נעלי און פרצו לשוק המקומי לפני מספר שנים והיום בחנות היבואן ברמת החייל ניתן למצוא עשרות דגמים לכל סוג פעילות. ON מתייחדים בשיטת השיכוך- מבנה גלי בצורת קשתות קטנות ושטוחות שמשתנות בעוביים לאורך כל הסוליה. הצטיידתי בדגם Cloudace ויצאתי לבדוק.
מאת: ודים לינצקי
צילם: יוג’ין לויט
On Cloudace – המייצבת של און
יעוד הנעל המוצהר הוא תמיכה ושיכוך מירביים לרצי כביש וקל מאוד להבחין בזה מהנעילה הראשונה. הנעל עוטפת את כף הרגל כמו חליפת צלילה. מרגישים את התמיכה מכל הכיוונים ובמיוחד בתחתית כף הרגל. למרות העטיפה הצמודה, יש מספיק מקום לכל האצבעות בחלקו הקדמי ואין הרגשה של דוחק. הרגל לא טובעת עמוק בתוכה והנעל אינה מגבילה תנועה סיבובית של הקרסול.
Cloudace – כרטיס ביקור
- יעוד: נעל מייצבת לריצת כביש.
- מתאימה לבעלי משקל כבד.
- משקל: כ- 335 גרם במידה 42.
- דרופ: 7 מ”מ (גובה עקב: 30 מ”מ, גובה בחלק הקדמי: 23 מ”מ)
- יציבות (Stability): נורמלית\ניטראלית עם תמיכה ושיכוך מוגברים
- מחיר: 900 ש”ח
- לרכישה באתר On Running ישראל
עיצוב וסקסאפיל – מרשים מחושב ומוקפד
העיצוב של Cloudace מאוד מרשים. כל פרט בו מחושב, מוקפד ונמצא במקום הנכון. לא בכדי הנעל הונדסה בשוויץ. מורגשת לטובה הנדסת אנוש ובחירת חומרים מאוד עדכניים יחד עם מראה מיוחד ועכשווי. לא אגזים אם אומר שמדובר בעיצוב הכי מוקפד ואצילי שיצא לי לפגוש בנעלי ספורט. שום פרט בו לא צועק בוולגריות ולא מתבלט בצבעוניות יתר. הכל נמצא במידה ובמקום בו זה צריך להיות ללא פריטים מיותרים. דגלון שוויץ מושתל בעדינות ובצניעות רק על נעל אחת. מספר הדפסי לוגו החברה במקומות אסטרטגיים יחד עם עוד פסים זוהרים, משמשים כמחזירי אור לאלה מכם שרצים בחושך ורוצים לדאוג לבטיחות ונראות על השביל.
הסוליה
גולת הכותרת בכל נעלי החברה היא ללא ספק הסולייה.
סוליית Cloudace מורכבת מ-3 חלקים עיקריים עם מחיצה קשיחה ביניהם. שכבת הבסיס וחומר המילוי בקשתות השיכוך (ה”עננים”, כמו שהחברה קוראת להם) מורכב מחומר מוקצף וסופג זעזועים (Zero Gravity foam). החברה בחרה בחומר יחסית קשיח וככל הנראה גם עמיד. באמצע הסוליה ישנה שכבת פלסטיק דקה מאוד שנוצרה (לפי אתר החברה) בהזרקה נוזלית והיא בעלת שם מאוד מבטיח – Speedboard. תפקידה של השכבה הזו הוא לספק יציבות ולהוסיף קשיחות לשכבות הרכות יותר. כמו כן, השכבה מפזרת את הזעזועים הנקודתיים על פני כל הסוליה. לא מדובר בפטנט חדש ומהפכני (יש עוד חברות שמכניסות שכבה קשיחה דקה בחלק מהסוליה, לעתים פלסטיק, לעתים קרבון), אבל כאן הוא מתפרש על כל שטח הסוליה ורתום לטובת הקניית יציבות נוספת ושיפור השיכוך.
קשתות השיכוך הולכות ומתעבות ככל שמתקרבים לעקב הנעל – מקום שלרוב סופג הכי הרבה זעזועים. קשתות השיכוך עטופות בשכבה דקה נוספת של גומי קשיח עם זיזים זעירים המספק לסולייה עמידות נגד שחיקה.
בחלקה התחתון הסוליה חרוצה באמצע ומחולקת ל-2 מעין “ערוצי שיכוך”. אני סקרן לדעת האם כל החירוץ בסוליה לא יהפוך במהרה לקולטן אבנים קטנות ושאר לכלוכי השבילים.
