ללא ספק, טרנד הריצה נכנס לארץ בכל הכוח. לפעמים נדמה שיש יותר מרוצים מימי השנה. אבל האם זה נכון גם לגבי ריצת המרתון המאתגרת? ביצענו ניתוח נתונים של המרתונים בישראל: ירושלים, תל אביב טבריה, מרתון התנ”ך, והמרתון המדברי. הנתונים באדיבות אתר מבט למרוץ ואילן זיסר, מספקים פרספקטיבה מעניינת על ההתפתחות במרחקים האלה בישראל.

מאת: איגור מינץ

צמיחה מרשימה, שנעצרה

בעשר השנים האחרונות כמות רצי המרתון במירוצים בישראל גדלה פי 7 (בהנחה שבודדים רצים יותר ממרתון אחד בשנה). יחד עם זאת הצמיחה המרשימה הזו נעצרה פחות או יותר ב 2014.

בשנת 2007 היה אירוע מרתון יחיד בטבריה ובו רצו 754 משתתפים. ב2017 היו חמישה אירועי מרתון בהשתתפות 5320 רצים ורצות. מרתון טבריה הוא המרתון הוותיק בארץ ומתקיים משנת 1977. מהנתונים שבידי נראה שהזינוק במספר המשתתפים מתחיל ב-2002, ומאז צומח בקצב יחסית אחיד.


ראנפאנל – מנוי שבועי חינם על כתבות הריצה הטובות בישראל!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


יש ירידה בכמות המשתתפים ב2017 (יתכן שנקודתית על רקע דחיית מועד ההרשמה בעקבות בעיות בין איגוד האתלטיקה לעיריית טבריה). ב-2018 המספרים נשארים נמוכים יחסית, כנראה בגלל דחיית המרתון בעקבות מזג האוויר באותה שנה. יתכן שחלק מהאנשים ערקו למרתון ת”א.

  • מרתון תל אביב חוזר במתכונת מלאה ב-2009 כחלק מחגיגות לציון 100 שנים להקמת העיר ומתחרה בפופולאריות של מרתון טבריה.
  • מרתון ירושלים מתחיל ב2011, ולאחר חבלי לידה של 3 שנים זוכה להצלחה.
  • מרתון התנ”ך והמרתון המדברי של אילת הם אירועים צעירים יחסית. טרם התקיימו השנה.

נשים- רק כ17% מהמשתתפים

כמות הנשים שמשתתפות במרתונים נמוכה יחסית ועומדת על פחות מחמישית מכמות הגברים, וכפי שזה נראה הפער לא הולך להצטמצם בקרוב. בשנת 2017, לדוגמא, 4549 גברים השתתפו במרתון לעומת 771 נשים בלבד.

ריצת מרתון – התשובה למשבר גיל ה40?

אפשר לראות עדות ברורה למשבר גיל ה-40 אצל שני המינים. קבוצת גיל זו שולטת במרתון. במקום השני נמצאים בני ה 30-39.

ברוב קבוצות הגיל יש בערך פי שניים גברים מנשים. גודלן של קבוצות הגיל 20-29 ו 50-59 דומה יותר אצל הנשים בעוד שאצל הגברים רואים שהמבוגרים יותר מהווים קבוצה גדולה יותר מהצעירים.

תוצאות

  • בממוצע, גברים מהירים מנשים ב-20 דק’.
  • בממוצע, נשים וגברים מגיעים לתוצאות הטובות ביותר בגילאי 20-30.
  • תוצאות השיא של גברים בגיל 20-39 כמעט זהות ותוצאות השיא של נשים בגיל 25-49 כמעט זהות. כנראה שהרצים והרצות המקצועיים מצליחים לשמור על יכולות גבוהות במשך שנים.

  • הזמן הממוצע לסיום המרתון הולך ועולה עם השנים. סימן לכניסת חובבים רבים לספורט.
  • הזמן של המקום הראשון נשאר יחסית קבוע במיוחד אצל הגברים. עדות להגעה לקצה היכולת האנושית (של הרצים שמגיעים לרוץ בארץ הקודש)?

סיכום

למרות עליה יפה בפופולאריות של ריצת המרתון בישראל, יתכן שאנו עדים לרוויה מסויימת במרתוני הכביש הקלאסיים בישראל. לאחר כ 20 שנות צמיחה מרשימה הגענו לשלב שבו אין צמיחה משמעותית משנה לשנה בכמות רצי המרתון בישראל. אפשר להעלות כמה השערות לכך- כניסתם של מרוצי האולטרה לתמונה שגונב את חלק מרצי המרתון, ויציאה מוגברת מבעבר של רצים למרתונים בחו”ל. אם שני אלה מתקיימים אולי בכל זאת כמות האנשים שרצה מרחקים ארוכים מאוד ממשיכה לגדול, אבל המרתונים הישראליים הקלאסיים אינם אלה שנהנים מכך.

לצערי, קיים מיעוט של נשים שמשתתפות בריצות מרתון. הפרופיל הממוצע של משתתף במרתון יהיה גבר בשנות ה40 שירוץ בזמן של כ-4 שעות. נשים, איפה אתן?

מאת: איגור מינץ

 


כנסו גם לאאוטפאנל- מגזין הטיולים והאאוטדור שלנו!

אאוטפאנל