חברת הריצה מבוסטון שפועלת כבר 100 שנים, שחררה את נעלי האנדורפין שלה כמשפחה שכוללת 4 זוגות. הפעם קיבלנו למבחן את גרסת הפרו לתחרויות לרצים מהירים. הגרסה שהלוחית שלה מקרבון אמיתי. 

מאת: גיא חלמיש
עורך ומאמן RUNPANEL אימון ריצה אישי

זה מבחן שני כבר לנעל ממשפחת האנדורפין. המבחן הראשון היה ל Endorphin Speed – נעל מעולה ממש. הבחירה בנעל היא מאוד אישית והאנדורפין ספיד היתה עבורי מושלמת: יש לה שילוב נכון של רכות וקפיציות, משקל קליל, התאמה שמשחחרת אותי משלפחויות ואיזון בין רלבנטיות לאימונים ביחד עם משקל תחרותי. למבחן המלא של האנדורפין ספיד

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הכירו את שלושת דגמי האנדורפין 

משפחת הנעליים פותחה במשך שנה וחצי עם 25 גרסאות פרוטוטייפ וצוות של 12 רצים ברמה בינ”ל בהם ג’ארד ווארד שהוא רץ אולימפי שהגיע שישי במרתון ניו יורק על פרוטוטייפ של האנדורפין ספיד וזאת למרות שהגנים לא לטובתו (אינו קניתי או אתיופי). 

  1. אנדורפין פרו – גרסת הקרבון של סאקוני לנעליים מהדור החדש בו הסוליות גבוהות, פה בסאקוני- הקצף הוא מחומר שנקרא PEBA ובתוכה ולוחית קרבון גמישה. 
  2. האנדורפין ספיד – זו הנעל שבחנתי בסיבוב הקודם. זו נעל דומה מאוד בחלק העליון אולם לא זהה עם חומר פלסטי במקום קרבון בלוחית. 
  3. אנדורפין שיפט – אפשר לקרוא לה “נעל הכניסה” למשפחה. היא מיועדת לשימוש באימונים ויום יום, יש לה יותר תמיכה, ואין לה את הלוחית כלל.
  4. אנדורפין טרייל – בחוכמה הבינה סאקוני שיש לה משפחת סלב של נעליים ולקחה את החלק העליון, ביצעה כמה התאמות וחיברה להן סולית שטח. אני מקווה שנוכל לבחון גם אותם בהמשך כשיגיעו למלאי.

אנדורפין פרו

מפרט יצרן

  • דגם המבחן: Saucony Endorphin Pro 2 
  • ייעוד: נעל ריצה תחרותית נייטרלית
  • גובה סוליה: 35.5 מ”מ בעקב, 27.5 מלפנים.
  • דרופ: 8 מ”מ
  • משקל: 213 גרם (גברים, מוצהר יצרן)
  • מחיר: 999 ש”ח
  • טכנולוגיות עיקריות 
    • חלק עליון FORMFIT עוטף את כף הרגל בנוחות תלת מימדית
    • לוחית קרבון 
    • סולית PWRRUN pb קפיצית
    • Speed Roll- מגלגל קדימה
  • לקנית הנעל בסאקוני ישראל
  • השורה התחתונה: נעל מהירה מאוד, קלה מאוד ומאווררת לרצים יעילים ותחרתיים שמחפשים סוליה מגיבה וקשיחה יחסית עבור ריצה דינמית מאוד. 

סאקוני אנדורפין

סקסאפיל ועיצוב: השראה מהג’וקר?

טוב, אי אפשר להתעלם מהעיצוב הפעם, נכון? אל מול מוצרים המגיעים לישראל בד”כ ב 50 צבעים של שחור, הנעל הזו היא התפרצות חסרת מעצורים של צבעים ומרקמים בעיצוב. באמת חריג מאוד לראות אסימטריות משמעותית בעיצובי נעליים ועוד יותר לראות שהיא מעוטרת במן פסיפס שכזה, שמזכיר לי גרפיקה של קלף הג’וקר. האם אני אוהב את זה? אני עדיין מתלבט עם עצמי. מצד אחד יש פה נועזות לא קטנה ומשעשעת אך מצד שני זו בהחלט לא נעל שתרגיש טבעית גם במשרד. אם אתם רוצים להוציא תגובות מהסביבה, זו נעל שיכולה לעשות את העבודה.

יש לסאקוני סדרת Hi Visibility עם צבעים מחזירי אור לריצה בלילה, בגוונים בוהקים קלאסיים (צהוב / אדום / כתום) וזה כיוון שגם הוא מוחצן, אבל אני מתחבר אליו יותר. יש לו גם שמחה של עיצוב וצבעים וגם הגיון פונקציונאלי.  

נעלים אנדורפין

רשת עליונה

המבנה הכללי של הנעל מתאים לרגליים צרות מבלי להגזים מלפנים. המידה שלה מדויקת ונאמנה למספר – אני בוחר במידה 9 אמריקאי או 42.5 אירופאי בד”כ והנעל היתה מושלמת עבורי במספר הרגיל שלי.

ה”נעילה” של הרגל והאחיזה שלה בנעל מצוינת. זה נעשה בזכות מערכת שרוכים ומבנה שמתיישבים בצורה מצוינת על הרגל. בד הרשת מנדף ודק, ועשוי שכבה אחת למשקל קל יותר ונידוף מצוין. בהשוואה לדגם האמצעי הדגם הזה שהוא תחרותי יותר מכיל פחות ריפודים וחיזוקים בחלק העליון והוא יותר דקיק. 

שרוכים

השרוכים שטוחים ורחבים ונכנסים לחורים תואמים שסביבם משטח פלסטיק לחיזוק האיזור הזה ופיזור המתיחה שלו את הבד הרך יותר סביבו בצורה נכונה ועקבית. יש הבדל ברור פה מדגם הפרו בשני דברים: 

הוכנסה לולאה אחת שחורגת משורת החורים, והיא תפורה הצידה ולמטה יותר מה שמאפשר דיוק של המתיחה כך שעטיפת החלק המרכזי שמעל לקשת כף הרגל יקבל איסוף מיוחד. כמו כן יש “גשר” גומי קטן בשליש העליון של איזור הרכיסה המיועד להכנסת שאריות השרוך אחרי הקשירה והצמדתו לנעל. אתם לא רוצים שבמרוץ יפתחו לכם השרוכים והעיגון שלהם מתאפשר לתוך הגומי הזה. היה מועיל אם היה כזה בכל נעל. 

הלשון 

בלשון גם ניכר הבדל מדגם הספיד, בכך שפה בפרו היא דקה יותר ולא מרופדת. כנראה לטובת חסכון במשקל. הלשון תפורה לצדדים וגם זו פרקטיקה מצוינת שאני מצטער לראות נעליים של מתחרים של סאקוני שלא משתמשים בה. זה משאיר את הלשון למעלה צמודה לשרוכים, מקל על הכנסת הרגל וגם שומר עליה במרכוז. מעין בד קטן בחלק העליון של הלשון נועד לתפיסה ומשיכה. פה אני אומר שהלשון של הספיד נעימה יותר והריפוד בה מרגיש עדיף על הבד הדק של הפרו. 

עקב

איזור העקב הוא עוד מקום בו מתגלים הבדלים בין הדגם התחרותי יותר (הפרו) לדגם המשלב ייעוד לאימונים (הספיד): כמו בלשון גם בדגם התחרות הוא יותר מינימליסטי ומכיל פחות חיזוק וקשיחות. אין פה את אותה תוספת פלסטיק חיצוני שמתלבשת על העקב באנדורפין ספיד ומייצבת עוד קצת. גם מעטפת הריפוד סביב הקרסול דקה יותר. 

אנדורפין פרו – סוליה וחווית הריצה 

רצתי לא מעט קילומטרים עם שתי הנעליים האלה, שכן הן המועדפות עלי היום לאימונים. למרות ששתיהן דומות מאוד, הרי שהדמיון מסתיים בתחושה הנעימה והדומה יחסית בחלק העליון. אולם מבחינת חווית הריצה והשיכוך הן אחרות לגמרי. 

גם בהליכה וגם בריצה מרגישים מייד את “המדרגה” – אותו קימור קדמי של הקרבון ומבנה הסוליה הכללי שמיועד לזרז את שלב הגלגול מאמצע הרגל אל אצבעות בלבד על הרצפה. אתם כאילו “נופלים” בקלות יותר קדימה עם פחות מאמץ להעביר את הרגל לנקודת הזינוק. 

היא גבוהה יחסית:  35.5 מ”מ בעקב, 27.5 מלפנים כלומר עם דרופ 8 קלאסי. החומר הרך בסוליה כנראה זהה לחלוטין בשני הדגמים וגם בחלק התחתון הפוגש בקרקע. 

לוחית הקרבון עושה את ההבדל

את ההבדל בין הסוליות של הדגם התחרותי מול דגם האימונים והתחרויות מייצרת לוחית הקרבון. פה בדגם המבחן, הקרבון הוא החומר והוא קשיח בהרבה מהחומר הפלסטי של הדגם לאימונים-תחרות. הקרבון מייצר החזר אנרגטי משמעותי יותר לאחר הקיפול וההשפעה שלו על כל חווית הסוליה היא מורגשת: למרות שאין חיזוקים בחלק העליון ובעקב, הנעל הזו הרבה יותר קשיחה. אם תנסו לקפל אותה בכל המישורים (רוחבי ואורכי), כדי לבדוק גמישות ורכות כללית, היא תתנגד הרבה יותר. 

חווית השיכוך של האנדורפין פרו היא קשה יותר. ניכר שהנעל מכוונת לרצים שהולכים לבלות איתה בקצב חזק, עם צעדים גדולים ודינמיות משמעותית. היא בנויה להכיל יותר אימפקט, מחזיקה סיבובים והטיות בצורה ברורה אבל כל אלה משמעותם גם פחות פינוק ורכות לרץ המחפש שיכוך מורגש.

אנדורפין פרו: מבטיחה תחרותיות ומקיימת

האנדורפין פרו היא נעל שאינה מתחנפת: היא אליטיסטית וקשוחה יחסית, לא קלה להשגה. היא ממשיכה את המצוינות של סאקוני במשפחה הנהדרת הזו של האנדורפין. ביצוע מעולה של כל מה שסאקוני למדה עד היום לכדי מוצרים מצויינים. התחושה אינה בסגנון של הדור החדש של הסוליות הרכות והקפיציות שאפשר לראות בנייקי וייפורפליי או באון קלאוד בום אקו. דווקא האנדורפין ספיד יותר דומה להן בהיבט הזה, ואילו האנדורפים פרו הרבה יותר קלאסית מבחינת התחושה בריצה ובנחיתה. 

היא כאילו אומרת: אם אתם לא רצים ממש מהר דווקא האנדורפין ספיד היא היא הנעל המומלצת עבורכם: היא יותר סלחנית ויותר נעימה בריצה ארוכה. במעבר לפרו יש לו משמעות של אובדן רכות מסוימת שמאפינת ומקלה בספיד. כאילו אומרת סאקוני: אנחנו לא ניתן לכל אחד שרוצה לשדר פרו להנות מזה בלי להצדיק את זה בקצב, גודל צעדים משמעותי, ויכולת דינמית שדורשת כלי שיודע להתגבר על המעיכה ואובדן התצורה כאשר כוחות חזקים יותר מופעלים עליו. עבורי הפרו תהייה הבחירה לכל הטסטים והריצות הכי חזקות שלי, דווקא למרחקים הבינוניים בעוד שאת המרחקים הארוכים וריצות האימון אשאיר לספיד.