אליפות אירופה עד גיל 23 (U23) תתקיים בסוף השבוע הקרוב באילת במקביל לאליפות ישראל בטריאתלון. צפויים לנו ימי תחרות מרתקים עם חלק מהספורטאים הבכירים ביבשת, וכמובן שמונת הישראלים שייצגו אותנו באליפות.

מאת: רון לוינסון
תמונות: תמיר בוגין, יוסי רובננקו, וואגנר אראוז’ו (ITU), יאנוס שמידט (ITU)

אליפות אירופה באילת 

6 שנים וחצי עברו מאז שהתקיימה תחרות טריאתלון בינלאומית באילת. התחרות האחרונה הייתה אליפות אירופה לנוער ובוגרים שהתקיימה באפריל 2012. כזכור, באותה תחרות זכינו לראות חלק מהטריאתלטים הטובים בעולם כגון 3 פעמים אלוף העולם מריו מולה, 5 פעמים אלוף העולם חבייר גומז וקריסטיאן בלומנפלט שסיים על הפודיום במקצה הנוער. בתחרות הנשים ניצחה האלופה האולימפית ו-6 פעמים אלופת אירופה ניקולה ספיריג (באילת זכתה בתואר השלישי שלה), את מקצה הנערות ניצחה הבריטית ג’ורג’יה טיילור בראון, שסיימה השנה את שנת הפריצה שלה כשסיימה במקום השלישי בסבב העולמי.

מתחרים באירופאים בזירה הביתית

אמנם השנה תתקיים תחרות קטנה מזו שהייתה ב-2012, אבל זו הולכת להיות חוויה מיוחדת לצפות בטריאתלטים שלנו מתחרים באירופאים בזירה הביתית. הטריאתלטים יתחרו במרחק האולימפי ויעברו 2 הקפות בשחייה בחוף רויאל ביץ’, שביניהן תהיה להם ריצה קצרה מחוץ למים וכניסה בחזרה למים. במסלול האופניים הטריאתלטים אינם רוכבים על כביש הערבה, אלא רוכבים מרחוב פיסטאני לכיוון כיכר התיירות ומשם עולים את העלייה בדרך יותם, החזרה היא באותה הדרך כשבחזור מקיפים את עיר המלכים, הם יעשו את הסיבוב הזה 7 פעמים. במסלול הריצה הטריאתלטים יעברו ברחובות פיסטאני, קאמפן ושופרון, בריצה יעשו 3 הקפות שבסופן יסיימו בשער הסיום שנמצא על רחוב פיסטאני מאחורי המדשאות של מלון ספורט.

חגיגה לקהל: מתכונת של הקפות

התחרות תתקיים במתכונת של הקפות בכדי לאפשר לקהל לראות את הספורטאים פעמים רבות לאורך התחרות. מלבד מסלול הרכיבה הקשוח שיכלול עלייה בכל הקפה ורוחות חזקות, הטריאתלטים ובמיוחד הטריאתלטיות ייאלצו להתמודד עם החום האילתי ששורר בחודש אוקטובר בעיר הדרומית. המקצים האישיים יזנקו ביום שבת, מקצה הגברים יזנק בשעה 7:00 ומקצה הנשים 11:00. עבור הישראלים זו תחרות מאוד חשובה, הם מכירים את מזג האוויר המדברי ואף עשו הכנה ייעודית על המסלול לפני כשבועיים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מקצה השליחים- תחרות דינמית

בנוסף לתחרות האישית ביום שבת, ביום ראשון יתקיים מקצה השליחים. טריאתלון שליחים הוא קונספט חדש שיתקיים לראשונה במשחקים האולימפיים באולימפיאדת טוקיו בעוד שנתיים. במקצה השליחים מונה כל קבוצה 4 חברים מאותה מדינה: 2 גברים ו-2 נשים שמוזנקים בסדר קבוע לפי אישה-גבר-אישה-גבר. כל ספורטאי עושה טריאתלון קצר, בדרך כלל 250-300 שחייה, 6 קילומטרים על האופניים וקילומטר וחצי ריצה, מיד עם תום הריצה הספורטאי נותן כיף לספורטאי הבא שמתחיל את המקצה הבא. במקצה השליחים ישתתפו 11 נבחרות, ביניהן נבחרת ישראלית שתקבע לפי תוצאות המקצה האישי. זינוק השליחים יהיה בשעה 10:00 אז כל מי שהחליט לעשות סוף שבוע ארוך באילת מוזמן לצפות בענף החדש והדינמי ולעודד את הנבחרת הישראלית.

מקצה הגברים

47 גברים יזנקו בבוקר שבת לאליפות אירופה, ביניהם ארבעת הישראלים: רן שגיב, איתמר אלסטר, יואב אביגדור ונועם רונן. הספורטאי הבולט ביותר ברשימת המשתתפים הוא סמואל דיקינסון הבריטי, שלפני חודש בלבד סיים במקום השני באליפות העולם עד גיל 23 שהתקיימה בגולד קוסט, אוסטרליה. דיקינסון סיים באליפות אירופה אשתקד במקום הרביעי, זאת לאחר שסבל מתקר במהלך הרכיבה, החליף גלגל והצליח למזער נזקים.


ספורטאי בריטי נוסף שמועמד לפודיום הוא ברקלי יזארד. יזארד, רק בן 20, ניצח בתחילת השנה בתחרות גביע אירופה בגראן קנריה בזכות תוצאת ריצה מצוינת ובאוגוסט סיים תשיעי באליפות אירופה לבוגרים. לבריטים לא יהיה חיים קלים, הם יצטרכו להתמודד עם הספרדי רוברטו סאנצ’ז מנטקון. החולשה של סאנצ’ז היא השחייה, אך הספרדי בעל יכולות רכיבה וריצה מצוינות שביום טוב יכול למצוא את עצמו עומד על הפודיום. בין תוצאותיו הבולטות בשנה האחרונה יש מדליית ארד באליפות אירופה בספרינט, מדליית כסף בגביע אירופה באלניה, טורקיה ומקום שביעי בגביע העולם בקייפטאון.

חברו לנבחרת של סאנצ’ז, איגנציו גונזלס גרסיה, הוכיח שהוא בכושר מצוין כשניצח בחודש יוני את תחרות גביע אירופה היוקרתי בהולטן, הולנד. גם מקס סטודר השוויצרי מגיע לאילת אחרי שניצח את גביע אירופה באלניה, טורקיה לפני חודש. מי שצפוי להוביל את השחייה הוא מארק דוואי ההונגרי, שהצליח לסיים עם מדליית הארד בתחרות אשתקד בזכות קבוצת בריחה שיצר בשחייה וכנראה שינסה לעשות מהלך דומה גם בשבת.

סאנצ’ז

הישראלים- רן שגיב

חמישה ישראלים התכוננו לתחרות זו במרץ, אך התרסקות באופניים במהלך מחנה האימונים באילת לפני כשבועיים מנעה מעידן אפסימון לזנק בעקבות שבר בכף יד, סיום מר לאחר עונה מצוינת. רפואה שלמה!

המדורג ה-11 מבין המתחרים והראשון מהישראלים הוא רן שגיב שחוזר לאליפות אירופה עד גיל 23 אחרי שבאליפות אירופה אשתקד סיים במקום העשירי. השנה שגיב עשה תוצאות טובות כגון מקום 22 באליפות אירופה בגלזגו, מקום 11 בגביע עולם בהטולקו שבמקסיקו ומקום 15 בגביע העולם בקייפטאון.

מימין: רן שגיב

איתמר אלסטר

בן ה-23 הוא המבוגר מבין הישראלים ומדורג במקום ה-17 מבין המתחרים, באמתחתו של אלסטר 3 פעמים שסיים בין 15 הספורטאים הראשונים במפעל זה (מקום 13 בשנת 2015, מקום 14 בשנת 2016, מקום 11 בשנת 2017). אלסטר הוא אלוף ישראל בטריאתלון לשנת 2018 וההישג הבולט שלו השנה היה מקום 27 בתחרות הסבב העולמי בברמודה.

איתמר אלסטר (42)

יואב אביגדור

צעיר הישראלים הוא יואב אביגדור בן ה-19. עבורו זו תהיה הפעם הראשונה באליפות אירופה עד גיל 23 כאשר מדורג במקום ה-28 מבין המזנקים. בשל גילו הצעיר התרכז בשנה האחרונה בתחרויות הנוער וביום שבת יזנק לראשונה לתחרות במרחק האולימפי. בין תוצאותיו הבולטות יש כמובן את הניצחון הבלתי נשכח בגביע אירופה לנוער בקיצבול, אוסטריה, כמו גם מקום שני בגביע אירופה לנוער במלייה, ספרד.

יואב אביגדור

נועם רונן

גם עבור נועם רונן זו תהיה הפעם הראשונה במפעל זה ולקראת התחרות מדורג במקום ה-33, רונן היה אלוף ישראל לנוער בשנת 2015 ותוצאתו הבולטת השנה הייתה מקום 22 בגביע אירופה בדניפרו, אוקראינה.

נעם רונן

תחרות הנשים

32 נשים יזנקו בצהרי יום שבת למימי הים האדום לאליפות אירופה עד גיל 23, וביניהן ארבעת הישראליות: גל רובננקו, נעם פישמן, הגר כהן-כליף ורז פורדוסו. המדורגת ראשונה לתחרות היא השוויצרית ג’ולי דרון, שסיימה באליפות העולם בשנה שעברה במקום החמישי במקצה U23. דרון קבעה מספר תוצאות מרשימות גם השנה כגון ניצחון בגביע האירופאי בקווארטיירה, פורטוגל ומקום חמישי בתחרות גביע העולם בקרלובי וארי שבצ’כיה.

הספורטאית היחידה שחוזרת לתחרות אחרי שעמדה על הפודיום בשנה שעברה היא סיאן ריינזלי הבריטית. בתחרות אשתקד סיימה עם מדליית הארד על צווארה, הפעם תנסה לעמוד שוב על הפודיום ואולי אף בצבע שונה מזה שהשיגה בשנה שעברה. חברתה לנבחרת היא אוליביה מתיאס, רק בת 20 וברזומה שלה מקום שישי באליפות העולם לנערות בשנה שעברה, מקום חמישי באליפות אירופה בספרינט לבוגרות ומקום 13 באליפות העולם במקצה U-23.

ספורטאית צעירה נוספת היא אקטרינה מתיוק הרוסיה, שמדורגת שנייה לתחרות בזכות מקום 16 באליפות אירופה לבוגרות וניצחון בתחרות גביע אירופה בפולין. בין 5 המדורגות הראשונות לתחרות יש 2 ספרדיות: מרטה סאנצ’ז הרננדז (3) וססיליה סנטמריה סורוקה (5), שתי הספרדיות סיימו באליפות העולם U23 בין 20 המתחרות הראשונות.

ג’ולי דרון השוויצרית

הישראליות – גל רובננקו

לראשונה, יזנקו לאליפות אירופה עד גיל 23 ארבע ישראליות. מפאת גילן הצעיר זו תהיה הפעם הראשונה של ארבעתן במפעל זה.

הישראלית הראשונה בדירוג היא גל רובננקו המדורגת במקום ה-16 מבין המתחרות. רובננקו בת ה-20 קבעה הישגים מרשימים בזירה האירופאית בשנתה הראשונה בבוגרות, ביניהם מקום שישי בגביע אירופה בדניפרו, אוקראינה, מקום תשיעי בגביע אירופה בווירט שבהולנד ומקום 12 בגביע אירופה בולנסיה שבספרד. לרובננקו יש זכרונות טובים מאילת, היא הייתה אלופת ישראל לנערות 3 פעמים ברציפות, כך שהנסיון הטוב עם האקלים המדברי יכול לשחק לטובתה.

גל רובננקו

נעם פישמן

מיד אחריה במקום ה-17 מבין המתחרות היא נעם פישמן. פישמן בת ה-21 עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות בשנה האחרונה וחזרה להתחרות באופן רציף בתחרויות בינלאומיות לאחר היעדרות של כמעט 3 שנים (מלבד תחרות אחת בשנת 2017). ההישג המשמעותי של פישמן בשנה האחרונה הוא מקום חמישי בגביע אירופה באלניה, טורקיה.

נעם פישמן

הגר כהן-כליף

עבור הגר כהן-כליף המדורגת במקום ה-26 מבין המזנקות זו תהיה התנסות ראשונה במרחק האולימפי. כהן- כליף, רק בת 18, קבעה לפני כחודש את ההישג המשמעותי ביותר שלה ואחד המשמעותיים ביותר של נערה ישראלית כשסיימה במקום ה-15 באליפות העולם לנערות. כהן-כליף תתחרה גם בשנה הבאה בקטגוריית הנוער אז תחרות זו תהווה בדיקה עבורה לקראת מה שעתיד לבוא בשנים הבאות.

כהן כליף

הגר כהן כליף

רז פורדוסו

היא הישראלית הרביעית ברשימת המזנקות, היא מדורגת ברשימה זו במקום ה-28, זאת גם בעיקר בגלל התרכזותה בתחרויות הנערות בשנה האחרונה. פורדוסו בת ה-19 התנסתה לראשונה בתחרות במרחק האולימפי לפני כחודש בטריאתלון נתניה, אך אולימפי בתחרות מקומית ואולימפי באליפות בינלאומית אלו 2 סיפורים שונים. רז סיימה העונה על הפודיום בשתי תחרויות גביעי אירופה לנערות (שלישית במלייה, שנייה בדניפרו), באליפות אירופה לנערות סיימה במקום ה-17 ובאליפות העולם לנערות במקום ה-27.

 

רז פורדוסו

לא בכל יום מתקיימת תחרות טריאתלון בינלאומית בישראל

מי שנפל בחלקו להיות באילת בסוף השבוע הקרוב מוזמן לבוא ולהנות מתחרות טריאתלון מקצוענית, בין אם זה ילדים שנמצאים בשלביהם הראשונים בענף, נערים שעושים ויתורים רבים על מנת להגיע לרמה המקצוענית ובוגרים שיזכו לראות את הספורטאים בקצבים שעבור רובם נחשבים כדמיוניים. דבר נוסף, הישראלים המתחרים לא רגילים לזכות לעידוד רב בתחרויות בגלל שאינם מרבים להתחרות בישראל אז הדבר שנשאר לעשות הוא להתמקם לאורך המסלול (לא לשכוח בקבוק מים – יהיה חם!), לעודד בכל הכוח ולתת להם את הרוח הגבית מול הקהל הביתי.

הכותב, רון לוינסון – בן 23, היה טריאתלט עלית וחבר נבחרת ישראל בטריאתלון בשנים 2012-2017. ייצג את ישראל באליפויות אירופה ועולם בגילאי הנוער ו-U23 ובאליפות אירופה לבוגרים. כיום רון מאמן בקבוצת הטריאתלון RoadRunner תחת ניהולו המקצועי של ניר יגודה.