את מרתון ירושלים גיליתי כמעט כל מקציו. אני זוכרת את ההפחדות מהעליות המאתגרות, בעיקר את זו שברחוב כובשי קטמון, שכל המקצים עוברים דרכה קצת לפני הסיום, אך גם את הניצוץ בעיניים שסיפרו לי עליו החובבים המושבעים: “זה משהו אחר”, “אוירה אחרת” “מירוץ ללא שעון”. כחובבת איסוף חוויות לחיי, ניגשתי אליו נטולת חשש, אם האווירה טובה אז אין קושי, רק ליהנות מהדרך.

מאת: ורדי בכור
צילום: פלאש 90 (עבור מרתון “ווינר” ירושלים)

לפני שאתם ממשיכים – הצטרפו אלינו:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מעולם לא התאכזבתי בירושלים

אחרי שרצתי בירושלים את ה-10 ק”מ, חזרתי שנה אחרי ונהניתי ממסלול חצי המרתון לאחריו שנתיים ברציפות, רצתי את המרתון המלא. השנה, לאחר תחרות מטרה מאחוריי, החלטתי לרוץ את חצי המרתון מטעם RUNPANEL ולכתוב לכם למה גם אני הפכתי לאוהדת מושבעת של המירוץ הזה. מסלול הריצה בו  משלב היסטוריה, נוף עוצר נשימה ושילוב בין עבר להווה המעניקים לרץ הרגשה של חזרה בזמן. המרתון התקיים, זו השנה השמינית. לדברי המארגנים, השנה נרשמו מעל כ- 35,000 משתתפים במרתון ווינר ירושלים. מתוכם 10,000 תיירים שיגיעו לעיר (כמה באמת? ננסה לברר בהמשך).

המירוץ עובר במרכז העיר ירושלים דרך חומות העיר העתיקה וחזרה לאזור מרכז העיר. ברחובות חיכו לרצים תושבי העיר עם חיוך, מילים טובות ומחיאות כפיים.

מרתון ירושלים

המקצים במרתון

אנשי המרתון העבירו אלינו נתונים על הנרשמים- המרתון כלל שישה מקצים בהם מרתון מלא (42.2 ק”מ); חצי מרתון (21.1 ק”מ); 10 ק”מ; 5 ק”מ; מרוץ משפחות (1.7 ק”מ) ומרוץ קהילות (800 מטר) לבעלי צרכים מיוחדים אליו נרשמו כ- 6000 איש. מקצה המשפחות שאפשר גם לילדים להשתתף הוא חדש וכ- 3500 נרשמו אליו. הגידול המשמעותי היה במספר הנרשמים למקצה הקהילות: כ-5,000 איש שרצו עבור למעלה מ- 50 עמותות בניהם כ- 1,100 רצים שרצו בשם “האגודה למלחמה בסרטן” ועמותת “שלווה”. חברות מסחריות כדוגמת בנק דיסקונט, רכשו ערכות רישום ישירות מהעמותות כתרומה והעניקו אותן לעובדים שלהם. היו גם אתרי מימון המונים כדוגמת jgive בהם הרצים מנסים לגייס כסף עבור העמותה שעבורה הם רצים. היה גם מיזם אירוח שלו שבו מקומיים ארחו רצים מחו”ל ועוד.

ירושליים

מתוך נתוני המארגנים, נמסרו קצת סטטיסטיקות: 

  • הירושלמים עצמם הצטיינו הפעם – רובם המוחלט של הרצים במקצה המרתון המלא – 42.2 ק”מ, הם ירושלמים, פי שלושה מהרצים מחיפה שבמקום השני ואחריהם מודיעין, תל אביב וכפר סבא.
  • הגיל הממוצע של הרץ במקצה המלא עומד על 43, בעוד שבמקצה ה- 10 ק”מ הגיל הממוצע עומד על 32.
  • עוד עולה מהנתונים כי מרבית הנרשמים (41%) הם בגילאי 30-49, 26% עד גיל 20 ו-20% מהרצים חצו את גיל 50, כשהמשתתף המבוגר ביותר הוא בן 82.
  • החלוקה המגדרית בין נשים לגברים נוטה קלות לכיוון הגברים עם 57% לעומת ,43% כשהגיל הממוצע של הגברים שירוצו עומד על 35 והנשים 32.

Jerusalem Marathon

וכמה סיימו בפועל?

ביררנו מול אתר מבט למירוץ המרכז את תוצאות המרוצים כדי להבין כמה אנשים סיימו אתמול את התחרות. סה”כ בתוצאות מבט למרוץ סיימו את המקצים בעלי מדידת הזמנים הרשמית 18,687 רצים לפי החלוקה הבאה:

  1. במרתון השתתפו: 1,246 רצים ורצות (מתוכם 218 נשים).
  2. בחצי המרתון: 4,098 איש (כשליש נשים).
  3. במקצה 10 ק”מ, היו 8,114 איש (מתוכם 3518 נשים מול 4600 גברים).
  4. ובמקצה 5 ק”מ כיכבו סה”כ 5229 רצים (2,699 נשים מול 2530 גברים).