דייט ראשון בחשיכה
מתוקף מקצועי ההנדסי, יוצא לי לא פעם לבצע בדיקות למוצרים טכנולוגיים. חלקם מוצרים שאני פיתחתי וחלקם מוצרים שלא יצא לי להכיר לפני. על מנת לנתח את תוצאות הבדיקה, משתמשים בד”כ בחיישנים אשר ממוקמים במקומות אסטרטגיים של המוצר הנבדק. לאחר הבדיקה עושים ניתוח של הנתונים ומסיקים מסקנות לגבי המוצר. הגישה שלי נשארת מאוד דומה גם בבחינת מוצרים אחרים. בבחינת נעלי הריצה הרושם הראשוני הוא בדרך כלל יהיה זה שיקבע איפה אני “אמקם את החיישנים”. טוב, אני לא באמת ממקם חיישנים על הנעליים, אלא יותר נותן לעצמי נקודות חשובות לבחינת ההרגשה מהנעל והביצועים שלה.
מכיוון שבסופו של דבר מדובר בנעליים ולא בטיל שיוט, אני נוטה לשים את כל ההתלהבות מהמראה החיצוני והמיתוג בפרופורציה. אני לא יוסיין בולט ואפילו לא אליוד קיפצ’וגה. מחסום השעתיים במרתון לא מדיר שינה מעיניי ולא קובע את סדר יומי. מכוון לנייטרליות ומחויב לאובייקטיביות יצאתי לריצה בוקר מוקדמת ראשונה כשעל רגליי Cloudace. יש יתרון בבחינה “עיוורת” של הנעל בריצה בחושך – אני מנוטרל מלהסתכל עליה ולהיות מוטה בצורה כזו או אחרת והסיכוי להיות אובייקטיבי גדל משמעותית.
אחד הייעודים המוצהרים של הנעליים הוא ריצות שחרור/שיקום וזה מאוד התאים לי, כי כמה שבועות לפני רצתי אולטרה מרתון. הריצה ב-Cloudace מרגישה בהתחלה קשיחה והנעל מרגישה מגושמת. למרות כל עובי הסולייה והצהרות היצרן על שיכוך מוגבר, לא ממש הרגשתי את זה. הרגשת רכות לא נקלטה באף אחד מהחיישנים אצלי. מנגד, מה שישר בלט לטובה זו היציבות.
בנעליים מחברות אחרות עם עובי סולייה כמו ב- Cloudace מרגישים בד”כ את מעיכת הספיגה ברגע הנחיתה על העקב ותזוזת החומר בסוליה שגורמת להרגשה של “שיוט קל” הצידה. עם כל הנוחות והנעימות של הסוליה הרכה, עצם התזוזה שלה ברגע הנחיתה יכול לגרום לחוסר יציבות בקרסול ובמקרים קיצוניים אף לנקע (עם שיפוע צד בשביל). לא זה המצב ב- Cloudace. כל נחיתה בה היא מדוייקת וחד משמעית.
מבנה הסולייה, ובעיקר שכבת ה- Speedboard הקשיחה, נכנסים לפעולה ודואגים לפזר את אימפקט הנחיתה מקצה לקצה על פני כל סוליית הנעל. המנגנון הזה עובד בדיוק שוויצרי בכל נחיתה. הרגל נשארת יציבה ולא נוטה להתעקם לשום צד. אין בנעליים תחושת קלילות או קופצנות כמו בדגמים היותר קלים של החברה, אלא הרגשת יציבות וסולידיות. לא רווק תל אביבי בסוף שנות העשרים לחייו, אלא איש משפחה מיושב ומאוזן. כזה שאפשר לסמוך עליו
רק נזכיר – זה הרי דגם ה Stability, לרצים עם צורך בייצוב ורצים כבדים, ולכן- אין ספק שהוא עושה את הייעוד שלו בדיוק ובצורה מצוינת.
גפה עליונה
אריג הגפה העליונה של Cloudace מיוצר מבד רשת צפופה מחומר שנראה ומרגיש מאוד עמיד. מכיוון שהמבחן התבצע בתנאי החורף הארצישראליים, לא התנסתי ביכולות נידוף הזיעה ופינוי החום של הנעליים. בתנאי חורף מקומי הנעל הרגישה מאווררת מספיק מצד אחד, אבל שמרה על טמפרטורת עבודה סבירה ברגליים מצד שני. חיבור החלקים של הבד בוצע בשיטת נטולת תפירות עם פסי סיליקון עמידים, כמו גם ההגנה של חלקו הקדמי של הנעל ממפגשים מקריים עם אבנים, עצים או תחלואי מסלול אחרים.
שריכת הנעל היא רגילה והשרוכים דקים ובעלי אורך סביר שלא מצריך קשירה כפולה או ליפופים מיותרים. יאמר לזכותם (של השרוכים) שהם לא נפתחו ולו פעם אחת לאורך כל המבחן.
לשון הנעל די נוחה, בעלת עובי בינוני והיא תפורה לבסיס השרוכים. זו פחות או יותר התפירה היחידה שתראו מבחוץ.
פנים הנעל
האריג שבחרו להשתמש בו ב- ON בפנים הנעל הוא יותר צפוף מזה החיצוני ומזה של חברות רבות אחרות. הוא מרגיש מאוד עמיד ובעל מספר כריות שיכוך ותמיכה המובנות בהיקף. עוד סימן לייעוד השיקומי ותמיכתי של המוצר.
המדרס נראה ומרגיש מאוד מעניין. הוא לא סתם חתיכת ספוג דחוס החתוך לפי צורת הרגל, אלא מבנה המורכב מכמה חומרים בעל צורה אורטופדית. הוא יחסית עבה בחלקו הקדמי וזו הסיבה לתחושת “חליפת הצלילה” שהזכרתי בהתחלה. למרות עוביו הנדיב, המדרס דחיס בקלות ובזמן הריצה מקבל את צורת כף הרגל של הבעלים המאושר של הנעל – עוד דבר המונע מהרגל “לשוט” לצדדים בתוך הנעל בזמן הריצה.
בזמן ריצה בירידות פנים הנעל נותן הרגשת החזקה וריסון מאוד מעניינים. בעוד שברוב נעלי המתחרים שנועדו לכף רגל יחסית רחבה, בריצה/הליכה בירידה, הרגל מחליקה לה קדימה ונוצר לחץ על חלק מהאצבעות, ב- Cloudace זה שונה לגמרי. הלחץ מתפזר בצורה אחידה על כל החלק הקדמי של כף הרגל וזה מרגיש כמו שרוכב מיומן על סוס מרסן את החיה בצורה מדודה מבלי להכאיב לו. אומנות.
ללכת “עם” ולהרגיש … עם
במשך מספר ריצות בחנתי את עניין ההרגשה של הנעליים על רגליי והגעתי למסקנה שהן אכן מרגישות מעט כבדות (כאמור 335 גרם, לשם השוואה- דגם ה Cloudflow של און שאינו “מתקן” שוקל 235 גרם) . סוליה רחבה, עבה ומגביהה יחד עם הקשיחות והמשקל הכללי של הנעל, נותנים הרגשת “עם”. מבנה הסוליה מבודד מאוד את הרגל מהשביל ומקהה הרגשת מגע. מי שאוהב לחוש את תוואי השביל שהוא רץ בו בצורה אינטימית יותר, פחות יתחבר ל- Cloudace (אבל מאוד יתחבר ל Cloudflow).
שימוש ב- Cloudace בתור נעלי הליכה יום-יומיים היה די מוצלח. עיצוב וצבעי הנעליים הסולידיים לא מסגירים ישר את יעודם ויחד עם נוחות ואוורור טובים עשויים להפוך אותן לנעליים לכל היום, גם אחרי האימון. מי שמחפש ממש רכות חזקה- הכי הופכי מהאחיזה המייצבת של אלה יכול גם ללכת על ה CloudX שהם ממש רכות בהליכה.
המייצבת של און- סיכום
בחירת נעליים היא אהבה מנעילה ראשונה וכמו כל אהבה היא מאוד אישית. מה שטוב לאחד לא בהכרח יתאים לאחר וכל המלצה שניתן כאן גם היא תהיה סובייקטיבית ואישית. לכן און (וכל חברת נעליים רצינית) ייצרה ליין מוצרים עם טווח רחב של פתרונות: מקשיחות ואחיזה בצד אחד, ועד רכות קלילות וגמישות בצד השני. בהתאם לצרכים שלכם כרצים, יש לה את כל הפתרונות.
הדגם שבסקירה, ה Cloudace, הוא על הקצה הנוכח, אוחז ומייצב בתוך טווח המוצרים שלה. לכן הוא מתאים לאנשים שמעוניינים בתיקון התנועה, מניעת תנועת יתר פנימה או החוצה (פרונציה וכו’), ובאופן כללי- אחיזה חזקה לרגל. ככזה הוא מתאים גם יותר לאנשים כבדים שמעמיסים יותר על הרגל בנחיתה ובגלגול מאשר לקלילים. כמו כן לאלה שאינם אוהבים סוליות רכות מדי.
היא יכולה להתאים לריצות אימון רגילות בדרך לתחרות וגם לריצות שחרור אחריה, אולם פחות תתאים כנעל לתחרות בגלל המשקל שלה.
העיצוב שלה יפהפה, כמו בכל נעלי On Running – מוקפד, עדין, עם רמת גימור שנעים להסתכל עליה וסגנון שוויצרי ייחודי ומדויק. היה ותרצו להמשיך איתן לעבודה אחרי האימון, הן יהיו בני לוויה מצויינים גם להמשך היום וייראו מעולה.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו: