בתוך תקופה מוזרה הצלחנו לתפוס את אלן דבנששון מייסד ארבוקס (Arbox) – האפליקציה שדרכה מנהלים מכונים רבים בישראל את השיעורים והקשר עם הלקוחות
מאת: אבירם גרטי
צילום: ארבוקס
יום שישי, כמעט 11:59 ואני עומד להכנס לאפליקציה הכי כחול לבן שיש (תרתי משמע) ולחכות עם האצבע מעל הרישום לאימונים לשבוע הבא… 12:00 אני בטירוף על הרישומים… 12:01 הכל מלא, אני יושב עם בירה וחיוך של ניצחון מרוח על הפנים… השבוע ניצחתי, אני רשום לכל האימונים.
גם לכם קרה? מזדהה איתכם, אלה הם חיי יום שישי שלי מאז שהתחלתי להתאמן בקרוספיט. מי היה מאמין שהשיעור הכי עמוס זה 6 בבוקר? עצרתם פעם לחשוב על איך האפליקציה הזו ,ששינתה את חיי הרישום לכולם, הגיחה לעולם? או שאולי היא לא רק אפליקציה? נפגשתי עם אלן, אחד ממייסדי ארבוקס לשיחת שלוש על שלוש זומית (אני, הוא ושתי מצלמות רשת) ודיברנו קצת…
איך התחילה ארבוקס (Arbox)
אלן דבנששון, נולד בתורכיה ועלה לארץ בגיל 7 וגר בהוד השרון. שירת ב 8200 ועבד בהייטק בתחום עיבוד הנתונים בכל מיני חברות כולל סיילספורס (הגדולה בעולם). למד מדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, ובזמן הלימודים התחיל במקביל את המיזם ששינה את פני ענף מועדוני הספורט בארץ.
את רן לב המייסד השני, הוא מכיר מגיל 10 ומאז שהם בני 18-19 חשבו איך ליזום ולנסות לצאת מהשגרה של צבא-עבודה-חיים. לפני ארבוקס היו כמה ניסיונות של ייבוא ומכירה באיביי ואמזון ועוד כל מיני התחלות שלא ״עשו להם את זה״… בערך ב 2014 הוא התחיל להתאמן בקרוספיט בהרצליה כשהתחום היה עוד בחיתולים והוא מצא שכושר זה לא מה שהוא חשב שזה ומצא את עצמו עושה מתח תוך כדי קפיצות ומשקולות וריצות ומה לא ודוחף את הגוף לרמות מאמץ שהוא לא הכיר עד אז. לפני כן הוא התאמן בחדרי כושר למיניהם ולא הכיר את המושג הזה של להתאמן בסטודיו או משהו שהוא יותר קטן מחדר כושר עם שיעורים קבוצתיים ורישום.
אחרי כמה חודשים הוא קרא לרן להצטרף אליו והם התחילו להתאמן יחדיו בקרוספיט הוד השרון. באותה תקופה הם התאמנו 5-6 פעמים בשבוע והיו בשיא הכושר ויום אחד, לשניהם היה אותו חלום בלילה. הם החליטו לעשות משהו שיעזור לעסקים האלו להיות חלק ממערך טכנולוגי שיגרום להם להתנהל בצורה חלקה. באותה תקופה השתמשו בכל מיני מערכות רישום מוזרות כאלו שכל אחד היה יכול להירשם אפילו אם הוא לא חבר, ניהול לקוחות ומצטרפים חדשים על גליונות אקסל וכאלו שפתיים להעביר כרטיס אשראי בשביל התשלום. המטרה, להציע פלטפורמה שתיתן מענה לכל הצרכים הטכנולוגיים של מועדונים, החל מרישום, ניהול לקוחות, תשלומים ועד ניהול עובדים.
תוך חודש וחצי מהגיית הרעיון, התחילו לפתח את המערכת ובאוגוסט 2015 היו בפיילוט עם הלקוח הראשון – קרוספיט הוד השרון. המערכת פותחה מאפס וכוונה בעיקר לקרוספיט. הלקוחות הראשונים היו הראשונים לספק פידבקים שמהם הם למדו הכי הרבה, זה היה בערך ב 2016, ביניהם קרוספיט כפר סבא הבוקס שבו אני מתאמן. תוך חצי שנה הם עבדו עם 80% מהמועדונים בארץ וכולם הכירו אותם ועבדו עם המערכת.
