שעוני ריצה זה טירוף. עד שנכנסתי לעולם הריצה לא ידעתי עד כמה אנרגיה ותשומת לב נותנים הרצים לדבר הזה. לכאורה זה כלי אימוני פשוט שאמור לתת לנו 4 שדות עיקריים (קצב, זמן, מרחק, דופק), לא? ממש לא: עולם שלם של צפיות במגוון אדיר של תחומי מוצר מתכנס לתוך הפריט הקטן הזה, וגם, אוי כמה אמוציות…

מאת: גיא חלמיש

רוצה מנוי למגזין הריצה הטוב בישראל? מכניסים אימייל פה ומקבלים:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

עולם שעוני הספורט משתנה

יש שינוי דרמטי בעולם שעוני הספורט. עולם ה Smart Watches הולך ותופס תאוצה דרמטית בעולם. הוא עוד לא הגיע אלינו במלוא עוזו, הוא עדיין חי אצל המאמצים המוקדמים – הראשונים להשתמש במוצרים וטכנולוגיות חדשות. אבל אם תצמידו את האוזניים לאדמה, תוכלו כבר לשמוע את הלמות הצעדים של צבא כובש ענק, צועד ממזרח… ה Samsung Gear Sport הזה הוא סנונית ראשונה שלו שנוחתת אצלנו במגזינים (ראנפאנל, בייקפאנל ואאוטפאנל).

והשינויים מסמנים יתרון גדול לחברות הסמארטפונים. אפל הוציאה שעון שכבר הפך לתופעה בארה”ב, והדור האחרון שלו הופך אותו למכשיר סלולרי שיכול להוציא שיחות ולהסטרים מוסיקה אינסופית. גוגל הולכת ומשפרת (לאט מדי) את המערכת שלה, וגרסת ה Android Wear 2.0 שדרגה את השעונים של כמה יצרנים מוכרים, וסמסונג – השחקנית החשובה והגדולה בעולם הטלפונים הניידים (כן, לטעמי יותר מאפל) מביאה כמו שגיליתי פה במבחן, את מערכת ההפעלה שלה Tizen לרמות גבוהות ביותר. הם כולם מגיעים כמובן עם חיישני דופק בגב המכשיר, ואפליקציות לספורט. השינוי מבשר רעות לגרמין, סונטו ופולר – חלוצות הסגמנט הזה, שיצרו והובילו אותו שנים ויהיה מעניין לראות כיצד יגיבו.

יש הרבה סקירות ברשת, אז אני אתמקד פה בסקירה ספורטיבית – ואשאל: האם לנו, חובבי הריצה, אופניים, וOutdoors השעון הזה מספק מענה לצרכים? איפה ה Samsung Gear Sport מצטיין לעומת שעוני הספורט הקלאסיים ואיפה הוא חסר עבורינו?

Samsung gear sport

מראה אלגנטי משרדי אך ספורטיבי

סמסונג Gear Sport – עיצוב, חומרה וסקסאפיל

רמת הבניה מרשימה מאוד- הוא מרגיש איכותי ובנוי היטב. אפשר לתאר אותו כשעון יפה, כסולידי ובטוח. כזה שישתלב מעולה בכל סביבה ולצד כל ביגוד: גם הספורטיבי וגם האלגנטי. השעון השחור שהגיע למבחן נראה מעולה בלי הפרעות אישיות אבל גם בלי בולטות או מוחצנות (יש גרסה כחולה בולטת מעט יותר). בעיצוב עגול ונקי הוא לא גדול מדי גם ליד נשית ואינו קטן מדי לגברית (רוחב 42.9מ”מ, אורך 44.6מ”מ ו11.6מ”מ עובי). זה עיצוב מדויק מאוד עם רצועה מעט צרה (20מ”מ, נשית משהו) אבל נוחה.

הוא עמיד למים עד 50מ’, מתכתי ומרגיש מאוד איכותי ובנוי היטב. חלק מהתחושה נובע מהמשקל המעט כבד של 67גר’. על המשקל הזה אומר שהוא נעים ואיכותי ביום ביום, אבל לטעמי בספורט כל שעון ששוקל מעל ל55 גרם מתחיל להיות מעט מורגש בריצה. יש איזה מתח בין משקל שמקרין איכות לבין קלילות פלסטיקית- לריצה אני מעדיף את הקלילות. במשרד זה יהיה בול.

המסך מעולה ברמה שעוד לא נתקלתי בה! יש לו מסך מגע רגיש ביותר, מדהים ממש- קונטרסטי ועם צבעים חזקים וברורים. זו תצוגת סופר אמולד 1.2″ ברזולוציה טובה מאוד 360*360 שמציגה את התוכן של מערכת הפעלה Tizen של סמסונג (על ממשק המשתמש בהמשך).

מבחינת סוללה הוא מחזיק מצוין לקטגוריה- יומיים במצב תצוגה מלאה שיותר מתאימה לנו הספורטאים (עם פחות חסכון סוללה) וכארבעה ימים בחסכונית- למרות קישוריות אינטנסיבית לנייד ב BT, שאפשר לכבות. אגב סוללה וחומרה: הטעינה פה היא הכייפית ביותר שיש: טעינה אלחוטית- שמים את השעון בעריסה שלו והוא נטען, די מהר אפילו. תענוג שאין כבלים, שקעים ותקעים!

סמסונג גיר ספורט

טעינה אלחוטית- פשוט מניחים וזה נטען

מבחנית חיישנים יש לו כמובן מד דופק בגב השעון, וגם אקסלרומטר וג’יירו סנסר שמסייעים לחוש את התנועה שלו ולמדוד צעדים למשל (או למעשה תנועות ידיים תואמות לצעדים…), לחוש את עוצמת האור בחוץ ואלטימטר- למדידת הגובה. עוד בחומרה – ומאוד רלבנטי לספורטאים: יש פה 4G של זיכרון פנימי למוזיקה שלכם!

הדבר הייחודי והחכם מאוד בשעון הזה הוא החוגה שלו שהיא למעשה כפתור בחירה- אותה מסגרת עגולה מסביב למסך מסתובבת ועושה את אותה הפעולה שעושה ה Swipe ימינה ושמאלה, אבל אני מצאתי אותה מעט חמקמקה לאחיזה, ושני כפתורי לחיצה פיזיים עדיפים בעיני לדפדוף גם באצבעות חשופות וכמובן שעם כפפות שלמות. חוץ מהחוגה יש לו שני כפתורים: כפתור ל”עמוד הבית” וכפתור “חזרה” שמוציא אתכם רמה אחת למעלה מאיפה שהייתם.

לסיכום הפרק הזה אפשר לתת שאפו לסמסונג שמביאה פה שעון מרשים, מבוצע ברמה הכי גבוהה שיש, עם טאצ’ יוקרתי ואיכותי. הסקסאפיל שלו הוא של איש ההייטק שיורד מהמשרד לחדר הכושר ופחות של זה שבדיוק קיפל את גלשן האוויר שלו, אחרי חופשת הסקי, לקראת שבוע קל בתוכנית האימונים לאיירונמן…

LonePeak 3.5

גיר ספורט חכם 

כשעון חכם הוא מעולה. מתחילים בהפעלה: התקנה על הטלפון ובה סדרת התקנות של אפליקציות בשרשור, כשאחת מאפשרת את השנייה ובדרך אתם חותמים לסמסונג שאתם מאשרים לה לשאוב את כל חייכם וגם להחליף אתכם אם היא תגיע למסקנה שזה נחוץ.

בשלבים הראשונים של ההגדרות תגלו את מסך הטאצ’ המדהים רגיש ואיכותי ביותר שנתקלתם בו בשעונים- לא מפתיע כשמדובר במוצר של מובילת הסמרטפונים בעולם. הוא מאפשר חיבור מטורף לסמארטפון שלכם (בדקתי על אנדרואיד), שמאפשר לשים את הנייד בפאוצ’ ולא לגעת בו בכלום בפעילות. זה יודע להשתלט על כל המכשיר (לכן ההרשאות המטורפות שהזכרתי מעלה): להוציא ממנו שיחות, לשלוט במוזיקה, להציג מגוון אפליקציות מתוכו, את כל אנשי הקשר, ההודעות, האימיילים, השיחות וכ’ ולשלוט ממנו על הכל.

זאת ועוד: אפשר לשלוט ממנו על הGoPro- וזה מאוד שימושי כשהוא ממותקן מחוץ לגישה שלכם תוך כדי הפעילות או על הקסדה. יש גם אפליקציה שמאפשרת לעשות מצגות ב Power Point ולהעביר מסכים מהשעון!

יש לו מגוון אדיר של עיצובי שעון- הוא זיקית, והופך להיות השעון שאתם רוצים. יש שם חנות “watch faces” עם הרבה חינמיים וכמה בתשלום מספקים חיצוניים. נורא הצחיקו אותי שעוני ה “Garemin” (השיבוש במקור) שכן, מאוד מזכירים את הממשק ההוא. רמת העיצוב של השעונים האלה מדהימה – יש שם כמה שממש נראים כמו שעון אמיתי פיזי, עם צללים ותחושת עומק מטורפת. מרשים.

כשעון חכם – הוא גם מפתיע באיכותו. לזכותו אומר שממש אפשר להשתמש בזה: לקרוא אימיילים, להוציא שיחות, לראות את היומן ותזכורות… אבל מאחר והכל עובד רק כשהנייד שלי בסביבה, הצורך שלי בהתראות האלה בשעון אינו קיים ועבורי הן מטרידות (גם עם רטט אם רוצים) וכיביתי אותן. נכון שיש כאלה שרוצים אפשרות כזו עבור מצבים בהם הטלפון בפאוצ’ על הזרוע, או בתיק, אבל בעיני כל היכולות האלה הן רק הכנה לדור הבא של המכשיר- שאני מקווה שכבר יגיע עם מקום ל- SIM ויאפשר לנו להשאיר את הסמרטפון בבית. אז זה יהיה מעולה עד פנטסטי, אבל זה עוד לא שם.

חוץ מזה יש המון אפליקציות להורדה במגוון תחומים והכל קל ונוח כמו בנייד. זה מקור הצמיחה העתידי של יכולות השעון הזה, ופה תבחן סמסונג – האם תצליח לשכנע את השחקנים החשובים לתמוך בה? הצרכן הישראלי ימשיך לחפש, אך לא ימצא בחנות האפליקציות (בעת כתיבת המבחן לפחות) את הווטסאפ, הפייסבוק מסנג’ר והאינסטגרם… והאם תהיה אפליקציה של סטראבה בקרוב? של Training Peaks, Today’s Plan, או RideWithGPS? כולן אפליקציות שחשובות לרוכבים ורצים. אין לי תשובות, אבל עוד תקראו בהמשך למה זה קריטי מאוד בעיני.

ממשק המשתמש

הממשק מאוד אינטואיטיבי, ושונה. ניכרת עבודה מהרמה הגבוהה ביותר וגם תגובתיות מרשימה של מערכת ההפעלה Tizen של סמסונג, ועבודה חלקה שלה עם כל האפליקציות, התהליכים להתקנתן ואיך שכל הדבר הזה מנגן.

השיטה העקרונית פשוטה: אפשר או באמצעות מסך המגע או באמצעות החוגה לנוע ימינה ושמאלה. כפתור עליון זה “חזרה” וכפתור תחתון זה “עמוד הבית”. לחיצה ארוכה על התחתון- כיבוי. על שניהם ביחד – Restart.

  1. מסך הבית הוא מסך השעון. הכפתור התחתון מאפשר להגיע אליו מכל מצב.
  2. ממסך הבית אפשר לנוע ב Swipe או עם החוגה הפיזית ימינה למסכים של Widgets (אותן אפליקציות Native). המסך האחרון הוא תמיד מסך עם אייקון פלוס (+) גדול שמאפשר להוסיף ווידג’טים נוספים.
  3. המסכים משמאל למסך הבית הם הנוטיפיקציות מהנייד – כל האימיילים וה SMSים והדברים שהוא מציג מהטלפון הנייד שלכם.
  4. סווייפ מלמעלה למטה יוריד אל המסך את אייקוני ההגדרות השונים.
  5. ה Swipe הראשון ימינה מביא אתכם לווידג’ט ראשון ובו רשימת האפליקציות- זה מסך שמציג לכם אוטומטית את היישומים האחרונים שהיו בשימוש וממנו אפשר גם להגיע לכל שאר האפליקציות המותקנות (יש פה שני סוגי יישומים: ווידג’טים שהם המסכים המותקנים מראש בסווייפ צדי ואפליקציות שהם כל היישומים שאפשר להוריד מחנות האפליקציות של השעון, עיצובי פני השעון עצמו וכו’).

3 שדות במסך, שניים קטנים מדי ואחד ברור יחסית

 

סמסונג ספורט לכולם

כחברה שפונה לקהל הכושר הכללי והציבור בכלל, סמסונג מכוונת אל כולם- להייקינג ופעילות אקטיבית עממית יותר, ולצרכני הספורט כחלק ממרקם חיים בריא. לצורך הזה הוא נותן מענה מעולה באמצעות אפליקציית הספורט המקורית שבאה עם השעון בסגנון של צמידי הכושר- היא מודדת דופק, סופרת צעדים, קומות שטיפסתם, קלוריות ודופק. אפשר גם לסמן פה כמה כוסות קפה ומים שתיתם, ועוד. זה קהל המטרה של השעון הזה, והוא מצוין עבורו.

ומה עם הספורטאים היותר רציניים?

יש אפליקציית “Native” (כזו שבאה עם המכשיר מראש ולא צריך להוריד מהחנות) להייקינג, ריצה, אופניים, ושחייה שפותחה עם ספידו לבריכה בלבד, ואפשר להגיע גם לעוד סוגי ספורט דרך ווידג’ט נוסף (קצת לא אינטואיטיבי מבחינת UI אבל לא נורא).

האמת היא שכרץ וכרוכב מחויב – האפליקציות המקוריות לא מספקות אותי. הן מציגות מידע מוגבל ורק שלוש שדות נתונים בכל מסך. השדה העליון והתחתון קטנים מדי וקשה לקרוא אותם תוך כדי ריצה. המידע הבסיסי של הספורט יהיה שם (מהירות, מרחק, זמן, קצב, דופק…) אבל חסרים מאוד: לאפים, מדידות פר לאפ של כל הפרמטרים, ממוצעים של לאפים קודמים, גובה מצטבר, אחוזי שיפוע, וואטים על כל שדותיהם לאופניים, ועוד מלא שדות שאנחנו אוהבים.

איפה האפליקציה והאתר?

אולי יש כזה, אבל אני לא הצלחתי למצוא, וגם לא ראיתי שום סקירה ברשת – של ממשק לוג של האימונים באפליקציה או אתר אינטרנט! יתכן שסמסונג מסתמכים לגמרי על ספקי צד שלישי, אבל לטעמי זה ממש מוזר – כי אלה לא מדברים עם האפליקציה המקורית של השעון (רק עם האפליקציות שלהם לשעון). אין שום התייחסות לצרכים של מתאמנים לראות מפה גדולה של המסלול, לשתף את האימון ולהתגאות לחברים ומשפחה. יש פה ניתוק לא ברור מעולם הרשתות החברתיות. אין מה להסביר את החשיבות של השיתוף לחברים והדחיפה האדירה שזה נתן לשיווק שעוני הספורט הנוכחיים. זה כל כך מוזר, שאני תוהה האם זה אני שלא הצלחתי למצוא את זה? היתכן? האם זה שם בכל זאת מתחבא איפשהו? מה שבטוח, יש פה פספוס חריג או באספקת המענה או בחיבור המשתמשים אליו בצורה ידידותית.

מגוון האפליקציות צד שלישי גם לא נותן מענה עשיר עדיין לצורך. יש שם אפליקציה בשם Run4Gear שמציגה כבר 8 שדות ומגוון פרמטרים והיא מאפשרת למנויי הפרימיום שלה (בתשלום נוסף) Export למגוון אתרים מוכרים כגון Endomundo, Runtastic, Runkeeper, Strava, Mapmyrun ו EmailTCX. זה כבר מתחיל לסמן את הפוטנציאל של הדבר הזה ולפתור באחת את בעיית העדר ממשק הווב או האפליקציה.
עוד שחקני צד ג’ שנתקלתי בהם הם Under Armour ו Endomundo, ובסקי את Rosignol, אפליקציות לחדרי כושר ועוד. רובן מחייבות הורדה של אפליקציה גם לסמארטפון ורישום אצלן, ולפעמים – גם רכישת מנוי פרימיום. ב Endomondo למשל מקבלים מתנה פרימיום לשנה עם השעון. 

סיכום הנתונים לאחר האימון- נשאר במכשיר בלבד?

דיוק והצגת הנתונים

בריצה, השעון התנהג בסדר ברוב הזמן מבחינת דיוק. בחנתי אותו בריצות וברכיבות צד לצד עם מדידה מדויקת עם רצועה של חברה אחרת. ברכיבה הפספוסים היו רבים יותר מאשר בריצה – זה משהו שמאפיין כנראה את השיטה של קריאת דופק מהמפרק, שפחות מתאימה לרכיבה. הוא מעט הזכיר לי בדפוס הקריאה שלו בעיות שנובעות ממשקל השעון ונתקלתי בהן בעבר, בשעונים ששקלו יותר מ 55 גרם: עד שהיד מזיעה והשעון נדבק קצת ליד הקריאות אינן טובות (לפעמים בפערים של 30 פעימות מהמציאות), אבל אז הוא מתייצב ומציג פער סביר של 3-5 פעימות דופק מהמחשבון שמדד עם רצועה מהחזה.

באפליקציה המקורית הוא מציג את הדופק גם בצבע – בהתאם לרמת העומס. מעל סף מסוים שדה הדופק שלי הפך כתום, ואז התגלתה בעיה חדשה: למרות שזה רעיון מעולה לתת עוד מידע לרץ על רמת המאמץ באמצעות צבעים, הקונטרסט של הכתום לא היה מספיק וקשה היה לקרוא אותו באור השמש בזמן הריצה.

בשחייה בים האפליקציה לא ידעה לאמר את המרחק. כשניסיתי אותה בבריכה גיליתי לצערי שהיא מחסירה לי לא מעט בריכות ומטרים מהמדידה למרות שהתאמצתי בשבילן. בשחייה הציק לי גם שהתצוגה נכבית לחלוטין וכשאני מפעיל אותה, היא עוברת בין המסכים אוטומטית. אני מגיע לקיר, רוצה לראות 10 שניות מנוחה ולצאת. לא רק שזה דורש לסובב את החוגה להדליק את התצוגה, בדיוק אז היא מחליטה על דעת עצמה לעבור לי למסך אחר… הדבר שהכי הפריע לי, הוא שלמרות שהייתי על מצב Always On – שהגדרתי במפורש לשעון כדי שלא יעלם לי ברגעים קריטיים באימון, השעון המשיך והתעקש להכנס למוד חסכוני של שומר מסך. התוצאה היא שאתם לא מקבלים במבט של שבריר שנייה את הקריאה, בלי נגיעה בחוגה או תנועה חזקה לצפייה שמעירה אותו אוטומטית.

משמאל-מסך הבית לאפליקציות, ותצוגת הריצה של RUN4Gear

סמסונג גיר ספורט: הילד עם הפוטנציאל 

מדובר בשעון חכם מעולה, עם מסך מדהים, ואיכות בניה גבוהה מאוד. אז נכון, מבחינת הספורטאי הרציני זה לא שם. זה כן מצוין למתאמן חדר הכושר, למטייל שרוצה להוסיף מימד חדש להליכה, ולמתאמנים קלים. אבל למרות כל אלה, המוגבלויות של סמסונג גיר ספורט יכולות להשתנות במהירות:

לו רק סמסונג היתה מאפשרת לאפליקציות לבטל את הכניסה המטרידה לחסכון והסתרת הנתונים בזמן האימון. גם האפליקציות עצמן של הספורט צריכות להשתפר, לדוגמה: שיהיו מינימום 4 שדות עם פונט ענק במסך האימון. מגוון הפרמטרים המדידים צריך להתרחב (זה עניין של אפליקציה בלבד). לבסוף – היא חייבת לדאוג לאפשרות הצגה עשירה של לוג האימונים באתר האינטרנט ובאפליקציה, ולא רק בשעון. כל אלה חשובים, אבל כשהיא תשפר את החומרה ותציג מענה ליכולת הסלולר של השעון של אפל זה כבר יהיה מפץ גדול! (בקיצור -סמסונג- דברי איתי, קטן עליך עלות שעת הייעוץ שלי…)

בואו נדמיין ששחקנים הקיימים או גורם חדש, יחליט להמר על Samsung Gear Sport ויכבוש אותו ראשון עם פנייה מקצוענית ואיכותית לספורטאים בכל ענף. הכוח של תשתית פתוחה לספקי אפליקציות יכול להביא לסגירת הפער משלישיית המותגים המובילה בספורט בתוך זמן קצר יחסית. מספיק ש Strava תחליט לעשות את זה, ותספק לא רק ממשק מדהים לשעון, עם כל מה שחלמתם, אבל גם עם הקהילה הענקית שלה. 

מאת: גיא חלמיש