סקר מקיף שערכנו בקרב מאות רצים ורצות פעילים מגלה – מהם מותגי נעלי הריצה המובילים בישראל? 

אינך יכול לקנות אושר

מגוון המותגים הגדול וריבוי הדגמים של נעלי הריצה משאירים את הרץ החובב הנכנס לחנות פעור פה ומבולבל. “מה מתאים לי?”, “איך לבחור?” גם חיפוש ברשת מעלה אינספור כתבות של מבחני נעליים: מאפיינים, יתרונות, חסרונות, השוואות. זה רק מגביר את סימני השאלה וההתלבטויות. ולמרות הכל בסופו של יום, יוצא הרץ החובב עם שקית נעליים הנושאת, ברוב המקרים, שם של מותג מוביל ומרגיש בשמיים שהרי: “אינך יכול לקנות אושר, אך תמיד תוכל לרכוש נעלי ריצה”.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

חכמת ההמונים

אני מחליט לעשות מעשה ובמקום רק להביט בסקרנות על נעליהם של הרצים הסובבים אותי באירועי ריצה שונים, אולי אעמיד למבחן את חוכמת ההמונים ואנתח כמותית את הנושא. אלו מותגים הם הפופולריים ביותר? האם יש הבדל בהתפלגות בין גברים לנשים? בין אירועי שטח לאירועי כביש? יצאתי לבדוק.

מדגם נעליים

דב סופר נעליים בטיילת: אילו נעלי ריצה הישראלים מעדיפים?

המדגם ושיטת הבדיקה

בחרתי בשלושה אירועי ריצה בהם דגמתי את מותגי הנעליים של מאות רצים ורצות. האירוע הראשון היה אירוע של ריצת לילה חברתית שיצאה מהחנות Runway בזרזיר. באירוע זה השתתפו מאות רצים ורצות וגודל המדגם היה 162 רצים ורצות. האירוע השני לא היה פורמאלי אך בחנתי בו עשרות רבות של רצים ורצות שחלפו על פני בטיילת תל אביב בשבת מוקדם בבוקר. האירוע השלישי היה המרתון המדברי באילת בו השתתפו אלפי מתחרים. באירוע זה בחרתי את נקודת הדגימה בשרוול הכניסה למתחם ה VIP של מסיימי המרתון וחצי המרתון.

שיטת הבדיקה הייתה פשוטה: הכנתי מראש פנקס שכלל את שמות המותגים הידועים יותר וידועים פחות. זיהיתי את מותג הנעליים של מי שחלף מולי וסימנתי נקודה בשורת המותג בפנקס. במספר מקרים, שאינו גדול ואינו משמעותי מבחינה סטטיסטית, בהם לא זיהיתי את המותג, שאלתי בנימוס את הרץ והוספתי את התשובה לפנקס.

מותגי ריצה

הנייר סופג הכל

התוצאות

תוצאות המדגם של ריצת הלילה החברתית בזרזיר מוצגות בגרף הבא. מדובר בריצת שטח ולכן דגמים מוכרים בשטח מובילים:

תוצאות המדגם של ריצת בוקר בטיילת תל אביב מוצגות בגרף הבא, והמעבר לכביש ניכר: 

טיילת תל אביב ריצה

תוצאות המדגם של המרתון המדברי באילת מוצגות בגרף הבא, שוב דגמי השטח עוברים קדימה…

מסקנות ודיון

באופן כללי, ניתן לומר שHOKA וBrooks הם המותגים המובילים בין רצי השטח. בשונה מהמדגם הראשון, Nike הוא מותג מוביל בקרב רצי הבוקר בטיילת תל אביב, האם בגלל שמדובר ברצי כביש או שמא מסיבות אחרות? 

כשבוחנים את התפוקה המשולבת של שלושת המדגמים ניתן לומר בבירור שמבין 15 המותגים שעלו במדגמים, המותגים המובילים הם: HOKA, Brooks, Nike וSaucony וביחד מכסים כ-70% מנעלי הריצה בארץ לפי המדגם הזה. שאר ה-30% מתפלגים בין 11 מותגים ובשיעורים קטנים של פחות מ 5% בממוצע.

אנקדוטה מעניינת: המוצרים המובילים אצל נשים בצורה בולטת ביחס לגברים: ברוקס, ו On Running בפער גדול יחסית לטובת הנשים, ואילו נייק וסאקוני בפער קטן לטובת נשים בסקר הזה.

קשה להניח שהסיבה קשורה לאיכות הנעל או ליחס עלות תועלת פחות כדאי. אני נוטה להניח שזה קשור יותר לרמת החשיפה, לשיווק ולפרסום ואולי אף יש כאן סוג של “אפקט העדר”. די ששניים, שלושה רצים מקבוצת ריצה רכשו מותג מסוים יהיה בזה כדי להשפיע על רצים אחרים מאותה קבוצה. אחת הסיבות יכולה להיות גם מבצעים ומוצרים זולים לצד מוצרי הדגל. אם המותגים המובילים מוכרים מעט דגמי יוקרה חדשים במלא כסף אבל הרבה דגמים אחרים במחיר ממוצע זול, ברור שיקל עליהן לעלות בתפוצה. בנוסף גם רשת ההפצה והזמינות למדידות וקניה הם מרכיב משמעותי. 

האם יש התאמה בין המותגים המובילים פה לבין חיפושים בגוגל?

עדיין יש ל Nike יותר חיפושים בממוצע לאורך חמש שנים אך הפער בינה להוקה הולך ומצטמצם עם השנים. בעוד Nike היא חברה מובילה עולמית בתחום נעלי הספורט, HOKA ממוקדת בעיקר בנעלי ריצה: 

נעלי ריצה נייק

כאשר בוחנים מי הם נותני החסויות במרתונים בארץ נתקשה למצוא מתאם מובהק לפופולריות המותג בקרב הרצים. Saucony הוא המותג המוביל ומכסה את מרתון טבריה, מרתון ירושלים, מרוץ התנ”ך ואת המרתון המדברי באילת. מרתון ים המלח מקבל חסות מ HOKA ומרתון תל אביב מקבל חסות מ On Cloud. ניתן לראות שאין הבדל משמעותי בין העדפותיהם של רצים להעדפותיהן של רצות. מכאן ניתן להסיק שהקריטריונים בבחירה ובהחלטה של רצים ורצות דומים וכן שכל החברות המובילות מייצרות מגוון מספק של נעליים עבור גברים ונשים כאחד. 

סיכום

טרנד הריצה השוטף את הארץ בשנים האחרונות מתבטא גם במגוון הגדול של מותגי הנעלים על דגמיהם הרבים. אנו הרצים החובבים, העומדים בפני מבחר זה, נפנק עצמנו בנעל מתאימה. אם על בסיס “חוכמת ההמונים”, אם על בסיס קריאת סקירה מקצועית ואם על בסיס “קליק” ממבט ראשון. וכמו שציינתי כבר בפתיח: “אינך יכול לקנות אושר אך תמיד תוכל”… תתחדשו.

מאת: דב טיבי