גמיש, מתוח, ותחרותי מגיעים לשיעור יוגה, לראות כל אחד כיחיד ומיוחד וליצור זרימה של תרגול – זה האתגר הכי מעניין שלי כמורה ליוגה.
מאת סנדרה פולק-קנר
אתר fitpanel ו runpanel התמזגו, ובתקופה הקרובה נשתף לכם בראנפאנל כתבות של חיזוקים, קרוספיט יוגה ועוד דברים משלימים לריצה. רצים? שווה לעשות חיזוקים!
התאמה אישית בשיעור קבוצתי
היא העיקרון המוביל את שיעורי הויני-יוגה כיון שלא משנה כמה אנשים יהיו בקבוצה, שלושה או שלושים תמיד יגיעו אנשים מתחילים לקבוצה ותיקה, כאלו שעושים פעילות גופנית עצימה בשגרה וכאלו שהגיעו בלית ברירה, כיון שהרופא המליץ להם לעשות פעילות שתשמור על בריאותם.
כולנו בני אדם, עם ניסיון חיים חיובי לצד טראומות מודחקות, חלקנו שלמים עם מה שהשגנו, חלק אחר עדיין מחשב מסלול מחדש. יש צמחוניים, טבעוניים ואוכלי כל, יש שישנים טוב בלילה ויש שמוטרדים ברגע שהם מנסים להרפות. ‘אלו החיים’ זה נכון, ולנו כמורים ליוגה יש את האחריות לראות את המכלול של האנשים שמבקשים את ההדרכה שלנו ולעזור להם להרוויח את התועלת של היוגה, בהתאמה לצרכים שלהם. כך יגיע מרתוניסט, רוכבת אופני שטח, תוכניתן שמבלה שעות בישיבה מול מחשב, מהנדסת מכונות, מטפלת בקשישים המרימה משקלים כבדים, מורה שמדברת שעות על גבי שעות בכיתה ומול הזום, גמלאי שבדיוק עזב את עבודתו אחרי ארבעים שנה.
כיצד לאמן יוגה מתוך ראיית כל מתאמן כיחיד ומיוחד? איך לשלב את היכולות השונות הן ברובד הגופני, הנשימתי ומנטאלי, כדי שכולם ירגישו את התועלת בתום השיעור, ילמדו להתאמן בגבולות היכולת שלהם ללא השוואות והכי חשוב ללא פציעות?
בכל פעם שאני נכנסת לשיעור, בין אם מדובר בקבוצת מתרגלים שאני מכירה ובין אם מדובר בהחלפה של מורה אחר, אני ‘סורקת’ באמצעים פשוטים את הקהל. איך הם יושבים על הרצפה למשל, מי מתקשה לזקוף את הגב ומי מתקשה לכפוף את הברכיים. כשהם מתבקשים לעצום עיניים ולנשום, מי עושה זאת בהתמסרות ומי מוטרד ומציץ בכדי לוודא שהוא מבין מה התבקש לעשות.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
התאמה בין תכנון למציאות
אנחנו מתכננים מערך שיעור, איזה רצף נעביר היום ומה תהייה המטרה של האימון. מתכננים זה נהדר אבל אז אנו נדרשים לבחון מחדש את הרעיון ביחס לכל אחד ואחת שהגיעו לשיעור. לא פעם יש לפרק את הרצף הקלאסי למודולים קלים ומאתגרים יותר, להביט למשתתפי בעיניים ולזהות מי זקוק לריסון כדי שלא יפצע, מי זקוק לאיזו אמירה מחזקת כדי שיתקדמו שלב, ומי בכלל התחיל לפני שבוע והצטרף לקבוצה ותיקה ועדיין לא מבין את השפה. לא תמיד תלמידים מקפידים לספר למורה על המחלות והבעיות הרפואיות שלהם עד שלא נוצרת מערכת של אמון.
מסיבה זו אני פותחת בכל שיעור בהסבר על ערך ה- אהימסה – עיקרון אי אלימות שקובע שכשם שאין להזיק לאחרים אסור לנו להזיק לעצמנו, ובמסגרת השיעור הכוונה שלא נכנס לתנוחה מסוימת אם היא מכאיבה. כאב אינו שותף של תרגול היוגה.
ערוץ ראנפאנל בטלגרם – מצטרפים פה!
מורתי רחל זולברג נוהגת לומר “תרגלו ללא כאב, בגבול המאמץ הנעים”. במהלך השיעור אנו נמנעים מלהדגים את התנוחות משתי סיבות הראשונה לראות את המתרגלים, והשנייה לא לתת להם את היוגה בהעתקה אלא בהבנה והפנמה.