מורידים את האפליקציה של ראנפאנל והפאנלים

ואז ממשיכים לרוץ:

קיסר הריצה האתיופי מבקר: היילה גבריסילאסי

אחד הרצים שייקח חלק במרתון הוא לא אחר מאשר הרץ האגדי היילה גבריסילאסי בעל שתי מדליות זהב אולימפיות בריצת 10,000 מטר ובארבעה תארים עולמיים באותו מרחק, ומי שהיה הראשון בעולם לרדת מגבול ה-2:04 בריצת מרתון. השנה רץ את מקצה 10 ק”מ. גדעון תמר (פנליסט ב RUNPANEL שפגש את היילה) חזר עם טיפ לריצה מהרץ המחונן, “פשוט רוצו. זה חלק מהטבע שלנו ומהיצירה האנושית. את מרבית העסקים שלי יצרתי במהלך מחשבותיי באימוני הריצה שלי”

גבריסילאסי, ראש העיר והמנצחים

המרתון הזה, בניגוד למרתון תל אביב אינו בחסות של חברת נעליים אחת בלבד בעלת בלעדיות באקספו – ואפשר להנות ממגוון המותגים לרצים, מה שהופך את האקספו שלו לטוב בהרבה.
לפני המרוץ קיבלתי למבחן מניו באלאנס את דגם ה- 890V6- דגם ניטראלי מהיר, אחת מהנעלים מסדרת המרתון שהושקה לקראת מרתון ירושלים. חייבת להודות שאני מכורה לנעלי הריצה שלי מחברה אחרת, וחששתי להחליף נעל. אך כשנעלתי את הנעל הזו לראשונה, הרגשתי שהיא מחבקת אותי. בנראות שלה היא נראית כמו נעל ריצה סטנדרטית ללא תחכום רב, אך הפתיעה אותי מאוד בקלות שלה וגם לא פחות ביופי שלה, ממש מדליקה, נראית למרחקים ומושכת עין.

הסביבה לא הפסיקה להחמיא לי עליה. רוחב הנעל הזו מוגדר כרחב, וכיוון שהרגל שלי צרה, הייתי בהתמקדות לגבי תחושת האצבעות בנעל. לשמחתי לא נאלצתי לשרוך אותן יותר חזק, לא נרדמו לי האצבעות וגם סיימתי את הריצות ללא יבלות ונהניתי מתחושת מרחב נעימה באצבעות. הנעל מוגדרת כנעל מהירה בעלת דרופ נמוך (6 מ”מ) ולמרות שבד”כ אני רצה עם דרופ נמוך מזה, היא נתנה מענה ראוי. תנוחת הריצה הקדמית/ אמצעית שלי נשמרה, הרגשתי שהיא לא מפריעה ומכבידה לי על הריצה ויתרה מכך, הרגשתי שהיא מועילה לתהליך ההתאוששות שלי מהישראמן. אין לי ספק שאמשיך לרוץ איתה בהמשך.

ריצה יחפה

אבל היי, אפשר גם יחף

יום המרתון

כדי לחוש את האווירה, החלטתי לרוץ השנה את מרתון ירושלים בדופק נמוך והצטרפתי לשתי נשים מדהימות מקבוצתי שהסכימו שארוץ לצידן. הגענו יחד לירושלים, עוד לפני שהחננו את הרכב ראינו בצידי הדרך את קהל הרצים הדתי שמניח תפילין טרם המירוץ, מחזה שניתן לראות רק בירושלים. צעדנו יחד עם נחיל הרצים לכיוון גן סאקר הירוק והומה אדם והשיח שנשמע היה על חוויות הרצים מהעבר, על שירת “התקווה” שמישהו לקח בה חלק במירוץ קודם או “אין לי ארץ אחרת” וכמה שזה ריגש אותו. מזג האוויר קר אך נראה אידיאלי לריצה, מלבד רוח עיקשת ומפתיעה שקיבלה את פנינו.

מרתון בינלאומי

שמנו פעמינו לקו הזינוק בזריזות, ראינו את שלטי הכוונה ומועדי הזינוק, הכמות הגדולה של תאי השירותים שעמדו לרשות הרצים, אוהלי שמירת החפצים המסודרים עפ”י המקצים והספקנו לחלוף על האקספו המפנק ובמות החימום כיאה למרתון בינלאומי.

זינוק מרתון

הזינוק לחצי מרתון ירושלים התחיל בדיוק בזמן, נחיל רצים ורצות הוזנק עם מוזיקה נהדרת וקריאות שיר והנאה מצד קהל הרצים, האדרנלין בשמים וירושלים חוגגת. מוזיקה מקבלת אותנו בכל כמה קילומטרים, במות של DJ ולהקות צעירות. חרוצי העיר לאט לאט יורדים לרחובות לעודד, ברובם ותיקי העיר שלא הפסיקו להתפעל מהמחזה וגם קטנטני העיר חילקו כיפים וחיוכים, אנשים רצים עם דגלי ישראל והתחושה פשוט מושלמת. תחנות ההזנה מלאות, המתנדבים עושים עבודתם, והמסלול עמוס בצלמים המסקרים את האירוע.

אחד היתרונות במסלולים של מרתון ירושלים הוא שכל מקצה רץ בתזמון שלו לכיוון אחר, יש נקודות מפגש עם המקצה המרתון הוא בתמיד בכיוון הנגדי. מקצה חצי המרתון עולה את העלייה של רחוב ז’בוטינסקי , ואילו מקצה המרתון יורד אותה, מצב כזה גורם לזרימה נכונה על המסלול ללא האטות והפרעות.

אחד המפגשים המרגשים על המסלול היה עם קבוצת LIFE IS GOOD ובראשותו של שי ראשוני (גם הוא פאנליסט בבייקפאנל, בין שאר פעילויותיו!) חולה ה ALS ששיחזרו את המבצע עליו הוא סיפר בעבר – גם פה, ורצו את המרתון המלא. מחזה מלא בנחישות ואהבה לחיים ולאדם, החבורה הזו פשוט עם אנרגיות מטורפות, כוח ועצמה, מלווים אותו בצורה מדויקת כשלכל רץ יש את התפקיד שלו בהרכב ואחרי שרואים אותם, מבינים ש Life is so very good.

ראנפאנל תומך באגודת Life Is Good וקורא לכם להיכנס לפה: “לרוץ-המדריך לרץ המתחיל”, לקנות את ספר הריצה של שי ראשוני ודנה צימרמן (רק 65 ש”ח) ובכך גם לקבל ספר מעולה ומומלץ וגם לתרום למחקר ה ALS.

שי ראשוני

תוצאות מרתון ירושלים 

תוצאות מרתון ירושלים – גברים:

  1. מקום 1 שנה שלישית ברציפות: שדרק קיפקוגיי (Shadrack Kipkogey), בן 27 מקניה, בזמן של 2:21:26.
  2. במקום שני Wendwesen Tilahun Damte האתיופי 02:21:55
  3. הקניתי Ronald Kimeli Kurgat סיים במקום השלישי בתוצאה: 02:22:12. קימלי מחזיק גם בשיא המסלול (2:16:09) משנת 2016.

מקרב הישראלים: במקום החמישי הכללי וראשון בין הישראלים חצה את קו הסיום רן אלתרמן (02:41:22). במקום השני הוא דן אלתרמן בתוצאה 02:45:59. רפאל גרטי הירשלמי הוא הישראלי השלישי המסיים בתוצאה של 02:55:22.

תוצאות מרתון ירושלים – נשים:

  1. Emily Chepkemoi Samoei הקנייתית: 02:52:33
  2. Mercy Jelimo בזמן: 02:54:09.
  3. Naomi Jepngetich בתוצאה: 02:56:38.

הישראלית הראשונה שסיימה את מקצה המרתון במקום ה-6 היא ביטסי דויטש מירושלים בזמן 3:09:50. במקום השמיני בתוצאה של 3:26:44 סיימה ישראלית נוספת -הלן שגיא.

לסיכום: מרתון ירושלים מול מרתון ת”א – מה עדיף?

תחרות בין ערים שהתוצאה שלה היא ניסיון להפוך אותן למרכזי תרבות ואיכות חיים, ובתוך כך ספורט, היא דבר מבורך, ולטעמנו, לאור החוויה המסחרית מדי וללא מדידת זמנים למקצה ה 5 (אולם גביית תעריף גבוה) שבה נתקלנו בה במרתון תל אביב, עיר הבירה מנצחת בגדול. לא רק שהיא מספקת ארגון עדיף עם פיצול טוב יותר של מסלולים, המון חוויה ואווירה לצד התחרות – היא גם התייחסה בכבוד רב יותר לכל הרצים, וגם רצי ה 5000 קיבלו מדידת זמנים – ושילמו הרבה פחות על המרוץ מבת”א. 

אני אוהבת את המירוץ הזה, זו חוויה שאני מקווה להגיע אליה בכל שנה, ולהמשיך את המסורת הזו. בעיניי, מרתון ירושלים מעניק חווית מרשימה, מהודקת ומקצועית לצד אווירה שאינה תלויה בדבר, רק בעיר עצמה. והיא לא מאכזבת, תמיד משתפת פעולה, יפיפייה, נעימה ומזמינה ואם עוד לא הייתם, כדאי לכם זה משהו שאתם לא רוצים לפספס. הרשמה ל 2019 נפתחה כבר.. נרשמתם?

שלכם, ורדי

מאת: ורדי בכור
צילום: פלאש 90

?‍♀️ מנוי חינם לRUNPANEL פה: http://bit.ly/RUNsubscribe