התחלה במיקוד בישראל
בהתחלה קהל היעד היה רק מועדוני קרוספיט, ולאחר שקיבלו המון דרישה ליצור פלטפורמה שמתאימה לעוד נישות בתחום כגון סטודיואים לפונקציונלי, חיטוב עיצוב, פילאטיס וכד׳ שבדיוק פרצו לשוק בארץ, הם החליטו להיות כאן בשבילם במקום לצאת לחו״ל.
היתרון הגדול שהם הביאו לשוק היתה מערכת און-ליין קלילה להפעלה ולתפעול בלי התקנות או סיבוכים ושפשוט עושה חיים קלים למנהל המועדון. במקום להתעסק עם כל מיני מסמכיאדה ולוגיסטיקה, הם יכלו פשוט לעשות את מה שהם אוהבים וזה לאמן ולשנות את החיים לאנשים. כמובן שהם לא צריכים להפסיק למכור ולהביא קהל חדש, המערכת לא תמכור בשבילם… אבל היא תעשה להם את התהליך כל כך קל ופשוט, שהם לא יתבאסו לעשות את זה. חשוב להבין שזה חלק קשה למאמנים ולבעלי מועדונים ושהפתרון שלו הוא משמעותי.
אלן מספר לי שבהרגשה שלהם, אם הם עזרו לכם להביא לפחות עוד לקוח אחד, הם את שלהם עשו. המטרה הייתה ליצור קהילה ואנשים אוהבים קהילה. כששמים תמונת פרופיל ואפשר לראות מי איתך באימון ומי נרשם ומה היו התוצאות… הדברים האלו יוצרים שיתוף, קהילה, מחוייבות והכי חשוב… ספורט.
ברגע שראו שתחום הסטודיואים והקרוספיט תופס תאוצה, החליטו לעלות דרגה ולפתח לכיוון חדרי כושר. גם תחום חדרי הכושר היה מורכב מכל מיני מערכות מיושנות, ותפעול מאוד מסורבל. פתאום הם מגיעים עם מערכת קלילה, פתאום יש צבעים, לא צריך להתקין, אפשר לגשת מכל מחשב והכל מנוהל במקום אחד… לאנשים נפתחו העיניים והם התלהבו מהמערכת.
בשלב הזה אני שם לב לאלן ועד כמה הוא מאוהב ברעיון שלהם, ביצירה שלהם… קודם כל הוא התלהב שרוצים לשמוע על הסיפור שלהם כחברה, וגם עכשיו אני רואה על איך שהוא מדבר על הרעיון והמטרה, על איך הוא מתלהב כשהוא רואה אנשים משתמשים במערכת, באפליקציה. איך הם מדפדפים לראות מי באימון ומזיזים את הרישום שלהם לשעה אחרת בגלל זה, אני רואה את זה ואני מבין למה כולם משתמשים במערכת והאפליקציה, למה זה כיף להכניס תוצאות ולעקוב אחרי חברים… המערכת הזו בנוייה בשביל קהילה וככה זה מרגיש.
על Arbox
Arbox זה אלן+רן+בוקס (כמו בוקס של קרוספיט). נשמע פשוט, אבל יש אידיאולוגיה מאחורי השם… עד אז לכל המערכות היו שמות שקשורים ב WOD וכאלו, אבל להם היה חשוב לשים את המועדון במרכז כאשר מסביבו נוצרת הקהילה וגם ליצור שם ייחודי. יש עוד חברה אחת בקנדה בשם כזה שמתמחה בניהול משאבי טבע… אבל חוץ מזה, מאוד ייחודי.
״חלק גדול מאוד מהעובדים שייכים לתחום התמיכה וההטמעה, אפילו אפשר להגיד שהם מוגדרים כיועצים. אנחנו בארבוקס שמים דגש על ליווי הלקוחות שלנו כדי שהם יפיקו את המירב מהמערכת ורוב הבקשות שאנחנו מקבלים זה בסגנון של ״מה כדאי לי לעשות..״ ולא ״איך אני עושה..״.
החברה נמצאת במגדלי בסר בבני ברק ויש בחברה כ 20 עובדים, כמו שאמרתי חלק גדול בתמיכה והטמעה, שיווק, פיתוח והם מחזקים עכשיו את הצוותים, מכיוון שבכמה החודשים האחרונים הם נושאים את עיניהם לשוק האמריקאי… ובשביל לשחק במגרש של הגדולים, המוצר צריך להיות בסטנדרטים מאוד מאוד גבוהים ובגלל זה הם משקיעים שם המון. אמנם כולם נתקלו במכשול הקורונה, אבל עושים הכל כדי להתגבר ולהתקדם ולהביא את המוצר לרמה הכי גבוהה שאפשר.
״אצלנו בחברה יש פינת ספורט נחמדה עם גומיות, קטלבלים, וולבול ומזרון יוגה. יש אימונים ומעיין שעובדת אצלנו, יש לה גם סטודיו שלה והיא עושה אימונים לכל העובדים ואפילו עשתה לנו אימוני זום בתקופה שהכל היה סגור.
יש לנו בעלת סטודיו, טניסאי עבר, קרוספיטאים, תזונאית, כדורגלן וגם מנהל מועדון קרוספיט לשעבר… אנחנו מאוד גאים בזה ואוהבים שאנחנו והעובדים קשורים ומגיעים מתחום הספורט. גם אישתי מנהלת מועדון קרוספיט ברעננה״.
ספר לי על הלקוחות הכי מוזרים שלכם…
״הכי מוזרים – מועדון לחילופי זוגות בארה״ב ומועדון לקרמיקה. יש לנו גם לקוחות בגאנה ובדרום אפריקה שהופתענו לטובה שהשתמשו במערכת.״.
בתקופת סגר הקורונה
במעבר לאימוני און-ליין אנחנו שומעים על עסקים שלא רק שלא נפגעו, אלא אפילו גדלו… איך הרשמים שלכם מהשטח?
״אם מסתכלים על השוק האמריקאי, כאשר טראמפ דיבר על תוכנית החזרה לשגרה שלו, ספורט וחדרי כושר היו במקומות הראשונים. לצערנו, בארץ זה לא כך, אבל אנחנו מנסים לעזור ולהפעיל לחץ כדי שתחום הספורט יכלל בתוכנית החזרה לשגרה. בינתיים עוזרים למועדונים ולסטודיואים ככל הניתן כדי שיוכלו לפעול במתכונת האון-ליין. אנחנו רואים שבגלל אופי העבודה בצורה הזו, מגבלת המיקום יורדת ועסקים שמיהרו והתאימו את עצמם לתנאים החדשים יכולים לקבל לקוחות ולתת להם שירותים למרות שהם לא באזור הגיאוגרפי הקרוב כפי שהיה עד עכשיו. ישנם אפילו עסקים שחושבים להשאיר בנוסף שירותי און-ליין גם לאחר המשבר מכיוון שהם רואים את הדרישה!
כיצד ארבוקס עוזרת לעסקים בתקופה הזו?
״המשבר הנוכחי גרם לתחומים בעסקים להחשף ובעצם לראות שעסק הוא השתקפות של בעליו, וראינו שענף הכושר הראה את הדינמיות שלו ואת יכולתו להסתגל. הוא בעצם אחד התחומים הראשונים שעשה טרנספורמציה לאון-ליין. ארבוקס הגיבה מאוד מהר ונתנה בהתחלה כלים שיעזרו לנהל את המשבר מבחינה אדמיניסטרטיבית ותוך חמישה ימים מסגירת המקומות נתנו להם כלים לתת שירותי און-ליין ובעצם ראינו את התוצאות. מועדונים שברו שיאים ברישומים לשיעורים והיה מדהים לראות את זה מהצד ולהבין שהתעשייה הסתגלה וצמחה מהמשבר.
בנוסף הקמנו את ה״מרכז המידע לעסקים בתחום הכושר״, הרמנו את הכפפה וריכזנו את כל המידע שהעסקים צריכים בתקופה הזו, איך עולם הכושר מתמודד עם המשבר בחו״ל ועוד מידע נחוץ והכל בפורטל אחד. תכנים מעניינים, אנשי מקצוע שנותנים טיפים עזרה ומידע כיצד להתמודד ולצאת מהמשבר.״
אז מה נראה בקרוב מארבוקס?
שאלתי האם אתה רואה שירותים כמו zoom בתוך המערכת? ״בשביל לאפשר שירותי סטרימינג באיכות גבוהה, יש צורך בהשקעה ענקית ובשינוי קונספטואלי של החברה ואנחנו לא רוצים לעשות את השינוי הזה, זאת לא המטרה שלנו. אנחנו נאמנים למטרה שאיתה התחלנו ואנחנו נחזק את המערכת לכיוון הזה״.
״אנחנו עובדים על אפליקציה חדשה שתחזק בצורה מאוד משמעותית את הרעיון של קהילה מסביב למועדון, אנחנו חושבים ששם טמון הכח של המועדונים.
המשבר נתן לנו את היכולת לעבוד על דברים שלא חושבים לעבוד עליהם בשוטף ואנחנו שמים את הדגש על לשפר את המוצר שלנו לכולם!״.
צילם וכתב: אבירם גרטי