ריצה עבור רוב חובבי הריצה מהווה מקום בטוח, מקום שקט ומקום של מפלט מאירועי היום יום. ועדיין לפעמים הרצים בוחרים לסכן את עצמם בריצה על כבישים.

לאחרונה אני נתקל יותר ויותר ברצים שבוחרים לרוץ על כבישים, גם כאשר יש דרך עפר צמודה לכביש. נכון שריצה בתוך עיר מחייבת לעיתים ריצה על הכביש. ברוב הערים לא קיים פארק בדמות פארק הירקון או טיילת כלשהיא המאפשרים ריצה ארוכה ללא חלוקת הדרך עם רכבים ממונעים למעט אופניים חשמליים המהווים סכנה בפני עצמם.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הסכנה

על פי נתונים רשמיים ממחקר שבוצע על ידי מרכז המחקר והמידע בשנת 2018. בשנים 2013 – 2018 נהרגו בשולי הכביש בדרכים בין עירוניות 37 הולכי רגל, 27 פצועים קשה ו-17 פצועים קל. ריצה בשולי הכביש חושפת אותנו לסכנות רבות ומושפעת מגורמים רבים כגון מכשולים הנמצאים בדרכו של הרץ: אבנים, חלקי מכוניות, חיות שנדרסו ועוד כל מיני דברים שתרמו לסביבה על ידי נהגים ועוברי אורח.

תנאי סביבה משתנים כגון שוליים שהופכים להיות צרים, בורות בשוליים, גדרות בטיחות, תשתיות לקויות, כתמי שמן ומפגעים שונים אשר עלולים לגרום לנהגים לסטות מהנתיב. כמובן איך אפשר בלי הגורם האנושי, נהגים אשר עסוקים בנייד, נרדמים או סוטים מהנתיב בגלל הפרעות ברכב או סתם חוסר תשומת לב לדרך.

ריצה על כבישים

ריצה על כבישים – מה בשליטתנו?

ריצה על הכביש טומנת בחובה סכנות רבות שאני סמוך ובטוח שכולם מודעים אליהם, אם בכל זאת החלטתם לרוץ על כביש, קבלו תזכורת קטנה לסכנות הטמונות וכמה טיפים לריצה בטוחה. נכון שלא כל דבר הוא בשליטתנו אך באחריותנו לעשות את מירב המאמצים מהצד שלנו כדי שנחזור הביתה בשלום.

  • מיקום הריצה – ריצה אך ורק על המדרכה או בשביל להולכי רגל – המדרכה היא המקום הבטוח עבורנו היא מייצרת הפרדה מפלסית ולעיתים אפילו הגנה של מעקה בינינו לבין הרכבים מעבר לכך קיים האלמנט התודעתי אצל הנהג  שעל המדרכה יש הולכי רגל
  • תאורה – ריצה עם פנס ומחזירי אור כאשר רצים בשעות הבוקר המוקדמות, בין הערביים וכמובן בשעות החושך- בשעות הבוקר ובין הערביים אנחנו עלולים להבלע בין הצללים, הפנס ומחזירי האור יגרמו לנו לבלוט בשדה הראייה של הנהג וכמובן שהדבר חשוב כפליים בשעות החושך.
  • צבעי הביגוד – וותרו על השחור והכהה ורוצו עם ביגוד בהיר ובולט ככל הניתן – ביגוד שחור או כהה אמנם עוזר לנו להראות רזים יותר אך גם מקשה על הנהג לראות אותנו, מעבר לפנס והמחזיר האור המאירים נקודתית, הביגוד הבהיר מסייע לנהג לראות את כל הגוף.

  • מעבר כביש – חציית כביש במעבר חצייה ובמידה ולא מתאפשר, חצייה במקום בו שדה הראייה הוא הרחב ביותר – חצייה שלא במעבר חצייה או במקום בו אין לנהג שדה ראייה עלולה להפתיע מאוד את הנהג ולגרום לתאונה 
  • קשר עין – בזמן חצייה המשולבת בנוכחות רכב באזור, חשוב מאוד ליצור קשר עין עם הנהג – אם אנחנו רואים את הנהג זה לא אומר בהכרח שהוא ראה אותנו, על ידי יצירת קשר עין נוודא שהוא אכן מודע לנוכחות שלנו .
  • מהירות – במדרכות צרות או באזורים בהם עובדים על המדרכה, הורידו קצב והקדישו תשומת לב יתרה לא למעוד – מעידה עלולה לגרום לנו להתפרץ/ליפול לכביש בהפתעה ולהסתכן בפגיעה של רכב.

  • רצים עם קבוצה? הקפידו לרוץ כך שכולם נמצאים במקום בטוח גם אם זה מחייב ריצה בטור – ריצה בזוגות/בקבוצה שלא בטור עלולה לאלץ חלק מהרצים לרוץ על הכביש וכך להסתכן בפגיעה מרכב חולף.
  • המסלול – תכננו מראש את המסלול כדי להימנע מריצה לא צפויה באזורים לא בטוחים – תכנון מקדים של הריצה עוזר לנו להימנע מלהגיע לאזורים לא מוכרים בהם אנו עלולים למצוא את עצמנו בכביש ללא שוליים, נאלצים לעבור במקומות מסוכנים וכדומה.
  • מוזיקה – ריצה עם אוזניות יכולה להיות מסוכנת, היא מבודדת אתכם מהסביבה עד כדי חוסר מודעות לסכנה מתקרבת – המוזיקה באוזניות נותנת מוטיבציה ואנרגיה לריצה מצד אחד ומצד שני מסיחה את הדעת מהדרך ועלולה להפריע  לנו לשמוע רכבים מתקרבים ולכן רוצו עם אוזניות כאשר רמת השמע נמוכה ומאפשרת  לשמוע את הסביבה או אוזניות אשר מאפשרות לשמוע את הסביבה.

  • ריכוז – אל תתעסקו עם הנייד בריצה, כמו בנהיגה הוא מהווה הסחת דעת אשר עלולה לסכן אתכם – הנייד מסיח את הדעת לא רק בנהיגה. שליחת הודעות בריצה, החלפת שירים, בדיקת נתוני הריצה כולם יסיחו את דעתכם מהדרך ועלולים לסכן אתכם.
  • זמן ריצה – היו ערניים יותר בזמן ריצה בשעות בהן המבלים חוזרים מבילוי סוף השבוע – הנהגים החוזרים מבילויים עייפים, שתויים ולא בהכרח מודעים למה שקורה סביבם.
  • אסור – בכבישים מהירים לא רצים בשוליים, לא רצים בלילה גם כשהם לכאורה פנויים – פשוט לא רצים!

לסיכום

בזמן ריצה בדרכים עירוניות במסלול המשלב ריצה לצד הכביש בעיר או מחוצה להן, האחריות מוטלת ראשית על הרץ. לא ניתן להעביר את כל האחריות לנהגים באשר הם וחשוב שלא ניקח סיכונים משמעותיים שעלולים לעלות לנו בפציעה קשה או חס וחלילה בחיינו. הרי מלכתחילה יצאנו כדי לעשות את מה שאנחנו אוהבים. 

יש לנו גם כתבות על טיפים לריצת לילה או להקלת הריצה. יש לכם טיפים משלכם? נשמח לשמוע.

מאת: הוד קליין

⬇️⬇️⬇️ אגב, שמת לב למלבנים האלה לשיתוף כתבות? אם אהבת את התוכן שלנו, התודה הכי גדולה עבורנו היא שיתוף שלהן לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך