כשהודיעה עיריית טבריה על ביטולו של מרתון טבריה ההודעה נחתה על רצי ישראל כרעם ביום בהיר. המרתון היה הגדול והוותיק מבין שלושת המרתונים העיקריים המתקיימים בארץ: טבריה, תל אביב וירושלים. ויש כאלה שיגידו גם המהיר ביותר בינהם.

מרתון טבריה היווה את אליפות ישראל בריצת מרתון והיה אבן שואבת לרצים מכל העולם שבאו להנות ממסלול שטוח, מהיר עם מזג אוויר נח ואווירה ספורטיבית. האם יתכן שהוא לא ימשיך? נציג ראנפאנל הוד קליין ראיין את נציג העירייה דובר העירייה מר אלי סבתי, כדי לשמוע יותר ובצורה בלתי אמצעית מה הוביל להחלטה הקשה לקהילת הריצה.

הצטרפו לווטסאפ שלנו:
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

המרתון התקיים לראשונה בשנת 1977 והחל את דרכו תחת השם “מרתון הכנרת”. המסלול עבר בין הקיבוצים השונים לאורך חופי הכנרת. בשנת 1984 עברה נקודת הזינוק לעיר טבריה והמסלול נקבע על הכביש הראשי עד עין גב וחזרה. אז גם שונה שמו ל”מרתון טבריה”. במהלך השנים התווספו למרתון מקצים למרחקים שונים 5, 10 וחצי מרתון. ההודעה על ביטול מרתון טבריה גרמה לתדהמה וצער רב בקרב עולם חובבי הריצה.

התמודדות עם לחץ

דפנה מצליחה לחייך בתחרות במרתון טבריה (צילום: ערן ירדני)

שוחחתי עם דובר העירייה מר. אלי סבתי כדי לנסות ולהבין את השיקולים והסיבות לביטולו של המרתון.

ההחלטה של עיריית טבריה גרמה לתדהמה בעולם הריצה. נשמח לדעת מה השיקולים לביטול המרתון?
מרתון טבריה עולה לעיריית טבריה 2 מיליון ש”ח בשנה. עיריית טבריה סיימה בהצלחה בחודשים האחרונים תכנית הבראה אחרי הרבה שנים של גירעונות מתמשכים. כל הוצאה כספית ברשות מקומית מלווה בחשיבה מרובה על ייעודה של ההוצאה. שיקול נוסף הוא מה הערך המוסף ותרומתה של ההוצאה למינופה של העיר, מה התרומה לתושבים ומה העלות תועלת של כל האירוע. נושא ביטולו של המרתון נשקל כבר מספר פעמים על הפרק בשנים האחרונות עקב חוסר תמיכת ספונסרים.

מה לגבי תמיכה כלכלית של גורמים חיצוניים?
הספונסרים הגדולים תומכים במרתון תל אביב וירושלים בגלל ההפנינג הגדול אשר נוצר סביבם. שניהם מהווים מוקד משיכה בשנים האחרונות ליותר רצים, למרות שהמרתון היחיד המוגדר כאליפות ישראל הוא מרתון טבריה. הספונסרים אוהבים את השואו במרוצים בתל אביב ובירושלים ופחות מעניין אותם אם המרוץ הוא אליפות רשמית או לא. במשך כל שנות קיומו של המרתון, עיריית טבריה תמכה וספגה את ההוצאות אל מול הערך המוסף שהעיר קיבלה. בנוסף חשוב לציין כי למרות היותו של מרתון טבריה אליפות ישראל הרשמית למרתון, התמיכה הממשלתית ושל אגודות הספורט השונות במרתון היא מזערית.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מרתון טבריה מול תחרות איש הברזל?
בשנתיים האחרונות נכנס שחקן חדש למשוואה אשר הכניס משתנים נוספים וזו תחרות איש הברזל של המותג איירונמן העולמי. הנתון הראשון שנכנס למשוואה הוא עיתוי התחרות. הדרישה היא שמרתון טבריה, בגלל היותו אליפות ישראל, יתקיים בין אמצע דצמבר לאמצע ינואר. הדרישה של הפקת איש הברזל היא שהתחרות תתקיים בין אמצע נובמבר לאמצע דצמבר, מכיוון שהתחרות הוגדרה אליפות המזרח התיכון ובהתאמה ללוחות הזמנים של התחרויות בכל העולם וכמובן מזג האוויר בתקופה זו. כך שבעצם נוצר מצב של 2 תחרויות בהפרש של בין שבועיים לחודש במקרה הטוב.

