HOKA (אונה אונה…) היא מהפופולריות מבין החברות בישראל לנעלי כביש וההצלחה שלה קשורה גם להעדפתם של רבים את השיכוך המקסימליסטי. גיא חלמיש העורך (ומאמן אימון ריצה אישי) יצא לבחון את נעל הכביש, ה Clifton 8 החדשה.

אבל לפני שמתחילים הצטרפו לאלפי המנויים:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים
 

לא ניתן להתעלם מההצלחה של HOKA

היא הפכה להיות אחד המותגים החזקים ביותר בקרב רצים בישראל בשנים האחרונות. לזכותם יאמר, שבהובלת מאיר קנר מNewRun היבואנית (והמעטפת של רשת Weshoes/קרוקס), בניגוד לכל המותגים הגדולים האחרים, הפונים לציבור הרחב ומזניחים את הסגמנט המקצועי, הוקה הלכה הפוך: היא יצרה רשת של קשרים וחיבורים עם מאמנים ודמויות בעולם הריצה והתחברו לסצינה של האולטרה מרתון, והסושיאל בריצה. וכך בזמן שנייקי, אדידס, ומותגים גדולים אחרים לא מתעניינים במיוחד בסגמנט המקצועי ורואים את עצמם כחברות אופנה, הפונות למסות בציבור הרי שהוקה הראתה לכל אלה שיש חשיבות לחיבור הזה. כך גילו הענקים היהירים שPR המתעניין רק ב Ynet ודומיו או שופך מליונים על מרתון גדול, אינו הדרך היחידה לייצר הצלחה, ופתאום עומדת לצדם חברה חדשה, שמכה אותם בספירת הרגליים במרוצים ובאהדת הרצים.

HOKA running

הלוק הגבוה והמשכך

דבר נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו הוא המניע המוצרי להצלחה הזו. חיבור וסושיאל אינם מספיקים – לHOKA יש אופי מוצרי ברור, אחר וייחודי והיא הצליחה לשכנע את הרצים שאת האופי הזה הם רוצים: שיכוך מקסימליסטי ועיצוב שמפגין את זה ברמה קיצונית.

הסילואט (צללית צד) של סוליה גבוהה ורכה נראית מאוד אחרת ומייצרת חווית ריצה שונה מנעל סטנדרטית. רצי המרחקים המאוד ארוכים חיפשו את הנחמה הזו תוך כדי הקצבים האיטיים שלהם והאימפקט המתמשך על כפות הרגליים, עליו ביקשו להקל. העיצוב הזה הוא סימן ההיכר הבולט של הנעל – משהו שהעין שלי לא התרגלה אליו כל כך בשנים קודמות, אבל עם הפופולריות של המותג והלוק, מתרגלים כל פעם עוד קצת (גם בעיצוב לא רק בספורט: כנראה שנחישות מנצחת הכל).

אגב לוק – הנעל מגיעה בארבעה צבעים. הנפוץ ביותר שתראו יהיה כנראה התכלת הזו שבמבחן. לצערי לא היתה מידה מהכתום הכייפי והבוהק שיש גם לנעל, הייתי מעדיף אותו. יש גם שחור לשמרנים והמשעממים.

הכירו את  הוקה קליפטון 8

  • ייעוד: נעל כביש למרחקים ארוכים ואימונים יומיומיים
  • סגנון ריצה: ניטראלי 
  • שיכוך: מקסימלי
  • גובה סוליה: 29 מ”מ מאחור, 24 מ”מ מלפנים. 
  • דרופ: 5 מ”מ
  • חלק עליון 100% טבעוני (סוליה לא בטוח, אם זה חשוב לכם)
  • משקל: 250 גר’ (מוצהר גברים. 210 נשים)
  • קשת רגילה/גבוהה
  • מחיר: 699 ש”ח, באתר NewRun

HOKA road running

מידות וחלק עליון מצוינים

כן, אני יודע- זה לא תיאור המקמץ במחמאות, הכותרת הזו. מצאתי את החלק העליון של קליפטון 8 כאחד הטובים, אם לא הטוב ביותר שנתקלתי בו בזמן האחרון. 

אם בנעלים אחרות נתקלתי פה ושם באלמנטים קשים, בהפרעות והתנגדויות פה אין אותם בכלל. כל המגע פה מפנק לחלוטין מקצה האצבע הקדמית ועד העקב מאחור. בהידוק הקל שאני מצבע ברכיסה לפני ריצה, כל הרוך הזה מייצר חביקה שלא משאירה מקומות פנויים לפרשנות או רכיסת יתר. האצבעות מרגישות חופשיות אבל לא יותר מדי וברמה שמורידה שליטה בצעד, ואילו החצי הראשון של הרגל עטוף ומדויק. מהרגע הראשון ב Clifton 8 כף הרגל שלי חשה בבית. 

מידת האורך נדיבה למה שאתם מצפים כך שבקנייה עיוורת הסיכוי לטעות קטן והסיכוי להתאמה לרגל שלכם גם אחרי 20 ק”מ והתנפחות קלה גדל. מידה “כמעט 43 אירופאי” (9 אמריקאי) התגלתה כמושלמת על סף הנדיבה ביחס למותגים אחרים, עם מרווחים ברורים בין אצבעותי לקצה.

הרגלים שלי צרות יחסית וגם הרגל שלי “רזה” כלומר לא תופסת נפח גבוה – ואני חולק באופן חד משמעי על טענות שראיתי בחו”ל שהיא לא מספקת אחיזה במקרים כאלה. אני גם חולק על מבחנים שראיתי שהיא מתאימה לרגל רחבה.  

כשאני רוכס אני רוצה הידוק משמעותי בשני שליש מהנעל, אפס תזוזה מיותרת, אבל גם אוויר לאצבעות לנשום. כל המעטפת הזו פשוט מאפשרת לרכיסה לשלוט בה בצורה מושלמת ולייצר את ההידוק הנדרש במידה הנכונה. היות ורגלי צרה ומאוד נוח לי בנעל הזו אפשר להניח שאם אתם בעלי כף רגל רחבה תצטרכו אולי לדרוש מידת רוחב נוספת או למדוד אותה עם מעט יותר תשומת לב ממני. מכל מקום התחושה הכללית היא צרה למדי.

ריצת כביש

הכירו את: “המגלשה” 

מקורי מאוד הוא כל איזור העקב, שאינו מקמץ בריפוד רך, מתחת למעטפת הקשיחה יותר מאחור. אבל הוא תוכנן כך שיעטוף את האכילס מבלי להפריע לאלמנטים הבולטים בצדי הקרסול. בנעלים אחרות לעתים מצאתי את קירות הצד באיזור הקרסול מפריעים מעט, במיוחד למי שבליטות העצם שלו משמעותית ונמוכה בצדדים. פה הירידה של החלק הזה למטה נמוכה, אבל מתרוממת בצורה ברורה מאחור ומלפנים ללא השארת מקום לחופש יתר. 

החלק המקורי והייחודי הוא בקצה האחורי ממש באיזור גיד אכילס. HOKA משכו את האלמנט הזה לאחור והאריכו אותו. הם יצרו מעין “מגלשה” ארוכה ומוזרה למראה היוצאת מהנעל כלפי מעלה ואחורה. גם הסוליות הגבוהות  נראו בעבר לכולם כמוזרות והעולם אימץ אותן, ואני דווקא מוצא את המגלשה הזו כגאונית: הכנסת הרגל לתוך הנעל, וההוצאה שלה החוצה, הופכות קלות מתמיד. בחסות המרקם החלק יחסית של הריפוד הפנימי בקרסול, הדבר המוזר הזה פשוט מוליך ללא התנגדות את כף הרגל פנימה. בהוצאה, יש פה מה לתפוס וזו פרשנות חדשה לאותה לולאה מסורתית. זה עדיף על הלולאה בעיני ופשוט מעולה.

נעלי ריצת כביש

ריפוד, רכיסה, לשון, אוורור 

אני רוצה להרים לHOKA גם בגזרה הזו. בתור בעל עור קליף, המסרב לרוץ עם גרביים עבות בכל זאת, אני מעריך מאוד את החוויה החלקה והרכה של הריפוד הפנימי המצוין בנעל הזו. נעליים אחרות לא פעם דרשו ממני התאמות בגזרת הגרביים ואילו פה הכל ממש נעים: רך, חלק וחסר שאיפות להוריד לי עור מהרגל.

המשקל הקל של הנעל מתחבר באופן הגיוני גם לאוורור המצוין – יש משהו קייצי בנעל הזו וזו עוד סיבה להעריך שיש לה התאמה גבוהה לשוק הישראלי. הרשת העליונה נראית פשוטה לכאורה – באריגה מיחידה אחת עם אזורי צפיפות חורים שונים ומחזירי אור קטנטנים פה ושם. 

מערך הרכיסה לא לוקח צומת לב רבה לעצמו והוא משתלב באופן הרמוני לגמרי עם הרשת מסביב ללא תיפורים גסים. כאילו הרשת פשוט הופכת את המרקם שלה בנקודת השסע וחורי השרוכים לחזק ומייצב מעצמה. השרוכים רכים במתכונת שטוחה נתפסים מעולה ולא צריכים לריב איתם כדי שלא יפתחו בריצה והציגו רמת אמינות גבוהה ביותר. 

הלשון היא מהז’אנר הבשרני יחסית (וגם קיבלה תוספת בשר ביחס לדגם היוצא), וגם היא מרגישה במרקם חלק יחסית כמו כל החלק הפנימי מה שמייצר חוויה מאוד נעימה וחסרת שפשופים. היא גם תפורה לצדדים ושומרת על מקומה כל הריצה.

לסיכום החלק העליון, חווית הריצה כאמור מרגישה נפלא איתו – הוא מאוורר, נעים, רך, נרכס באופן שעוטף את הרגל בצורה מושלמת, משאיר קצת מקום לאצבעות. מייצר חוויה חסרת התנגדויות ושפשופים ומפנקת.

HOKA shoes

סוליה

החלק התחתון הוא שנותן את רוב האופי לנעל – הסוליה. ולפה אני מגיע ברגשות מעורבים כי בד”כ רכות יתר היא לא משהו שאני אוהב במיוחד. אני יוצא לריצות הראשונות והקונוטציות השחוקות השייכות לנעלים האלה באמת מתקיימות: הסוליה עשויה חומר חדש רך וקל יותר (EVA, חומר נפוץ בענף) מהדגם הקודם, וגם הוא עונה על התאורים הטיפוסיים להוקה- מרשמלו, שמיכה מפנקת וכו’. 

זה באמת גבוה מאוד, באמת מרגיש כמו משהו שהרגל שוקעת בתוכו לפני שהיא מגיעה אל קצה מהלך התנועה האנכי כדי להתחיל ולנוע למעלה חזרה. יחד עם זאת זה לא הקיצון ברכות סוליה מהתקופה האחרונה – כאשר יש דגמים שהושקו רכים יותר (בד”כ מלווים גם בלוחית קרבון או פלסטיק מייצבת). פה אין לוחית ולכן יש הגיון בשימוש ב EVA לאיזון הרכות עם הייצוב.

סוליות לריצת שטח 

בואו נדבר רגע על שיכוך 

בעולם המתלים המכניים כל נושא השיכוך הוא דבר מורכב מעין כמוהו, וכאשר מייצרים סוליה גבוהה כל כך, דומה שאפשר להשאיל מונחים מהעולם הזה. אם במתלה משוכלל שולטים ברכות ובתנועה מטה ומעלה ע”י דחיסת אוויר, דיסקיות ושמן, הרי שפה רק שימוש בחומרי הסוליה משפיע.

כשמדברים על שיכוך ורוצים לדייק אותו, עוסקים לא רק ב”כמה אתם שוקעים” (מהלך מתלה – השקול לגובה הסוליה בנעליים), אלא גם באיזה מהירות תשקעו בכל שלב במהלך הזה. עקומת השיכוך יכולה להיות לינארית – זהה בתחילת המהלך ובסופו, או פרוגרסיבית – רכה בתחילתו אבל מתקשה לקראת סופו. 

אם עד עכשיו דיברנו על צד הדחיסה, הרי שיש גם את צד השחרור – האם תחזרו מהשקיעה מהר וחזק או שהמהירות הזו נשלטת מעט ומייצרת חווית החזרה אטית יותר? אם במתלה משוכלל יש חוגה שהמשתמש יכול לבחור בה את מהירות ההחזרה (ריבאונד) בהתאם להעדפתו ולסוג השטח, הרי בנעליים – אותן לוחיות קרבון בשילוב החומרים העוטפים אותן עוסקות בדיוק בזה – בשיפור מהירות השחרור של הקפיץ אחרי דחיסתו. החוויה של השחרור היא בעלת מונח ייעודי: ריספונסיביות. החזר מהיר ואנרגטי – הוא ריספונסיביות גבוהה. המשחק בין כל המשתנים האלה מייצר בסוף את התחושה האופיינית לכל נעל, וכשאני בוחן נעליים אני מנסה להיות מודע לתחושות האלה. פה הריספונסיביות אינה גבוהה. בהעדר לוחית, ובהינתן שקיעה משמעותית יחסית בסוליה העבה, משלמים בתגובתיות ואנרגטיות נמוכה. 

סוליה לריצת כביש

השיכוך בריצה עצמה

אז שיכוך מקסימלי – זה לא לכל אחד. בניגוד לטרנדים, העדפות בנעליים צריכות להתאים לכם ולחוויה שאתם רוצים להרגיש בנעל. HOKA הכניסו יותר חומר, והסיטו אותו גם יותר לאחור כך שמובטח לכם להגיע עם העקב אל הקרקע אחרי לא מעט ריכוך. לפי HOKA עצמה המטרה פה היתה לספק איזון בין רספונסיביות לרכות המקסימלית. אולי יש להם בליין יותר רך ושוקע מזה, אבל לתחושתי זו נעל שהיא רכה מדי ברמה שמאתגרת את שרירי השוק האחוריים כמו ריצה על חול רך. יחד עם זאת כשאתם קוראים את זה, זכרו שאני מכניס לפה היבט של העדפה אישית שלי ולפחות לפי המכירות – הציבור כנראה אוהב את הרכות הזו יותר ממני.

הרוקר

זה לא רוקר במובן חולצת משבצות, האנגאובר ודיסטורשן… בHOKA מספרים שהם הכניסו מידת רוקר חדשה לתנועה מהירה יותר בגלגול על הקרקע. רוקר הוא מונח המבטא את הההקשתה של הנעל – עד כמה חלקה האחורי והקדמי מוגבהים מהקרקע ביחס לחלק האמצעי, מונח שקיים גם בגלשנים ובעוד מוצרים בעלי משטח מגע תחתון שמידת “כיפוף הבננה” שלו משפיעה על החוויה. הרוקר באמת מורגש ביחס לרוב הנעליים האחרות שאצלי ומסייע לגלגול (למשל ביחס לכמה דגמי On Running שבחנתי) אבל הוא לא הכי קיצוני ומגלגל שנתקלתי בו בתעשייה (הסאקוני אנדורפין לקחה את זה צעד אחד קדימה)

בהשוואה לבונדי המיתולוגיות של HOKA, הם מציינים שהנעל קלה יותר. שתיהן מספקות שיכוך מקסימלי אבל הקליפטון מנסה לפנות גם לרצים קלים וניטראליים יותר המחפשים מעט יותר דינמיות, לפרשנותי. לעומת זאת לרינקון הקלה יש התאמה לרצים עוד יותר יעילים והקליפטון מציעה קצת יותר תמיכה לרגל ממנה ויותר שיכוך (בקיצור -הרינקון היא דגם יותר תחרותי וקל יותר).

 

יציבות

בפרמטר היציבות מתיחסים לאחיזת הרגל ושמירת הכיווניות של התנועה בציר אחורה-קדימה. יציבות גבוהה מחייבת נעליים קשיחות יותר ומיועדת בד”כ עבור רצים עם תנועות פחות יעילות שצריך “לתקן”, מונח שאני לא מחבב, אבל הוא שגור. נעל גמישה באופן כללי תהייה בעלת פחות יציבות ונעל קשיחה יותר תשפר יציבות. פה יש איזון – הנעל לגמרי מתאימה לרצים ניטרלים והיא גמישה יחסית אבל לא כמו נעל מינימליסטית. יש לה סוליה תחתונה נוכחת והיא יודעת לייצר מסגרת תנועתית קדימה-אחורה שמרגישה גמישה מבלי להיות אטריה (noodle) חסרת כל מבנה. איזון יפה וטוב. חוסר יציבות אם יגיע, ינבע רק מהבסיס הסולייתי הרך אבל לא מהמבנה של החלק העליון.

hoka

לסיכום

הכל תלוי מאיפה אתם מגיעים לחוויה. כשם שאם נכנסתם לחדר קר מסביבה חמה תרגישו יותר את הקור, כך גם אם תגיעו מנעל פחות רכה, היא תרגיש לכם רכה מאוד. הוקה עשו מאמץ לשפר מהירות גלגול עם מהרוקר החדש, המשקל המצוין, ושימרו את זה עם השיכוך המשמעותי המאפיין אותם. 

אם הגעתם לנעל הזו מנעליים למרחקים מעט יותר קצרים, עם סוליות פחות עבות, עדיין תהייה לכם תחושה שאתם נכנסים למוד רגוע יותר של ריצה. יש קסם לפינוק והרכות, במיוחד לריצות נפח ארוכות ואיטיות והוא מקל על תחושת העומס על כריות הרגליים במרחקים המאוד ארוכים. זו נעל שמעודדת איפוק בריצה ואת השמירה על זון 2 לאורך זמן. אבל היא פחות מתאימה לטמפו ומעלה בעיני. 

ברמה האישית לא התחברתי והחלטתי לוותר עליה מפאת רכות יתר וסוליה גבוהה מדי, אבל אני זה אני. החלק העליון כל כך מצטיין שהוא תורם לנעל נעימה שרבים יאהבו. במידת הרוחב הרגילה שלה היא מתאימה לבעלי כף רגל צרה, כך שאם רגלכם רחבה, חפשו מידת רוחב אחת מעלה. 

יתרונות

  • חלק עליון מושלם ועוטף 
  • מרקם פנימי עבה מפנק וחלק ללא שפשופים
  • משקל קל מאוד ביחס לרמת השיכוך
  • רכיסה אמינה שלא נפתחת בריצה
  • “המגלשה” – קל לגלוש אל תוך הנעל
  • חווית זון 2 למרחקים ארוכים

חסרונות

  • שיכוך יתר? צריך לאהוב את זה…
  • ריספונסיביות 
  • פחות לחווית זון 4-5 וריצה דינמית

 

מאת: גיא חלמיש
צילום: דניאל וולפסון, גיא חלמיש

הגיבו על הכתבה בערוץ הטלגרם שלנו!