הארק סטראנהיים רצה לארגן תחרות ייחודית. יצא לו נורסמן: “אני רוצה ליצור גזע אחר לגמרי, להפוך אותו למסע דרך הטבע היפה ביותר של נורווגיה. החוויה היא החשובה, פחות מזמן הסיום. לתת למשתתפים לשתף את החוויה הזו עם בני משפחתם והחברים- הם אלו שיתנו את התמיכה שלהם. המרוץ הסתיים על ראש ההר ויהפוך להיות המרוץ למרחק ארוך הכי קשה בעולם”. מחר יזנקו למרוץ הקשה, ויקינגי ומיוחד הזה 3 ישראלים.

מאת: ורדי בכור, נורבגיה
צילום: נורסמן 2017: קייל מייר, חוזה לואיס הרקייד, אולה מורקן

נורסמן 2018: 42 נשים, 264 גברים, 3 ישראלים

לפני שמוזנק נורסמן (שבת, 4/8/2018)- רשומים על הנייר כרגע 307 מתחרים. על פי סטטיסטיקת המארגנים, על הקו הזינוק יעמדו 250 ספורטאים. שלושה מהם תוצרת כחול לבן:

  1. יורם לבב, בן 56 מרעננה.בעלים ומאמן של קבוצת הטריאתלון Team Eye can.
  2. אריאל הלר בן 49 מגבעתיים. בעלים של קבוצת הטריאתלון Myway.
  3. שרון אלמגור בת 42 משדה ורבורג. יועצת פנסיונית.

נבחרתי ללוות את חברה שלי, והאישה הישראלית הראשונה שעושה את תחרות הנורסמן. היום שבו העזה לשאול את השאלה אם אהיה מוכנה לקחת חלק יזכר כרגע משמעותי: שבוע, באמצע החופש הגדול? לתת מעצמי כמקור תמיכה למסע גדול, מסע של פעם בחיים? אין סיכוי שאוותר על זה. אפילו כפעילה מהצד.

נורסמן- מה מיוחד בתחרות הזו?

נורסמן מתרחש לאורך 226 ק”מ. אין שטח החלפה אחד ובעצם שטחי ההחלפה נעים עם המתחרה לאורך ציר התחרות. אין כבישים סגורים, אין תחנות הזנה. בנורסמן על המתחרה לארגן את כל הלוגיסטיקה והוא רשאי לעד שני מלווים רשמיים. בחלקים מהדרך, נוכחותכם הכרחית והעדרם יכול לגרום לפסילתו.

המרחקים הם מרחקים רגילים של מרחק איש הברזל המלא. 3.8 שחייה, 180 קמ”מ רכיבת אופנים ו42.2 ריצה. ההבדל המשמעותי הם תנאי הסביבה ותוואי הדרך.

3.8 ק”מ בפיורד נורבגי

בנורסמן שוחים בפיורד בים הצפוני: Hardangerfjorden. טמפרטורת המים הממוצעת לרב נעה בין 13-16 מעלות. השנה נורסמן חוגג עם פיורד חם: 16 מעלות לערך. ההזנקה ממעבורת והשחייה לכיוון העיירה Eidfujrd. ארבעה מטרים מפרידים בין המתחרים לבין קו המים. כדי שיוכלו להתרגל לקור המים, משפריצים עליהם טרם זינוקם מים קרים.

ההחלפה הראשונה (T1) בעיירה, רק איש צוות אחד רשאי לסייע בעת ההחלפה הזו. זמן ההחלפה תלוי במזג האוויר שישרור באיזור בזמן התחרות.

נורסמן

3800 מ’ ורטיקליים!

הרכיבה בנורסמן היא לאורך כביש מס’ 7 דרך Hardangervidda. נקודת חצי הדרך בעיירה Geilo ועד Lake Tinn. כ 3800 מטר טיפוס. כאמור, הכבישים נשארים פתוחים. הספורטאים יחלו את הרכיבה עצמאית כ 24 ק”מ עד לעירייה Garen. תוואי הדרך בקטע זה כולל עליות קשות, הכביש צר ואינו מאפשר ליווי של רכבי הליווי. לאחר סיום החלק הראשון, יחברו צוותי הליווי לספורטאים.

חוקי נורסמן קשים- במידה והספורטאי זקוק לסיוע מהרכב, על הרכב לעצור רק בתחנות המאפשרות עצירה עם 4 גלגלים ללא הפרעה לתנועה ולמתחרים האחרים. אין להציע עזרה מתוך הרכב. הכבישים באזור צרים ללא שוליים בכלל ויש נקודות עגינה לא רחבות בצידי הדרך.

בנקודה זו מתחילה מגמת עלייה ושם הקושי הוא מול רוח עד לק”מ 60. משם הדרך במגמת ירידה עד ק”מ 90 לערך בעיירה Geilo. אחרי נקודת חצי הדרך עומדות בפני הספורטאים 3 עליות משמעותיות, אורכן כ 3 ק”מ בשיפוע של כ 7 אחוז. לאחריהן בק”מ 155 ליד העיירה Imingfjell עליה נוספת של כ 7 ק”מ עליה מספרים שהיא ה”קיר” של המרוץ ורבים מדווחים על שבירה פיזית ומנטלית.

שם ציוותי הליווי יפרדו מהמתחרים וימשיכו לתחנת שטח ההחלפה T2. המתחרים צפויים לפגוש ירידה מהירה מאוד עד לסיום.

ריצת המרתון: 1800מ’ טיפוס מצטבר!

הריצה היא לכיוון העיירה Rjukan ועד לפסגת ההר Gaustatoppen- סה”כ כ 1800 מטר טיפוס מצטבר. אם חשבתם שכך תם הטקס, אז לא. גם פה המארגנים חשבו איך בעצם להמציא את הגלגל מחדש. 25 הקילומטרים הראשונים הם מישור על כביש, שם תתחיל התחרות האמיתית. מי שהתנהלותו לא היתה אופטימלית ולא יתקן שם כמה שניתן ישבר להמשך.

לאחר 32 ק”מ ימתין להם שער. רק 160 המתחרים הראשונים יורשו להיכנס דרכו ולהמשיך בריצה אל ההר עד לפסגה ויקבלו חולצת טריקו שחורה, מהווה אישור לכך שהם מסיימי נורסמן! הריצה מתקיימת בשמורת טבע המחייבת ליווי של אחד מאנשי הליווי. על המתחרה והמלווה להצטייד בתיקי גב הכוללים פנסים, בגדים חמים, מים ומזון. כל הציוד ייבדק והעדרותם עלולה להביא לפסילה.

בקילומטר ה 37.5 מתקיים ה Cut Off של המירוץ. ומשם הדרך לפסגת ההר בטוחה. המתחרים והמלווים יחוו קור, רוח ומסלול טיפוס מאתגר עד לפיסגה המיוחלת.

את הירידה המתחרים יעשו ברכבל קטן וישן בעל קיבולת של עד 11 איש בלבד. מלווים ירדו את הירידה רגלית. כל שאר המתחרים האחרים יופנו למסלול 10 ק”מ שטוח יותר ובסיומם יקבלו חולצת טריקו לבנה, המאשרת שסיימו איש ברזל.

נורסמן- זמני Cut off

שחייה- מוקצבות שעתיים ורבע. כולל החלפה. הרכיבה צריכה להסתיים עד 12 שעות משעת הזינוק. לקילומטר 32 בריצה הוקצו התנאים הבאים: 160 הספורטאים הראשונים או זמן פיקס של 14.5 שעות. הסיבה להגבלה ל 160 המתחרים, היא בגלל הירידה חזרה. ישנו רכבל ישן שמוריד את המתחרים חזרה. ואין לו קיבולת גדולה ובנוסף הוא איטי מאוד.

הזמן לסיום בהר מהקילומטר ה 37.5 הוא 15.5 שעות. הסיבות ל Cut off בנקודה הזו, הן מזג האוויר שיכול להשתבש ברגע, וסכנה משמעותית ולא סבירה לספורטאים. בשנים 2005 ו 2007 לא היה ניתן לסיים את התחרות בראש ההר בשל שלג. גם חשכה ועננות קשה תשפיע על ההגעה להר. הסיבה השנייה- אסור להיות על ההר בתנאים אלו, במיוחד בעייפות ומאמץ.

הזמן שהוקצב לסיום מנקודת ה 32.5 עבור החולצה הלבנה הוא 17.5 שעות.

מזג האוויר הצפוי בבוקר התחרות לפי האתר

בהגיענו תחזית יום הנורסמן מראה שצפוי להיות נעים ללא ממטרים. כ 20 מעלות יפתחו את הבוקר. הרוח צפויה להיות עדינה דרומית מערבית. ניכר כי מזג אוויר כאן משתנה מרגע לרגע. ואין לדעת מה יהיה בהרים בעת הטיפוס. הגשם גם עלול להפתיע והרוח באזור נקודת ב 40 קמ יכולה להיות קשה מאוד.

מה שכן לא צפוייה ירידה דרסטית מאוד בטמפרטורות. ולכן אין ציפייה של ירידה מתחת ל 10 מעלות.

מאת: ורדי בכור, נורבגיה
צילום: נורסמן 2017: קייל מייר, חוזה לואיס הרקייד, אולה מורקן

רוצים לקבל עוד כאלה? הרשמו!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

?‍♀️ נרשמים לניוזלטר שבועי פה: http://bit.ly/RUNsubscribe
?‍♀️ הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו! https://t.me/RUNPANEL
?‍♀️ אפליקצית מגזין RUNPANEL לאנדרואיד- http://bit.ly/RPAndroidAPP
?‍♀️ אפליקציה לאייפון: http://bit.ly/RPappiPhone

מגזין הריצה של ישראל!