איך קורה שמגיע רץ צעיר ומוכשר ראשון לקו סיום המרוץ חצי המרתון ומגלה שמישהו אחר קיבל את הגביע שלו? על המקרה של מרוץ העגור
צילום: SportPhotography – דותן הלוי, רונן טופלברג
הפרשה התגלתה בפוסט של משה ויצמן בפייסבוק שחשף את הבלגן והטעות שהיתה במרוץ העגור: דיברתי עם משה, שמכיר אישית את הרץ המוכשר שהגיע ראשון, ודבריו בפייסבוק גם הם ראויים לציטוט: “עד כמה שידוע לי חוקי האתלטיקה והמרוצים הם מאוד פשוטים וחד משמעיים: הראשון שחוצה את קו הסיום – הוא המנצח. כנראה שחוקים אלו לא היו תקפים במרוץ העגור שהתקיים ביום שישי. שם הוחלט על אינטרפטציה ייחודית לחוקים באופן כזה שמעיב על ערך הספורטיביות ומדיר שינה מעיניי. בשישי האחרון התקים מרוץ העגור ובו מקצים תחרותיים ל-10 ו-21.1 ק”מ. את קו הסיום במקצה חצי המרתון חצה ראשון “ובאופן רשמי” חייל בצה”ל, רץ צעיר ומוכשר בשם אורי מנדל בזמן של 1:13:04 שע’. בשל היותו חייל אורי אינו משתייך לאף מועדון באופן רשמי ומתאמן לבד ובזמנו החופשי. מספר דקות לאחר מכן חצו את קו הסיום שני רצים מוכשרים אחרים. מיד לאחר מכן ניגשו למארגני התחרות והלינו על כך שאלו טעו בדרך ולכן מגיע להם הניצחון.
למרות הנוקשות וחד המשמעויות של חוקי האתלטיקה ועל אף התקדימים במרוצים קודמים בהם מובילי המרוץ טעו בדרך והפסידו את הניצחון (ע”ע מרוץ אייל לפני מס’ שנים בו כלל החבורה המובילה טעתה בדרך ואף הפסידה פרסים כספיים גבוהים), מארגני המרוץ החליטו להתערב בתוצאות: קיזוז של כמספר דקות מהזמן הרשמי של שני הרצים שטעו בדרך והעברתם אל המקום ה-1 וה-3 בהתאמה, על חשבון מיקומו של הרץ המנצח, אורי מנדל, שעבר למקום ה-2″.
משה המשיך לנסות להעריך מדוע זה קרה, אבל משיחות שערכתי עם כמה מהגורמים נראה שהתאור העובדתי מעלה מדויק אולם הפרשנות כפי שאני מבין אותה – פשוטה יותר וההסבר מובא בכתבה זו. אז איך זה קרה?
“עד כמה שידוע לי חוקי האתלטיקה והמרוצים הם מאוד פשוטים וחד משמעיים: הראשון שחוצה את קו הסיום – הוא המנצח”
אפילו באליפות ישראל?
דיברתי עם יובל כרמי שהוא גם המאמן של אחד הרצים שטעו בדרך, והוא מספר שלצערו מקרים כאלה של טעויות בדרך והחלטות שיפוט דומות היו בעבר בישראל, אפילו באליפות הארץ – במרוץ אשקלון 2020 – לדבריו ב”אליפות ישראל הרצים הבכירים ביותר של ישראל לא רצו את כל המסלול. כוונים כנראה סובבו אותם לפני הזמן או שהרכב המוביל קיצר, והם רצו פחות מ15 ק”מ. הם אמורים היו להיפסל אבל העלו אותם שם על הפודיום. לצערנו הארגון פה כ”כ כושל שזה קורה”.
לדבריו החברה שלו הלכו למרוץ העגור כדי להתחרות מעט- הם היו בפער משמעותי מאורי שרץ מאחוריהם, ובאמת שלא באשמתם, כנראה שרוכב האופניים המוביל פרש, והכוונים לא ידעו כנראה לאן להפנות אותם, אז הם רצו חלקם כקילומטר וחצי יותר. אולם ועדת השיפוט החליטה להוריד לראשון כ 4:30 דקות (לפי קיצור של קילומטר וחצי זה קצב מרשים לק”מ ברמה עולמית…). החברה האלה שטעו התמרמרו, יצאו בהרגשה לא נעימה, וערערו במקום.
תגובת עופר פדן, מרתון ישראל
“אשמח להביא את ההתייחסות העניינית של מרתון ישראל לידיעת הרצים:
התעוררה סיטואציה של התלבטות ושבה אנחנו במרתון ישראל מאוד קשובים לשיח שמתקיים ולצפיות של הרצים וחותרים להשתפר. קודם כל עליי לציין שחברת מרתון ישראל ואני באופן אישי ניהלנו ומנהלים סוגים שונים של מרוצים. חלק מהם הם מירוצים רשמיים ואף בינלאומיים שבהם מושם דגש על יישום מדוקדק של חוקי האתלטיקה הקלה, חלק יותר עממיים באופיים. מרוץ העגור אינו נושא תקן של איגוד האתלטיקה. יחד עם זאת, נעשים מאמצים לספק השירות המיטבי ובמסגרת זו גם לכבד הרצים. אנו שמחים כמובן על השתתפות של רצים מובילים גם באירוע הזה.
קרה מקרה שעורר התלבטות. שני הרצים שהובילו את חצי המרתון השתלבו עם רצי ה10 קילומטר וכתוצאה מכך רצו מרחק ארוך בכקילומטר. זהו לא המקרה הראשון בארץ בו קורה למרבה חוסר המזל אירוע כזה. ההתלבטות היא שמצד אחד אורי חצה ראשון את קו הסיום ומצד שני ישנו רץ שלכל הדעות הקדים אותו וסטה מהמסלול שלא באשמתו. קיבלנו החלטה שלא תחת לחץ אלא בשיח שבבסיסו הרצון לכבד את כל הרצים. האחריות על ההחלטה היא שלי באופן אישי והיא נבעה מהפעלת שיקול דעת. אנחנו שמחים על הדיון שהתפתח ובעקבותיו החלטנו שנכין להכיר באורי בתור המנצח הרשמי של המירוץ. לצד זאת, הבענו הכבוד כלפי הרצים שסטו מהמסלול שלא באשמתם ופיצינו אותם בפרס נפרד ובלתי תלוי. אנחנו מברכים על השיח שהתקיים לגבי האירוע וההחלטה ולוקחים אותו לתשומת ליבנו. נמשיך לפעול לטובת הרצים ולהציע אירועים מיוחדים וחווייתיים. לסיום אנו מברכים את אורי, אדם מליק יותם ודור על הריצות המרשימות ומתנצלים על כל אי נעימות שנגרמה.”
שני הרצים שהובילו את חצי המרתון השתלבו עם רצי ה10 קילומטר וכתוצאה מכך רצו מרחק ארוך בכקילומטר.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
טעות על טעות, אבל תיקון ראוי לאחר האירוע
בשורה התחתונה, התמונה העובדתית לטעמי די ברורה: סימון מסלול גרוע, הפרדת מקצים לא מוצלחת- אלה הובילו לטעות של רצים ומיד אחריה להחלטה שיפוטית/ניהולית שגויה “לתקן” תוצאות. זה פתרון שפשוט אי אפשר לקבל בשום תנאי, אבל אני לא מתרשם שהיתה פה לא פוליטיקה ולא קשר לגודל המועדונים או זהות הרצים, פשוט החלטה שגויה שטוב שתוקנה.
אני כן חושב שהגיע הזמן שהפקות מרוצים יתיחסו ברצינות לדבר העיקרי שבלב המוצר שלהם: מדידה וסימון מסלולים ראויה, מדויקת ומפורטת. מסלול ראוי צריך להכיל שילוט רב בכמות גדולה של חיצים, בצבעים שונים למקצי מרחקים שונים. ראוי שיהיו שלטי קילומטרים לסיום בצבעים השונים לכל המסלולים, כל קילומטר! הקיט הזה של סימונים ושלטים וחיצים צריך להיות במחסן של כל הפקה וצוות קבוע ומיומן אמור לנהל את המסלול ולדאוג לסימונים האלה ולפרק אותם בסיום האירוע כנוהל קבוע.
אולי תחושת האחריות של ההפקה בעקבות השרשרת שהחלה בסימונים והרצון לייצר שביעות רצון, הובילו להחלטה השגויה בשטח, אבל התיקון המאוחר הוא ראוי. עם קצת פחות לחץ ורגשות של זמן האמת, וקצת יותר שיקול דעת – התקבלה החלטה נכונה להחזיר את אורי למקום הראשון ולפצות את הרצים שפספסו שלא באשמתם.