ילד בן שש רץ 5 ק”מ בקצב 6:00 דקות לק״מ? אפשרי! מאז שנולד ב 2016, חלמתי שיום אחד הוא יצטרף אלי לריצות. השנה החלטתי להתחיל להכניס אותו לתחום. חמישה חודשים אחרי שהתחלנו, אני מרגיש שזה עבד! אתן לכם 8 טיפים שיסייעו גם לכם להכניס את הילדים שלכם לתחום שקרוב לליבכם.

אני רץ שנים, מאוד מחובר לתחום ואוהב אירועים ותחרויות. אני לא מאמן ריצה, אך כן עוסק בלימוד הריצה כחלק מהעבודה שלי (מורה לחינוך גופני בתיכון). הבן שלי רואה אותי יוצא לריצות, רכיבות ותחרויות מאז שנולד, ולאחרונה החלטתי שעכשיו זה הזמן המתאים לנסות להכניס אותו לתחום, כדי שביחד נחווה חוויות משותפות ובלתי נשכחות. אגב, אכתוב בלשון זכר, אבל כמובן שמדובר גם על אמהות וילדות.

קבלו את הכתבות שלנו בווטסאפ:
ראנפאנל ווטסאפ

 

1. להתאהב לאט לאט

כן, אתם אולי רצים מנוסים, מהירים והשתתפתם בעשרות אירועים. אבל אל תשכחו שהילד שלכם לא, והוא עוד לא יודע את מה שאתם כבר יודעים. הוא לא חש את מה שאתם חשתם כשחציתם את קו הסיום. השגתם מטרה נחשקת או סיימתם אתגר חודשי, שבועי וכו’. תנו לילד להתאהב בתחום בזכות החוויות שהוא יחווה בעצמו, ולא דרך הסיפורים שלכם, שלא נעים לומר, יכולים להשמע לו כמו סיפורי סבתא, ולא רק שלא לדרבן, אלא לשעמם במקרה הטוב ולהפחיד במקרה הפחות טוב.

 אני ממליץ על להתחיל ממרחקים קצרים של 300 מטרים, עם דגש על להאט את הילד לקצב של 7-8 דקות לקילומטר, ולשמור על קצב אחיד. לילדים יש נטיה לתת הכל בריצה, מהירות שיא, וכך אחרי 150 מ’ הם נגמרים וחייבים לעבור להליכה. הליכה מבחינתי היא האויב של ההתנסות, שכן היא מסמלת חוסר ויסות במהירות הנדרשת. כשהילד יחווה הצלחה במרחק שייעדתם לו, הוא יתחיל לצבור סיפורים הישגיים משלו שיבנו לו את הביטחון בריצה ובכלל. זה אחד הדברים המדרבנים והחשובים ביותר לטעמי.

אישית אני ועידו יוצאים ל 2-3 ריצות בשבוע של 2.5 ק”מ כל אחת. בשבילו אחרי חודשים של אימונים, המרחק הזה כבר לא נראה משמעותי כלל. הכי רחוק שיצא לנו לרוץ זה 5 ק”מ, וזה רק כי עידו רצה והתעקש. עקרונית אני חושב שזה מתאים רק לעיתים רחוקות, כי יש לזה גם את הפוטנציאל לגרום לירידה במוטיבציה. מבחינה פיזיולוגית האם המרחקים של 5 ק”מ ומעלה יזיקו לילד? מבחינת ספרות מקצועית זה קצת הרבה מדי, אבל אישית אני חושב שפעמים בודדות בשנה לא יזיקו.

תחרות ריצה

2. קנו לו אקססוריז

בואו נודה באמת, כולנו אוהבים לפתוח נעל חדשה. אולי אפילו אותה הנעל שכבר רצנו איתה רק חדשה יותר, יכולה לתת לנו מוטיבציה לצאת לריצה שאולי פחות התחשק לנו לצאת אליה. כשהתחלתי לרוץ עם עידו, הבטחתי לו שאם יתמיד חודשיים, יקבל ליום ההולדת שעון ריצה מקצועי משלו (שעון כמו של אבא). הלכנו במיוחד לקנות לו נעלים שיהיו רק לריצות, כאלו שהוא לא ילך איתן לבית הספר, לחברים או בסופי שבוע, רק לריצה! קניתי לו כובע באקספו של האיירונמן בטבריה, וקניתי לו מכנסיים מהירים של נייק. כשנכנסנו לחורף קניתי לו כובע ביני דק לריצה, חולצת ריצה ארוכה וכפפות.
הציוד הזה נמצא אצלו במגירה של ציוד ריצה (כמו של אבא). הוא יודע ללכת להתארגן לריצה לבד, והוא לומד שריצה זה תחביב, ולא רק אמצעי להשיג יעד. בהמשך כשהתחלנו ללכת לאירועים (ולא מרוצים, כי באג’נדה שלנו אנחנו לא באמת מתחרים באחרים) קניתי לו חגורת מספר ומשקפי שמש של ילדים בסגנון ספורטיבי.

האם כל האקססוריז האלה הם חובה? לא. האם הם יכולים לסייע למוטיבציה של ילד/מבוגר להתמיד בפעילות? לטעמי חד משמעית כן! אצלנו זה עבד, הוא מת על הציוד שלו, על השעון שלו שהוא יודע להפעיל אימונים בעצמו ולהסתכל על הנתונים. הוא יודע לאמוד מה זה 2 ק”מ או 5 ק”מ. והוא מרגיש בטחון בתחום כשיש לו את הדברים משלו במגירה שלו.

מוטיבציה

3. למה אני רץ? כי זה כיף

אני רץ בערב, ככה זה תמיד היה. אני יוצא בשעה 20:00 בדרך כלל לאימונים שלי. בשעה הזו עידו בדרך כלל היה בסלון. וכל פעם הוא שואל אותי “אבא, אתה יוצא לרוץ?” ואני הייתי עונה “כן, אתה יודע למה? כי זה כיף”

לי אישית זה באמת כיף, גם אם לא תמיד יש חשק לצאת בכל מזג אויר, או כשיש עומס בעבודה וכו’. עידו מאז שהיה קטן נחשף לזה “אני רץ כי זה כיף”. כמובן שעכשיו כשאנחנו רצים ביחד, אז אנחנו מדברים תוך כדי על הרבה נושאים נוספים של החיים, על העוצמה שיש ביציאה לריצה למרות שלא מתחשק בהכרח. שזה בריא, מפתח ומעניק חוסן נפשי. בסוף כל ריצה אני אומר לו “היה לי כיף לרוץ איתך היום” ולא בהכרח לגבי ביצועי הריצה, המהירות או ההשתפרות המקצועים, אלא כחוויה משותפת של אבא ובן. כמו ללכת לאכול גלידה, לטייל בטבע או ללכת לסרט, ריצה היא בילוי משותף.

ילד רץ

4. מרוצים, או יותר נכון “אירועי ריצה”

אני מאמין שאחד הדברים המשמעותיים ביותר להתמדה בעולם הריצה, הוא אינטראקציות חברתיות. כן, הן לא בהכרח חייבות להיות באירועים מסודרים ומדידים שעולים כסף. מבחינתי, לא משנה הגיל, לקבל מדליה ולרוץ בצורה מדידה זו חוויה ששווה לי את סכום הכסף שאני משלם. וכך גם עידו.

נתון מעניין, באימונים, גם כשאני מנסה לשכנע אותו לרוץ קצת יותר מהר, הוא לא מצליח להתקרב לקצב שהוא רץ במרוצים. קשה להסביר את זה, אבל זה הנתון. הוא מתרגש מהאירועים, הוא רוצה להיות טוב, להתמיד בקצב קבוע כמו שתכנן, להתלבש עם מיטב ציוד הספורט שלו, לשים מספר, לקבל מדליה, להשוויץ בערב לסבא וסבתא עם החולצה ולהסתכל על הנתונים אחר כך בשעון. אפילו יצא לו פעם אחת לעמוד על פודיום ולקבל גביע, למרות שהוא מאוד קטן בגיל עדיין ומתחרה נגד ילדים שגדולים ממנו בכמעט שלוש שנים. 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אירועי היעד הם מרוצי 2 ק”מ (עדיפות לתחרותיים) עם קטגוריות גיל קטנות ככל האפשר, כדי לאפשר לו כן סיכוי לזכות אם יצליח. ההכנה למרוצים היא בעיקר על הפן המנטלי, והדגש הוא על לתת את כל מה שהוא יכול, ומאוד חשוב שזה יהיה לא יותר מזה ולא פחות. אם יתן פחות ויגיע רביעי, באסה! אם יתן הכל ויגיע רביעי, לא באסה. אם יתן חזק מדי ובאמצע יעבור להליכה, באסה! אם ינהל קצב טוב ויסיים בתוצאה מיטבית, מדהים! המלצה שלי, תרשמו גם אתם למקצה שאתם רושמים אותו, כך תהיה לכם את אותה החולצה אחר כך לאימונים.

אני אישית גם קניתי את אותם משקפי השמש והמכנסיים, וככה אנחנו תואמים כמו קבוצת ריצה קטנה, וזה כיף. בהזנקות תשמרו עליהם שלא יתנגשו באחרים, כי המון ילדים מגיעים ללא נסיון, רצים ספרינט ונתקלים אחד בשני. כמעט בכל מקצה ילדים יש כאלו שנופלים ונפצעים, וזאת חוויה שיכולה להיות טראומטית. כדי למנוע זאת, אני רץ כמעט כל הזמן מאחוריו, אבל ב 300 מ’ הראשונים מקו הזינוק אני ממש מקפיד על זה, עם ידיים טיפה פתוחות (בלי להפריע לשאר הרצים). וכך מרחיק אותו מהתנגשות מיותרת. 

5. חוויות נרחבות מעצימות

אין כמו לגרום לחווית המרוץ להיות פסגה של חוויה נרחבת יותר. אני ממליץ לנסוע גם 3 שעות לכל כיוון למרוץ של 2 ק”מ, לקחת מלון בסמוך ולישון שם ערב לפני. עידו מכין לעצמו תיק עם כל הציוד, מטיילים יום לפני, נוסעים לאסוף ערכה יום לפני ויוצאים בערב לאיזו מסעדה. בשעת הערב במלון לבלות ביחד ולעשות משהו משותף, כמו לבנות סט לגו חדש שקנינו בדרך. להכין את הציוד על המיטה ולדבר על איך יהיה מחר? לתזכר שהכי חשוב זה להנות, ולרוץ בקצב שאנחנו מאומנים אליו ובשליטה, בדיוק כמו שהתאמנו ורצנו בפארק ליד הבית. להזכיר שלזכות בגביע זו לא המטרה, אבל זה כן כיף אם נותנים הכל ומצליחים. ובכלל, בנדידה אחר מרוצים, יצא לנו לנסוע לכל מיני מקומות ולטייל בארץ. דבר שמייצר אחלה זמן אב ובן. ניתן להזמין למלון גם את סבא או סבתא שיבואו לעודד במרוץ, או לרוץ בו אם הם בקטע (למשל במרוץ האחרון רצנו 3 דורות, אבא שלי, אני ועידו).

הורים רצים

6. התמדה

כן כן, זה הדבר הקשה ביותר. לנו יש לו”ז קבוע (ראשון, רביעי ולעיתים גם שבת), יוצאים לרוץ מסביב לפארק בערב. מה עושים אם הוא לא רוצה לצאת? מתעקשים? כועסים? מתאכזבים? מממ…בעייתי! הסוד אצלנו היה טמון בכמה זה נראה בעיניו קשה. אם על ההתחלה תעלו מרחקים, קצב או כל דבר אחר שיגרום להם לחוש שהיציאה היא מטלה ואינה כייפית, הרצון שלהם לצאת יפחת ויפחת. העליה ההדרגתית כמו בטיפ הראשון צריכה להיות איטית, הריצה צריכה להיות בקצב נוח ונעים, אך ללא הליכה. צריך למצוא את הקו הדק בין קצב טוב לקצב מהיר מדי.

לאחר תקופה של עליה במרחקים, צריך להפחית את המרחקים, וכך בראש של עידו פתאום לצאת ל 2 ק”מ נשמע מעט ובקטנה. הוא גם יודע שיש לו מרוץ בקרוב והוא רוצה להיות מוכן. אנחנו מדברים הרבה על העובדה שגם לילד בכיתה י’ קשה לצאת ל 2 ק”מ (ואני מורה לספורט, אני יודע את זה בוודאות) ושילדים בגילו שלא מתאמנים, כנראה לא יצליחו לרוץ 3-4 ק”מ רצוף. זה מרחק אדיר וזה מדהים שהוא מנהל אותו בצורה מקצועית ומצליח. עידו מאוד חברתי והולך לחברים אחרי בית הספר. לעיתים הוא יחזור עייף מדי וזה לא יתאים לצאת, להתעקש? לטעמי לא. יוצאים יום אחרי. העיקר להתמיד בכמות האימונים השבועית בצורה שתרגיש לו נעימה.

תוך כדי ריצה, אפשר לעשות משחקים שידמו פארטלק או הפוגות. “אני סופר עד 3 ואתה מנסה לתפוס אותי, 1 2 3 צא!” אני בורח בקצב שגורם לו להגיע כמעט לקצה, ומאפשר לו לתפוס אותי אחרי כמה זמן. לאחר מכן אני מנסה לתפוס אותו. אותו דבר עם הפוגות, אחד עוצר, סופר עד 20 ומנסה להגיע לשני שהמשיך לרוץ. שלבו משחקים ותהיו יצירתיים כדי לגרום לאימונים המשותפים להיות טובים. לאחר האימון יושבים ואוכלים יוגורט ביחד, מדברים על הריצה, פותחים את הטלפון ומסתכלים על הנתונים. “כמה ממוצע לק”מ היה היום אבא?”, זה מעניין אותו! “כמה השיא שלי? כמה עשיתי במרוץ בתל אביב?”

ספורט לילדים

7. הריצה היום הייתה פחות טובה. אני חזק בגוף וחלש בראש

חודש מתחילת האימונים עידו השתרך מאחורה ופתאום שמעתי שהוא קצת בוכה. מיד עצרתי, חיבקתי אותו ורציתי שיספר לי מה קרה. הוא לא בדיוק ידע להסביר, אבל ניכר שהריצה הערב לא באה לו טוב. מטבעו הוא התבאס והרגיש שהוא חלש, ושלא הולך לו טוב היום. למי לא קרה שיש אימון לא טוב וכל מה שרוצים זה לעבור להליכה ושהוא יגמר? אז עצרנו ועברנו להליכה. הסברתי לו שגם לי קורה לא מעט פעמים שלמרות שהגוף חזק, הראש חלש היום ואין חשק. “זה לא אומר שאתה לא רץ טוב”, זה אומר שהיה יום עמוס והראש עייף. אפשר לפעמים לפצל את האימון, לעשות באמצע עצירה, לדבר לשתף ולחלוק את הקשיים. לאחר מכן להמשיך את האימון בקצב קל יותר ולסיים בחיוך והבנה שהיום הייתה “ריצה לא טובה”, וזה קורה לכל רץ.

8. תדרשו להקריב לא מעט זמן ולהתמיד בעצמכם

אימון עם הילד דורש זמן, הכנה ומציאת מקום בלו”ז האימונים האישי שלכם. זה לא יכול להידחק לפינה, להידחות או לבוא כמקום שני לשאר העיסוקים שלכם. ברגע שהילד יחוש שהוא צריך לנהל את זה, הוא יפרוש. אני לא מדבר על ילדים בני 12 שכבר יש בהם את היכולת הזו, אני מדבר על חינוך מגיל צעיר של 6-7. הילד לא באמת רוצה “לרוץ”, הוא רוצה חוויה, וחלק בלתי נפרד מהחוויה הזו זה אתם. אם תתחילו לצאת עם קורקינט חשמלי לאימונים ולתת לו רוץ, הוא לא ירצה יותר. אם תתחילו להבריז לו מאימונים כי היה לכם יום עמוס, ולא להשלים לו את האימון יום אחרי, הוא ירגיש ויתבאס. אם אתם מחליטים שאתם רוצים את זה בשביל הילד שלכם, תדרשו לתת הרבה מאוד הקרבה. אבל אם תעשו את זה טוב, מובטח לכם זמן בלתי נשכח!

פודיום

לסיכום

ריצה לטעמי היא מעצימה, מעניקה ביטחון עצמי, הישגיות, תחרותיות, חוויות חיובית, כושר, בריאות ותסייע לילדים בפן החברתי. אני מאושר שעידו רץ איתי, ואני מחכה לאימונים איתו יותר מאשר לאימונים האישיים שלי. הנסיעה איתו למרוצים היא חוויה מדהימה ובלתי נשכחת בשביל שנינו, ולראות אותו עומד על פודיום עם גביע משלו, שהוא זכה בו כי התאמן, דחף, השקיע, יצא בשעות לא נוחות, בקור, בחום וחלם עליו! זה אחד הרגעים המרגשים ביותר שחוויתי. הזמן המשותף שלנו הוא פרייסלס! ואני אוהב אותו כל כך.


כתב וצילם: שחר אלוש 

 אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: