כל יצרני הריצה ישרו קו ובהם גם On Running – חברת הנעלים השוויצרית שמשיקה את קלאוד בום אקו – דור שני לדגם עם לוחית קרבון מקפיצה, הפעם בגרסת הסוליה הגבוהה למרחקים ארוכים ומרתון.

מה שרבים לא יודעים הוא שלאון כבר היתה תמיד לוחית כזו לאורך כל הנעל, רק ללא קרבון: הספידבורד של און בכל הדגמים תפקד דומה רק מחומרים אחרים. בניגוד לנעל הזו (ולדגם קלאודסטרטוס כפול העננים) און היתה תמיד חובבת פידבק מדויק ולא נהגה לייצר סוליות עבות. אבל חובבי הנעליים הרכות בעלות הסוליה המקסימלית בכל זאת עלו על משהו, הקהל דרש, פותחו חומרים שמשפרים החזרי אנרגיה, לכן החברה הגיבה בהתאם. 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הנעל הזו היא הנעל המהירה ביותר של און. זוהי נעל השיאים של האתלטים המקצועיים שצריכים את המוצרים הכי יקרים, מושקעים טכנולוגית ואפקטיביים. און טוענת שהיא משפרת את יעילות הריצה ב 1.5%. 

און קלאודבום עם אקו ובלי אקו

זה הדגם השני של Cloudboom. את הראשון ללא ההד (Echo), בחנו פה בראנפאנל – זו היתה גרסה דומה מאוד של הנעל רק יותר מינימליסטית, עם סוליה דקה. נעל תחרות מדויקת וחדה, שמיועדת לרצים מהירים. און לקחו את הבסיס שנבנה בנעל המקורית, ויצרו דגם חדש,  יש הרבה הבדלים ביניהם: 

  • האקו החדשה היא עם סוליה רכה מאוד ועבה יותר.
  • האקו החדשה עם רוקר הרבה יותר משמעותי – זו סוליה קמורה כך שהאצבעות והעקב גבוהים יותר מהחלק המרכזי, מעין נדנדה שמוליכה אותך קדימה מהר יותר בתנועה. 
  • החדשה בעלת מבנה שונה של "עננים" בסוליה התחתונה. 
  • הרשת העליונה נראית פחות מחוררת ויותר רצופה, עם חורי אוורור קטנים יותר. 

המפרט בנקודות:

  • ייעוד: מ10 ק"מ ועד מרתון (כביש) לרצים יעילים ניטרלים ומהירים
  • שיכוך ברמת אמצע
  • גובה: 35 מ"מ מאחור, 27 מ"מ מלפנים
  • דרופ: 8 מ"מ
  • חלק עליון דקיק משכבה אחת של אריג פוליאסטר טכני בצפיפויות משתנות
  • ספידבורד פרולי-פרופילן מחוזק עם קרבון (15%)
  • משקל: 220 גרם 
  • מחיר: 1,150 ש"ח לחברי מועדון
  • לקניה באתר הרשמי בישראל: ING Sport

שינוי מסוים בעיצוב הגפה

הצבעים מאוד בהירים והלבן מוביל פה לצד חאקי עדין, הסגנון המדויק והנקי של און נזכר, אבל גם במקביל באופן מעניין כזה, למרות הצבעים העדינים, יש בנעל הזו מוחצנות גדולה יותר מאשר בדגמים האחרים שראינו מאון בעבר: פתאום לוגו ענק על כל הצד? פתאום לוגו בקונטרקסט מקסימלי שחור על לבן? מה קורה חברים, עברתם מהחלק הגרמני לחלק דובר האיטלקית בשוויץ?  

הגפה עשויה שיטה אחרת מזו שיש אצל רוב היצרנים האחרים. בעוד שיצרנים אחרים סורגים את השכבות העליונות (Knitting) הרי שאון אורגים את זה מפוליאסטר ממוחזר במכונה (Woven) – זהו בד אחד לכל החלק העליון. הוא דקיק ועשוי משכבה אחת של רשת טכנית בצפיפויות משתנות שחלקן עבור אוורור וחלקן עבור יציבות וחוזק. השיטה הזו מאפשרת הורדת משקל והפחתת מספר שכבות הרשת בגפה עד למינימום ההכרחי- שכבה אחת בלבד.

גיא חלמיש

היא מאוד מאווררת ודקיקה, יותר מרוב הנעליים האחרות של און שגם הן מצטיינות למדי בתחום הזה, והייעוד ברור: יותר מהירות, קלילות ומינימליזם עבור משקל נמוך. היא סופגת את צורת הרגל לתוכה ומרגישה נעימה ועוטפת. 

אם אתם יוצאים מהמים או מזיעים הרבה, תשמחו לדעת שהבד הזה גם אינו סופג מים. 

