מרתון ניו יורק הוא אחד מאירועי הריצה הגדולים והמשמעותיים בעולם, ומושך אליו מדי שנה עשרות אלפי רצים מכל העולם. המרתון נוסד בשנת 1970, אז השתתפו בו 127 רצים בלבד אשר שילמו דמי הרשמה של 1$ כל אחד!. המרוץ המקורי היה כולו בסנטרל פארק (ארבע הקפות וקצת) ומאז הוא עבר שינויים רבים, עד למסלול המפורסם והידוע כיום שעובר דרך כל חמשת הרובעים של העיר: סטטן איילנד, ברוקלין, קווינס, ברונקס ומנהטן. המרתון הפך לאירוע רב־תרבותי, שבו משתתפים רצים מקצועיים וחובבים כאחד, עם תמיכה אדירה מהקהל המקומי, המלווה את הרצים לאורך כל 42.2 הקילומטרים (או שכדאי להתחיל להתרגל, 26.2 מייל) של המסלול. בשנת 2023 סיימו את המרתון 51,402 רצים, מה שהופך אותו לאחד מאירועי המרתון הגדולים בעולם.

לפני שממשיכים – מכניסים אימייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מרתון ניו יורק: 3 בנובמבר 2024

אלפי רצים מישראל יצטרפו לאירוע הזה, שהוא לא רק מבחן סיבולת אישי, אלא גם חגיגה של רוח הספורט והקהילה הגלובלית. כל אחד מהרצים שיגיעו לניו יורק ירגיש את האנרגיה הייחודית של העיר – החל מאירועי המרתון המתקיימים בסוף השבוע המקדים לו, הזינוק האייקוני, הגשרים המפורסמים ועד החוויה הבלתי נשכחת של חציית קו הסיום בסנטרל פארק. בכתבה זו, אשתף אתכם מניסיוני האישי לקראת ההכנות המרגשות שלכם בימים המוקדמים ליום הגדול, יום המרוץ. בכתבה השנייה נעמיק אל תוך יום המרוץ כך שתדעו בדיוק למה לצפות ביום המרוץ עצמו – כולל טיפים חשובים למעבר חלק של המסלול. אז התאמנתם כל הקיץ, האזעקות והטילים לא עצרו אתכם, ואתם במרחק 42 קילומטרים מלהיכנס לסנטרל פארק, לראות את שער הסיום ולהתחיל לעכל מה עברתם! מה יכול להיות יותר טוב מזה? שום דבר. טוב, אולי רק משהו אחד… וזה להגיע מוכנים כמה שיותר ליום המרתון בניו יורק! אז הנה, קחו כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם העיר המטורפת והמרוץ הגדול הזה הכי טוב שניתן.

מצטרפים לווצאפ של ראנפאנל:
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

לפני המרוץ:

נצלו את הג’ט לג לטובתכם 

נחתתם בניו יורק והשעון זז 7 שעות אחורה. האם זה נורא? לרוב לא כל כך. בטיסה מערבה הגוף נוטה להתרגל להפרשי שעות יותר בקלות,  אז אתם יכולים להסיר את הדאגה הזו מלבכם. נצלו את הג’ט לג על מנת לישון מוקדם בערבים ולקום מוקדם בבקרים המובילים למרוץ, מכיוון שיום המרוץ שלכם יתחיל מוקדם מאוד ויהיה ארוך יותר ממה שאתם מדמיינים. השינה בימים שלפני המרתון היא חשובה במיוחד, ופה אתם מקבלים הזדמנות גם לישון הרבה וגם להתרגל לקום בשעה שבה תקומו ביום המרוץ. קמתם מוקדם? מעולה! שתו קפה, צאו להליכה קצרה ברחבי העיר, תכננו את המשך היום שלכם והכי חשוב – תפתחו אותו בצורה רגועה, כי בעוד כמה שעות, כשהעיר תתעורר לחיים, אתם תתגעגעו לרגע השקט הזה של הבוקר.

השארו מחוברים 

דאגו מבעוד מועד לחבילת גלישה שתפעל בניו יורק. ניתן להשיג כרטיסי סים בחנויות ברחבי העיר, אך לרוב המחיר שלהם גבוה מאוד. למקרה שאתם בלי כרטיס סים או בעלי חבילת גלישה מוגבלת בנפח, חפשו את השלטים עם המסכים בפינות הרחוב, LinkNYC, המהווים WiFi חינמי, או התחברו ל-WiFi (החדש!) שבתחנות הרכבת התחתית. במידה והמכשיר שלכם תומך ב-eSim, ניתן לרכוש חבילת גלישה דרך אחת החברות המפעילות שירות כזה, לדוגמת Airalo.

מרתון ניו יורק

השתמשו בתחבורה הציבורית 

קל ללכת לאיבוד בין הרחובות והשדרות של ניו יורק, ניו יורק היא עיר עצומה. הכול רץ פה בקצב מהיר, ומי שמטייל בעיר יכול למצוא את עצמו על הרגליים עשרות (!) קילומטרים ביום. השתמשו ברכבת התחתית ובאוטובוסים להתנייד בעיר ולצמצם את ההליכות כמה שאפשר בימים שלפני המרתון. על מנת לנווט בין פתרונות התחבורה השונים בעיר, אתם לא צריכים יותר מאשר אפליקציית Google Maps. 

השימוש בתחבורה הציבורית פשוט ונוח, והדרך הכי מומלצת לתשלום בתחבורה הציבורית היא פשוט להשתמש ב-Apple/Google Pay שבמכשיר הנייד/בשעון שלכם, או בכרטיס אשראי Contactless. שימו לב, שלאחר 12 נסיעות שבעה ימים עוקבים, הנסיעות בחינם! אז הקפידו להשתמש באותו אמצעי תשלום בכל פעם שאתם עולים לרכבת ולאוטובוס, ואל תהססו להשתמש בהם בתדירות גבוהה לפני המרוץ כדי לשמור על הרגליים שלכם רעננות עד כמה שאפשר.

מרתון ניו יורק

היכונו לעמוד בתורים 

אמריקאים אוהבים לעמוד בתור, זה לא משנה אם מחלקים משהו בחינם או שזה תור לדוכן שנהיה טרנדי בטיקטוק, לחנות מפורסמת על השדרה החמישית או לבית קפה בשעות הבוקר המוקדמות. נראה שהם פשוט אוהבים לעמוד בתורים. בתור ישראלים המבקרים בעיר, תצטרכו להשלים עם המציאות הזו ולהצטרף לתור כאחד האמריקאים. סביר להניח שתיתקלו בתורים כבר בשדה התעופה, בעמדת הצ’ק אין במלון ובכניסה לאקספו. בהמשך נדבר גם על התורים בבוקר המרוץ. המלצה שלי? אם אתם צופים שיהיה תור במקום כלשהו, למשל באקספו או בתור לתחבורה בבוקר המרוץ, השתדלו להגיע כקבוצה כדי שתוכלו להעביר את הזמן ביחד.

הכינו מראש רשימה של אירועי שבוע המרתון 

מרתון ניו יורק הוא אחד מאירועי הריצה הגדולים בעולם. כל חברה נחשבת, כל יוטיובר מצליח וכל מי שמחשיב את עצמו חלק מעולם הריצה יהיה בעיר בסוף השבוע הזה. רובם גם יארחו אירוע לקהל הרחב, בין אם זה לנסות נעליים חדשות (זה באמת הזמן?), ריצת שייק אאוט לפני המרוץ, פאנל מקצועי או ארוחת פסטה. הכינו רשימה מסודרת של כל האירועים שמעניינים אתכם, בדקו אם ניתן להספיק להשתתף בהם ותכננו בחכמה את דרכי ההגעה. גם פה, חשוב לזכור את התורים המפורסמים – אם חברה מציעה ערב פסטה בחינם, סביר להניח שיהיה תור מכובד, ועליכם להקצות מספיק זמן לכל אירוע. ניתן לבדוק אילו אירועים מרכזיים מתקיימים באתרי האינטרנט ובחשבונות הרשתות החברתיות של המותגים והיוטיוברים האהובים עליכם.

 

רוצו עם קבוצת ריצה מקומית 

אף אחד לא מכיר את העיר הזו טוב יותר מהמקומיים, ואף אחד לא רץ את המרוץ הזה יותר פעמים מרצים בקבוצות הריצה המקומיות. אם אתם רוצים את החוויה האמיתית, חפשו ריצת שייק אאוט או אירוע מרתון ייעודי של קבוצת ריצה מקומית. האירועים האלה הם חינמיים לגמרי וישמחו לקבל אתכם שם. 

מרתון ניו יורקאני ממליץ לכם להגיע לריצת השייק אאוט של קבוצת NJR עליה כתבתי בעבר באתר. הריצה תצא ביום שישי בשעה 7:30 בבוקר מרחוב 90 והשדרה החמישית (אנא בדקו את הפרטים המלאים לקראת הריצה עצמה, בחשבון האינסטגרם של הקבוצה), בדיוק באותו מקום שבו תיכנסו לפארק במרתון עצמו בקילומטר ה-39. הריצה היא ריצה קלה באורך של כ-4 קילומטרים, אותם 4 הקילומטרים האחרונים של המרוץ! כך תגיעו ליום הגדול מוכנים מתמיד. לאחר מכן תוכלו לשאול את המקומיים שאלות על העיר, המרוץ וכמובן על איך זה להיות יהודי בניו יורק. העמסת פחמימות נכון? אז אין כמו חלה טרייה ובבקה טעימה. הריצה תסתיים במרחק הליכה ממאפית “לחמים,” כן כן, אותה המאפיה הישראלית שפתחה מספר סניפים בניו יורק, ואחד מהם נמצא במרחק הליכה מקו הסיום.

מרתון ניו יורק

הגיעו לקו הסיום

בואו להכיר את השטח מראש. בין אם הצטרפתם לריצת השייק אאוט או לא, הגיעו לקו הסיום והתרשמו מהעלייה האחרונה במסלול, משער הסיום העצום, מהטריבונות הרחבות הידיים ומדגלי המדינות המעטרים את הישורת האחרונה. בימים שלפני המרוץ תוכלו למצוא בקו הסיום מתנדבים שישמחו לענות על שאלותיכם בנוגע למרוץ (כולל עבדכם הנאמן). 

מרתוןבנוסף, שני אירועים מרכזיים המתרחשים בקו הסיום במהלך סוף השבוע הזה הם מרוץ ה-Dash to the Finish Line המפורסם. זה מרוץ 5 קילומטרים מבניין האו”ם ברחוב 42 דרך השדרה השישית והסיום בפארק, באותו קו הסיום של המרתון. האירוע יתקיים ביום שבת בשעה 8:45 בבוקר וניתן להגיע לטריבונות שליד קו הסיום ולצפות בו וברצי העלית המשתתפים בו, ללא תורים וללא עלות. הכניסה לטריבונות ביום המרתון עצמו, ראשון, ב $55 עם כרטיס מראש בלבד.

מירוץאירוע נוסף שמתקיים בפארק הוא מצעד האומות, בו לוקחים חלק רצים מכל המדינות שלהן נציגים במרתון. בסיום האירוע יש מופע זיקוקים מרהיב בתוך הפארק – וזה בהחלט החלק הכי מעניין בו. האירוע מתחיל ביום שישי בשעה 4:30 אחר הצהריים, ומופע הזיקוקים בשעה 6:30 בערב.

מרתון ניו יורקזיקוקים

הכינו את עצמכם לכל מזג אוויר 

נובמבר בניו יורק יכול להיות מתעתע. מזג האוויר לרוב קר עד קר מאוד (במיוחד לבאים מישראל), אך לעיתים ניתן להיקלע למזג אוויר קיצוני כמו חום או לחות גבוהה שלא שגרתיים לעונה, וכן גם לקור קיצוני או רוחות חזקות. בדקו את מזג האוויר לפני שאתם יוצאים מהמלון, שכן הוא יכול להשתנות מהר מהצפוי. הגיעו מוכנים ליום המרוץ – זה הזמן למצוא את הטרנינגים והסוודרים הישנים בארון שלא תלבשו יותר ולקחת אותם איתכם לקו הזינוק.

אין שמירת חפצים בקו הזינוק, וכל מה שמגיע איתכם לשם או ייזרק (הביגוד נאסף על ידי מארגני המרוץ ועובר לתרומה), או ימשיך איתכם עד קו הסיום. במקרה של יום קר במיוחד, אני ממליץ להיכנס לאחד מסניפי בתי המרקחת בעיר (הגדולים שבהם הם CVS ו-Duane Reade) ולקנות שקיות חימום קטנות – הן יצילו אתכם בזמן ההמתנה הארוכה לזינוק. במידה ולא הבאתם איתכם פריטי לבוש מהארץ למטרת לבישה ותרומה בקו הזינוק, אני ממליץ להיכנס לאחת מחנויות T.J. Maxx בהן תוכלו למצוא פריטי לבוש מחממים במחירים נוחים (כ- $10 לסווטשירט או טרנינג).

הגיעו מוכנים לאקספו

לא רק המרתון גדול, אלא גם האקספו. האקספו של האירוע ממוקם ב-Jacob Javits Convention Center, על השדרה ה-11 בין הרחוב ל-35 ו-36. על אף שהמרחק לא נראה גדול במיוחד ממרכז העיר, גם לשם אני ממליץ לכם להגיע באמצעות התחבורה הציבורית, כי ייתכן ויחכו לכם מספר שעות של עמידה על הרגליים בתורים השונים.

האקספו עצמו מורכב מ-3 חללים מרכזיים. הראשון הוא איסוף מספרי החזה וחולצות המרוץ – שימו לב, הגיעו מוכנים עם מייל אישור ההשתתפות שקיבלתם מ-NYRR (ברקוד QR) ואמצעי זיהוי כמו רישיון נהיגה/דרכון. במייל אישור ההשתתפות מופיע מספר החזה שלכם, לכו ישירות אל הדוכן עם טווח המספרים הנכון. זכרו כי אין אפשרות שמישהו אחר יאסוף את מספר החזה בשבילכם ועליכם להגיע לאקספו בעצמכם. לאחר מכן התקדמו לדוכן החולצות ובחרו את המידה המתאימה לכם.

ראנפאנל בטלגרם

לאחר התחנה הראשונה, תעברו לחנות הפופ-אפ הענקית של נותנת החסות המרכזית, ניו באלאנס. בחנות זו תמצאו כל דבר שרק תוכלו לחלום עליו – ממותג בלוגו המרוץ. זהו באמת גם עדן לרצים, אך גם שימו לב למחירים, על מנת לא למצוא את עצמכם בקופה עם חשבון של מאות דולרים. אם ברצונכם לרכוש את הג’קט הרשמי של המרוץ, אני ממליץ להגיע כמה שיותר מוקדם לאקספו ולא לחכות עד לרגע האחרון, כי הם נוטים להיגמר. במידה והם נגמרו, ניתן לחפש אותם בחנויות אחרות בעיר כמו Fleet Feet, Paragon Sports או בחנות המותג של New Balance.

החלק השלישי של האקספו מורכב מעשרות/מאות דוכנים של נותני חסות נוספים, אשר ישמחו להעניק לכם מגוון רחב של שירותים והצעות, הכל מנעלי ריצה חדשות, ג’לים וחטיפי אנרגיה, פתיחת חשבון בנק, סגירת קרוז לקריביים, ונראה לי שהבנתם, בערך כל דבר שרק תחלמו עליו. גם באקספו, כמו בכל מקום, היכונו לעמוד בתורים. אם ברצונכם לאסוף את מספר החזה בלבד, תכננו כ-15-45 דקות לאירוע. אם תרצו להסתובב בכל הדוכנים, למדוד מוצרים ולהצטלם ליד תמונות מפורסמות מרחבי העיר, תכננו לפנות כ-2-4 שעות.

מרתון ניו יורק

אוכל, קדימה אוכל 

בימים שלפני המרתון, התזונה חשובה במיוחד כדי להעמיס פחמימות בצורה יעילה. בניו יורק תמצאו מגוון מסעדות איטלקיות מצוינות ורשתות שיספקו לכם בדיוק את מה שאתם צריכים. כל מה שעליכם לעשות הוא לפתוח את Google Maps ולחפש “מסעדה איטלקית”. אופציה נוספת היא לאכול כריך בהרכבה אישית באחת מהרשתות המפורסמות Subway, Lenwich או Potbelly. בנוסף, אם אתם מחפשים סלטים טריים וקלילים, כדאי לבדוק את רשתות Sweetgreen, Dig, Naya ו-Just Salad, המציעות סלטים בהתאמה אישית עם רכיבים טריים ומזינים. 

אוכלניתן גם להכנס ל Whole Foods ולהרכיב את הסלט בעצמכם, שימו לב כי התשלום על הסלט ב Whole Foods הוא לפי משקל וקל מאוד להתפתות ולהרכיב סלטים גדולים מידי, שסביר להניח שכלל לא תסיימו, במחיר של 100-150 שקלים. אם בא לכם משהו פשוט, מהיר וזול, הפיצה הניו-יורקית היא תמיד אופציה מעולה. כמעט בכל פינה בעיר תוכלו למצוא פיצה במחירים נוחים של דולר עד חמישה דולר למשולש/מרובע בגודל מכובד מאוד עם תוספת. במידה ואתם מתכננים להגיע למסעדה, תמיד עדיף להזמין מקום מראש באתר המסעדה או בטלפון. שימו לב כי כאשר מגיעים כקבוצה גדולה למסעדה, בדרך כלל מעל 8 סועדים, לרוב הטיפ כלול מראש בתשלום. במידה ולא, נהוג להשאיר כ-18-22 אחוזים ממחיר הארוחה לפני המע”מ.

העמסת פחמימות זה כיף, זכרו לבחור במאכלים שיתנו לכם מספיק אנרגיה, אבל לא יכבידו על הבטן – הימנעו ממזון כבד או מטוגן, והקפידו לשלב חלבונים בתזונה שלכם. דגש נוסף הוא על שתיית מים – בניו יורק מים מהברז ראויים לשתייה, אז חשוב לשתות הרבה ולהימנע משתייה מתוקה או מוגזת שיכולה לגרום להתייבשות. שימו לב כי חשוב לא רק לבחור את המזונות הנכונים אלא גם להימנע ממאכלים שעלולים להכביד עליכם או לגרום לאי נוחות בבטן. כדאי להימנע מאוכל רחוב לא מוכר, כמו נקניקיות או דוכני אוכל אתני שאינכם רגילים לאכול ביומיום. המאכלים הללו עלולים להיות כבדים או מתובלים יתר על המידה, מה שיכול להוביל לבעיות עיכול לא רצויות ביום המרוץ. מומלץ להתרחק גם ממזון מטוגן, שמן, או ממזונות עם הרבה רטבים לא מוכרים שעלולים לגרום לנפיחות. השאירו את כל אלו לאחרי המרוץ.

פיצה

בניו יורק התנהגו כמו המקומיים, בערך! 

אמנם מדובר בעיר שלא בדיוק מזכירה את אירופה הקלאסית מבחינת התנהגות התושבים שלה, אך גם בניו יורק יש מספר נורמות חברתיות שמומלץ לפעול על פיהן. כדי לא להיתפס כתיירים מעצבנים ולקבל קללה או שתיים ממקומיים, חשוב להקפיד על נימוסי רחוב בסיסיים. כאשר אתם מטיילים ברחובות, הימנעו מעצירה פתאומית באמצע המדרכה, במיוחד אם אתם רוצים לצלם או להתפעל מהנוף. עצירה כזו יכולה להפריע להולכי רגל אחרים ולגרום לפקקים לא נעימים. עדיף לפנות למקום צדדי, כמו שולי המדרכה, לפני שתוציאו את המצלמה.

כשהעיר מלאה באנשים, זכרו להיות סבלניים ואדיבים. כאשר אתם נכנסים לחנות או לתחבורה ציבורית, תנו לאנשים קודם כל לצאת ורק אחר כך היכנסו. ניו יורק יכולה להיות אינטנסיבית, ואינטראקציות עם המקומיים עשויות להרגיש ישירות מדי. אם תזדקקו לעזרה או הכוונה, פנו לעוברי אורח בנימוס. השתמשו ב”היי” וב”תודה”, והתחילו בשאלות פשוטות כמו “סליחה, האם תוכל לעזור לי?” או “האם אתה מכיר את המקום הזה?”. בהגיעכם לסנטרל פארק, חשוב מאוד להקפיד על כללי הבטיחות. הפארק הוא מקום מקסים לטיול, אך חשוב להיות ערניים במיוחד לרוכבי האופניים. ניו יורק ידועה ברוכבי האופניים שלה, בפארק ישנו שביל אופניים אחד ובו רוכבים מקצועיים הנוסעים במהירות לצד תיירים שלעיתים נראה כי הפעם האחרונה שבה רכבו על אופניים הייתה בבית הספר היסודי. השילוב המיוחד הזה בשביל אופניים בודד יכול ליצור מצבים מסוכנים ואני ממליץ לכם להימנע מרכיבה בפארק, במיוחד לפני המרוץ. תמיד שימו לב לסימונים ולחוקי רכיבה, ונסו להישאר במסלולים הייעודיים להולכי רגל, כדי להבטיח שלא תתקלו ברוכבים ושתהיו בטוחים בזמן שהותכם בפארק.

מרתון ניו יורקאז זהו, סיימנו את החלק הראשון עם הטיפים שלי אליכם לימים המובילים לתחרות ואתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה דרך האינסטגרם שלי. בכתבה הבאה נדבר על בוקר המרוץ, מתחם הזינוק וכמובן גולת הכותרת – המסלול המדהים שעובר בכל 5 השכונות של העיר ניו יורק.

 

כתב וצילם: רון סיטנר

אהבתם? לחצו פה להצטרף – הקבוצה השקטה של ראנפאנל בווצאפ