המורה של מוריי, ט.ק.וו.דסיקשר נהג לומר: “כל מי שרוצה יכול ללמוד יוגה, כל אחד יכול לנשום ולכן כל אחד יכול לתרגל יוגה, אבל לא כל אחד יכול לתרגל כל סוג של יוגה, זאת צריכה להיות היוגה הנכונה לאדם”. גישה זו אומרת שיש להתאים את היוגה לצרכיו של האדם האינדיבידואלי, לפי גילו, מקום מגוריו, מקצועו, מזג האוויר, יכולתו ומגבלותיו. לכן אם המטרה של אדם היא להגיע לשפגט או לעמידת ידיים יש צורך להכין את הגוף בסבלנות ובאופן מדורג, כפי שמתאמנים לחצי מרתון, מתאמנים ונחים, מוסיפים אתגרים ואחרי כמה חודשים ולפעמים שנים, המטרה מושגת, ואולי בדרך בחרנו מטרה חדשה.
התאמה להתקדמות ולאתגר
צריך לזכור שבכל יום אנחנו משתנים, דבר אינו נשאר קבוע. הגיל מביא שינויים, תקופות של לחץ בעבודה, משברים אישיים, מחלות חלילה, לכל אלו השפעה על הגוף הנשימה והתודעה ולכן מורה מנוסה יציע לכם להוסיף גם תרגול אישי- סדאנה – סוג של שיעורי בית, כדי שתשיגו את מבוקשכם בהתאמה. מסיבה זו מומלץ להתחיל לתרגל עם מורה שרואה אתכם, ולא רק באמצעות סרטונים ברשת.
סיבה נוספת לחשיבות התרגול המותאם אישית היא שהיוגה ממליצה ‘לטפח את ההיפך’: הרעיון שעומד מאחור הוא שאנחנו נוטים לבחור את מה שבא לנו בקלות, אבל עלינו לעבוד בדיו על מה שאנחנו נמנעים ממנו מראש. מי שגמיש מטבעו ימקד את האימון בחיזוק השרירים, מי שנוקשה כקרש יתאמן בהרפיית המאמץ ומשם תשתפר הגמישות. מי שחש עייף וקהה חושים יעבוד על העלאת האנרגיה ומי שמוטרד וחסר שקט, ילמד להאט, להתכנס פנימה וימצא את ההנאה שבישיבה השקטה.
למילה יוגה משמעויות שונות ואחת מהן הינה חיבור, איחוד בין שניים. פרשנות נוספת הינה להשיג את מה שקודם לכן, היה בלתי ניתן להשגה. אימון היוגה מחבר בין הגוף, הנשימה והתודעה ומאפשר לנו לשמור על טווח התנועה הנדרש לשגרת היומיום שלנו.
שמירה על חוזק השרירים ושיפור שיווי המשקל
כשנעשתה בניה נכונה של אימון בעזרת מורה, המתאמן חווה שיפור הדרגתי במצבו הגופני, הנפשי והרוחני.
בכל שיעור משלבים תנועתיות בשלושת הצירים של עמוד השדרה, כפיפה ופשיטה, כפיפות הצידה וכמובן פיתולים.
אימון בשיווי המשקל ביוגה מלמד אותנו מחדש למצוא את נקודת המשען, להשתרש ולחלק את משקל הגוף נכון תוך כדי תנועה, אני חושבת שתוצר הלוואי של אלו הינו קשב הולך וגדל: יכולת המיקוד הזו ממשיכה מחוץ לסטודיו, ותתרום גם בעבודה, ובאימונים עצימים מסוגים שונים. אגב הנשימה היוגית היא זו שמשפיעה הכי מהר על שיפור תשומת הלב והרגעת התודעה.
פרט למימד הגופני – עצמות, שרירים, גידים ורצועות, קיימים לפי היוגה עוד ארבעה והם: המימד האנרגטי (נשימה, עיכול), המימד של הנפש (מחשבות, רגשות, זכרונות), התבונה העמוקה, והעונג על עצם קיומנו, נוכחות מאושרת שאינה תלויה בדבר.
איך תדעו שאתם חווים ‘יוגה’? כשתצליחו לנשום ברציפות בתוך רצף של תרגילים דינמיים ובאותה המידה בתנוחה סטטית. כיוון שהקשר בין הנשימה לתודעה הדוק. כשהנשימה רגועה כך גם התודעה נרגעת.
נמסטה
מאת: סנדרה פולק קנר, מורה לויני-יוגה, מוסמכת ביה”ס למאמנים וינגייט. פייסבוק: סנדרה פולק קנר – Vini Yoga, אינסטגרם: sandrafolkanner.