הלשון – דקה מאוד ולא תפורה לצדדים. און תכננו אפשרות לקפל אותה בחלק העליון שלה כדי להקל על הכניסה לנעל, אבל אני פה נתקלתי בחסרון מסוים שכן יש לה נטיה מסוימת להתקפל באופן כללי, ותפירה בצד היתה עוזרת. אין עם זה שום בעיה בנעילה רגילה לפני ריצה שבה לא ממהרים, אבל מי שרוצה אותה כנעל בטריאתלון שם המהירות קריטית, ימצא בזה חסרון. 

מערכת השריכה גם היא פחות מתאימה לנעילה מהירה: השרוכים דקים ואינם נתפסים בחורים אלא נעים בהם בחופשיות מקסימלית. זה אומר שקל מאוד למתוח, אבל קשה יותר לקשור. חייבים לשמר את המתיחה תוך כדי הקשירה, וקשה יותר לדייק את המתח בכל זוג חורים בנפרד לאורך הנעל.

Cloudboom Echo – לרגל צרה 

המבנה הכללי וקופסת האצבעות- של הקלאודבום אקו הוא צר. בחלק האחורי והמרכזי הוא לא צר מאוד, אולם קופסת האצבעות יחסית הדוקה, קצת בניגוד לטרנד האופייני לרבים היום עם הרחבת קופסת האצבעות. המטרה היא כנראה יעילות ותחרותיות שכן עודף מקום ותנועה חופשית מלפנים יכולים לפגוע מעט בחיבור היעיל של הנעל לכף הרגל בניתור. רחב זה טוב אולי לאימונים אבל בתחרות רוצים חיבור מקסימלי עם אפס אובדן אנרגיה בין כף הרגל לכביש. אצלי זה הצמיד את הזרת לאצבע הקרובה אליה ונוצרה יבלת קטנה אחרי 10 ק"מ. אחרי כמה ריצות הבנתי שאני חייב לרכוס מאוד הדוק כדי להצמיד את כל החלק האחורי של הנעל לרגל ולמנוע תזוזות לחלוטין מה שהפחית מעט את התופעה (אבל הגביר קצת מגע באיזור האכילס).

באיזור העקב – אל תצפו לאחיזה מסיבית או קשיחות. מדובר בנעל מאוד רכה וגמישה שמיועדת לרצים הכי יעילים שיש, בעלי סגנון מושלם ומהיר, שלא זקוקים לייצוב הרגל בכלל. בהתאמה כל החוויה הזו אינה אוחזת אתכם משמעותית בסיבובים. הסוליה הרכה, החלק העליון הדקיק… נעל תחרותית שלא מנסה להיות נעל יציבות אפילו ברמז. הייתי מעדיף שהסיומת באכילס כאמור תהייה נמוכה יותר, ובכלל כל מעטפת הקרסול בדגמים האחרונים של און דומה שעברה הגבהה קטנה יחסית לשנים קודמות. העדפתי את זה נמוך יותר.

סוליה מרכזית ותחתונה

עד שיצאה לוחית הקרבון מחזירות האנרגיה והדיוק, הסוליות העבות יצרו איטיות בריצה. אולי רבים אוהבים את התחושה במרחקים מאוד ארוכים, אבל סוליות רכות ועבות גורמות לשקיעה איטית לתוכן ויציאה איטית (bounce) החוצה מהן, כלומר מורידות את הריספונסיביות ומאטות אותנו. את הדבר הזה יצאו היצרנים השונים לתקן באמצעות אותו קפיץ קרבון מייצב ומדייק תנועה והחזר אנרגיה. הדור החדש של השיכוך המקסימלי מגיע עם יכולות משופרות בהרבה מאותם מזרונים ששוקעים לתוכם שקיעת יתר מרדימה. גם און בדגם Cloudboom Echo אמצה את הגישה, הגביה את הסוליה, יצרה רוקר קיצוני, וחוויה רכה ומקפיצה.

החלק העליון של הסוליה – לבן – קצף שנמצא הכי קרוב לרגל ומטרתו לייצר את אותה רכות ונוחות. הוא שם משום שאם הקרבון יהיה קרוב יותר לכף הלרגל זה יהיה קשה מדי ולא נוח. החלק הזה הוא עשוי Helion שזה חומר ממותג שלהם שאון משתמשים בו גם בנעלים אחרות. 

אפשר לאמר שהרכות הולכת ויורדת מעט ככל שמתקרבים אל הקרקע. החלק הקרוב לרגל זו הספיגה הראשונית הנעימה שאותה מרגישים בעיקר כשמתחילים לרוץ עם הנעל, בתחילת הריצה. רך ונעים כל כך שזה כמעט מוזר כמה שזה נחמד. החלק הזה גם מגביה את כל ה Stack Height של הנעל (מזכיר: 35 מ"מ מאחור שזה די קרוב ל40 המקסימלי המותר ע"פ התקינה למרוצים), ומאפשר משחק ברמת הרוקר של לוחית הקרבון. 


ה"קרבון" – טוב, זה לא באמת רק קרבון, למעשה יש פה רק 15% קרבון כדי לשמור על הנוחות והתגובה לכף הרגל. איזון בין מהירות, יעילות, ניהול תנועה ותחושה כללית. דומה יותר לגישה של סאקוני באנדורפין ספיד המצוינות שבחנתי ובאמת – אלה שני דגמי נעליים שממש מתחרים ראש בראש אחת מול השניה. 

המשטח (Speedboard) הנו בעל צורה קמורה מאוד, כמו כפית – כשלוחצים על החלק הקדמי בכפית, הידית מתרוממת חזק, וזה האפקט שרוצים להגיע אליו פה: עם הדריכה על כריות האצבעות, הנדנדה הזו מרימה לכם את העקבים במהירות ומעיפה אתכם קדימה. במציאות זה נדרך קצת וגמיש ולכן זה לא בדיוק מרגיש ככה, אבל ביחס לסוליה מסורתית עבה כזו זה אכן מרגיש יותר מגיב וחי.  

החלק העיקרי הירוק של העננים –  עשוי מחומרים מאוד קלים ותפקידו לספק את הריבאונד, ההחזר מהקרקע אחרי הפגיעה בה. הוא צריך לאזן בין רכות לקשיחות ולאפשר מעבר מהיר קדימה לחלק הקדמי של שחרור הצעד. כדי לשפר את הספיגה והתנועה הזו מעלה ומטה, הפתחים בין העננים גדולים יחסית וזה מאפשר לסוליה להדרך יותר (לעומת חומר רצוף ו"חוסם"). היות ויש אוויר בתוך העננים כשנוחתים הם כבר מתכווצים בצורה שהשחרור שלהם יזיז את הרץ קדימה.

בחלק החיצוני – גומי קשיח יותר המגן על העננים וגם משפר יעילות, עמידות ולא נדבק מדי לקרקע מצד אחד מבלי להיות חלקלק יותר מדי ברטוב. זה איזון עדין שמתבצע באמצעות 3 סוגי בלטים קטנטנים בגומי הזה עם תעלות שמסייעות למים לצאת החוצה תחת הדריכה. 

הקטע המפתיע: הנוחות

אוקיי, אז אין פה 100% לוחית קרבון אלא פוליפרופילן משולב עם 15% של קרבון. אם אתם חושבים שזה פחות טוב אתם טועים. בשביל לשהות שעה עד שלוש שעות ויותר בתחרויות על כאלה נעליים אי אפשר להתפשר על הנוחות רק בשם רעיון תאורטי שקרבון מלא עדיף, כי הוא לא. הכלי הזה צריך לשרת את המטרה, לא את המיתוג "קרבון". קלאודבום אקו נוחות להדהים ומרגישים את זה בעיקר בצעדים הראשונים כשהרכות הזו בולטת כל כך. אחרי זה באה ההפתעה שהרכות לא מגיעה על חשבון מהירות ותגובתיות (ואחרי זה לתוך הריצה והעייפות כבר מתחילים להתרגל ופחות חשים בזה בכל צעד). 

עוד דבר שהפתיע אותי היא ההתאמה שלה לא רק לריצות בקצב של 3 דקות לק"מ ומטה. גם ריצה קלה של 5:30 לק"מ הרגישה מצוין. 

און קלאודבום אקו – סיכום

ה Cloudboom Echo היא אחת המצטיינות בז'אנר הנעלים לרצים מהירים ולתחרויות ארוכות. היא מיועדת לרצים יעילים מאוד וניטרליים, מספקת נוחות מפתיעה מאוד ותחושת נחיתה שהיא באמת על… עננים! ה Springboard משולב הקרבון ברוקר קיצוני מעיף אתכם קדימה ושומר על ריספונסיביות וכיווניות לתנועה למרות הרכות הכללית המאפיינת אותה. מעין פרדוקס שנפתר בצורה כמעט מושלמת.  

איפה בכל זאת יש מקום לשיפור? למי שזקוק לזה העקב פה אינו מסיבי והאחיזה כמעט ואינה מייצבת (אבל זו נעל לרצים יעילים וניטראליים). הגובה, רכות הסוליה והגמישות הכללית של הנעל פחות טובים לריצה בפניות מהירות- עדיף מסלול ישר. עוד בצד החסרונות הזכרתי את הלשון והשריכה, וכן ענין קופסת האצבעות הצרה.

בשורה תחתונה: נעליים מעולות ומרשימות, קלות, רכות בנחיתה, נוחות ונעימות לאורך קילומטרים רבים ומספקות את מה שהן שמבטיחות: מהירות. הרגשתי איתן באמת מהיר יותר וקליל יותר!

לחצו פה להצטרף לערוץ הטלגרם שלנו!

יתרונות הקלאודבום אקו

  • מאוד מהירות 
  • תחושת ריספונסיביות (קפיציות)
  • שיכוך ורכות עילאיים
  • אוורור מצוין
  • משקל קליל
  • עיצוב בולט

חסרונות

  • קופסת אצבעות צרה
  • לשון לא תפורה מתקפלת
  • שריכה פחות נוחה עקב שרוכים דקים
  • אחיזת קרסול וייצוב וסיבובים  
  • צבע בהיר מתלכלך בקלות