השנה אחרי ריצת הכנה לסובב עמק החלטתי לוותר השנה על ה 42 ולהסתפק ב 33. במקביל אני מהרהר בייחודיות של מרוצי שטח, הרי אין מרוץ שטח אחד דומה למשנהו ובכול זאת נדרש בסיס להשוואה כי זו טיבה של תחרות, זה טבעו של מרוץ.

מאת: דב טיבי

40 ק”מ במישור או 32 ק”מ עם 700 מ’ גובה מצטבר?

ITRA ארגון בינלאומי לריצות שטח מציע בין שאר מטרותיו נוסחה להערכת קושי מסלול הריצה. נתוני המסלול משוקללים לכדי מספר בודד המשמש כציון של המסלול ביחידות הנקראות “km-effort”. בהינתן ציון למסלול, המסלול משויך לאחת משבע קטגוריות לפי הטבלה הבאה:

 ואיך נקבע הציון של המסלול?

זו הנוסחה של ITRA (עבור מסלולי שטח חד שלביים בלבד). את ה km-effort הבסיסי של המסלול מחשבים לפי אורך המסלול בקילומטר ולזה מוסיפים מאית מהגובה המצטבר במטרים.

Km-effort = Distance [km] + altitude gain [m]/100

לדוגמא: עבור מסלול של 65 ק”מ וטיפוס מצטבר של 3000 מטר נקבל:

  Km-effort=65+3000/100=95

את הציון הבסיסי מעדכנים לערך סופי על פי שני קריטריונים נוספים. 

הקריטריון הראשון נקרא semi-autonomy

קריטריון זה מחשב את מספר ה km-effort הממוצע בין תחנות רענון ונקרא AI (קרי: Average Interval). ההיגיון  בקריטריון זה הוא שככל שהמרחק הממוצע בין תחנות רענון קטן יותר, הרץ יצטרך לסחוב פחות אוכל ומים ולכן יהיה לו קל יותר. החישוב נראה כדלקמן: מחלקים את ה km-effort הבסיסי למספר תחנות הרענון (N) , ללא תחנות הזינוק והסיום. ה AI  המתקבל מושווה בטבלה הבאה:

 

AI Points to reduce form km-effort
13-11 -10
11-9 -15
9-7 -20
7-5 -25
<5 -30

 

לדוגמא: עבור מסלול של 65 ק”מ וטיפוס מצטבר של 3000 מטר ובו 10 תחנון רענון נקבל:

AI=(65+3000/100)/10= 9.5

ולכן מה km-effort הבסיסי של המסלול יש להוריד 15 נקודות.

הקריטריון השני נקרא Laps

ככל שיש יותר סיבובים (laps) הציון הבסיסי יורד לפי הטבלה הבאה:

  •  2 laps or 1 return = no penalty
  • 3 laps = -10
  • 4 laps = -15
  • 5 laps = -20
  • 6 laps = -25
  • 7 laps = -30
  • 8 laps = -35
  • 9 laps = -40
  • 10 laps = -45
  • 11 laps or more = -50

לדוגמא: עבור מסלול של 65 ק”מ וטיפוס מצטבר של 3000 מטר ובו שלושה סיבובים יש להוריד מהציון הבסיסי 10 נקודות. 

לאחר שהבנו את שיטת הניקוד של קושי המסלול, אפשר להפיק מזה תובנות:

ראשית לשאלה שבתחילת הכתבה: 40k במישור או 32k עם 700m טיפוס? לפי ITRA התשובה ברורה: 40 ק”מ במישור שווים 40 נקודות, לעומתם 32 ק”מ עם טיפוס מצטבר של 700 שווים 39 נקודות. 

שורה תחתונה: כל 100 מ’ טיפוס מצטבר שקולים ל-1 ק”מ במישור!

ומה לגבי סובב עמק 33 של 2018 לעומת 2019 . גם כאן התשובה חד משמעית:

ריצת שטח

בסובב 33 של 2018  מתקבלים: 37.45km-effort  ואילו בסובב 33 של 2019 מתקבלים: 40km-effort  וכול נקודה משמעותית (הערה: ההנחה שלי היא שפיזור תחנות הרענון דומה).

לאור שיטת הערכה זו, מעניין לבדוק את הניקוד הבסיסי של מרוצי השטח. נבחן כאן מספר מרוצים חד שלביים המתקיימים בארץ ונחשב את ה km-effort הבסיסי (בלי להוריד ניקוד התלוי במספר תחנות הרענון ובמספר הסיבובים). נתוני המרוצים בטבלה ובגרף הבאים:

 

RACE Dis[km] Hgain[m] KmEffort
DeadSeaUltra50 50 228 52
HUM jerus30 30 700 37
HUM jerus60 60 1700 77
HUM jerus85 85 3100 116
HUM jerus120 120 3500 155
MeronHolyTrail31 31 1300 44
MeronHolyTrail56 56 2300 79
PeakToPeak37 37 1240 49
PeakToPeak70 70 2670 97
sovev emek33 33 700 40
sovev emek42 42 900 51
sovev emek66 66 1400 80
sovev emek100 100 2100 121
sovev emek166 166 3500 201
TanachTashach50 50 809 58
TanachTashach100 100 1334 113
ZeelimSkyRun39 39 1700 56
ZeelimSkyRun56 56 2500 81

קושי בריצה

כעת, המספרים מול העיניים. אני מתלבט בין ים המלח 50k לבין צאלים 39k …ואולי בכל זאת סובב עמק 42. עוד יישום: להשתמש בזה בהר לעמק כדי לחלק את המרחקים בין השליחים השונים ברמת קושי אחידה.

___________________________________________________________________________

הכניסו מייל פה וקבלו מאיתנו רק פעם בשבוע את הניוזלטר (אפשר להפסיק בקלות):

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים