יותר ילדים מגיעים אל חדרי הכושר מסיבות שונות ומגוונות: הרשתות החברתיות, רצון להשפיע על דימוי גוף וביטחון עצמי, מודעות גבוהה של ההורים לכושר גופני, מסלול הנינג’ה, נגישות גבוהה יותר למתחמי ספורט ועוד. האם זה מומלץ ואיך לעשות את זה נכון?
ילדים שמגיעים אל חדרי הכושר להתאמן זה כבר לא מראה נדיר. חוגים ושיעורי סטודיו לקטנים הפכו לדבר נפוץ, בנוסף כמעט בכל חנות של מוצרי צריכה ביתיים יש אזור שלם של ציוד לכושר בבית ובפארק לכל המשפחה. גם הממשל האמריקאי ממליץ על לפחות 3 שעות פעילות ביום עבור ילדים.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
החוק מסדיר את נושא אימון ילדים
עיקרי החוק בנושא קטינים כפי שכתובים ב”תקנות מכוני הכושר (רישוי ופיקוח) אימון קטינים במכון כושר”, תשס”ה – 2005 הינם:
- מדריך חדר הכושר צריך להיות מוסמך עפ”י ההגדרה בחוק הספורט ובעל הכשרה להדרכת קטינים.
- המדריך לא יאמן קטינים מתחת לגיל 6 בחדר הכושר (מתיר אימון ילדים מגיל 6 ומעלה).
- הגבלה למספר מתאמנים בעת ובעונה אחת מול מדריך אחד.
- מכשור צריך להיות מתאים למידות הקטין.
בעקבות עשרות רבות של מחקרים המראים שזה חשוב וטוב לבריאותם, גם המחוקק מאפשר ומתיר לילדים להתאמן בחדר כושר. ההבדלים השונים בהיבטים פיזיולוגיים וביומכניים בין מבוגר לילד ברורים ומרכיבים המון משתנים. אלו העיקריים:
- קצב הנשימה גדול יותר אך לילדים תפקודי ריאות נחותים יחסית למבוגרים.
- דופק מהיר יותר אך לילדים תפקודי לב נחותים ביחס למבוגרים (נפח פעימה קטן).
- צח”מ (VO2MAX) – בהתייחס למשקל הגוף הקטן מראה יכולות אירוביות טובות באופן גורף אצל ילדים.
- יעילות מכנית נמוכה יותר אצל ילדים נמוך יותר עקב גפיים קצרות וחוסר פרופורציה בשלב הגדילה.
- הוצאה אנרגטית גדולה יותר לכל ק”ג משקל גוף של ילדים.
אך ההורים לבדם לא מהווים את מנוע הדחיפה המרכזי, הילדים עצמם מתחילים לגלות עניין בנושא ומחפשים להתחיל להתאמן בצורה המתאימה להם. כבר בגילאים צעירים בעלי מוטיבציה גבוהה הולכים אל גינות הספורט, חדרי הסטודיו ואף למכוני הכושר, זאת על מנת להתאמן ולעשות ספורט. ריכזנו עבורכם מספר עקרונות מרכזיים לאימון ילדים טוב וממוקד יותר:
עיקרון מנחה ראשי של אימון ילדים: כיף
כולנו אוהבים לעשות דברים כיפיים! בעולם המבוגרים, לצערנו, לא תמיד יש בחירה, אך בעולם הילדים יש בחירה והם יעשו רק מה שכיף להם. עוד לא ראיתי ילד בן 8 מגיע לגינה ועושה לבדו סט של כפיפות מרפקים, כפיפות בטן או קופץ בחבל לבד. אלא רק אם הדבר משולב באקט קבוצתי, תחרותי, אתגרי או כל דבר שיוצר הנאה. משחקי כדור, תחרויות שונות בין אחד לשני, הפעלות שונות יגרמו לילדים לבוא להתאמן, לעשות הכל וגם לחזור לאימון פעם נוספת.
משקלים נמוכים עבור ילדים
אם מסתכלים על אימון בחדר כושר אל מול ציוד כושר ייעודי לילדים ומשקולות חופשיות, יש לשים לב שהאימון מתרכז להקניית יסודות נכונים לבניית התנועה הנכונה ולהתעקש על משקל נמוך בתחילה. יש להקפיד על שלושה עקרונות מרכזיים באימון עם משקלים: הדרגתיות, ספציפיות והתאמה אישית. קודם כל מתקדמים בהדרגתיות בעומס האימונים, קרי מספר הסטים והחזרות ורק לאחר מכן גידול בעצימות האימון, כלומר הגדלת המשקל. עקרון הספציפיות זה המיומנות וככל שהיא גדלה ישנה התקדמות במטרות האימון. לבסוף ההתאמה האישית ששונה בין כל מתאמן ומתאמן.
תנועתיות, זריזות, קואורדינציה
ילדים זזים, יש שיגידו בלי הפסקה. יש לתכנן אימונים שונים שיפתו אצלם את מוטיב התנועה ולא רק ריצה אלא שימוש בכל איברי הגוף. החל מסיבובי ידיים, תנועות ריקוד ככל שעולה בדמיון. כמו כן נושא הזריזות הוא חשוב מאד, יש כאלו שיש להם את זה ויש כאלה שפחות. פעולות תנועה משולבות שינויים תכופים כולל קצת חשיבה תוך כדי בהכרח מפתחים את הזריזות לא רק בתנועה אלא גם במחשבה. נושא נוסף ומשמעותי הוא פיתוח הקואורדינציה שחשובה מאוד לתפקוד היומיומי: הצלבות גפיים, תנועות נגדיות ועוד גורמות לילדים לגירוי שכלי בתכונות מוטוריות שלא בהכרח הוא מגיע אליהם ללא אימון גופני.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
יכולת אירובית מפותחת יותר אצל צעירים
יכולת אירובית של ילדים גדולה יותר מהיכולת האנאירובית שלהם. זה צריך לקחת בחשבון נתון זה בבניית תוכניות אימון. אין משמעות הדבר שעכשיו מתכננים אימון אירובי ארוך אלא יש להכיר את הנושא ולכן לתכנן אימונים מתאימים עבודה על דפקים נמוכים, התאוששות אקטיבית מפעילויות וכל שאר מאפייני האימונים האירוביים.
אימון ילדים: הזדמנות למסרים וערכים
זה תמיד חשוב להקנות לילדים ערכים נוספים מלבד הקניית אורח חיים ספורטיבי ולכן חשוב לשים לב שיש דגש גם על הפן הזה במסגרת אימוני ספורט. למשל: ללמוד לנצח/להפסיד בכבוד. להתייחס לנושא הניצחונות וההפסדים בפעילויות במשפט או שניים כדי לתת לזה מקום. בנוסף פיתוח תכונות אישיות כגון משמעת, מסוגלות בביצוע תרגילים, פיתוח ביטחון עצמי גם במסגרת קבוצתית וגם בצורה אישית. כמובן, הערך של הרגלים ספורטיביים כדרך חיים בניית בסיס ראשוני: התמדה, מחויבות, דחיית סיפוקים, עבודה עם תוכניות לטווח ארוך, התמודדות עם אי הצלחה, משמעת. כל אלה הם כלים חשובים שניכרים בהצלחת ילדים שהתאמנו במסגרות ספורטיביות. הכלים האלה הופכים למרכיב לחוסן שלהם גם מחוץ לעולם הספורטיבי.
פיתוח יכולות בין-אישיות במסגרת קבוצה
פיתוח יכולות אינטראקציה קבוצתית. משחק הכדורגל לדוגמא, הינו אחד ממשחקי הקבוצה המוכרים והמפורסמים ביותר. בפן הפסיכולוגי ישנם הרבה פסיכולוגים לילדים הממליצים להורים לשלוח את ילדיהם לקחת חלק במשחק זה. לא משום השאיפה לגדול ולהיות מסי או רונאלדו. יותר בהיבט של ההתמודדות של פרט מול קבוצה במגוון רחב של סיטואציות רגשיות: כעס, שמחה,פרגון, זלזול ועוד.
לסיכום, אצל ילדים בגילאים אלו אימוני הספורט והכושר גופני בפארקים וגם בחדר הכושר, הם רק האמצעי להשגת מטרות גדולות יותר שלאו דווקא קשורות לעולם הכושר, אך פיתוח ההרגלים של עיסוק בספורט הוא בסיס מצויין להקניית ערכים, פיתוח המערכות הבינאישיות וכמובן, פיתוח תכונות אישיות שונות וחשובות.
ילדים שדוחפים ורוצים ללכת ולהתאמן יש לעודד אותם, לבדוק האם זה תחת העקרונות המרכזיים שבחרתם להתמקד. וכמו בכל שלב בחיים יש רק לכוון אותם קצת ע”י ניסוי וטעייה ולתת לספורט לעשות את שלו. צאו להתאמן.
מאת: ליאור בלומנפלד,
איש ברזל, ידען, וספורטאי צנוע