משום מה נוצר חיבור בין ריצת שבילים – טרייל, לאולטרה מרתון, אבל זה לא חייב להיות ככה! בטור דיעה שפרסמנו לא מזמן הסברנו מדוע. ריצת שבילים יכולה להתאים לכל אחד- וגם למרחקים שרבים יכולים להשלים. בסדרת כתבות וסרטים חדשה, נוציא את ריצת הטרייל מהאולטרה, ונזמין אתכם להתנסות בכמה מסלולי שטח נפלאים. המסלולים כולם יהיו מתאימים לריצה של שעה עד שעה וחצי – משהו שרצים רבים יכולים להשלים בהנאה. המרחקים? בד”כ בין 8 ל 12 ק”מ ולא יותר.

כתב וצילם: עופר עברי.
להזמנת בוק צילומי ריצה מעופר: 054-7522929

 

הכניסה לסינגל ליד החניון

על סינגל תל חדיד ביער בן שמן

סינגל תל חדיד הוא סינגל שנבנה ע”י קק”ל עבור רוכבי האופניים. הוא נמצא ביער בן שמן, בצדו הצפוני של כביש 443. כדי להגיע- מגיעים לכניסה הראשית ליער בן שמן, פונים ימינה ועוברים מתחת ל 443 ל”חניון מצפה מודיעין” וחונים. הכניסה לסינגל נמצאת בצמוד לחניון מצדו הצפוני. שלט יסמן לכם אותה.

אורך הסינגל כ 12 ק”מ ואפשר לצבור בו כ 185 מטרים אנכיים, של מערכת שבילים מגוונת ברמתה, עמוסה בסיבובים ופניות, ברמים ואלמנטים, חלקם זורמים וחלקם טכניים.

 

“חדיד” זה מרוקאי?

למי שלא מכיר, אזור תל חדיד שוכן בחלקו הצפוני של היער, כשכביש 6 תוחם אותו מצפון וממערב וכביש 443 מדרום. התל עצמו מתנשא לגובה של 147 מטרים ובסביבתו התגלו שרידים ארכיאולוגיים רבים מתקופת הברזל (סוף האלף השני לפנה”ס). בשנת 2000 נסללה מתחת לתל מנהרת כביש 6 באורך 430 מטרים. במורדותיו המערביים מצוי אתר הנצחה של חיל הלוגיסטיקה ומעבר לכביש בהמשך שוכן המושב על שמו.

מתכנני השביל ובוניו, האדריכל אוטו פרידמן ודורון אמיץ החלו את עבודתם אי שם ב 2011, אך עקב בעיות תקציב ואילוצי העברת השביל בקווים שאינם פוגעים בארכיאולוגיה הרבה המצויה במקום, שבו לפעילות מלאה ב 2014 שאת תוצאותיה אנו רואים היום.

פאן פאן פאן

בסביבת התל קיימת רשת סינגלים וותיקה אבל הסינגל החדש דווקא תופר סביבה ומחבר את הגזרה כולה לכדי סימפוניית שבילים מתוזמנת להפליא, שתחילתה וסופה בחניון ה”חנה וסע” החדש שסמוך למצפה מודיעין. הוא מתחיל בעליה מתונה וקצרה מזרחה בכיוון נגד השעון. השביל חוצה מקטעי סלעים מהירים, שדות פתוחים, בעונה המתאימה מרבצי רקפות ומה לא?

הוא מגוון מאוד ועשיר באטרקציות ואין בו רגע דל. חלקו טכני, חלקו זורם והתחושה בו לעיתים גובלת בהפלגה למחוזות חדשים ולא מוכרים כשתוואי הנוף לא מפסיק להשתנות וגם החיוך אינו יורד..

הסיבה לכך היא הגיוון הרב שבו: זה מסוג הסינגלים שמשנה כיוונים ומגמות כל הזמן- פעם מזרחה, פעם בערוץ נחל, פעם על הגדה, ובכיוון אחר לגמרי. על 12 ק”מ קצרים וקרובים זה לזה (עם נקודת יציאה קלה מאוד לכל מי שרוצה לחתוך בכל נקודה חזרה לאוטו) הצטופפו להן חוויות ריצה מגוונות. זה מאוד שונה מסינגלים שבהם ההלוך דומה לחזור, או ההקפה נראית כאילו למעשה סובבו את הארץ, ואתם עומדים עם האופניים במקום אחד…

רמה וטכניקה

יש תחושה שהפעם בוני הסינגל ומשלמי העבודה (קק”ל) לא נרתעו והחליטו לצאת מהקופסה, שלא לומר מהארון: מסתבר שאפשר לבנות גם סינגלים עם אלמנטים טכניים קלים. בניגוד לעבר (בקק”ל), נוצר כאן שביל עם חופש בחירה לכל הרמות והשמיים הם הגבול. רוצים זרימה? תזרמו! רוצים טכני? תקבלו!

