אחרי הפסקה של שנה, אולטרה מרתון סובב עמק, אחד מאירועי ריצות השטח החשובים והוותיקים בישראל חוזר אלינו בסוף החודש. אז מה השתנה בסובב החדש? מי יזניק את המקצה של ה-166 ק”מ ומה עושים עם 1.2 טון קרח?

מאת: תומר רוזנפלד
צילום: SportPhotography- תומר פדר, רונן טופלברג

סובב עמק- מסורת והתחדשות

מירוץ סובב עמק נוסד בשנת 2010 על ידי שי חזן מקיבוץ הזורע ומאז התקיים ברציפות למעט בשנת 2017, בה החליט שי, שהוא הרוח החיה מאחורי המירוץ ומפיק אותו בהתנדבות לקחת שנת הפסקה. ליחס האישי והחם של שי, להיכרות שלו עם כל רץ ורץ ולנכונות שלו לייעץ ולעזור אין אח ורע ואלו הם שהופכים את המירוץ הזה למירוץ משפחתי וגורמים לכל כך הרבה רצים לחזור למירוץ כמתנדבים.

באופן מסורתי, מכסת הנרשמים בסובב עמק מתמלאת במהירות, חודשים רבים לפני המירוץ ככה שאם לא נרשמתם השנה תאלצו להמתין לשנה הבאה או לנסות את מזלכם ולנסות לקנות ערכה ממי שנרשם והחליט שלא להשתתף מסיבה כזאת או אחרת. על סובב עמק 2016 כתבה אצלנו קרול חן- קראו את הכתבה.

השנה צפויים להשתתף במירוץ כ- 2,200 רצים מהארץ ומהעולם ב-8 מקצים שונים: החל ממקצים קצרים של 12 ק”מ ו-21 ק”מ שיכולים להתאים לרצי שטח מתחילים ועד למקצים של 166 ק”מ למשוגעים לדבר. מבחינת המקצים, השנה הוחלט לבטל את המקצה של ה- 200 ק”מ ולהוסיף מקצה חדש ומאוד מתבקש למרחק של 42 ק”מ (איך לא חשבו על זה קודם?).

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בנוסף, ישנו שינוי מינורי במקצה ה-61 אשר הוארך ל-66 ק”מ. משיחה עם שי חזן עולה כי ביטול המקצה של ה-200 ק”מ נעשה לאור מיעוט המשתתפים והקושי הלוגיסטי בהפעלת תחנות הרענון ללילה נוסף עבור מקצה זה.

סובב עמק- מסלול 2018

השנה צפוי לנו מסלול חדש עם יותר צל ויותר נוף מהמסלול הישן. מקצי האולטרה (66, 100, 133 ו-166 ק”מ) מבוססים כולם על אותה הקפה אותם יבצעו המשתתפים במקצה של ה- 33 ק”מ ואשר כוללת טיפוס מצטבר של 445 מטר. המשתתפים במקצי האולטרה יבצעו את אותה הקפה מספר פעמים לפי אורך המקצה שלהם. כך למשל המשתתפים במקצה של ה-100 ק”מ ירוצו 3 פעמים את ההקפה (וישלימו עוד ק”מ אחד בסיום) והרצים של ה- 166 ק”מ ירוצו 5 (!) פעמים את אותה ההקפה. המארגנים של המירוץ ערכו בחודשים 4 ריצות רשמיות של הכרת המסלול וחלק גדול מרצי המקצים הארוכים כבר מכירים את המסלול החדש של בוריו וחרשו אותו שוב ושוב כחלק מההכנה שלהם למירוץ.

הריצה בהקפות סובב עמק מקלה מאוד על המארגנים שאינם נאלצים לתחזק אין ספור תחנות רענון לאורך קילומטרים רבים. גם חלק מהרצים של המקצים הארוכים מעדיפים את הריצה בהקפות- הם כבר מכירים כל ירידה, עלייה ופניה מריצות ההכנה שלהם על המסלול מה שמנטרל את אפקט ההפתעה (מה שפחות אפשרי במידה והיה מדובר במירוץ מנקודה לנקודה). למרות זאת, לעניות דעתי, יש גם קושי בריצה בהקפות- נוסף על השעמום שבחזרה על אותו מסלול, הידיעה שאתה משלים הקפה, ונמצא מרחק יריקה מהרכב וצריך לצאת לעוד הקפה, שתיים או יותר עלולה להיות קשה מבחינה מנטלית. אני יודע שלפחות עבורי התחרות תתחיל מההקפה השנייה.

מבין המקצים הארוכים של סובב עמק, המקצה של ה-133 ק”מ הוא סוג של עוף מוזר: תקוע בין שני מקצים שנחשבים “יוקרתיים”: מקצה ה-100 ק”מ ו המקצה הארוך של ה-166 ק”מ (שהוא המקבילה שלנו למירוץ 100 מייל). גם השנה במקצה הזה צפוי מיעוט משתתפים.

מפת המסלול החדש:

 

תמיכה וליווי במירוץ סובב עמק

לפי חוקי סובב עמק, המקצים הארוכים (100, 133 ו-166 ק”מ) זכאים למלווה אחד בכל הקפה (רץ או רכוב על גבי אופניים). בניגוד לכללים במרוצים רבים אחרים, המלווה לא מוגבל רק לתמיכה מורלית אלא גם לשאת לרץ את הווסט עם הציוד ההכרחי.  המקצים של 12, 21, 42 ו-66 ק”מ אינם זכאים לליווי.

רבים מרצי השטח המובילים בישראל עשו את צעדיהם הראשונים בסובב ומרגש לראות שרבים מהם מתנדבים השנה בתחנות הרענון, ביניהם ניתן למנות את: גלעד קראוז שסיים לאחרונה את הספרטתלון באתונה למרות התנאים הקשים (246 ק”מ), את גלית בירנבוים-נבון ששברה השנה את שיא המרחק לנשים (281.6 ק”מ במירוץ רב-יומי בצ’כיה) ואת עידן פרץ שסיים בסוף חודש אוגוסט את ה-UTMB בשאמוני בצרפת, ועוד רבים וטובים.

יהיו שם גם הפאנליסט אילן פריש, רומן ספיבק וחברי קבוצת הריצה SUMMIT שהולכים להחזיק תחנת רענון שלמה במשך כל המירוץ וקובי אורן, שסיים את המירוץ הארוך בעולם (5000 ק”מ) ויזניק את המקצה של ה-166 ק”מ.את המקצה של ה-100 ק”מ תזניק אליין סטיפולה בוידאו קונפרנס מארצות הברית. סטיפולה ניצחה פעמיים את המקצה של ה-200 ק”מ נשים בסובב עמק בשנים 2015-2014 והיום, כמו הרבה רצים מחו”ל שהשתתפו בסובב משמשת כ”שגרירה” של המירוץ בעולם.

רוח ההתנדבות של סובב עמק

לפי חזן, במירוץ סובב עמק ייקחו חלק יותר ממאה מתנדבים (מעבר למתנדבים של קיבוץ הזורע). רציתי לדעת מה גורם לאנשים לבוא ולהתנדב במירוץ ושוחחתי עם גלית בירנבוים-נבון שהשתתפה במירוץ בשנים 2015-2015 . גלית סיפרה לי שעבורה, סובב עמק הוא ‘הבית’ והוא מסמל את תחילת הדרך בעולם האולטרה-מרתון. הוא מהווה עבורה את מקום ההתנסות וההתאהבות הראשונה במרחקים בטבע ובשטח. גלית סיימה את המקצה של ה-61 ק”מ בשנת 2014 וחזרה בשנת 2015 כדי לקטוף את המקום הראשון במקצה של ה-100 ק”מ.

גלית: “יש קסם בסובב. נופים קסומים של העמק שמחוברים לאווירה של משפחה, בתוספת חיבוק פיזי ומורלי שהרצים מקבלים מרצים ותיקים ומנוסים.  אני זוכרת במירוץ ה 100 ק״מ שלי את אריאל רוזנפלד שעודד באמצע הלילה ונתן את העצה הנכונה, גלעד קראוז שקילף וחתך לי תפוח ושלח אותי הלאה לדרכי, ומתנדבים רבים נוספים שהחיוך והמילה הטובה שלהם הזרימו לי אנרגיה בלב, בגוף ובנשמה.

בשלוש שנים האחרונות התחרתי בתחרויות בחו״ל, רחוקה מהאווירה המחבקת והמוכרת. כך שכיום, מספר שבועות אחרי תחרות בצ׳כיה, הדרך שלי לקחת חלק באירוע, היא באמצעות התנדבות בתחנות וליווי חבר במקצה המאה מייל. אני רוצה לתת במקום בו אני ספגתי נתינה כרצה בעבר. אני אעשה זאת באהבה ובשמחה ומבטיחה עידוד, חיבוק וחיוך גדול, בזמן שהחברים נותנים את הנשמה לאחר שבועות רבים של עבודה קשה”

יש לך טיפים למשתתפים? “הטיפ שלי. להיות מווסתים. לעבוד חכם, עם הראש… שהראש יוביל את הגוף. תנהל/י את הדרך שלך בשיקול דעת, תוך שמירה על האסטרטגיה שתכננת והתאמנת על פיה. התאמנת שבועות רבים… זאת הדרך להשיג את המטרה אליה כיוונת. בהצלחה!”

סובב עמק: החידושים השנה

כחלק מהכנת הכתבה, נסעתי למפגש שאורגן על שי חזן במיוחד לרצי המקצים הארוכים (100, 133 ו-166 ק”מ). זו הייתה הזדמנות נוספת לרצים להיפגש, לדבר ולהציע הצעות לשיפור. רצי המקצים של ה-133 וה-166 למשל, הביעו תרעומת על כך שהם נדרשים להישקל לאחר סיום כל הקפה של המסלול (33 ק”מ, כאשר ירידה של מעל 2% מהמשקל יכולה להוביל להורדה מהמסלול\ המתנה בתחנה עד להשלמת נוזלים) בעוד שרצי ה-100 לא נשקלים כלל והוצע כי רצי המקצים הללו ישקלו רק החל מההקפה הרביעית והחמישית של המסלול. שי חזן הנהן בחיוב והבטיח לשקול את הההצעה.

אולטרה סובב עמק

עוד חידוש השנה הוא באמצעי הפיקוח והבקרה: רצי מקצי ה-133 וה-166 יישאו לחצן מצוקה שישדר את המיקום שלהם וידווח לחפ”ק במידה ולא זוהתה תזוזה של הרץ במשך יותר מכמה דקות וגם תאפשר לרץ ליצור קשר עם החפ”ק במשך כל זמן המירוץ. חידוש נוסף הוא צמיד מיוחד שיקבלו רצי המקצים בכל הקפה ויתבקשו לגזור אותו ולהכניס אותו לתיבה חתומה באחת מהתחנות של המסלול- יהיה מעניין לעקוב ולראות איך זה יעבוד בפועל.

עוד טיפ שאני יכול לתת מהמפגש נוגע למעברי הבקר: כמי שאמור גם להשתתף השנה בסובב ורץ מספר פעמים על המסלול, אני תמיד נזהר כשאני מגיע למעברי הבקר ועובר להליכה (ויש הרבה כאלו בסובב). במירוץ עצמו מעברי הבקר יהיו מכוסים. שי הזהיר שהפלטות עלולות להיות חלקות – במיוחד בבוקר כשהן מכוסות בטל.

סובב עמק

קרח, מים ובוץ?

דבר אחרון: אז מה עושים עם 1.2 טון קרח? – מסתבר שזו כמות הקרח העצומה שדרושה כדי לדאוג לרצים למים קרים במשך כל תקופת המירוץ. תודה לשי חזן על האירוח ותודה מראש לכל המתנדבים.

יש הרבה דיבורים בשבוע האחרון ברשתות החברתיות על מזג האוויר הצפוי בסובב. לפי התחזית נכון לכתיבת שורות אלו, יש צפי לגשם עם סופות רעמים בלילה שבין חמישי לשישי. הבעיה העיקרית היא לא עם הגשם עצמו אלא הבוץ שעלול למלא את המסלול ולהפוך אותו לחלקלק. כמה גשם צפוי לרדת נוכל לדעת רק סמוך יותר למרוץ. אני ממליץ לעקוב אחרי התחזיות ביום שלפני המרוץ ולהיערך בהתאם מבחינת ביגוד.

המון בהצלחה לכל המשתתפים. נתראה בסובב!

מאת: תומר רוזנפלד- יועץ משפטי בחברות הייטק, בן 32 ומאמן ריצה מוסמך וינגייט. חובב אולטרה אבל נשבע שיחזור לפרופורציות בקרוב.

 


תוכנית האימון האישי של RUNPANEL לריצה: רוצים לשפר בצורה דרמטית את המהירות שלכם? לקבל תמיכה מקצועית כדי לא לעשות טעויות? לחצו פה למידע על התוכנית האישית