קיבלתי לבחינה את דגם ה Kismet 5 של נעלי Newton. מעטים הרצים והרצות שאני מכירה שבוחרים עם המותג הזה, והבליטה המפורסמת שלו בחלק הקדמי של הסוליה. מצד שני- יש לה קהל מעריצים אדוק, משקל קליל ממש, והיא מקבלת ציונים די מרשימים בד”כ במבחנים בעולם.
מי זו Newton?
חברת Newton קמה בבולדר, קולורדו ארה”ב ע”י רצים שיצרו נעל עם בידול: נעל ריצה בגישת דרופים נמוכים יחסית (הם קוראים לזה דימוי של תחושת ריצה טבעית) עם התוספת הבולטת בחלק הקדמי בסוליה- גישה מאוד ייחודית קיצונית ושונה. זו טכנולוגית ה Action/Reaction בתחתית הסוליה, המונח המבדל של ניוטון. הכוונה ל”טרמפולינה אישית” ולטענתם היא מקפיצה את הרגל תוך ומקצרת את זמן השהייה על הקרקע, ותורמת למעבר מהיר לפסיעה הבאה, די בקלילות. נשמע טוב לא?
עוד היבט חוזר בתכנון של ניוטון הוא סוג של התנגדות לגישת הסוליות הגבוהות- הם מעדיפים השראה מסגנון הריצה הטבעי, וכשאומרים את זה בד”כ מתכוונים לגישה המעודדת דרופים מאוד נמוכים או אפסיים ונחיתה קדמית.
בישראל, שוק קשה, ניוטון עברה שינויים בתקופה האחרונה. החנות המפורסמת ברמת החייל נסגרה, והפעילות מתרכזת בחנות חדשה ברחוב סוקולוב 99 בהרצליה, שם יקדם את פניכם, אביב יפרח, מנהל המכירות של החברה (ושל האתר). כבר רצתי בעבר עם דגמים אחרים שלהם והגישה העקרונית של בלט קדמי מתאימה לי, לכן נבחרתי במערכת לבחון אותם.
Newton Kismet 5 – כרטיס ביקור
- דגם: Kismet 5
- סוג: נעל Stability לריצת כביש כולל מרחקים ארוכים.
- משקל: כ- 221 גרם.
- דרופ: 4.5 מ”מ
- מחיר: 659 ש”ח
עיצוב
לאורך השנים נאלצתי לבלוע את שילובי הצבעים המאוד מוזרים שלה – יש לה מזל שהיא כל כך נוחה לי. למרות זאת, צבעי הנעל שקיבלתי הפעם סבירים ממש: ורוד פוקסיה בולט עם סמל המותג בצידי הנעל המעוטרים בנצנצים עדינים להחזרת האור. העיצוב עדין ללא פיתוחים והגזמות, זאת על אף הבליטה המיוחדת בסוליית הנעל.
גפה
הנעל מאופיינת ברשת אוורירית העוטפת אותה. בחלק הקדמי הפתחים יותר מורגשים לעין וגם בריצה. אותה רשת ממשיכה גם לתוך הנעל רק בצבע שונה ומקנה אוורור מלא שלא כמו בדגם הקודם, שם החלק הפנימי מבד יותר אטום. למעט החלק של הקרסול עליו ארחיב מיד. בניגוד לדגם הקודם, בו החיבורים היו ע”י פסי חומר אטום, כאן החיבורים נעשו ע”י גומי עדין ולא מורגש.
לטעמי, השרוכים של Newton הם באורך המושלם. יחד עם ההשחלה בחורים העליונים ביותר הם נשרכים בצורה מדוייקת. הם לא עגולים כבעבר אלא מעט פחוסים, קל מאוד להשחיל אותם בחורי הנעל.
גם את לשון הנעל שיפרו: בעבר, הרגשתי שלעיתים הלשון מחליקה פנימה ולא נשארת במקומה. בדגם הזה, Newton הוסיפו בחלק הפנימי העליון שני עוגנים מצידי הלשון שתופסים אותה והיא לא זזה ממקומה. היא עדיין לשון דקיקה כבעבר.
להרגשתי, אחד הדברים שמעניקים את החוויה הזו היא אחיזת הרגל בצורה מייטבית. אני בעלת רגל צרה והנעל הזו אוחזת את הרגל שלי בצורה שאני לא צריכה לאלץ את עצמי לשרוך את השרוכים בצורה הדוקה מאוד.
אחיזת העקב
החברה מציינת בדגם הזה את תכונת היציבות והאחיזה של הנעל. אני לחלוטין מסכימה עם האמירה הזו בעיקר בשל העקב המושקע שלה. אם בחלק הקדמי אני מרגישה אוורור ונוחות באזור האצבעות, בעקב אני תמיד מחפשת קשיחות מצד אחד וריפוד מצד שני. בנעל הזו אני מרגישה ששתי התכונות מקבלות מענה אולטימטיבי ע”י חלק קשיח שעוטף בפנים את קימור עקב ומרופד היטב.
במהלך הריצות הראשונות ולאור השוני שבדגם הזה, חששתי כי אסבול מיבלות באזור של העקב אך להפתעתי, לא נוצר שום חיכוך ולקרסול שלי שלום.
סוליה – POP THE POP
כבר ממש בולט לי לדבר על הבליטה המיוחדת של Newton, כי אולי זה מה שגורם לחלק מהרצים להירתע מהנעליים האלו.
את ההסתגלות הראשונית שלי ל Newton הראשונות שלי, ביצעתי בהליכה בטיול משפחתי באיטליה. בעבר רצתי בנעליים בעלות דרופ גבוה וללא אחיזת כביש טובה מספיק. הדבר גרם לי לנוקשות ותחושת מתיחה חזקה וחוזרת באזור התאומים ועקב אכילס. מאז שהמרתי את דתי ועברתי לדרופ נמוך מצד אחד ולנעל שמקדמת אותי להרים רגליים ולהשתמש בקרקע שמתחתיי, התחלואים האלו עפו ממני. הסולייה הזו מומלצת בעיקר לנוחתים על מרכז\קדמת הרגל. וזאת לאחר תקופת הסתגלות זריזה.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
זו נעל יציבות ויש לה איזור במרכז הסוליה, שעשוי מ EVA בעל תכונות שונות מאיזורי הספיגה מאחור ומלפנים שמיועד לחזק את אותה יציבות ולמנוע מעט את ההטיה פנימה בצעד אל מרכז הגוף.
הבליטות האלה, לא משפיעות על המשקל של הנעל – והוא מהנמוכים שנתקלנו בהם לנעלי אימונים: רק 221 גרם וחווית הריצה: הצגה!
בעבר ניוטון הציגו באתר שלהם את שיטת הבלטים, ובדגם הקודם צוין שהוא עם “P.O.P 2” שזו היתה רמת האמצע- 2. (רמה 3 היא הרכה ביותר, אם תרצו- למתחילים, ורמה 1 היא הבולטת והתגובתית ביותר). משום מה כעת אין את המידע הזה לא על הנעל ולא באתר ניוטון, אבל בניוטון ישראל מספרים לנו שפופ 3 יצא מהמגוון ויש היום רק את פופ 2 ופופ 1 (האחד- בדגמים אחרים).
אחיזת כביש וסוליה הצגה!
הסוליה של הנעל מיוצרת מחומר הנקרא EVA הוא פולימר אלסטומרי המייצר חומרים “דמוי עור” ברכות ובגמישות. עמיד בפני קרעים ובעל תכונות עמידות למים. בדקתי ורצתי בים, ובגלל רשת האוורור של החלק העליון חדרו זרזיפי מים אך תחתית הרגל נותרה יבשה. יחד עם זאת, חשוב לי להזכיר כי מדובר בנעל שעדיף לנעול לריצת אספלט מהסיבה שאבנים או צדפים עלולות להיתקע בין הבליטות שבקדמת הסוליה.
כמובן שרצתי גם על הכביש כדי להנות מחווית ה Newton, שם היא חוגגת כמו שצריך. ריצה קלילה ומנתרת. דחיפה של הגוף בעזרת הטרמפולינה האישית שלי. אך יחד עם אחיזת הכביש המצויינת, הזהרו במשטחים רטובים פתאומיים כמו שלוליות מהממטרות לפנות בוקר.
קרוב למושלם בעיני אבל יש חסרונות
ניוטון היא נעל מאוד מיוחדת, וזה מסוג הדברים שאפשר להבין למה הם ממשפחת ה”צל”ש או טר”ש”: כשאתה הולך על גישה ייחודית כל כך, נועזת, ומביא את הסגנון השונה שלך, אתה מוותר על האמצע. ניוטון זו לא חברה שהלכה על בטוח אלא הביא באומץ מסר ופתרון שונה – את הבלט הקדמי. איפה משלמים את המחיר? קודם כל בכך שברמה מסוימת מוותרים שם על נוחתי העקב, ויש רבים כאלה. באתר שלהם הם מדגישים שהחומר שבבלט נמצא גם בעקב, אבל ברור שהנעל תתאים הרבה יותר לנוחתים קדמיים. שנית- בהליכה הבלט מלפנים פחות נוח- אם אתם מאלה שמשתמשים בנעלי הריצה שלהם במגוון מצבים ולא רק לריצה, זה לא הנעל הנכונה לשם כך.
לסיום סיומת
לדעתי, שלל היתרונות של הנעל הזו עולים על החסרונות שלה. לצד צבעים עזים ובולטים, תקופת הסתגלות שלא מאפיינת נעלים אחרות, אלא כזו שגורמת לרץ לחשוב על צעדי הריצה שלו. נוצרה כאן נעל קלה אך יציבה מאוד. היא עזרה לי למקד את תנועת הריצה שלי על החלק הקדמי של כף הרגל והקלה עליי את המתיחות החוזרות ונשנות בשרירי התאומים וגרמה לי לפרידות ארוכות יותר מהמעסה שלי ולהחליף את הזמן בריצה. אני הרגשתי פשוט מהירה יותר…
נעלי ריצה מזמן הפכו להיות כמו מסעדות, מעבר לאוכל המוגש, מוגשת חוויה כוללת שגורמת לנו לחזור לאותה מסעדה, גם אם בהתחלה היא לא היתה הקאפ אוף טי שלנו. ואולי זה מה שמפחיד בנעל הזו.. “היא לא דומה לאף אחת אחרת”.