בשביל החדש יש הכל מהכל ובכמויות. הרצים הפחות מיומנים בריצת טרייל תמיד יכולים לעבור להליכה בנקודות מעט קשות יותר אבל בסה”כ הסינגל הזה זורם למדי ואינו דורש מיומנות טכנית גבוהה. בעיקר הוא מתאפיין בתא שטח שטוח יחסית, כלומר הקושי המוכר של טיפוס אנכי או ירידה מסוכנת ותלולה שמקשה על השליטה במהירות אינם קיימים פה. לכן, גם אם ראינו סינגלי אדמה חלקים יותר וקלים יותר, הוא עדיין נחשב בעינינו לסינגל מתאים לכניסה לתחום.

לא הכל דבש

הסינגל מדהים ללא ספק וסה”כ קוצר מחמאות אבל הוא לא מושלם ויש כמה נקודות לשיפור. חלק מהרוכבים על אופניים יגידו שרמת הדיוק בבניית הברמים אינה טובה, אבל לרצים זה פחות עקרוני. בקיץ צפו לדרדרת, אבל באיזה מסלול אין כזו בארץ?

פריחה וברם (סיבוב עם שיפוע צד)

נקודה נוספת לשיפור היא תופעת סימני פתיחת “שבילים עוקפים” – במקומות בהם חושבים הרוכבים ששם השביל זורם או טבעי יותר. לפעמים זה מוצדק, ובד”כ סתם מקלקל את היער. כתגובה לטענות, בוני השביל מבטיחים טיפול מיידי ותחזוקה מתמשכת במידת האפשר.

ריצת טרייל בבן שמן – חובה!

אם הייתם שולחים אותי לגלות רחוקה על אי בודד ומאלצים אותי לבחור בסינגל אחד, תל חדיד היה ללא ספק בראש רשימת ה Must have!. יער בן שמן מאפשר ריצה רציפה של כ 57 ק”מ בסינגלים. שאפו לבונים וגם תודה.

מזה השטויות האלה סינגל חד כיווני? דעה אישית:

כמו רוב מסלולי הקק”ל לאופניים במקור, מוגדר כיוון אחד (נגד כיוון השעון) וסימון השביל הוא לפי הכיוון הזה בלבד. יכול להיות שההחלטה נובעת ממניעי בטיחות בשביל או מסיבות של וויסות רוכבים וסדר רכיבה בשעות עמוסות יותר, אבל הוא לא פחות מהנה דווקא גם נגד כיוון השעון.

כרצים רצוי שנכיר בעובדה שהתשתית הזו נועדה לרוכבי האופניים וניתן להם זכות קדימה. לרץ גם קל יותר פשוט לדלג הצידה ולפנות את השביל כשמגיע רוכב, שטווח העצירה שלו והמוגבלות עם האופניים גדולה יותר.

המפגש הבלתי אמצעי של רוכבים ורצים החולפים אחד על פני רעהו מייצר סוג של אינטראקציה חברתית שכוללת בד”כ חילופי שלום לבביים (נסיון סטטיסטי מדעי הראה שמתלונן הכועס על רכיבה/ריצה מולו בניגוד לחוקים הופיע אחת ל 10 רוכבים בערך)…

לסיכום: קחו את נעלי ריצת השטח שלכם, ובואו לחדיד- בשני הכיוונים ריצה חוויתית וכייפית מובטחת.

כתב וצילם: עופר עברי.
להזמנת בוק
צילומי ריצה מעופר: 054-7522929

 


RUNPANEL – מגזין הריצה של ישראל!

?‍♀️ נרשמים לניוזלטר שבועי של RUNPANEL פה: http://bit.ly/RUNsubscribe

?‍♀️ הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו! פה: https://t.me/RUNPANEL

אל תשאירו לפייסבוק להחליט מה אתם יודעים!