא עולמי. באפריל השנה ניצח קיפצ’וגה גם את מרתון לונדון בפעם השלישית, כאשר הוא גם המדליסט האולימפי למרחק.

רוצה לשבור שיא עולם במרתון? סע לברלין 

אם תכננתם לשבור שיא עולם במרתון, כדאי שתתכוננו לעשות את זה במרתון ברלין. לא פחות מ 7 שיאי העולם האחרונים במרתון נקבעו בברלין, הנה 7 האחרונים מהראשון ועד לאחרון- המעודכן ביותר של קיפצ’וגה מהיום:

  1. 2:04:55 – ברלין 2003 – פול טרגט (קניה)
  2. 2:04:26 – ברלין 2007 – היילה גבריסלאסי (אתיופיה)
  3. 2:03:59 – ברלין 2008 – היילה גבריסלאסי (אתיופיה)
  4. 2:03:38 – ברלין 2011 – פטריק מקאו (קניה)
  5. 2:03:23 – ברלין 2013 – ווילסון קיפסנג (קניה)
  6. 2:02:57 – ברלין 2014 – דניס קימטו (קניה)
  7. 2:01:39 – ברלין 2018 – אליוד קיפצ’וגה (קניה)

לפני סדרת השיאים הברלינאית הבלעדית הזו נדד השיא בין מירוצים שונים בעולם, וגם הראה פחות מונוליטיות בגיוון השיאנים- לא רק קנייתים ואתיופים היו שם, אלא בני לאומים שונים ומגוונים יותר. שיא העולם בנשים אגב (2:15:25), נקבע דווקא בלונדון, ע”י הבריטית פאולה רדקליף.

המופע של נייק וקיפצ’וגה

הפעם הקודמת שקיפצ’וגה התקרב לזמן הזה, למעשה ביצע מהר ממנו, היתה ב5 במאי 2017, אז רץ אליוד קיפצ’וגה 42,195 מטר ב-2:00:25, במה שכינה אילן זיסר ב RUNPANEL: “פרסומת באורך שעתיים“. היה זה שיאו של פרויקט יחסי ציבור ופרסום של נייקי שהצליח לעשות את עבודתו ולקחת תשומת לב, אבל גם להוות הצגה שעוררה לא מעט ביקורת, ולא נחשב שיא עולמי מוכר. “הריצה היתה באורך הנכון, המסלול היה תיקני לחלוטין אבל שורה של דברים מהותיים חרגו מהתקן המאפשר שיא עולמי. למשל היו לו פייסרים רבים שרובם לא התחילו את הריצה איתו. הפייסרים מיסכו אותו לחלוטין מהרוח. בנוסף, מכונית חשמלית שנסעה קצת לפני חבורת המובילים עזרה גם היא בשבירת הרוח. הנעליים שבהן רץ נבנו במיוחד עבורו ויתכן שנתנו לו יתרון על פני רצים אחרים. גם מועד הריצה לא נקבע סופית עד שהתברר שמזג האויר יהיה מושלם באותו זמן” כתב זיסר אצלנו בראנפאנל.

איך זה עובד, עניין הפייסרים הזה?

גדעון תמר מסביר את נושא הפייסרים בתחרויות רשמיות: “פייסרים היו מאז ומעולם וזה חוקי כל עוד הם מתחילים את הריצה. תנאי ראשון הוא שאסור שהפייסרים יצטרפו באמצע הריצה, והתנאי השני מגביל את כמות הפייסרים לשלושה. מרבית שיאי העולם נשברו עם פייסרים שיצאו בזינוק לריצה ופרשו בהמשך. ההישג של קיפצ’וגה הוא הישג מדהים והיסטורי, אולי זו אפילו הכרזתו של קיסר אתלטיקה חדש במקום היילה”.  

שיא עולם במרתון כמסמן את גבול האפשרי

המבצע של נייק בכל זאת ניגן על כל המיתרים שמעוררים את חובבי הריצה בעולם: השאלה- האם ניתן לנפץ את מחסום השעתיים, ובאילו תנאים מרתקת את הרצים ומעוררת השראה. המשמעות הסמלית שלה מעוררת את הספורטאים והצופים ומעלה שאלות על גבול היכולת האנושית, הטכנולוגיה, נעליים, תורת האימון, פיזיולוגיה ואפילו שאלות אתניות והקשר של אוכלוסיות ליכולות האנושיות המדהימות שנדרשות בשיאים כאלה.

תומר קרוצ’י אומר: “לפני השיא הנוכחי של קיפצ’וגה, השיא היה תקוע במשך 4 שנים, ודניס קימטו שקבע אותו בזמנו די נעלם מאז. זה כמובן העלה סימני שאלה ותהיות: האם המאמץ עצמו הקריס לו את הקריירה? האם זה פשוט היה רגע מושלם אחד שבו הכל התחבר לכדי ביצוע שיא, או שהייתה כאן עזרה של אמצעים לא טבעיים? זה חשד שכנראה תמיד ילווה כל שיא.

הרשמו לניוזלטר של ראנפאנל- עדכונים מרתקים אחת לשבוע בלבד:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

קיפצ’וגה הוא בהחלט לא “one hit wonder” והוא כבר נגע בשיא כמעט במקרה לפני שנתיים וחצי בלונדון, אבל דווקא כשהגיע השנה לברלין ללא הצהרות גדולות הוא סיפק את הסחורה בענק. גם הפעם לא נתנו לו הרבה סיכויים: מזג האוויר לא היה צפוי להיות אופטימלי בדיבורים לפני התחרות, אבל בסוף כנראה שזה בכל זאת התחבר. הוא הגיע מאוד צנוע ומכונס בעצמו: לא היו הצהרות מפוצצות. היתה דממה מסוימת וזה מעורר הערצה כשלעצמו. הוא רץ לבד ללא מתחרים מהזינוק ועד קו הסיום. קצת אחרי חצי המרחק גם לא היו לצידו פייסרים. הוא עשה נגטיב-ספליט מושלם (את החצי השני רץ 31 שניות מהר יותר מהראשון) בריצה שהיא פשוט יצירת מופת, אין מלים אחרות לתאר את זה. פשוט להשתחוות”.

האם אפשר לרדת משעתיים?

הוא כבר עשה את זה בתנאים המושלמים של הפרסומת בשעתיים ו 24 שניות והוא היום במרחק של 1:39 בלבד מהסף הסמלי הזה. רק לפני כמה שעות השיא היה רחוק ב 77 שניות מהמקום שבו הוא נמצא היום. אין ספק שהיום נראה שמחסום השעתיים יהיה מחסום שגיבור אחד שיכנס להיכל התהילה המדהים של המרתון, עוד ישבור בעתיד ויציג שיא עולם במרתון שיזכר לעד.