גדעון תמר מוביל דבוקה מהירה

האם ביטול המרתון לא יפגע בהכנסות לעסקים בעיר?
מרבית רצי המרתון מגיעים למרתון לרוץ את היומית שלהם. כ 10 אחוזים מהרצים לנים בבתי המלון בלילה לפני המרתון. מרביתם לא מבצעים קניות בעיר או סועדים במסעדות וזאת לעומת משתתפי תחרות איש הברזל שכבר בחודשיים לפני התחרות מגיעים ללון בעיר בסופי שבוע לטובת מחנות אימונים. המשתתפים מהעולם מגיעים כבר בתחילת השבוע ללון בעיר לטובת ההכנות והאימונים. המשתתפים מגיעים עם המשפחות, סועדים במסעדות, מבלים בבתי הקפה, כך שהתחרות היא מקור הכנסה טוב מאוד לעיר אל מול השקעה הרבה יותר קטנה של העיריה בתחרות אל מול המרתון.

כמות הרצים מהעיר טבריה במרתון, היא בין 70 ל 100. לאורך הזמן נוצר מצב בו העירייה מוציאה כספים רבים עבור אירוע שהוא בעצם ארצי ולא עבור תושביה.

האם היו גורמים נוספים אשר השפיעו על ההחלטה?
בנוסף לכל הדברים האלה בשנתיים האחרונות חלה ירידה של כמות הרצים הבינלאומיים שמגיעים למרתון. חלה ירידה של כמות מהנרשמים הישראלים ברישום למרתון בניגוד לצפייה לגידול בכמות המשתתפים כפי שקורה בתל אביב וירושלים.

לאור כל האמור לעיל ובחשיבה כלכלית נטו, החליטה הוועדה הממונה הנהלת כרגע את העיר לבטל בשלב זה את קיומו של מרתון טבריה. ייתכן ובהינתן וימצאו ספונסרים אשר יתמכו בהוצאות הנדרשות, ישקל ביטול המרתון מחדש.

לסיכום אם נסתכל רגע בראייה לא רק כלכלית, טבריה היא המקום האידיאלי לקיום מרתון בכלל וכמרתון ראשון בפרט החל מהתוואי, תנאי מזג האוויר והנופים. מרתון טבריה הוא חגיגת ספורט בעלת מסורת ארוכת שנים שדרכה צמחו ספורטאים רבים אשר החלו את דרכם במרתון זה ושם התאהבו בעולם הריצה. כולי תקווה כי יימצאו הספונסרים אשר יכנסו מתחת לאלונקה ויעזרו לנו להמשיך את המסורת על מנת לקיים את המרתון גם בהמשך.

בשיחות לא רשמיות עם גורמים נוספים בעירייה, מסתמן שעדיין מתקיימים מאמצים ומגעים של ראש העיר מול גורמי מקצוע מתחום הספורט לטובת קיומו של המרתון בשנה הבאה.

מרתון טבריה תמיד בלב

לפני כ 20 שנה כשהתחלתי את דרכי בעולם הריצה. המרוץ הראשון בו השתתפתי היה 10 ק”מ במסגרת מרתון בעיר. מאז השתתפתי במרתון זה במקצה החצי והמרתון, ואכן על כל מאפייניו הוא אחד המרוצים אשר נחרטים לך בלב ומשאירים לך חוויית ריצה בעלת אופי מיוחד. 

מאת: הוד קליין 

אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: