לאחרונה נערכה אליפות העולם באיש הברזל, בקונה הוואי. החלטתי שהגיע הזמן לתת כבוד ולספר על הישראלי הראשון שהשתתף וסיים את התחרות בשנת 1991. מדובר בדוקטור מיכה קניץ שבעבר תרם למוזיאון האופניים את אופני הקסטרל – Kestrel שאיתם רכב בתחרות.
קבעתי עם מיכה ובנו יגל להיפגש על קפה בישוב מכמורת. קניץ בן ה 87 נראה צעיר לגילו ובכושר. הוא עדיין מתאמן ורוכב בעיקר על טריינר. בזמנו הפנוי הוא מתאמן ומשחק גולף בקיסריה. מיכה סיפר לי שהוא ד”ר לפיזיולוגיה של המאמץ, בעברו שחיין ושחקן כדורמים ומאמן נבחרת ישראל בכדורמים.
קבלו את הכתבות שלנו בווטסאפ:
אודות מיכה
נולד ב 1936 בווינה אוסטריה, בגיל שנתיים בדרך לארץ ישראל התגורר עם הוריו במחנה המעפילים בקפריסין. לאחר מכן הם עלו לארץ ועברו לחיפה. שם למד לשחות והתאמן במספר סגנונות. בשנת 1953 הצטרף לקבוצת הכדורמים של הפועל חיפה, ושיחק בעיקר בעמדת השוער. כבר בשנה זו הצטרף גם לנבחרת ישראל בכדורמים. באותם שנים הקים ופיתח את מועדון השחיה והכדור מים של קריית טבעון. בשנת 1965 נסע קניץ לארצות הברית ללימודי חינוך גופני באוניברסיטת סן דייגו, שם שיחק בקבוצת האוניברסיטה, הצטיין והוכלל בנבחרת המכללות של ארצות הברית.
בשנת 1968, לאחר סיום התואר הראשון הוא המשיך ללימודי דוקטורט, והתמנה במקביל למאמן הקבוצה המקומית. בין השנים 1969-1971 השלים קניץ את לימודי הדוקטורט בקולומבוס (אוהיו). בשנת 1971 חזר קניץ לישראל, החל לעבוד כמרצה במכון וינגייט, ובמקביל שיחק ואימן בקבוצת הפועל קריית טבעון. לאחר שנה פרש ממשחק פעיל והחל לאמן את אלופת המדינה הפועל גבעת חיים. בשנת 1973 עזב שוער הקבוצה, וקניץ החליט לחזור ולשחק בקבוצה, ולאחר מכן זומן גם לנבחרת ישראל.
בשנה זו התמודדה נבחרת ישראל מול נבחרת איראן באיראן, על העפלה לטורניר אליפות העולם בכדורמים בבלגרד; ישראל ניצחה בשניים מארבעת המשחקים, הפסידה אחד, ואחד סיימה בתיקו וכך עלתה לראשונה בתולדותיה לאליפות העולם בכדורמים. באליפות העולם הוכתר כמצטיין בנבחרת. בשנת 1975 התמנה קניץ למאמן נבחרת ישראל בכדורמים ופרש שוב ממשחק פעיל. המטרה שהוטלה על הנבחרת הייתה העפלה לאליפות העולם בכדורמים 1978 בברלין. ישראל שוב שובצה לסדרת משחקים מול איראן, הפעם בישראל, והצליחה לעלות לטורניר בשנית. בשנת 1981 בגיל 45 פרש קניץ סופית ממשחק פעיל.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
קונה הוואי
בשנת 1991 השתתף קניץ באליפות העולם בטריאתלון – איש ברזל בקונה, הוואי. בכך הפך לישראלי הראשון שסיים תחרות איש ברזל. לדבריו הוא לקח שנת חופש ממכון וינגייט והחל להתאמן לתחרות בתחילה בארץ ולאחר מכן בארה״ב קליפורניה. בנו יגל שהתגורר שם, התאמן איתו ביחד והתכנון היה ששניהם ישתתפו בתחרות. לפי התקנון היו יכולים להירשם רק שני מתחרים מכל מדינה במזרח התיכון ומתחרה אמריקאי עם דרכון ישראלי נרשם אף הוא לכן היה עוד מקום אחד. יגל ויתר ועשה את התחרות שנה מאוחר יותר. ורק אביו מיכה יכול היה להירשם.
מיכה ויגל סיפרו שלענף האופניים הגיעו מאוחר יותר רק בעקבות תחרות איש הברזל. הם סיפרו שהתחרות היא טריאתלון למרחק ארוך הכוללת שלושה ענפי ספורט: שחייה (במים פתוחים, ים, אגם), רכיבה על אופניים ולאחר מכן ריצה. במהלך התחרות בשנת 1991, מיכה שחה 3800 מ’ בשעה ו-15 דקות, רכב 180 ק”מ בכשבע שעות, ורץ מרתון בכחמש שעות. בסך הכול סיים את התחרות בקצת פחות מ-14 שעות. לדבריו לא הכל הלך חלק בתחרות, עקב החום הרב, האספלט רתח והצמיג התפנצ׳ר. מכיוון שבתחרות היה אסור לקבל סיוע, הוא נאלץ לתקן את הפנצ’ר בעצמו. פעולה שעיכבה אותו בחצי שעה אבל הוא לא ויתר הגביר מהירות וסיים.
האגדה מספרת שהרעיון לתחרות הזו התחיל כאשר כמה ספורטאי סיבולת מהמובילים בעולם שהיו חברים קרובים, נפגשו בהוואי באי קונה. הם התווכחו על השאלה איזה ספורטאי יותר טוב, חזק יותר, לבסוף החליטו לעשות תחרות שתכיל את כל שלושת הענפים על מנת לראות מי יסיים ראשון. בתחרות זו בשנת 1977 נטלו פחות מ 10 משתתפים. מאז, אליפות העולם ב”איש הברזל” מתרחשת בכל שנה באי קונה שבהוואי בחוף המקורי שבו התרחשה התחרות הראשונה. מכיוון שזו אליפות העולם, הרישום לתחרות זו לא פתוח לקהל הרחב.
על ספורטאי ״להרוויח” את הזכות להשתתף בתחרות זו על ידי קבלת קריטריון, מה שנקרא “סלוט”. על מנת להיות זכאי להשתתף באליפות העולם, יש להשתתף באחת התחרויות של איש הברזל ברחבי העולם ולהגיע בזמן אשר נותן את הזכאות להשתתפות באליפות העולם. קריטריון שמשתנה מתחרות לתחרות. לזכות מיכה ניתן לומר שלהשיג סלוט לתחרות בקונה, זו משימה מאוד לא פשוטה ודי מעט מצליחים להגיע לזכות ולכבוד הזה.
לאחר סיום הקריירה כמאמן ושחקן כדורמים, התמנה קניץ לתפקידים בכירים במכון וינגייט. הוא ניהל את המחלקה לתנועה וספורט, את המחלקה למדעי החיים, את בית הספר למאמנים ומדריכים במשך ארבע שנים, והיה המנהל המדעי של המכון. בנוסף כתב קניץ ארבעה ספרים בנושאי חינוך גופני:
- כושר וגוף: המדריך האישי לפעילות גופנית, לבריאות ולהרזיה.
- כוח הגוף : בסיס מדעי, שיטות אימון ותרגילים.
- סטטיסטיקה ומדידה בחינוך הגופני
- כדור-מים : לשחקן, למורה ולמאמן.
הישגים עיקריים
- שש פעמים אליפות ישראל בכדורמים כשחקן.
- שלוש פעמים אליפות ישראל בכדורמים כמאמן.
- העפלה לאליפות העולם בכדורמים פעם אחת כשחקן ופעם אחת כמאמן.
- שיאן ישראל בשחיה.
- עשרים שנים בנבחרת ישראל בכדורמים, מהם 15 כקפטן.
- העפלה לאליפות העולם בכדורמים פעם אחת כשחקן ופעם אחת כמאמן.
מיכה תרם למוזיאון האופניים את אופני ה KESTREL 200 איתם השתתף בתחרות בהוואי. כאילו רק שלפו אותם משם. עדיין עם מספר המשתתף עם האירובר של Profile Design, גרופ מלא של שימנו 600 מעבירים קראנק ובלמים, פדלים של look וגלגלי Mavic. בנוסף בזמן הראיון לכתבה, יגל הבן הפתיע אותי והגיע עם עגלה מלאה בגלגלי תחרות איתם הוא ואביו התחרו באותם זמנים.
חברת קסטרל- Kestrel האמריקאית, נוצרה ב 1986 מקבוצה של עובדי חברת האופניים Aegis יחד עם מומחים מתחום תעופה וחלל. היא מחלוצי יצרני האופניים מקרבון. ב 1986 יצרו את אופני הכביש הראשונים שלה מדגם קסטרל 4000, שכללו שלדת מונוקוק אווירודינמית העשויה מסיבי פחמן. בשנת 1989 הם יצרו את מזלג הפחמן הראשון בעולם, ה-EMS.
מזלג בעל קשיחות גבוהה במיוחד. אותו מזלג מורכב על אופניו של מיכה מדגם EMS 200. החברה היתה חלוצה בתכנון ועיצוב שילדות בטכנולוגית תלת מימד. במשך השנים רוכבים מקצוענים רבים מנצחים תחרויות עם אופני קסטרל ביניהם כריס מקורמק, אנדי פוטס וקמרון די, והדגמים המובילים משמשים כאופני מבחן באירועי פרו טור.
לסיכום
אני רוצה להודות למיכה ויגל קניץ על המפגש המעניין ותרומת האופניים וגלגלי התחרות למוזיאון האופניים.
ללא ספק ההישגים וההשתתפות של מיכה בתחרות איש הברזל הראשונה בהוואי, פתחו פתח וסללו את הדרך לעוד ועוד מתחרים ישראלים. מיכה שהיה ספורטאי מצטיין, מורה, מחנך ומאמן. תרם רבות לתחום החינוך הגופני והכושר בישראל, במיוחד לענף הטריאתלון, השחיה והכדור מים. אני מאחל למיכה עוד הרבה שנים של פעילות גופנית וכושר.
מאת: אלון וולף
אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: