מותג רציני, טכנולוגי ואיכותי של נעלי ריצה ביגוד וציוד היקפי ברמה שוויצרית נחת בישראל ויציג באקספו של מרתון ירושלים. גיא חלמיש שבחן כבר לא מעט זוגות אופניים של המותג יצא עם סקרנות לבדוק – מבחן לנעלי Scott Pursuit Ride

סקוט היא חברת ספורט מהטובות באירופה. כחברת נעליים וציוד ריצה הנמצאת בעומק האלפים, ארץ ריצת השטח האלפינית, היא מתמחה בתחום הזה ומציגה מגוון של נעלי שטח שנראות מצוין. בנוסף יש להם ביגוד ריצה איכותי ולא זול שלא בדקתי, אבל מהיכרות עם המותג זה נראה מגרה. כל זה עומד בניגוד מוחלט לעובדה שהפרופיל התקשורתי שלהם בתחום הריצה נמוך מאוד. כמעט אין סרטים, כתבות וסקירות שלהם. חברת ריצה מתחת לרדאר שכנראה פונה יותר למדינות הדוברות צרפתית וגרמנית ועוד לא פרצה גלובלית. 

נעלי סקוט

בתחום האופניים לעומת זאת היא מובילה מוכרת. מי שהכי מזוהה איתה הוא אגדת אופני ההרים נינו שורטר- אלוף העולם הדומיננטי ב 10 השנים האחרונות. היא גם יצרנית ציוד סקי. כחברה שוויצרית אני מצפה ממנה להיות מדויקת, איכותית וטכנולוגית. מעניין אם זה מה שייצא במבחן? 

ראנפאנל בווטסאפ- שווה להכנס לבדוק את זה:
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

סקוט בישראל

בישראל ייבוא מוצרי הריצה אינו אותו אחד המייבא את האופניים: זהו היבואן של Redback נעלי העבודה הנפוצים. חנות היבואן היא חנות טיולים ושטח הנמצאת בקיבוץ יפעת- שבעמק יזרעאל ממש צמוד למגדל העמק. אפשר לקנות אותם באתר בעברית. בימים אלה מתווספות עוד נקודות מכירה, בינתיים רובן בצפון, אך אציין כמה במרכז: “היכל ספורט” בהרצליה, “לכל הרוחות” בקדימה-צורן, נס ציונה: ספורט ליברמן, ובדרום: “וורקר האחים כהן” בבאר שבע.

בכל מקרה שטח אלפיני זו אולי ההתמחות של השוויצרים אבל היבואן לארץ מודע לכך שבישראל האספלט שולט. היות והרי האלפים שלנו טיפה יותר נמוכים, והישראלים מעדיפים ריצת כביש, הוא ביקש ממני להתחיל עם סקירת נעלי כביש של סקוט.

דגם ה Pursuit Ride

היצרן מתאר את הנעל כדגם נעלי ריצת כביש המוגדר כ”Performance”- כלומר נעל אימונים דינמית. יש לה צורת רוקר מוקשתת בחלק הקדמי שסקוט קוראים לה גיאומטריית ER2, משהו שרואים יותר ויותר יצרנים עושים היום. 

היא תוכננה עבור יציבות (יש דגם נוסף בשם Pursuit ללא ה Ride שהוא פחות יציב), במידה הנכונה, הלא מוגזמת. הוסיפו בה ריפודים פנימיים לנוחות רבה, וחלק עליון ממש קל. 

  • ייעוד: כביש
  • סגנון: מרחקים ארוכים, יציבות
  • דרופ: 8 מ”מ
  • גובה עקב: 30 מ”מ
  • גובה קדמי: 22 מ”מ
  • משקל: כ 260 גרם (הצהרת יצרן)
  • מחירון: 800 ש”ח (כנראה שנמכרות בפחות בחנויות)
  • לרכישה באתר היבואן

נעלי סקוט

עיצוב, סקסאפיל ומעטפת עליונה

אני לא אשכח את הסיפורים של חבר שלי שהיה מוצב לפני שנים בשוויץ כמאבטח של אל-על, שהיה מספר שב9 כולם הולכים לישון. שמשעמם שם רצח. שקט, ממושמע. אז מצד אחד יש את האופי הזה של השוויצרים, ומצד שני יש את הנוכחות שלהם על האלפים וההובלה החד משמעית שלהם בטכנולוגיות ספורט, באלפיניזם, בסקי, באופני הרים, ובריצת שטח. הסקסאפיל של הנעליים האלה של סקוט שבחנתי הפעם לוקח את התכונות האלה: מצד אחד היא שמרנית, קלאסית ואין בה הפרעות אישיות או נוכחות מוחצנת – מצד שני היא עושה את העבודה. שוויצרית שאפשר לסמוך עליה. 

המעטפת העליונה והנעל נוחה, לא מיוחדת למראה אבל עוטפת את הרגל בנעימות. האוורור טוב והריפודים רכים גם סביב הקרסול וגם בלשון והם מהסוג הקלאסי, המרופד, והנעים, בניגוד לגישות אחרות המציגות בדים דקיקים באזורים האלה. 

נעלי סקוט

מעטפת עקב ולשון

אחד המאפיינים הבולטים שלה הוא הנוחות סביב הריפוד העליון במעטפת הקרסול והלשון- יש שם חומר רך, חלק יחסית ונעים. מה שאהבתי במיוחד הוא העובדה שהמעטפת הזו נמוכה מאוד ביחס לכל נעל אחרת שבחנתי. זה בולט במיוחד בלשון שבולטת רק סנטימטר אחד בערך מעבר לקו השרוך האחרון ולא מנסה להתבלט אלעל עם לוגו כדי שיראו אותו מעל לשרוכים. בנעליים אחרות אני מוצא את החלק העליון של הנעל נוגע-מציק לפעמים באותו חלק בולט של עצם הרגל (פטישון לטרלי או “פיבולה”). פה אין סיכוי שזה יקרה לכם וגם אם יגע, הרכות של המעטפת שם תגרום לזה לא להפריע. 

נעלי סקוט

רוחב וקופסת אצבעות

באופן כללי התחושה שלי היא של נעל רחבה יחסית. הרגל שלי צרה ואני מרגיש שביחד עם היציבות של הסוליה והתשתית הכללית גם יש מצע רחב לנחות עליו ומקום נעים לרגל. הדבר הזה גרם לי לשרוך אותה קצת חזק מדי כנראה בריצות הראשונות, מה שיצר גירוי בקשת כף הרגל, עד שלמדתי את רמת ההידוק הנחוצה והמספיקה. בכל מקרה רוב האנשים שאני מכיר קצת סובלים מנעליים צרות וימצאו פה בת לוויה עם רוחב בינוני- לא הכי רחב סטייל אלטרה, אבל גם לא צר: המבנה מקום מעוגל ומרווח מלפנים.

אם עוד לא נרשמת לעדכון השבועי שלנו, זה הזמן: 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

שרוכים וחורי שריכה

הושקעה מחשבה בבחירת חומר מצוין לשרוכים שלא יספוג מים, וייצר חיכוך שימנע ממנו להשתחרר מעצמו. השרוך הוא מהז’אנר השטוח ודק, והוא נכנס לחורי שרוכים תואמים בצורת פסים קטנים ששומרים שהחלק הרחב יכוון אל הנעל. חשבו פה על בעלי רגליים ברוחב וגובה שונות ויש בשלושת החורים העליונים שני חורים אחד ליד השני: פנימי וחיצוני שיתנו לכם אפשרות לדייק את הקשירה ולהתאים אותה לנפחיות כף הרגל שלכם.

מעבר לזה החיזוק של השרוכים מאפשר דיוק מצוין לאורך כל הנקודות בצורה דיפרנציאלית- כלומר החיזוקים השונים לצד הנעל מפוזרים נכון ואפשר למשל לשחרר או להדק רק באיזור הקשת, רק באיזור הקרסול וכו. אחרי כמה ריצות ראשונות הבנתי שאני צריך לשחרר קצת באיזור הקשת וזו לא בעיה. 

נעלי סקוט

לא “אטרייה”

במונח Noodle (אטריה) משתמשים לפעמים לתאר מוצרים רכים, גמישים שלא מספקים קשיחות נדרשת לפעמים. כמעט כל הנעליים של סקוט שראיתי בחנות היבואן “החזיקו צורה” כלומר אינן כאלה.  

הגישה שלהם היא לייצר פלטפורמה ברורה בעלת הולכה ויציבות של כף הרגל. זאת לעומת גישות סופר גמישות ורכות של אחרים, פה הנעל לא מתעוותת ולא מתקפלת מדי. אי אפשר לקמט את הסוליה לאף כיוון בצורה מוגזמת מה שנותן לה תחושה טובה ומדויקת בריצה. 

אין פה קרבון, אבל הסוליה מייצרת את היציבות והקפיציות הזו גם בלעדיו. יחד עם זאת התחושה הכללית בשיכוך ועל הרגל היא של נעל רכה, נעימה ומפנקת. זה לא מרגיש כמו משהו קשה רק כמשהו המוליך אתכם בכיוון התנועה ויציב ובטוח לנחיתה. לטעם האישי שלי זה טיפה רך מהמועדף עלי. 

סוליה ותחושת שיכוך

החומר של סקוט נקרא Scott Kinetic Foam ולדבריהם יש לו החזר אנרגיה של כ 14% יותר מאשר ל EVA הסטנדרטי יותר. החוויה שהם טוענים שיש להם היא החזר אנרגטי טוב, יציבות טובה יותר ביחד עם שיכוך מאוזן. 

זו סוליה די גבוהה ורכה, אך מאוזנת יחסית.  התחושה אכן יציבה יחסית למרות הרכות- אין עידוד פרונציה כמו שאני נוטה לחוש ברכות לא טובה, בזכות אותה יציבות שהפלטפורמה הזו נותנת. היא מרגישה רחבה ונוסחת בטחון בנחיתה.

נעלי סקוט

אחד הדברים שאני הכי מפחד מהם ברכישת נעליים הוא לגלות שבסוף הנעימות הזו והרכות של חלק מהסוליות שמרגישים בחנות תתורגם לרכות יתר ושקיעה בריצות ארוכות. התוצר של הרכות הזו היא אצלי בד”כ שלפוחיות באיזורים ששוקעים קצת יותר והרגשה של איטיות מעצבנת. לשמחתי בנעל הזו מצאתי איזון סביר בין אותה רכות ונוחות שאני רוצה למרחקים ארוכים, לבין הצורך בנעל מגיבה, שמחזירה אנרגיה מהנחיתה, ושאינה רכה מדי, אם כי אישית כרץ שמבלה במרחקים קצרים יחסית של עד 10 ק”מ ברוב הריצות שלי אני עדיין מעדיף תשתיות קשות יותר, פחות שיכוך ויותר תגובתיות.

מבחינת הרוקר המובטח של סקוט- לא הרגשתי את תרומתו הברורה ברמה שציפיתי, ואני חושב שבאופן כללי הבטחות של רוקר לא תופסות מים באמת ולאורך זמן בלי תוספת קרבון פנימי קשיח שמגבה אותן.

מבחינת הייעוד והתחושה היא התיישבה במקום דומה לזה של הוקה קליפטון 8 שבחנתי- נעל אימונים לריצות ארוכות, אבל לטעמי מספקת סוליה עם ריספונסיביות מעט טובה יותר מזו של הקליפטון. סאקוני אנדורפין ספיד  ואנדורפין פרו שבדקנו הן יותר דינמיות ותחרותיות לרצים יותר יעילים והן יותר צרות ופחות יציבות. 

נעלי סקוט

סוליה תחתונה

ניכר שהסוליה התחתונה נוצרה כדי לתמוך במשקל הקל יחסית של הנעל (260 גרם). המשטחים המגנים על החלק הבסיסי של הסוליה נמצאים מאחור ומלפנים, הם דקים ושטוחים כמעט לגמרי אולם בעלי אחיזה מצוינת של האספלט. סקוט קוראים לחומר הזה Speed Traction והוא הקל ביותר שלהם לאספלט. המבחן הזה אינו מבחן טווח ארוך ויהיה מעניין לראות כמה קילומטרים החומר הזה יחזיק. באופן כללי יבואן סקוט לישראל סיפר לי שהם יודעים שהנעליים שלהם מחזיקות יותר ממה שיצרני נעליים בד”כ נוטים להצהיר שאפשר. 

נעלי סקוט

סיכום

אם הייתי צריך לאפיין נעל לרצים במשקל בינוני, שתתן יציבות אבל בלי חומרים קשיחים מוגזמים במעטפת, ועם רמת שיכוך גבוהה לאימונים ולמרחקים ארוכים- כנראה שזה בדיוק מה שהיה יוצא. 

יש פה מעטפת עקב עבה ונעימה אך נמוכה ולא מפריעה בעצם הבולטת. הסוליה מרגישה עבה ומשככת (30-22 מ”מ). יש לה שיכוך מורגש מאוד, ודינמיות בינונית מהסוג המתאים לריצות היותר ארוכות. זו תחושה של הרבה נעל אבל כשמסתכלים עליה, ושוקלים אותה, היא בפועל בעלת משקל קל. 

זו נעל אימונים נהדרת להרבה קילומטרים ברמת איכות גבוהה יציבה שתתאים לאנשים שמתאמנים למרחקי 10 ק”מ, חצי מרתון ומרתון.

נעלי סקוט

יתרונות

  • מותג חדש איכותי וסוף סוף ישים אתכם קצת שונים מהעדר 
  • שיכוך מאוזן בין רכות לריספונסיביות למרחקים ארוכים
  • הידוק ופיזור מתח נכון ובר דיוק לאורך מערכת השריכה
  • ריפוד ונוחות- נעל מפנקת מאוד
  • יציבות, אבל בלי להיות “נעל יציבות” כבדה וקשה…

חסרונות

  • עיצוב שמרני ללא בלינג ניצוצות ודיסקו
  • יותר לארוכות, פחות לאינטרוולים ודינמיות
  • רוקר יש אבל בלי קרבון הוא לא מורגש כמובטח
  • 800 ש”ח זה לא מעט
מאת: גיא חלמיש
מאמן תוכנית האימון האישית
אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: