כשאפל העולמית הכריזה באירוע ההשקה שלה בספטמבר על ה Apple Watch Ultra היא תפסה הפעם גם את תשומת ליבם של חובבי הספורט שבהתאמה גם עונדים שעוני ספורט. הספקולציות הראשוניות היו שהיא לא תחליף את שעוני הספורט אך שיחה בין 2 חברים שכנעה אותי אחרת.

קבלו את הכתבות שלנו בווטסאפ:
ראנפאנל ווטסאפ

לכל סיר יש מכסה

כשהייתי אצן בינוניות בנערותי לפני כ-20 שנים הייתה רק חברה אחת דומיננטית בשוק: פולאר. מאז עוד הרבה חברות ניגשו בהצלחה לשוק שעוני הספורט, כל אחת מכיוון אחר, וצברו נתחי שוק משמעותיים. כיום לכל ספורטאי יש את המותג החביב עליו והנאמנות למותג שעון הספורט אולי גוברת על הנאמנות למערכת ההפעלה של הסמארטפון (אפל vs. אנדרואיד). יצרניות השעונים למדו מיצרניות הסמארטפון את הפטנט ויצרו גם הן אקוסיסטם שלם שקשה להחליף. הוא כולל ניתוח פעילות, ניווט, ממשקים עם אפליקציות צד ג’ וכמובן אינטראקציה בין כמה מכשירים של אותו יצרן בהם משתמש אותו צרכן.

אלא שבלייצר אקוסיסטם דביק יש מומחית אחת בעולם והיא חברת אפל. אפל הצליחה לייצר מערך שלם של מכשירים ושירותים סינרגיסטיים אחד לשני כך שנפוץ מאוד למצוא אנשים המשתמשים במערך שלם של מוצרי אפל. לכל אלו הוסיפה החברה גם שירותים בתשלום, כגון נפח אחסון, שרק מקשים על מעבר למכשיר שאינו מתוצרת החברה. הדור הראשון של השעונים ב-2015 תמך בניטור הדופק וב-2018 התווספה גם פונקציית א.ק.ג וזהו המכשיר הצרכני הראשון שקיבל אישור FDA ומכוון לצרכנים ישירות.

כבר מדורות אלו, מספר ספורטאים חובבים השתמשו בשעון אפל לפעילות הספורטיבית שלהם אך עדיין הספורטאים הרציניים נותרו בשעוני הספורט הייעודיים הכוללים פונקציות בהתאם לסוג הפעילות. השאלה היא האם כעת חלק מאותם ספורטאים פשוט יחליטו לוותר על שעון הספורט הייעודי ולעבור לשעון אפל? על אחת כמה וכמה כאשר חלקם משתמשים בשעון אפל ביום-יום השגרתי.

סטטיסטיקה מכירות, נתח שוק

לא כל החלטה מתרחשת בדרמטיות

בעוד שקל להיות “פרשן ספה” ולנסות לחזות אם הפחים השכונתיים יתמלאו בפסולת דיגיטלית בחודשים הקרובים, בפועל חלק גדול מההחלטות האלו לא מתרחשות בדרמטיות של תמונת GIF. מדוע? תחילה צריך להפריד בין הגרעין הקשה של הספורטאים, שאמנם נמצא בעלייה, אך עדיין רוב חובבי הספורט הם חובבים שכוללים שגרת ספורט בחייהם, ולא מנהלים אורח חיים ספורטיבי טוטאלי משל היו ספורטאים מקצוענים. עם הכניסה המאסיבית של שעוני הספורט לחיינו לרובם גם יש שעון ספורט ייעודי שהם משתמשים בו לפעילות הספורטיבית בעוד ביום יום עונדים שעון אחר. אלא שחלק מאותם שעוני יום-יום הפך לשעוני אפל חכמים שעל הדרך גם מנטרים פעילות ודופק. 

אפל וואטש, apple watch ultra

שעון האולטרה החדש של אפל מכוון לאותם ספורטאים חובבים עם גוף טיטניום וחיי סוללה ארוכים יותר לצד גוף גדול יותר כדי לאפשר גם ניווט על גבי המסך. לגבי השאלה מה יעשה לשעוני הספורט המסורתיים, הדעות בקבוצת הוואטס אפ של חברי הפאנל היו חלוקות. שיחה בין 2 אבות בגן של בתי חשפה לי את הלך המחשבה האפשרי של חלק גדול מהמשתמשים. צרכנים ירכשו את השעון הזה נקודה. לאו דווקא מסיבות פונקציונליות וקשה להתחקות אחר הרציונל, או אי-הרציונל של אנשים ברכישה מסוימת כפי שמנסים לנתח אלפי ספרי התנהגות צרכנים. לאחר שירכשו אותו, השאלה העיקרית האם ימשיכו לרכוש שעון ספורט בנוסף שאותו ינעדו רק בעודם רצים/שוחים/מתאמנים? לדעתי לא, או לפחות לא כולם. 

שעון הפולאר שלי מנערותי עדיין שוכב במגירה ומדי פעם בתקופות שאני חוזר לרוץ אני מחליף לו סוללה ומשתמש בו. מה שזה נועד להמחיש הוא שרוב המכשירים האלקטרוניים הקטנים שלנו לא מוצאים את דרכם לפח אלא פשוט מתיישנים במגירה. באופן דומה, אינני סבור שאנשים יקבלו החלטה אקטיבית שבזה הרגע הם חודלים לרכוש שעוני ספורט ועוברים לשעוני אפל. הם פשוט ירכשו שעוני אפל ויפסיקו פסיבית לרכוש שעוני ספורט ייעודיים. לכן מדובר בתהליך של שנים אך בהחלט אפל תנגוס בשוק שעוני הספורט הייעודיים וכרגע לאף אחת מהחברות אין אקוסיסטם מספיק חזק כדי להתחרות בה.

אפל וואטש, apple watch ultra

גיאחה עטור שעוני ספורט במבחן השוואתי

לסיכום

גרמין כיום היא מובילת השוק של שעוני הספורט בקטגוריית פרימיום המוגדרים כבעלי תג מחיר של מעל $500. אפל לעומת זאת בעלת נתח השוק הגדול ביותר בשוק הרחב יותר של שעונים חכמים עם 36% מנתח השוק בעוד גרמין לשם השוואה מחזיקה רק 4% מנתח השוק של כל השעונים החכמים. כל פונקציה בגרמין/סונטו/פולאר/אחר אפשרית מבחינת חומרה גם בשעון חכם אחר. לדעתי חלק גדול מהספורטאים וחובבי האאוטדור, במיוחד אלו שכבר נמצאים באקוסיסטם של אפל, יבחרו לוותר על שעון ספורט נוסף ויבחרו בשעון האולטרה של אפל כפתרון כולל לכל הצרכים והשימושים שלהם. באופן אישי אני נשאר עם שעון אנלוגי מכני ללא סוללה וללא הטענה. 

מאת: אדם סימן טוב

⬇️⬇️⬇️ אגב, שמת לב למלבנים האלה לשיתוף כתבות? אם אהבת את התוכן שלנו, התודה הכי גדולה עבורנו היא שיתוף שלהן לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך