נעלי 361 מדגם סנטאורי נחתו למבחן תחת יבואן חדש, שמבטיח כניסה מחודשת וחזקה לשוק הישראלי. זאת בחסות שורת דגמים מעודכנים ומעניינים. גיא חלמיש יצא לבחון את נעל האימונים למרחקים ארוכים של היצרן:
אם תסתכלו על טבלת המכירות של המכוניות החדשות בישראל, ובעולם בשנים האחרונות תגלו תנועה טקטונית אדירה שאי אפשר לזלזל בהשפעתה: מותגי מכוניות סיניות חשמליות נותנות בראש לטסלה ומותגים מערביים מובילים. מרגע שנפרץ השכר הזה, והצרכן מוכן לשים את מיטב חסכונותיו על קניה כ”כ יקרה שמקורה בסין, העולם לא יחזור להיות דומה למה שהיה. ואם זה קורה במכוניות של 150,000 ש”ח ומעלה, מדוע שלא יקרה בנעלי ריצה של 600-700 ש”ח? לדוגמא נעלי 361 מדגם Centaury. אז ברמת העיקרון זה אפשרי, האם הדגם הזה יספק את המענה הנחוץ?
לראנפאנל יש קבוצה בווטסאפ, מה קורה שם?
הכירו את נעל המבחן
- דגם: 361 centaury
- ייעוד: נעל אימון ניטראלית למרחקים ארוכים
- גובה סוליה: 22-31 מ”מ
- דרופ: 9 מ”מ
- משקל: 290 גרם (מידה 43)
- מחיר: 600 ש”ח
- להשיג: H&O, מחסני הנעלה (נתניה, ראש העין), שואו אוף (אשקלון, נהריה) בקרוב: Runway זרזיר, ועוד.
סרט היצרן:
נראות טוב ומרגישות איכותיות
בביקור בחדר התצוגה של היבואן החדש (קבוצת בריל) ראיתי זוגות נעליים שנראו ממש טוב. חלקן היו קלות ותחרותיות, אחרות יומיומיות יותר, כמו הדגם הזה שבמבחן. האפור עם הכתום נראה מצוין והוא מרגיש לי משלים מעולה להרבה סטים של בגדים בלי להפריע להם יותר מדי מצד אחד, ובלי להיות חסר אופי לחלוטין או פשוט שחור מצד שני.
אני מודה שנאבקתי קצת למצוא את הצבעים היפים בבחירת הדגמים שהגיעו לשוק המקומי אבל זו רק אשמתנו הקונים. לא פעם סיפרו לי יבואנים שהקונה הישראלי פשוט שמרן ומעדיף את הכחולים והשחורים. באופן כללי, תחושת האיכות מאוד גבוהה. קל ליפול פה לשיח על יצרן סיני מול מערביים, אבל כשהצרכן הישראלי והעולמי מתחילים כבר להעדיף מכוניות סיניות, זה מאחורינו. לא עוד יצרנים כי אם מותגים. מחלקות העיצוב והפיתוח של הנעליים, מספר לי היבואן (בריל), ממוקמות במערב והייצור במזרח- תכלס כמו כל שאר המותגים.
ייעוד לרץ ניטראלי, אבל יציבות גבוהה
התחושה בריצה מאוד יציבה. הנעל די קשיחה במבנה שלה ואם תחזיקו אותה ביד ותנסו ליצור פיתול וקיפול שלה לכמה כיוונים תראו שהיא חזקה יחסית. המשמעות היא שרצים מאוד יעילים שאוהבים להרגיש את הנעל מגיבה לתנועת הרגל שלהם ומתקפלת איתם ביציאה לצעד הבא (בעיקר נוחתים קדמיים) ירגישו שהיא מעט מובנית מדי בשבילם. מצד שני מי שמחפש ביטחון, סובל מקצת פרונציה (כי זו אינה נעל מתקנת ברמה הפורמלית מבחינת היצרן), ובעלי נחיתה מרכזית יקבל נעל מתאימה.
לנעליים הטיה קלה כלפי חוץ- שזה נהדר לסתור פרונציה קלה. אם אתם נוטים לשקיעה בצד הפנימי שמטה את הברך לכיוון הברך השניה בריצה, הנעל הזו טיפה מתקנת את זה. היציבות שהיא מיצרת, איכות הסוליה שאינה מתנדנדת וההטיה הקלה מאוד החוצה של מנח כף הרגל יצרו אצלי ריצה טובה יותר מבחינה סגנונית. הרגשתי שאני בפרוש פחות “מתפזר” ושהסגנון טוב יותר: הברך נוחתת ישר ללא ניעות לצדדים (אצלי קצת פנימה כשאין יציבות) ואני מצליח להתרכז בתנועה קדימה בלבד ביעילות.
עבדה לא רע גם באספלט שבור ושטח קל
רצתי גם בשטח קל מאוד- כזה שאין טעם לקנות במיוחד נעלי שטח עבורו. החל מאספלט חקלאי שבור, משולב בדרכי כורכר, קצת חול שבין שדות חקלאיים מישוריים וגם פה: נעל מעולה. הסוליה שאינה רכה מדי והיציבות שהיא משדרת גרמו לי לנחות בבטחה וביציבות במקומות שאינם כאלה.
מבנה וגפה – תחושה איכותית ומערסלת
המידה שלי היא 42.5 וזו המידה שהתאימה לי גם ב- 361, אם כי היא מעט ארוכה והשאירה טיפה יותר מעבר לאצבעות אל קצה הנעל מאשר בנעליים אחרות (אם אתם סובלים מבעיות בצפורניים שנתקעות בקצה ונאלצתם לעלות מידה אחת למעלה בעבר, פה זה לא יקרה).
ההרגשה היא של חלק עליון מגן עבה ואיכותי ותחושה מערסלת של עטיפה שנבלעים בתוכה בצורה מנחמת. זו לא מעטפת דקיקה בעובי של עור שני שנצמדת (כמו בסקרפה למשל) אלא מעטפת עבה ומרופדת עשויה Knit (רשת ארוגה) עבה יחסית. גם הריפודים סביב העקב עבים.
בחלק האחורי ביותר התרוממות נעימה ורכה, באיזור גיד האכילס, בסגנון שמזכיר לי את הוקה, המקל על הנעילה בהחלקה פנימה.
באמצע הרגל יש לוגו מודפס שמשמש להידוק ותמיכה. ואכן ההידוק לאורך כל הרגל מצוין והיא נצמדה לכף הרגל שלי במקומות שנעליים אחרות השאירו מקום ריק. זה מייצר התאמה נהדרת. חללים יוצרים קפלים, בזבוז אנרגיה ותנועה מיותרת ואנחנו רוצים למצוא נעל שתתלבש לנו בצורה מקסימלית על מבנה הרגל. זה מאוד אישי, אצלי, עם רגל ישרה יחסית וצרה הנעל הזו התאימה בצורה מושלמת. מצד שני קופסת האצבעות רחבה ללא לחצים ויש בה אזור של בד שהוא באופן ברור מנדף יותר וגמיש יותר.
הלשון פה תוכננה אנטומית עם חיתוך זוויתי באמצעה בצורה שעוטפת ונותנת מקום לרגל. היא דקה יחסית אך סגירת הנעל איתה מרגישה מעט צפופה.
האוורור סביר אך לא מקסימלי, מתאים לקיץ ישראלי,ישראלי שביננו בלי להפוך לכמעט סנדל קשה לעמוד בדרישותיו. זו נעל שמכוונת לאירופה ברמת המעטפת הנעימה, הברורה והמפנקת שלה.
מרחקים ארוכים, קצב קבוע: סוליה וספיגת האימפקט
הסוליה עשויה מ Engage Foam שלדברי היצרן מספק 20% יותר החזר אנרגטי (יותר ממה? מהדור הקודם כנראה של הנעל אך זה לא מצוין) שמשמעותו שחרור מהיר אחרי העמסת המשקל בנחיתה. בנוסף מסביר היצרן שיש לדגם עמידות לאורך זמן ומשקל קל יותר. החומר מיוצר מפחמן דו חמצני ממוחזר לטובת קיימות משופרת.
במימד ספיגת האימפקט, אין רכות יתר ונדנוד של מיטת מים בלתי נסבלת כמו שיש לעתים בנעליים מודרניות. פה החוויה מדויקת של שיכוך נעים ואיכותי. התחושה היא בבירור של נעל שנבנתה להגן עליכם מהחזרתיות הזו שיכולה אחרי קילומטרים רבים לגבות את המחיר שלה, אבל על המשקל שלי (נמוך יחסית: 67 ק”ג) הרגשתי שאין לה גבולות ברמה עדיפה על כל נעל אחרת שרצתי איתה לאחרונה. שיכוך מדויק ונעים מאוד. האופי של השיכוך הוא מהטובים ביותר שנתקלתי בהם וזה גרם לי לשחרר מיד את הדגם הקודם שהיה אצלי לאימוני כביש ארוכים עקב היותו רך מדי לטעמי (אם כי טיפה יותר מגיב לתנועת הרגל).
הסוליה התחתונה אוחזת את האספלט מצוין. היא עשויה מגומי עתיר תנגודת לשחיקה.
המשקל מעט גבוה לנעל כביש ודומה למשקל נעלי השטח שהיו אצלי לאחרונה. לכן במידה רבה חשתי טוב איתה כנעל אימונים, אבל יש לזה השפעה על תחושת המהירות שלה. היא מכוילת למרחקים בינוניים וארוכים, נעימה, משככת מעולה
פחות על הצד האגרסיבי של הריצה
רמת הריספונסיביות בינונית, כזו שמתאימה לנעל אימונים. זו לא נעל תחרות מהירה ותגובתית אלא נעל למרחקים ארוכים בקצב קבוע יחסית ואלה הריצות שבחרתי בה עבורן בעיקר. המשקל הגבוה יחסית הפך אותה למועדפת פחות בעליות, פחות לשינויי קצב, שינויי זווית וסיבובים תכופים. גם העדר הגמישות אינה מושלמת לרצים מאוד יעילים שאוהבים להרגיש את תנועת הרגל המכתיבה לנעל את מצבה. ריצות בקצב קבוע איטי יחסית, קו ישר, מוסיקה או פודקסט באזניים, ונפח עם נשימה קצובה, אלה הריצות בהן חשתי שהיא באה לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר.
אדגיש שבעת שאספתי את הנעל למבחן ראיתי דגמים נוספים של 361 וכמה מהם היו קלים מאוד! ברמה המתקרבת הרבה יותר לצד ה 200 גרם מאשר צד ה 300 כך שזה לא עניין מותגי, זה פשוט דגם המיועד למה שהוא מיועד ויש דגמים אחרים שיתנו את היתרונות התחרותיים יותר בצורה יותר מובהקת.
לסיכום: 361 סנטאורי
ה- 361 היא נעל יפה, בעלת איכות גבוהה. האופן בו היא מחזיקה את הרגל והיציבות שמשדרת הסוליה, מעידים גם על התאמתה לאנשים כבדים יותר ממני וגם לרצים שרוצים קצת יותר יציבות אבל עדיין תחת קטגורית הנעליים הניטראליות. זו אחת הנעלים שאני יכול להמליץ בקלות עליהן לרצים במשקל 80 קילו ומעלה.
דרופ 9 הרגיש לי מרענן ונוח מאוד אחרי תקופה ארוכה של דרופים נמוכים יותר- לטעמי לא יזיק לכל רץ יותר מגובה דרופ אחד בארסנל שלו לגיוון המנח בריצות שונות. היא מאוד נעימה לריצה ולאימונים ורק פחות מכוונת לכיוון הרייסרי- לשם כך יש ליצרן הזה דגמים קלילים מאוד. היא בהחלט מספקת יופי של שיכוך לריצות ארוכות ומישוריות, נעימה על הרגל גם בשיכוך וגם במעטפת, ונראית מצוין.
סחתיין, אם הגעת עד לפה, עברת את סף הקבלה לניוזלטר השבועי שלנו:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
יתרונות
- נעימה לנחיתה – שיכוך מצוין
- נראית מעולה
- מרגישה מאוד איכותית
- ממוצבת כניטרלית אבל נוטה ליציבות
חסרונות
- משקל (290 גר)
- פחות לאימונים אינטנסיביים ומהירים ויותר לנפח
- פחות גמישות ותגובתיות לקיפול הרגל