האם נכונה השמועה שאפשר לא לכבס גרביים מצמר מרינו כמה ימים והם לא יצברו ריח, או שזו אגדה אורבנית? יש רק דרך אחת לגלות ובשביל זה אנחנו כאן – לקחנו אותם הישר למחנה אימוני ריצה רב ימי במדבר.
פרימיום בנוסח חורפי
לאחר שהכרנו אותה בסקירה של שני דגמי הגרביים הקודמים שלה, הבנו שמדובר בחברה שלוקחת את הנושא ממש ברצינות. כפי שכבר למדנו, חברת Incylence הגרמנית לא מתפזרת על הרבה תחומים, אלא מתמקדת בגרביים לספורטאים. קולקציית החורף שלה כוללת מספר דגמי גרביים מצמר מרינו וכולם בגזרה גבוהה. אם לחמם – אז עד הסוף.
סקירת דגם Red Navy
- יעוד – ריצת כביש, ריצת שבילים, רכיבה
- טכנולוגיות מיוחדות: עשויים מ- 40% צמר מרינו, בד נושם, אנטי בקטריאלי, אוורירי ומנדף.
- משקל – 60 גר’
- מידות: 35-38, 39-42, 43-46
- מחיר – 115 ש”ח באתר
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
הגרביים בעלי אזורי בד עבים יותר מתחת לכף הרגל, העקב והבהונות, מה שאמור לספק נוחות ועמידות בעיקר בריצה וגם ברכיבה. באזור קשת כף הרגל משולבת רצועת קומפרשן בתפירה דקה על מנת להתאים את הגרב למבנה האנטומי של כף הרגל.
הרכב הבד:
- 56% Polyamide
- 40% Merino Wool
- 3% Elastane
- 1% Polyester
על הרגליים
Red Navy כשמם כך הם – מגיעים בצבע אדום פרקטי עם כמה פסים ואזורים של כחול כהה ופס לבן עם מחזיר אור באזור השוק. בעיני מי ששטח המחיה הראשי שלו מתחיל במקום בו האספלט נגמר, הפרקטיות של בחירת הצבעים ממש כלבבי. אחרי ריצה אחת בבוציות של החורף הדליל שלנו, או האבק הקיצי התמידי, הצבע כבר לעולם לא יחזור למה שהיה וכמו שאמרו חז”לנו רצי השבילים וציידי הממותות, כל המכהה – הרי זה משובח.
בגריבה ראשונה ישר מרגישים את עובי הבד הנדיב על הרגליים. חספוס עדין וחמימות אופיינית לצמר מרינו עוטפים את כפות הרגליים ומוסיפים שכבה דקה של רכות לכל צעד. על מנת לשמור על אורך חיים סביר ושרידות טובה, אחוז של צמר מרינו בהרכב הבד יחסית נמוך (רק 40%). בזכות 60% של הבדים הסינטטיים הגרביים אמורים להיות הרבה יותר עמידים בפני בלאי שנגרם בגלל שפשוף תמידי שלהם עם הנעליים. כמובן, זה טעון בדיקה בשטח, אבל בתור התחלה – נתון פתיחה מצויין.
אקפוץ קצת קדימה ואומר שגם גריבה וגם חליצה של הגרביים אחרי ריצות של יומיים ברצף ללא כביסה, היא נעימה ולא צריך להילחם גם כשהם לחים או אפילו, רחמנא ליצלן, רטובים. בניגוד לרוב זוגות גרבי ריצת שטח שיש לי, כאשר אחרי 6-7 שעות ריצה אני מצליח לחלץ אותם, Red Navy נשארים עדיין רכים וגמישים. את הגרביים האחרים אחרי החליצה אני יכול פשוט להעמיד בפינה, להשעין על קיר מרוב שהם התקשו עם המלח של הזיעה.
התאמת מידה
מידת הגרביים שלקחתי הייתה בדיוק כמו מידת הנעליים שאני רץ איתן. אחרי שימוש מסיבי במהלך המבחן ולאחר חפירה קטנה באתר החברה גיליתי שבמידה ואני נמצא בין המידות ההמלצה היא לקחת מידה קטנה יותר. נוכחתי לדעת שזה אכן נכון כבר בריצות הראשונות שלי. אני נועל נעליים במידה 43 וסרגל המידות של הגרביים הוא 39 – 42 ואז 43 – 46. בדיעבד, היה יותר מתאים בשבילי ללכת על הסולם הנמוך יותר ולקבל גרביים קצת יותר צמודים על הרגליים.
בתנועה
אחד הדברים שהציקו לי במהלך הריצות הוא ה”גלישה” של הגרביים כלפי מטה מהשוקיים. זה לא השפיע על החלק של הגרב שנמצא בתוך הנעל, אלא רק הפריע ויזואלית, כי הגרב הפכה למעשה מ- high cut לסוג של medium cut. בתוך הנעליים, לפחות כשהגרביים עוד היו חדשים ולא משופשפים, הורגש שהגרב פחות אוחזת את הרגל בגלל מידה קצת יותר גדולה ממה שכנראה הייתי צריך. עם הזמן לאחר כביסות ובעיקר עם הוספת הזיעה והלחות, הגרביים נצמדו לרגליים בתוך הנעליים ולא זזו.
הייתי שמח אם בחלק העליון של הגרביים היו פסי סיליקון ממש דקים על מנת לשמור אותם מגלישה כלפי מטה בזמן ריצה. מאידך, יכול להיות שאם הייתי לוקח מידה קטנה יותר, כפי שממליצה החברה, זה לא היה קורה.
התאמה לאקלים ישראלי
מבחינת תנאי מזג האוויר ניסיתי או הגרביים גם בטמפרטורות חמות יותר של המדבר המקומי בחורף (מעל 20 מעלות) וגם בטמפרטורות חד ספרתיות של הבקרים הקרירים. גם שהרגליים מזיעות, הגרביים עדיין מצליחים לשמור על יחסים דיפלומטיים תקינים גם עם הנעליים וגם עם כפות הרגליים. לא הייתי ממליץ לרוץ עם הגרביים בטמפרטורות מעל 15 מעלות, כי אין צורך במעטפת החמה שהם נותנים וזה סתם גורם להיווצרות לחות מיותרת.
פרקטיות ושרידות
מבחינת שרידות הבד לאחר כביסות ושימוש מסיבי, יכול להעיד שיש סימני בלאי חיצוניים, אם כי כיאה לגרבי פרימיום, הם “מזדקנים בכבוד”. אין עדיין חורים, אבל כבר עכשיו ניתן לזהות שאורך חיי גרב עם צמר מרינו יהיה יותר קצר מגרב סינטטית רגילה.
מתוך סקרנות ניסיתי לרוץ עם הגרביים ריצות של 6-7 שעות ביום ויומיים ברצף בלי להוריד אותם מהרגליים. דיסקליימר לכל הסקרנים שביניכם – זה אפשרי כאשר יש באמת אילוץ, אבל לא הייתי ממליץ על כך. תוצאות הדהימו אותי וכאן בא לידי ביטוי ההבדל בין גרביים עבים רגילים לבין גרבי צמר מרינו – ההרגשה על הרגל גם אחרי יומיים של ריצות שטח היא רכה ויחסית נעימה. כמובן, ללא שום ריח! עניין היעדר ריח מפתיע אותי כל שימוש מחדש ומבחינתי, אם יכולתי לעשות לפיצ’ר הזה “העתק-הדבק” לכל הבגדים שלי – הייתי עושה זאת.
סיכום – האם בכלל צריך בארץ גרבי מרינו?
למרות שחורף בארץ הוא די קצר ויחסית לא קר (עבור יליד מדינת פטיש ומגל מדובר בכלל בסוג של סתיו או אביב קרירים), אנחנו הספורטאים עדיין צריכים ביגוד מתאים. יחד עם זאת, רוב פריטי ביגוד חורף שספורטאי אירופאי מחזיק אצלו בארון, יהיו די מיותרים אצלנו. גרביים חמים לחורף ובמיוחד גרבי מרינו, נופלים בעיניי, בדיוק באמצע. רוכבי כביש ורצים באזורים המועדים בארץ (ירושלים, מצפה רמון, רמת הגולן וכו’) אכן ייהנו מכל היתרונות שגרבי צמר מרינו יכולים לתת, בעוד שלגבי שאר הספורטאים העניין הוא מאוד אישי. יש אנשים שיותר רגישים לקור ובעלי יכולת נמוכה לסבול והם יעדיפו לבוש יותר חם. המלצתי החמה אליהם תהיה לשקול בחיוב לפחות זוג גרבי מרינו אחד במלתחה.
עניין המחיר: אם גרבי פרימיום רגילים יעלו לכם באזור 80-90 ש”ח, גרבי מרינו יקפיצו כבר את המחיר בעוד 30-40%. בהחלט מחיר שירים גבות מצד אחד, אבל כמה גרבי מרינו כבר צריך? אם באמת יש הצדקה לרכישת גרבי פרימיום מצמר מרינו, עניין המחיר הופך להיות בעל משמעות נמוכה הרבה יותר מגרבי אימונים לעונות החמות, שאותם צריכים בכמות גדולה הרבה יותר.
יתרונות
- לא צוברים ריח
- נעימים על הרגליים גם אחרי שימוש ממושך ללא כביסה
- צביעה פרקטית
חסרונות
- מחיר גבוה לעומת גרביים רגילים
- שרידות נמוכה יותר
- “גלישה” למטה מהשוק (שקלו מידה קטנה יותר)