כל אחד מאתנו פעיל ספורטיבית ושומר על תזונה נכונה כחלק חשוב מכלל המשוואה. אבל צריך לתת דוגמא אישית גם לדור הצעיר ולחנך אותם לבחור בדרך של תזונה נכונה לילדים. במיוחד כשהפיתויים הם אינסופיים. 

יש פה דונטס בכל הצבעים, בכל מקום ובכל השנה. דיינרים נוצצים ענקיים, סטארבקסים עם חלונות שקופים ומזמינים, מרכזי קניות ומזון עם שלטי ניאון זוהרים. השפע התזונתי האמריקאי מפיץ צבעים וריחות מגרים שנקלטים מיידית בקליפת המוח של כל עובר אורח תמים, וקורא לו לבוא ולראות במה מדובר.

קבלו את הכתבות שלנו בווטסאפ:
ראנפאנל ווטסאפ

עם המעבר שלנו לארצות הברית הרגשתי מאותגרת תזונתית. לראשונה בחיי, מצאתי את עצמי מתעסקת במה ילדיי יאכלו בוקר מוקדם/מאוחר, צהריים מוקדמים/מאוחרים וערב.

הרגלי האכילה וזמני הארוחות היומיות שונות מאלו של ישראל. לחלקם התחברתי יותר, וחלקם פחות. את יום הלימודים הארוך פותחים פה בארוחת בוקר גדולה, שכן אין “ארוחת עשר” קלאסית כמו שאנחנו מכירים. ואת ארוחת הצהריים אוכלים בשעה 12 בבית הספר. כשחוזרים הביתה בשעה 4 כבר רעבים שוב פעם וזה עוד לפני ארוחת הערב שסוגרת את היום. 

הילדים גדלים. הם מתחילים לשאול שאלות עמוקות יותר על המזון אותו הם מכניסים לגוף ודורשים מגוון רחב יותר מבעבר. העיסוק שלי בחינוך וספורט בשנים האחרונות גרם לי להתעסק יותר מתמיד בתזונה, וכעת כשהילדים מתעניינים גם הם, לקחתי את הנושא ברצינות רבה יותר. למדתי כי כ-18.5% מהילדים בגילאי 2-19 בארה”ב נמצאים בתוך התחום של “השמנת יתר”. השמנת יתר משפיעה לא רק על ילדים בארה”ב, והעובדות שמצאתי כאן יכולות לסייע לכל הורה באשר הוא.

תזונה נכונה לילדים

אז אלו עקרונות התחדדו אצלי באמריקה?

דוגמא אישית ללא שיח מורכב – מחקרים מראים כי הדרך הטובה ביותר להטמיע הרגלים חדשים היא על ידי מעשה (ופחות על ידי הסבר מילולי). ברגע שהילד יבחין בשינוי התזונתי אצל ההורים הוא יחקה אותם במוקדם או במאוחר.

הוא לדרוש מהילדים רק מה שאנו דורשים מעצמנו- זה עקרון חשוב שנכון לא רק לגבי תזונה. אם אדרוש מילדיי לאכול בריא אך מאחורי גבם אזין את עצמי בג’אנק, לא יהיה תוקף לדרישותיי מול ילדיי.

הנגשה כייפית ומזמינה – להורים ישנה שליטה במזון שנכנס הביתה ולדרך הנגשתו לילדים. צלחת ירקות חתוכים על השולחן בתחילת כל ארוחה במטבח תהווה התחלה נהדרת להנחלת הרגל בריא חדש בבית.

“אם לא תאכל, יבוא שוטר” – משפטים כמו אלה חלפו מן העולם. הם מעמידים אותנו, ההורים במצב של חוסר כנות כלפי הילדים שלנו, וכן כ”המבוגרים” שלא ממש מבינים אותם. במקום שימוש במשפטים כגון אלו, יועילו יותר הסברים בסיסיים על הרכב המזון אותו אנחנו אוכלים והתועלת של תזונה בריאה. כדאי להשתמש בהסברים לפי גיל הילד, למשל עם הילדים בגילאי הגן, ניתן להסביר כי בפירות וירקות מצויים ויטמינים רבים הנחוצים לגדילה שלנו. עם הגדולים יותר בגילאי בית הספר, נשיים את הויטמינים השונים.

הפחתת הורות הליקופטר – הורות מגוננת יתר על המידה, ללא נתינת אפשרות לילד לצמוח ולהתמודד עם בעיות היומיום בעצמו, פוגעת בו לטווח הארוך. בתחום זה של תזונה היא תבוא לידי ביטוי בכך שנסביר לילדים שאנחנו ההורים האחראים על המזון שנכנס אלינו הביתה, על צורת הגשתו לשולחן, ועל זמני הארוחות. הם, מנגד אחראים על בחירת המזון שיאכלו, על הכמות, ועל מנגנון השובע והרעב שלהם.

חשיבה קדימה –  משפטים כגון: “רק אחרי האוכל תקבל הפתעה קינוח” אומנם יכול לדרבן את הילד לסיים את הארוחה העיקרית מהצלחת, אך מעמיד את עצם אכילתה כעונש שאחריה יגיע הפרס הגדול! (ניתן לנסח בצורה שונה את ההבטחה למשל “ונסיים במשהו מתוק”). לחלק ממתקים במהלך היום כדי להשיג שקט זמני יוצר אצל הילד התניה שממתק הוא תגמול ומזון בריא הוא לא.

הסכמה הורית וחזון עתידי – העובדה כי השמנת יתר בקרב ילדים בישראל ובעולם, הינה גורם מנבא המוביל להשמנת יתר בהמשך החיים תשפיע על החלטות ההורים מבעוד מועד לטווח הארוך. מה מכניסים הביתה, היכן ומתי אוכלים יחד, מה תפקידיהם השונים של הילדים במטבח (מי עורך שולחן/ מפנה כלים וכו’).

דוגמא אישית

זה חשוב- שווה להתאמץ

מחקרים רבים מראים כי עודף משקל משפיע על גמישות המוח. השמנת יתר גורמת לירידה בחומר האפור במוח. חומר זה אחראי בין השאר על עיבוד מידע. נתון חשוב כגון זה, מלמד אותנו שאין מדובר רק בנזקים בריאותיים ופיזיים להם השמנת יתר גורמת, אלא מדובר גם בנזקים מנטליים ממשיים.

מידע שכזה צריך להזכיר לנו, המבוגרים, מדוע חשוב שנקבע חוקים קבועים בבית ומהי ההיררכיה המשפחתית. העברת מסר הורי חיובי לגבי התזונה – רצוי לשוחח עם הילדים על חשיבות התזונה במהלך חיינו, על הקשר החזק בין תזונה, מוטיבציה ומצב רוח מרומם. להתמקד במה כדאי להניח על הצלחת ופחות על מה אסור. להסביר להם על מניעת מחלות על ידי אכילה בריאה ומזינה.

עוד נושא שכדאי להעלות על השולחן מול הילדים הוא כיצד משפיעה הטכנולוגיה והפרסומות שהיא מביאה עמה. בדור בו רוב שעות היום אנו נמצאים מול המסך, ומונעים מעצמנו תנועה (שהיא בעיה בפני עצמה), חשוב לעלות את המודעות לכך שלא כל מוצר אותו מנסים למכור לנו הוא בריא ונכון לנו. 

יצירתיות, ילדים ואוכל – ילדים אוהבים להרגיש שהם שותפים ושיש להם אופציות לבחירה (ניתן לתת לילד לבחור מבין כמה אפשרויות לארוחות השונות במהלך השבוע). 

דרך העבודה החינוכית שלי עם ילדים נתקלתי במדריך בריאותי שנעשה בשיתוף פעולה של הארגון הלאומי לבריאות (NIH) National Institutes of Health NIH ושל מוזיאון הילדים של מנהטן (The Children’s Museum of Manhattan (CMOM. יחד הם משלבים במדריך את המדע והמחקר העדכניים ביותר עם הגישה יצירתית ללמד ילדים בגילאי 2-5 והוריהם כיצד לבחור תזונה בריאה ופעילות גופנית. יש בו רעיונות נהדרים לשימוש עצמי בבית.

בריאות

שורה תחתונה

אני מאמינה שהלמידה הטובה ביותר היא דרך ניסיון. האחד חובב יצירה, השני תנועה והשלישי בכלל מעדיף ספרות. לילדים יש רעיונות נהדרים, ובעולם היצירתי והמודרני בו אנו חיים כיום, ניתן למצוא דרכים מגוונות כדי להגיע ללב ולבטן של כל ילד. היערכות מבעוד מועד, שיתוף הילדים בתהליך ההכנה והעברת המסר כי הם חשובים לנו תרתום אותם למטרה משותפת אחת. תזונה טובה, בריאות איתנה וחיים משותפים טובים.

מאת: דנית לויטן ורדי
אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: