תפקידו של הפייסר (מכתיב קצב) הוא תפקיד אחראי, הוא חלק אורגני בצוות הפייסרים שמעמידה חברת הפקה במרוצים שונים. בכתבה זו על ההכנות נדרשות והאחריות בה הוא נושא, ובפועל מה מקנה את היכולת להיות פייסר בכל מרחק ולקראת מרתון בפרט. אביב קולין, מאמן קבוצת ריצה בהוד השרון ופייסר מנוסה, מספר על התפקיד.

מימין: אביב קולין וגיא זלוף

הפייסר – קווים לדמותו

מכתיב הקצב הוא “עזר אימון” בידי הרצים לעמוד בזמן יעד אותו הציבו לעצמם למרחק מסויים במירוץ. ככזה צריך הפייסר להעמיד את התנאים המקסימלים להצלחת הרצים, מעבר להיבטי קצב (יידון בהמשך), יש גם היבטים פסיכולוגיים וגם לוגיסטים שהפייסר יכול ונדרש להעניק לרצים שאיתו.

בעיניי לפייסר ולאותם רצים הבוחרים להיעזר בשירותיו יש סוג של “דייט” לזמן הנקוב, אנשים שלא מכירים אותו ורוצים להגיע באמצעותו לזמן מטרה, זו אחריות רבה הדורשת מספר דברים לשים אליהם לב.

הפייסר אביב קולין – מפייסר…. (צילם: מישאל דגן)

איך הכל התחיל…

עניין הריצה החל עוד בימי נערותי: הייתי חניך בפנימיה הצבאית בחיפה, משתתף קבוע כנער כל שנה בחצי המרתון של תל אביב. במהלך שירותי הצבאי השתתפתי בעוד מגוון של מירוצים עד שמצאתי גם זמן לריצת מרתון מלאה ראשונה במהלך לימודיי האקדמיים. מאז המרתון הפך לשגרה. השתחררתי בשנת 2005 והתחלתי להתאמן אצל זהבה שמואלי במועדון “רצי רמת השרון”. כרץ בוגר המשכתי למרתון או שניים קבועים בשנה עד 2015, בשנה זו קבעתי את שיאי במרתון טבריה 2:53:59. לקראת סיום השנה עשיתי קורס מאמני ריצות ארוכות והתחלתי לאמן בעצמי והפכתי ממתאמן למאמן. נכון להיום יש לי 21 ריצות מרתון מלאות וריצת סובב עמק של 61 ק”מ בשנת 2016.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מרץ מיומן לפייסר מן המניין

נושא ליווי הרצים אצלי החל כדבר בשגרה במהלך אימונים וכך החלטתי להיות לעזר לרצים וביקשתי להיות פייסר רשמי במרתון ת”א בשנת 2016 לזמן של 3:15. לאחריו במרתון ירושלים שימשתי פייסר לזמן של 3:30. מאוחר יותר כחלק מהוקרת זכרו של חברי הטוב עומר מנוס ז”ל, נהייתי פייסר בקבוצת הפייסרים של “צלם הבית” שנותן שירותיו במרתון טבריה ובמירוץ צלם הבית. במקביל אני משמש כל שנה כבר 3 שנים כפייסר בחצי המרתון של משה פרץ בכל סוף אוגוסט ובמירוץ אייל ברמת השרון. במירוץ רעננה הקרוב (8.3.19), אשמש כפייסר לזמן של 45:00 ל 10 ק”מ.

פייסרים

הפייסרים של טבריה

ההכנות הנדרשות למירוץ

אני מאמין בחשיבותן של ריצות “כיול” לקראת מירוץ המטרה- הכוונה לרוץ מרחק מלא (עד חצי מרתון) בקצב הנדרש, במקרה של מרתון לעשות גם סוג של “מסכמת” של 35-36 ק”מ רצוי גם על מתווה המירוץ ולתרגל את הקצבים הנדרשים.

אז מה נדרש מפייסר מיומן

ניסיון- לפייסרים, צריך להיות ניסיון והישגים מוכחים, לא יעלה על הדעת להביא רץ מתחיל להוביל חבורת רצים ליעד אותו הוא לא חווה בחיים, הן במרחק והן ביכולת לרוץ אותו בקצב הנדרש.

תחושת הזמן ברגליים- היכולת לדעת לשלוט בקצב גם בלי להסתכל בשעון, כלומר בכל רגע נתון להבין באיזה קצב אתה נמצא עפ”י תחושה של תנועה בנוף, קצב הנשימות ותנועת הרגליים.

חלוקת קצב- בהתאם לאורך המירוץ והקצב הנדרש, נדרש לתכנן את אופי הריצה בהתאם לתנאי המסלול, לדעת היכן להאט והיכן להגביר גם בהתאם לעליות/ירידות. זכורה לי הולכת חצי מרתון בבית שאן בה אחרי העליה המפורסמת בתוך העיר, התפרקה לי הדבוקה ונעלמה.

תיאום ציפיות ונוכחות- טרם תחילת הריצה כשמתאגדים הרצים סביבך, חשוב להסביר את קצב המטרה ואת שיטת הריצה המתוכננת (קצב אחיד או התחלה איטית והגברה מתמשכת), גם לנוכחות ולבולטות יש חשיבות- ריצה עם בלון וזמן המטרה כתוב בגדול או ווסט בולט עם הזמן עליו.

דינמיקה קבוצתית- כל עוד יש דבוקה, צריך הפייסר לעודד ליווי מתחלף של המוליכים (כמו בפלטון של אופניים), לדאוג שלא “כולם” לוקחים מים, אלא רק הקיצוניים שלוקחים ומעבירים בין כולם. חשובה גם קריאת זמנים מעת לעת ועידוד הקבוצה. במיוחד בקילומטרים האחרונים אני נוטה “לשחרר” רצים שאני מבחין ביכולותיהם הטובות להגביר קדימה ולשפר זמן אישי לקראת הסוף.

מסיים לבד- במירוצים רבים מצאתי את עצמי לבד על קו הסיום, או עם רץ נוסף בודד. המתקשים נותרו מאחור ואילו החזקים שאבו עידוד וזזו קדימה. אין זה מראה נדיר שהפייסר מגיע לבדו לקו הסיום- בסופו של דבר, הפייסר נדרש לעמוד בייעדו עם או בלי רצים.

אז מה עושה אותך פייסר טוב?

שם המשחק הוא דיוק, דיוק, דיוק! תחושה פנימית טובה לקצב, גם בהעדר שעון וכמובן כושר מספק. צריך נסיון אישי רב ויכולת להניע את הרצים שאיתך. חשוב ללמוד את המסלול ולתכנן היכן תאט והיכן תגביר ולתת תשומת לב לזמני הביניים.

מאת: אביב קולין
צילום: מישאל דגן,  Sportphotography – רונן טופלברג, תומר פדר
אביב קולין, בן 46, מאמן ריצות ארוכות, רץ לשעבר במועדון “רצי רמת השרון”, רץ מרתון ואולטרה מרתון ותיק עם שיא במרתון של 2:53:58, מאמן ובעלי הקבוצה “רצים עם אביב” בהוד השרון (050-3059250).