בביקורי בחנות הריצה RunWay בזרזיר קיבלתי מדורון כמה זוגות גרבי ריצה למבחן. דורון מחזיק בחנות מבחר גדול מאוד מכמה משווקים ובכמה רמות עובי, כדי שכל רץ ימצא בדיוק את מה שהוא צריך. אז החלטנו מראש עקב העדפה אישית שלי ללכת על הכי דקות שיש. הנה שני זוגות גרביים במבחן.

למעשה אספנו עוד זוג של Drymax מקטגוריה מעט עבה יותר, אבל אחרי שהתברר שמגיע בקרוב משלוח של גרביים דקים יותר מאותה קטגוריה, ונכנסו למבחן זוג רביעי החלטתי לפצל את הכתבה לשתיים עם שני זוגות ראש בראש. בכל אחת הכתבה הבאה עם Drymax נגד Wrightsock תתפרסם בהמשך. קבלו כתבה ראשונה משתיים: Features נגד Swiftwick. מי תנצח במבחן?

מאת: גיא חלמיש

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אני וגרביים סיפור אהבה

אני מאוד בררן בגרביים, במיוחד בריצה. יש אצלי לא מעט זוגות גרביים נושמים, איכותיים, וממותגים – שנשארים בארגז הגרביים… אני אוהב גרביים איכותיים עם תחכום בגזרות ובבדים שיושבים הייטב על הרגל, ולא סתם גרב מחומר מנדף. בריצה זה עוד יותר קריטי עבורי – לצערי הרב יש לי עור עדין ונטייה קלה לשלפוחיות. בריצה: מעל ל 5-8 ק”מ אני צפוי לבעיות אם הנעל לא ממש מושלמת בכל נקודות המגע שלה – מספיקה נקודה אחת קטנה של בליטה זערורית והשלפוחית תגיע. כתוצאה מכך הגעתי להבנה מוקדמת שלגרבי ריצה טובים אין תחליף, וגם – שבגלל העור העדין שלי אני סנסור לא רע לאיכותם של גרביים ומדרסים וחלקים פנימיים בנעלי מבחן.

אמירת אגב לטריאתלטים שמשתמשים בגרביים גם לאופניים: גם לאופניים גרבי ריצה טובים יותר. זה לא מפתיע: ריצה מייצרת הרבה יותר חיכוך, ויש המון תנועה של כף הרגל. באופניים כף הרגל לא סטטית לגמרי, אבל היא זזה פחות מבריצה ולכן הדרישה היא בעיקר לניהול טמפרטורה ולחות – ופחות לאחיזה ומניעת יבלות. הדרישות הגבוהות יותר מגרבי ריצה גורמות לכך שהם פשוט עדיפים בהרבה גם ברכיבה.גרבי ריצה משני מותגים Features ו Swiftwick

גרבי ריצה בעוביים שונים – לניהול טמפרטורה ותחושה אישית

למרות הטענה של יצרני גרביים רבים להשפעה על שיכוך ביחס לעובי הגרב, לטעמי עובי הגרביים קשור בעיקר לניהול הטמפרטורה, והוא טריוויאלי למדי – עבה יותר לימים קרים ודקיק לימים חמים. נכון שיש לא מעט זוגות עם רמות עובי משתנות בחלק התחתון לעומת דקיקות ונידוף בחלקים אחרים – אני משתמש בכאלה באופניים בעיקר כדי להפחית תזוזה לא רצויה של הרגל, אבל בריצה ממש עדיף שהנעל תהייה מושלמת ולא תצטרכו למלא חללים, ולא נראה לי שכדאי להתלות בקצת חוטים בעובי משתנה כדי לפתור את ענייני השיכוך בריצות ארוכות.

אורך – בעיקר עניין של אופנה

אורך הגרב הוא בעיקר עניין אופנתי, עם נגיעה קלה לאוורור. באופניים הנושא הזה קיבל תאוצה דרמטית כשהגרביים הפכו ל”קטע” פאשניסטי, התארכו וקיבלו מגוון צורות וצבעים (לכתבה ב BIKEPANEL: טרנד עולמי – טירוף גרבי הרכיבה).

כל הגרביים שבחנתי הפעם היו קצרים מאוד – מהסוג שבקושי מציץ מחוץ לנעל. זה יפה יותר מגרביים ארוכים לטעמי, אבל בכל זאת אני מעדיף  מעט ארוך יותר. ברמה הפונקציונלית הסיכוי של הקצרצרים האלה לגלוש מעט פנימה ולהציק גדול יותר ולכן אפילו שלושה ס”מ של אקסטרה מעל לקו הנעל זה תכנון עדיף לטעמי, וחמישה זה גם מצוין. כל אורך ארוך מזה מתחיל להוות התלבטות אסתטית אלא אם הוא הופך לטרנד אופנתי מכוון כאמירה ומלווה בקשקשת צבעונית מגניבה. בעיני הארכה של שלושה ס”מ מעל לקו הנעל בקרסול זה מושלם. 

הפרמטר שכמעט אף אחד לא סופר

גזרה ונידוף הם הפרמטרים הכי חשובים בגרביים. גזרה שכן גרב צריכה להצמד אליכם בהדיקות ללא כפלים, בד מיותר, או הפרעות שהופכות אחרי כמה קילומטרים ל”hot spots” – נקודות משפשפות וכואבות, ונידוף – טוב זה כבר ברור לכל ספורטאי. אבל יש פרמטר אחד שכמעט אף אחד לא סופר, והוא בעיני, במיוחד בריצה – חשוב בצורה קריטית בגרביים: רמת החיכוך שלהם.

החיכוך בשילוב עם ההצמדות (או רמת הקומפרשן) מבטאים את יכולת הגרב להפחית תזוזה בתוך הנעל. יש בדים שיש להם רמת חיכוך גבוהה יותר מאחרים, ויש כאלה שפשוט מחליקים. לטעמי גרביים צריכים לסייע לכף הרגל להאחז בנעל, וגרביים חלקים מייצרים מיקרו-תנועה מיותרת שיכולה להגדיל את כמות השפשופים, ומרגישה פחות יעילה. תחשבו על נקודת הזינוק שלכם – יציאה ממשטח מחוספס יעילה יותר ויציאה ממשטח חלק יעילה פחות. יש גרבי ריצה שמכניסים את המשטח החלק והיעיל פחות הזה אל המרווח שבין האצבעות למדרס הנעל שלכם. אני מחפש גרביים שאוחזים את כף הרגל ואת הנעל בצורה משמעותית וטובה יותר. הגרביים שניצחו פה במבחן – היו עדיפים בפרמטר הזה.

גרבי ריצה ב - RunWay בזרזיר

Features Ultralight

הגרביים של פיצ’רס עולים 70 ש”ח ומופצים על ידי “אקטיב” שגם מוכרת אותן ישירות באינטרנט. החברה מתארת את עצמה כחברה משפחתית מצפון קרולינה שיש לה משימה לתת השראה לאנשים לחיות חיים אקטיביים ובריאים, ומקווים שהם תורמים לנו להשיג את השיא האישי”. הם מוסיפים שיש פה מבנה אנטומי שמחזק התאמה, ומייצר קומפרשן מכוון ספציפית לאזור הקשת. סיבי iWick דוחים לחות מכף הרגל, ואיזור האצבעות חופשי יותר”. חברה משפחתית אבל מסתבר שהיא מהמובילות בארה”ב בתחום ולא קטנה בתחומה.

הפורמט קצרצר, עד מדי וצריך מעט להתאמץ למשוך אותו כדי שלא יבלע בתוך הנעל ויפריע לאחר מכן. התחושה הזו, סובייקטיבית אולי, התקיימה רק לפני שרצתי והגרב לא גלשה פנימה מעולם.

מה שבהחלט הורגש מיידית הוא האמת בפרסום – אכן הקומפרשן חזק וממוקד בקשת. יש פה עיצוב חכם שבו באיזור מרכז כף הרגל יש מתיחה חזקה, שממש “אוספת” את הקשת הפנימית, מצד שני באיזור האצבעות מעט גמיש ומשוחרר יותר. בדיוק באותה קשת פנימית 80% מהשפשופים שלי, ולכן ההצמדות החזקה מעולה. היא מושגת באמצעות הקומפרשן שמצמיד את הגרב חזק לרגל, וגם באמצעות משטח חספוס מיוחד (“Sock lock support” במיתוג החברה) – שרואים בתמונות עם הפסים הצמודים באמצע הגרב מתחת לשם החברה, עם אפקט גם בצד הפנימי וגם בחיצוני.

עוד דבר מצוין שחסר מדי לטעמי בהרבה גרביים הוא סימון ברור של ימין ושמאל – באזור שרואים מלמעלה כשלובשים אותן ולא בחלק התחתון…תודה לפיצ’רס שחשבו על זה – חסכתם מאות לבישות והורדות לאחר הלבישה להחלפת הצדדים. אלה הדברים הקטנים שעושים מוצרים לנוחים יותר. הסיבה לאסימטריות היא אותו משטח חספוס והקומפרשן לקשת.

הבד עצמו מעולה. הוא נעים, לא רך מדי אלא בר אותה רמת חספוס ומניעת החלקה שאני אוהב בגרביים טובים. החלק הקדמי אכן מרווח יותר- ואין בו את “הפינה” הבולטת בתפר שבקצה הגרב שיש בגרביים רבים, בזכות פטנט של החברה שהעביר את התפר השטוח והעדין מאוד אחורה אל בסיס האצבעות. באמת מוצר שחשבו בו על הפרטים הקטנים והכניסו אליו פיתוחים רלבנטיים.

חסרונות?

הגזרה הקצרצרה הזו קצרה מדי לטעמי. החלק האחורי בולט ממש מעט, ויתכן שאצל חלק מהרצים (וחלק מהנעליים) זה פשוט יבלע בתוך הנעל ועדיף יהיה להם לבחור עם עוד קצת אקסטרא. כאמור שיחה עם היבואן העלתה שהדגם העדכני שמחליף את הדגם הזה קיבל בדיוק מענה על הביקורת הזו שלי – והוסיפו לו כסנטימטר בגובה. עדיין – אני כאמור מעדיף גזרה עם עוד איזה שלושה ס”מ בחלק שמעל לקרסול.

בשורה תחתונה – זו גרב טכנית מעולה, עם איזורי בד, צפיפות ופונקציונאליות מגוונים. היא מונעת תזוזה – אותו פמרטר חשוב של הצמדות ומניעת החלקה פנימית. הפיצ’רס יושבת הייטב ואוספת את הקשת, נוחה ומנדפת. למחיר שלה היא נותנת הרבה תמורה שלפעמים מגיעה רק בגרביים יקרים יותר.

Features running socks

הגרביים של Features – עם פסי חיכוך בחלק התחתון וקומפרשן מורגש

Swiftwick Aspire

הגרביים של סוויפטוויק (ייבוש מהיר בתרגום חופשי), עולים 70 ש”ח, ומיובאים על ידי “ראנינג פרו” (שהם גם יבואני נעלי ניוטון ועוד). מקורם בארה”ב והחברה מדגישה את סירובה להשתמש בכימיקלים להרחקת לחות בקטע ירוק וללא שימוש בקרבון. ניתן לרכוש גם באינטרנט מהיבואן פה.

לגרב, מקו הגרביים הנקרא Aspire יש לא פחות מ 6 רמות אורך, מאפס ועד 12 אינצ’ים, המיוצרים ללא תפרים במכונה עם 200 מחטים. הם מגדירים את המוצר כגרב קומפרשן, עבור נוחות, ניהול לחות, והתאמה אופטימלית באיזור האצבעות ללא צפיפות, עינויי אצבע קטנה, או יבלות שיפריעו לכם לסיים את הריצה. אפשר לכבס במכונה, ייבוש עדין, ובלי הלבנה.

החברה מוסיפה תיאור פונקציונאלי לעטיפה לפי פרמטרים המצביעים על כיוונון המוצר ומשווים את התכונות לשאר מוצרי החברה: המטרה העיקרית שלו היא להצטיין בהולכת הלחות החוצה (10/10), רמת נשימה ואמינות גבוהות (9/10), רמת קומפרשן ביחס למוצרים אחרים של אותה חברה: (8/10), ועובי דק יחסית (5/10). הם מכריזים ברמה לא מעטה של יהירות שאלה “the best sock you will ever wear” –  וזוג הגרביים הזה אכן נוח ונעים, אבל לאמר שזו הגרב הכי טובה שהיתה לי? זו הגזמה… לא למדתם שכשמייצרים כאלה צפיות בהכרח מייצרים אכזבה? הגרב טובה, לרגע אל תבינו אותי לא נכון אבל בואו נשמור על פרופורציות.

רמת הקומפרשן לא חזקה – בדיוק כמו שמתארת החברה (8/10), ולכן לא הגרביים לא מהודקים למקסימום לרגל. אישית הייתי רוצה יותר הצמדות, לא בשביל לייצר קומפרשן לשרירים, אלא כדי להפחית תנועה וחיכוך (פונקציה של רמת ההידוק, וגם של אופי הבד עצמו).  הגרביים סימטריים ולא איתרתי בהן התייחסות לצד ימין או שמאל. גם החלקים הדקים פה מעט עבים יותר מבאלה שבפיצ’רס. החלק הסוגר והאלסטי בקרסול לא רחב מספיק לטעמי.

בשורה תחתונה – זוג גרבים לא יקר מדי, מרגיש טוב, נעים, רחב יחסית באצבעות ורך יחסית, בהחלט מנדף, אולם לא נצמד לרגל עם אלסטיות מקסימלית כמו הגרב המתחרה במבחן הזה, ולכן מאפשר מעט יותר תנועה בין כף הרגל לנעל. הגרביים האלה הגיעו מבחינתי למקום השני – במיוחד על שום רמת החיכוך וההצמדות שהם סיפקו. יחד עם זאת – קחו בחשבון שתחושות כאלה זו העדפה שלי, ויש לא מעט אנשים שיותר הצמדות\קומפרשן מזה פשוט יעיקו עליהם ברמה שהם לא ירגישו נוח, אז שוב – צריך להרגיש וזה מאוד אישי. גם אני למשל בהליכה ויום יום – מעדיף פחות קומפרשן ולכן מחוץ לריצה – בהחלט יתכן שאעדיף את אלה.Swiftwick running socks

לסיכום: יש גרב מנצח מבחינתי

לגבי היבלות – זוג גרביים גרועים ורטובים בטוח מעודדים יבלות מוקדם יותר, אבל גם גרביים מצוינים כנראה לא ימנו יבלות בנעל שאינה מתאימה, או אפילו בנעל מתאימה לגמרי, שנוצר בה hot spot במקום אסטרטגי. עם הנעל היותר בעייתית שלי – זו שיש בה בליטה קטנה בנקודה אסטרטגית, אגיע לסף קילומטרז’ השלפוחית שלי עם שני הזוגות הגרביים, השאלה כמה מהר זה יבוא בכל אחד מהם ולא האם זה יבוא. אין להתלות בגרביים בקטע הזה למרות הבטחות היצרנים – הרפידה והנעל הם שקודם כל צריכים להתאים. 

למרות שה Features שכנעו אותי כמוצר מעט יותר מתוחכם, מוקפד ועוטף מה Swiftwick, אני חייב להזהיר שכמו כל מוצר חובק גוף הם לא בהכרח המנצחים שלכם – כל אחד מעדיף תחושות שונות בגרביים (יש גם את עניין המרחק- למרחקים קצרים יותר חשיבות הציוד אינה דרמטית).

הגרביים הירוקים של Features הרגישו הכי הדוקים והכי מתוחכמים במגוון ואיכות הבדים שלהם. הם ממש נצמדים בקומפרשן נעים בקשת, ובכלל – הדוקים לגמרי בכל כף הרגל מבלי להעיק, ומאווררים ביותר ודקיקים. התחושה שלי שבזכות הבד והגזרה הסופר הדוקה הם מסייעים באחיזה בחלק החיצוני מול הנעל.

בענייני גרביים – שזה מוצר לא מאוד מאוד יקר, ההמלצה שלי היא דווקא לכל אחד להפוך להיות בוחן ציוד פרטי של עצמו. בניגוד לנעליים, גרביים אפשר לקנות די בקלות, אז לכו על זה! קנו דוגמה אחת לפחות מכל גרביים המופצים בצורה קבועה בישראל – כך שיהיה לכם גם מבחן גרבי ריצה פרטי בבית עם ואז, אחרי שהבנתם מה עובד עבורכם – תתמקדו בדגם המתאים ברכישות הבאות. לפחות עד שיבוא לכם לטעום ולנסות שוב כמה זוגות גרביים נוספים…

מאת: גיא חלמיש
> מנוי חינם על RUNPANEL מחכה לכם פה – למידע נוסף
> אה, ולא פחות חשוב – תגיבו לכתבה – אנחנו רוצים לשמוע מה יש לכם לאמר עליה!